Aktívny tempomat v praxi

Úlohou aktívneho tempomatu je okrem udržiavania nastavenej rýchlosti monitorovanie priestoru pred vozidlom a spomalenie, ak sa v jazdnej dráhe objaví pomalšie vozidlo.

Následne aktívny radar udržiava pevnú vzdialenosť za pomalším vozidlo. Keď toto z pruhu odíde alebo vodič prejde do prázdneho predbiehacieho pruhu, tempomat samočinne akceleruje na zvolenú rýchlosť. Okrem zníženia výkonu motora dokáže aktívny tempomat vyvolať tlak v brzdách a vozidlo poriadne spomaliť aj v krízovej situácii. V priebehu dvoch týždňov sme mohli vyskúšať dva aktívne tempomaty v automobiloch Lexus GS a BMW 530 iX. Prax potvrdila, že ide v prvom rade o bezpečnosť a potom komfort. Najmä v rannej špičke na diaľnici, v hmle a v noci. Radar totiž oveľa rýchlejšie reaguje na zmenu rýchlosti kolóny ako vodič a spozoruje aj pruko brzdiace vozidlo. Kým aktívny tempomat začne prudko brzdiť, chvíľu mu to trvá, ale napríklad Lexus dokázal bez zásahu vodiča zastaviť aj v krízovej situácii. Zámerne navodené krízové situácie obidve vozidlá zvládli dobre a dokázali automaticky vyvinúť maximálny brzdný účinok. Po takomto šoku sa však aktívny tempomat samočinne vypínal. Jazda po diaľnici je s aktívnym tempomatom omnoho pohodlnejšia a aj bezpečnejšia. Nastavovanie vzdialenosti, ktorú tempomat dôsledne dodržiava, je veľmi jednoduché zvlášť na volante Lexusu. BMW má nastavovanie i vzdialenosti integrované v páčke tempomatu.
Za istých okolností je jazda bez aktívneho tempomatu plynulejšia, pretože systém striktne dodržuje vzdialenosti a spomaľuje aj vtedy, keď by to už vodič nerobil. Lexus GS po uvoľnení dráhy zrýchľuje plynulejšie. BMW sa zase snaží rýchlo dosiahnuť zvolenú rýchlosť, takže po uvoľnení cesty akceleruje pomerne prudko. Radar tempomatu rozozná v tme rýchlosť vpredu idúceho auta. Pritom vodič v noci vidí bez ohľadu na rýchlosť a typ auta iba dve červené svetlá. Rovnako dobre reaguje tempomat v hmle, kedy uvidí auto skôr ako sa vynorí z hmly. V úplne hustej hmle aktívny tempomat BMW samočinne spomalil, pretože cez „mlieko“ nad vozovkou nedokázal dostatočne dobre vidieť. Výhodou BMW je aj holografické premietanie údajov tempomatu na čelnom skle.

Článok pokračuje pod video reklamou


Aktívne tempomaty skúšaných vozidiel pracovali perfektne. Lexus bol k posádke jemnejší ale menej prehľadný. Po prudkom brzdení sa oba tempomaty samočinne vypínali. Na rizikovú situáciu upozorňujú vodiča zvukom aj vizuálne. Lexus vypíše symbol „BRAKE a piktogram v BMW sa rozsvieti do červena na prístrojovej doske a tiež na čelnom skle.

 

 

 

 

Aktívny tempomat BMW sme vyskúšali v rannej jesennej hmle. Radar zaregistroval vozidlo skôr ako my. Keď bolo auto pred nami na dohľad, naše BMW už udržiavalo jeho rýchlosť. Holografické premietanie údajov na čelné sklo stojí za to a vôbec neprekáža.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé
  3. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 105
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 15 528
  3. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 094
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 971
  5. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 7 697
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 540
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 519
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 189
  9. Kreditná karta – áno alebo nie 3 781
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 3 600

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S vraždou Kuciaka nevedia pohnúť a čas beží

Politici po vražde novinára odmietali odstúpiť, polícia čelila kritike za postup pri vyšetrovaní.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kočner skončil. Aj keby ho pustili na slobodu

Čo znamená zadržanie Kočnera a Ruska.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.

Radšej Kiu alebo Hyundai ako Porsche. Ktoré auto má najviac chýb?

V prieskume pohorelo Volvo, Jaguar, Land Rover.

Tesla v USA vyšetruje prvé samovznietenie Modelu S

Ide o prvý prípad bezdôvodného samovznietenia batérie Tesly.

Audi A1 narástlo na veľkosť Pola. Dieselový motor už nedostane

Digitálne budíky na prístrojovej doske ponúkne už v základe.