Následne aktívny radar udržiava pevnú vzdialenosť za pomalším vozidlo. Keď toto z pruhu odíde alebo vodič prejde do prázdneho predbiehacieho pruhu, tempomat samočinne akceleruje na zvolenú rýchlosť. Okrem zníženia výkonu motora dokáže aktívny tempomat vyvolať tlak v brzdách a vozidlo poriadne spomaliť aj v krízovej situácii. V priebehu dvoch týždňov sme mohli vyskúšať dva aktívne tempomaty v automobiloch Lexus GS a BMW 530 iX. Prax potvrdila, že ide v prvom rade o bezpečnosť a potom komfort. Najmä v rannej špičke na diaľnici, v hmle a v noci. Radar totiž oveľa rýchlejšie reaguje na zmenu rýchlosti kolóny ako vodič a spozoruje aj pruko brzdiace vozidlo. Kým aktívny tempomat začne prudko brzdiť, chvíľu mu to trvá, ale napríklad Lexus dokázal bez zásahu vodiča zastaviť aj v krízovej situácii. Zámerne navodené krízové situácie obidve vozidlá zvládli dobre a dokázali automaticky vyvinúť maximálny brzdný účinok. Po takomto šoku sa však aktívny tempomat samočinne vypínal. Jazda po diaľnici je s aktívnym tempomatom omnoho pohodlnejšia a aj bezpečnejšia. Nastavovanie vzdialenosti, ktorú tempomat dôsledne dodržiava, je veľmi jednoduché zvlášť na volante Lexusu. BMW má nastavovanie i vzdialenosti integrované v páčke tempomatu.
Za istých okolností je jazda bez aktívneho tempomatu plynulejšia, pretože systém striktne dodržuje vzdialenosti a spomaľuje aj vtedy, keď by to už vodič nerobil. Lexus GS po uvoľnení dráhy zrýchľuje plynulejšie. BMW sa zase snaží rýchlo dosiahnuť zvolenú rýchlosť, takže po uvoľnení cesty akceleruje pomerne prudko. Radar tempomatu rozozná v tme rýchlosť vpredu idúceho auta. Pritom vodič v noci vidí bez ohľadu na rýchlosť a typ auta iba dve červené svetlá. Rovnako dobre reaguje tempomat v hmle, kedy uvidí auto skôr ako sa vynorí z hmly. V úplne hustej hmle aktívny tempomat BMW samočinne spomalil, pretože cez „mlieko“ nad vozovkou nedokázal dostatočne dobre vidieť. Výhodou BMW je aj holografické premietanie údajov tempomatu na čelnom skle.
Aktívne tempomaty skúšaných vozidiel pracovali perfektne. Lexus bol k posádke jemnejší ale menej prehľadný. Po prudkom brzdení sa oba tempomaty samočinne vypínali. Na rizikovú situáciu upozorňujú vodiča zvukom aj vizuálne. Lexus vypíše symbol „BRAKE a piktogram v BMW sa rozsvieti do červena na prístrojovej doske a tiež na čelnom skle.
Aktívny tempomat BMW sme vyskúšali v rannej jesennej hmle. Radar zaregistroval vozidlo skôr ako my. Keď bolo auto pred nami na dohľad, naše BMW už udržiavalo jeho rýchlosť. Holografické premietanie údajov na čelné sklo stojí za to a vôbec neprekáža.
Autor: rch