SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Fiat Panda 4x4

Fiat Panda, auto roka 2004, už patrí k bežnej súčasti vozového parku na Slovensku, čo sa však nedá povedať o špecializovaných verziách Panda 4x4 a Panda 4x4 Climbing. Práve preto sme vyskúšali Pandu s pohonom všetkých kolies a motorom 1,2 i.

Fiat Panda, auto roka 2004, už patrí k bežnej súčasti vozového parku na Slovensku, čo sa však nedá povedať o špecializovaných verziách Panda 4x4 a Panda 4x4 Climbing. Práve preto sme vyskúšali Pandu s pohonom všetkých kolies a motorom 1,2 i.

Vlastný štýl 
Interiér verzie 4x4 Climbing sa v podstate neodlišuje od bežného modelu. Na výber je štvor- alebo päťmiestne usporiadanie so sklápaním sedadiel alebo bez neho. Najmarkantnejšie rozdiely sú vo vybavení a farebnom vyhotovení interiéru.Verzia Climbing obsahuje niekoľko prvkov nie celkom bežných pri vozidlách tejto kategórie. Sériovo ponúkanú manuálnu klimatizáciu v testovanej verzii nahradila automatická klimatizácia. Bohaté vybavenie môžeme považovať za čiastočnú satisfakciu vstupnej ceny. Základná Panda 4x4 stojí 437 000 korún a Climbing, ktorý má navyše strešné lyžiny, disky z ľahkých zliatin, hmlovky, airbag spolujazdca a klimatizáciu, stojí už 477 000 korún. Prednosťou Pandy je na danú triedu slušný komfort jazdy a vnútorný priestor. Škvrnou na dobre zvládnutej ergonómii je široký stredový tunel a málo miesta pre pravé koleno vodiča. Manévrovacie schopnosti a výhľad z miesta vodiča rozhodne potešia.


Auto pre Horehronie
Výnimočnosť Pandy 4x4 spočíva v pohone všetkých kolies, pri iných automobiloch tejto kategórie nedostupnom. V podstate ide o základný typ pohonu s medzinápravovou spojkou a bez uzávierok či trakčnej kontroly.Za normálnych okolností a pri zábere všetkých kolies dokáže Panda prejsť veľké stúpanie na klzkom povrchu. So zimným obutím to bude ideálne auto pre ženu na Horehroní, Orave alebo v Tatrách. Mimo spevnenej cesty má Panda problém iba vtedy, ak sa jedno z kolies dostane do vzduchu alebo stratí trakciu (kríženie náprav).K veľkým prednostiam patria krátke previsy a vonkajšie rozmery. Predný aj zadný nájazdový uhol je doslova fantastický. Čo však z toho, keď motor má problém ťahať Pandu v takom strmom kopci, do akého by bola schopná vyjsť. Preto odporúčame drahší naftový motor 1,3 multijet. Benzínový agregát 1,2 s výkonom 44 kW je v nízkych otáčkach nevýrazný a po rozbehnutí zase príliš smädný. Na prvom a druhom stupni výkon motora aj stačí, problémy nastávajú vo vyššej rýchlosti.

Skrátka pohon všetkých kolies umožňuje Pande vyjsť aj tam, kde sa ostatné miniautá dostanú iba vrtuľníkom, deficit výkonu je však citeľný. Celková spotreba vyslovene závisí od štýlu jazdy, ale pod 5,2 l/100 km neklesne. V hornatom prostredí sa nám ako bežný priemer javila spotreba 7,2 l/100 km.


Náročné na peniaze
Malé auto na horšie cesty a do ľahkého terénu má svoje prednosti aj napriek vysokej cene. Jednoznačne však odporúčame naftový motor 1,3 multijet. Samozrejme, záleží na tom, čo človek od Pandy 4x4 očakáva. Ideálne miniauto s pohonom všetkých kolies by určite našlo uplatnenie na hornatom Slovensku, ale ako dobre vieme, všetko záleží od hrúbky peňaženky a na tú je Panda 4x4 náročná. (rch)


Naše hodnotenie:

+ vonkajšie rozmery
+ dobrý výhľad z miesta vodiča
+ nájazdové uhly
+ dvojstupňový posilňovač riadenia

- motor
- spotreba


 Pohon všetkých kolies s medzinápravovou viskóznou spojkou plní svoju základnú funkciu rozdeľovať krútiaci moment medzi nápravy. Keď sa dostane Panda 4x4 do terénu, môže mať problémy pri krížení náprav alebo nerovnomerne zaťažených kolesách. Čo nedokáže pohon 4WD, musí zvládnuť vodič.

Takýto predný nájazdový uhol nemajú ani niektoré Suv vozidlá. Panda dokáže vyjsť na extrémne strmú (na pomery osobného auta) terénnu vlnu. Dokonca sme absolvovali trať, na ktorej sa týždeň pred tým jazdil Off-road maratón v Brezne.

 

 Na štrkovej ceste sa tiež nestratí. K športovej jazde jej chýba výkon a širší rozchod kolies. Jazda v kopcoch sa nepríjmene odrazí na spotrebe.

 

Základnú požiadavku – bezpečne zvládnuť stúpanie na zlých a pre osobné auto ťažšie dostupných miestach – zvláda Panda 4x4 Climbing celkom dobre.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 694
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 147
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 501
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 102
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 931
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 282
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 479
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 569
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 282
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 994
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Fiat Punto, Bravo, 500, Ducato, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon