SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Fiat Panda 4x4

Fiat Panda, auto roka 2004, už patrí k bežnej súčasti vozového parku na Slovensku, čo sa však nedá povedať o špecializovaných verziách Panda 4x4 a Panda 4x4 Climbing. Práve preto sme vyskúšali Pandu s pohonom všetkých kolies a motorom 1,2 i.

Fiat Panda, auto roka 2004, už patrí k bežnej súčasti vozového parku na Slovensku, čo sa však nedá povedať o špecializovaných verziách Panda 4x4 a Panda 4x4 Climbing. Práve preto sme vyskúšali Pandu s pohonom všetkých kolies a motorom 1,2 i.

Vlastný štýl 
Interiér verzie 4x4 Climbing sa v podstate neodlišuje od bežného modelu. Na výber je štvor- alebo päťmiestne usporiadanie so sklápaním sedadiel alebo bez neho. Najmarkantnejšie rozdiely sú vo vybavení a farebnom vyhotovení interiéru.Verzia Climbing obsahuje niekoľko prvkov nie celkom bežných pri vozidlách tejto kategórie. Sériovo ponúkanú manuálnu klimatizáciu v testovanej verzii nahradila automatická klimatizácia. Bohaté vybavenie môžeme považovať za čiastočnú satisfakciu vstupnej ceny. Základná Panda 4x4 stojí 437 000 korún a Climbing, ktorý má navyše strešné lyžiny, disky z ľahkých zliatin, hmlovky, airbag spolujazdca a klimatizáciu, stojí už 477 000 korún. Prednosťou Pandy je na danú triedu slušný komfort jazdy a vnútorný priestor. Škvrnou na dobre zvládnutej ergonómii je široký stredový tunel a málo miesta pre pravé koleno vodiča. Manévrovacie schopnosti a výhľad z miesta vodiča rozhodne potešia.


Auto pre Horehronie
Výnimočnosť Pandy 4x4 spočíva v pohone všetkých kolies, pri iných automobiloch tejto kategórie nedostupnom. V podstate ide o základný typ pohonu s medzinápravovou spojkou a bez uzávierok či trakčnej kontroly.Za normálnych okolností a pri zábere všetkých kolies dokáže Panda prejsť veľké stúpanie na klzkom povrchu. So zimným obutím to bude ideálne auto pre ženu na Horehroní, Orave alebo v Tatrách. Mimo spevnenej cesty má Panda problém iba vtedy, ak sa jedno z kolies dostane do vzduchu alebo stratí trakciu (kríženie náprav).K veľkým prednostiam patria krátke previsy a vonkajšie rozmery. Predný aj zadný nájazdový uhol je doslova fantastický. Čo však z toho, keď motor má problém ťahať Pandu v takom strmom kopci, do akého by bola schopná vyjsť. Preto odporúčame drahší naftový motor 1,3 multijet. Benzínový agregát 1,2 s výkonom 44 kW je v nízkych otáčkach nevýrazný a po rozbehnutí zase príliš smädný. Na prvom a druhom stupni výkon motora aj stačí, problémy nastávajú vo vyššej rýchlosti.

Skrátka pohon všetkých kolies umožňuje Pande vyjsť aj tam, kde sa ostatné miniautá dostanú iba vrtuľníkom, deficit výkonu je však citeľný. Celková spotreba vyslovene závisí od štýlu jazdy, ale pod 5,2 l/100 km neklesne. V hornatom prostredí sa nám ako bežný priemer javila spotreba 7,2 l/100 km.


Náročné na peniaze
Malé auto na horšie cesty a do ľahkého terénu má svoje prednosti aj napriek vysokej cene. Jednoznačne však odporúčame naftový motor 1,3 multijet. Samozrejme, záleží na tom, čo človek od Pandy 4x4 očakáva. Ideálne miniauto s pohonom všetkých kolies by určite našlo uplatnenie na hornatom Slovensku, ale ako dobre vieme, všetko záleží od hrúbky peňaženky a na tú je Panda 4x4 náročná. (rch)


Naše hodnotenie:

+ vonkajšie rozmery
+ dobrý výhľad z miesta vodiča
+ nájazdové uhly
+ dvojstupňový posilňovač riadenia

- motor
- spotreba


 Pohon všetkých kolies s medzinápravovou viskóznou spojkou plní svoju základnú funkciu rozdeľovať krútiaci moment medzi nápravy. Keď sa dostane Panda 4x4 do terénu, môže mať problémy pri krížení náprav alebo nerovnomerne zaťažených kolesách. Čo nedokáže pohon 4WD, musí zvládnuť vodič.

Takýto predný nájazdový uhol nemajú ani niektoré Suv vozidlá. Panda dokáže vyjsť na extrémne strmú (na pomery osobného auta) terénnu vlnu. Dokonca sme absolvovali trať, na ktorej sa týždeň pred tým jazdil Off-road maratón v Brezne.

 

 Na štrkovej ceste sa tiež nestratí. K športovej jazde jej chýba výkon a širší rozchod kolies. Jazda v kopcoch sa nepríjmene odrazí na spotrebe.

 

Základnú požiadavku – bezpečne zvládnuť stúpanie na zlých a pre osobné auto ťažšie dostupných miestach – zvláda Panda 4x4 Climbing celkom dobre.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 101
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 161
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 083
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 750
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 710
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 359
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 397
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 247
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 169
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 925
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Fiat Punto, Bravo, 500, Ducato, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Ilustračné foto.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako by Trnku potrestali u Emira Kusturicu

Sebaočistu prokuratúra ani len nepredstiera.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric