Aktívny tempomat v praxi

Úlohou aktívneho tempomatu je okrem udržiavania nastavenej rýchlosti monitorovanie priestoru pred vozidlom a spomalenie, ak sa v jazdnej dráhe objaví pomalšie vozidlo.

Následne aktívny radar udržiava pevnú vzdialenosť za pomalším vozidlo. Keď toto z pruhu odíde alebo vodič prejde do prázdneho predbiehacieho pruhu, tempomat samočinne akceleruje na zvolenú rýchlosť. Okrem zníženia výkonu motora dokáže aktívny tempomat vyvolať tlak v brzdách a vozidlo poriadne spomaliť aj v krízovej situácii. V priebehu dvoch týždňov sme mohli vyskúšať dva aktívne tempomaty v automobiloch Lexus GS a BMW 530 iX. Prax potvrdila, že ide v prvom rade o bezpečnosť a potom komfort. Najmä v rannej špičke na diaľnici, v hmle a v noci. Radar totiž oveľa rýchlejšie reaguje na zmenu rýchlosti kolóny ako vodič a spozoruje aj pruko brzdiace vozidlo. Kým aktívny tempomat začne prudko brzdiť, chvíľu mu to trvá, ale napríklad Lexus dokázal bez zásahu vodiča zastaviť aj v krízovej situácii. Zámerne navodené krízové situácie obidve vozidlá zvládli dobre a dokázali automaticky vyvinúť maximálny brzdný účinok. Po takomto šoku sa však aktívny tempomat samočinne vypínal. Jazda po diaľnici je s aktívnym tempomatom omnoho pohodlnejšia a aj bezpečnejšia. Nastavovanie vzdialenosti, ktorú tempomat dôsledne dodržiava, je veľmi jednoduché zvlášť na volante Lexusu. BMW má nastavovanie i vzdialenosti integrované v páčke tempomatu.
Za istých okolností je jazda bez aktívneho tempomatu plynulejšia, pretože systém striktne dodržuje vzdialenosti a spomaľuje aj vtedy, keď by to už vodič nerobil. Lexus GS po uvoľnení dráhy zrýchľuje plynulejšie. BMW sa zase snaží rýchlo dosiahnuť zvolenú rýchlosť, takže po uvoľnení cesty akceleruje pomerne prudko. Radar tempomatu rozozná v tme rýchlosť vpredu idúceho auta. Pritom vodič v noci vidí bez ohľadu na rýchlosť a typ auta iba dve červené svetlá. Rovnako dobre reaguje tempomat v hmle, kedy uvidí auto skôr ako sa vynorí z hmly. V úplne hustej hmle aktívny tempomat BMW samočinne spomalil, pretože cez „mlieko“ nad vozovkou nedokázal dostatočne dobre vidieť. Výhodou BMW je aj holografické premietanie údajov tempomatu na čelnom skle.

Článok pokračuje pod video reklamou


Aktívne tempomaty skúšaných vozidiel pracovali perfektne. Lexus bol k posádke jemnejší ale menej prehľadný. Po prudkom brzdení sa oba tempomaty samočinne vypínali. Na rizikovú situáciu upozorňujú vodiča zvukom aj vizuálne. Lexus vypíše symbol „BRAKE a piktogram v BMW sa rozsvieti do červena na prístrojovej doske a tiež na čelnom skle.

 

 

 

 

Aktívny tempomat BMW sme vyskúšali v rannej jesennej hmle. Radar zaregistroval vozidlo skôr ako my. Keď bolo auto pred nami na dohľad, naše BMW už udržiavalo jeho rýchlosť. Holografické premietanie údajov na čelné sklo stojí za to a vôbec neprekáža.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  5. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  6. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Najužitočnejšia appka
  10. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  10. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  1. Najužitočnejšia appka 16 526
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 15 107
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 948
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 10 576
  5. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 10 427
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 569
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 327
  8. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 5 788
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 609
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 418

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Biskupov prípad údajného obťažovania už rieši prokuratúra

Polícia tvrdí, že skutok sexuálneho zneužívania sa nestal.

Podcast Za Volantom

Za volantom: Aké sú najväčšie chyby slovenských vodičov?

Spúšťame nový týždenný podcast o autách.

ŠPORT

Hrdina Trnavy: Hrám v tretej lige a o pár dní rozhodnem proti Bruselu

Anderlecht zaskočil najmladší Trnavčan.

DOMOV

Odchod Matoviča už Danko nerieši, poslanci o ňom nehlasovali

Parlamentný výbor navrhol pokutu pre šéfa OĽaNO ešte vlani v marci.

Neprehliadnite tiež

Podcast Za Volantom

Za volantom: Aké sú najväčšie chyby slovenských vodičov?

Spúšťame nový týždenný podcast o autách.

Centrum Paríža bude raz za mesiac bez áut

Opatrenia sa budú opakovať každú prvú nedeľu v mesiaci.

Peugeot zabalil budúcnosť do minulosti a predstavuje koncept e-Legend

Elektromobil zrýchli z nuly na sto pod štyri sekundy.

Doručovateľské dodávky chce Renault zmeniť na inteligentný vlak

Najnovší koncept EZ-PRO je jednou z vízií o preprave tovaru v budúcnosti.

Už si len tak nezatiahnete. Z áut sa vytráca ručná brzda

Mechanickú brzdu majú len malé lacné autá.