Aktívny tempomat v praxi

Úlohou aktívneho tempomatu je okrem udržiavania nastavenej rýchlosti monitorovanie priestoru pred vozidlom a spomalenie, ak sa v jazdnej dráhe objaví pomalšie vozidlo.

Následne aktívny radar udržiava pevnú vzdialenosť za pomalším vozidlo. Keď toto z pruhu odíde alebo vodič prejde do prázdneho predbiehacieho pruhu, tempomat samočinne akceleruje na zvolenú rýchlosť. Okrem zníženia výkonu motora dokáže aktívny tempomat vyvolať tlak v brzdách a vozidlo poriadne spomaliť aj v krízovej situácii. V priebehu dvoch týždňov sme mohli vyskúšať dva aktívne tempomaty v automobiloch Lexus GS a BMW 530 iX. Prax potvrdila, že ide v prvom rade o bezpečnosť a potom komfort. Najmä v rannej špičke na diaľnici, v hmle a v noci. Radar totiž oveľa rýchlejšie reaguje na zmenu rýchlosti kolóny ako vodič a spozoruje aj pruko brzdiace vozidlo. Kým aktívny tempomat začne prudko brzdiť, chvíľu mu to trvá, ale napríklad Lexus dokázal bez zásahu vodiča zastaviť aj v krízovej situácii. Zámerne navodené krízové situácie obidve vozidlá zvládli dobre a dokázali automaticky vyvinúť maximálny brzdný účinok. Po takomto šoku sa však aktívny tempomat samočinne vypínal. Jazda po diaľnici je s aktívnym tempomatom omnoho pohodlnejšia a aj bezpečnejšia. Nastavovanie vzdialenosti, ktorú tempomat dôsledne dodržiava, je veľmi jednoduché zvlášť na volante Lexusu. BMW má nastavovanie i vzdialenosti integrované v páčke tempomatu.
Za istých okolností je jazda bez aktívneho tempomatu plynulejšia, pretože systém striktne dodržuje vzdialenosti a spomaľuje aj vtedy, keď by to už vodič nerobil. Lexus GS po uvoľnení dráhy zrýchľuje plynulejšie. BMW sa zase snaží rýchlo dosiahnuť zvolenú rýchlosť, takže po uvoľnení cesty akceleruje pomerne prudko. Radar tempomatu rozozná v tme rýchlosť vpredu idúceho auta. Pritom vodič v noci vidí bez ohľadu na rýchlosť a typ auta iba dve červené svetlá. Rovnako dobre reaguje tempomat v hmle, kedy uvidí auto skôr ako sa vynorí z hmly. V úplne hustej hmle aktívny tempomat BMW samočinne spomalil, pretože cez „mlieko“ nad vozovkou nedokázal dostatočne dobre vidieť. Výhodou BMW je aj holografické premietanie údajov tempomatu na čelnom skle.


Aktívne tempomaty skúšaných vozidiel pracovali perfektne. Lexus bol k posádke jemnejší ale menej prehľadný. Po prudkom brzdení sa oba tempomaty samočinne vypínali. Na rizikovú situáciu upozorňujú vodiča zvukom aj vizuálne. Lexus vypíše symbol „BRAKE a piktogram v BMW sa rozsvieti do červena na prístrojovej doske a tiež na čelnom skle.

 

 

 

 

Aktívny tempomat BMW sme vyskúšali v rannej jesennej hmle. Radar zaregistroval vozidlo skôr ako my. Keď bolo auto pred nami na dohľad, naše BMW už udržiavalo jeho rýchlosť. Holografické premietanie údajov na čelné sklo stojí za to a vôbec neprekáža.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 28 233
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 23 050
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 19 690
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 16 085
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 15 280
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 11 578
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 9 292
  8. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 8 358
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 774
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 212

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo konkurenta pre X6, Cayenne Coupé

Nemecká automobilka si nechce nechať ujsť zisk z rastúceho segmentu.

Citroën oslavuje 100 rokov špeciálnou edíciou Origins

Limitovaná edícia odkazuje na bohatú históriu značky.

Citroën - Limitovaná séria Origins
Podcast Za volantom

Za volantom: Revolúcia elektromobilov začala, s čím prichádza Audi e-tron?

Záujemca si musí pripraviť aspoň 81 400 eur.

Diaľnicu D1 v úseku Bratislava - Vajnory čiastočne uzatvoria

Počas uzávery vyfrézujú vozovku a opravia časti mostov.

Ilustračné foto.

Ford bude mať v Európe nového šéfa, povedie ho Stuart Rowley

Druhá najväčšia americká automobilka robí zmeny vo vedení.

Ilustračná fotografia.