Auto pána manažéra

Na príchod žiadneho iného auta sa konkurencia nepripravovala tak dôkladne, ako na šiestu generáciu renomovaného manažérskeho vozidla VW Passat.

Na príchod žiadneho iného auta sa konkurencia nepripravovala tak dôkladne, ako na šiestu generáciu tohto renomovaného manažérskeho vozidla. Niektorí nasadili do hry cenové bonusy a pridali výbavu naviac (Škoda, Ford, Toyota, Honda), iní sa snažili odpútať pozornosť zákazníkov krásnym zadkom svojho kombíka (Peugeot). Jednoducho urobili všetko, aby dokázali vzdorovať tlaku, ktorý visel vo vzduchu a chceli predať čo najviac kusov skôr, než príde na trh.  Každý ho uznáva, porovnáva sa s ním a vstupuje na trh s jediným cieľom – byť lepší než on. Reč je o Volkwagene Passat.

Nový model VW má opäť iba tie najvyššie ambície. Podarí sa mu obhájiť pozíciu etalónu strednej triedy a neoficiálny titul najlepšieho manažérskeho vozidla? Do ringu sme mu vybrali štyroch vážnych rivalov, pod kapotou ktorých sa ukrýva to najlepšie, čo dnes naftový segment do objemu 2,2 l  ponúka. Na jednej štartovacej línii sa stretli obhajca titulu a vyzývateľ súboja VW Passat 2.0 TDI a jeho súperi BMW 320d, Ford Mondeo 2.2 TDCi, Honda Accord 2.2 i-CTDi a Peugeot 407 2.0 HDi.

 

 

Karty sú rozdané
Synonymom auta pre manažérov a podnikateľov sa stala najmä predchádzajúca, teda piata generácia modelu Passat. Vďaka súhrnu vlastností, ktoré spolu vytvárali ťažko prekonateľnú ponuku v tejto triede, sa Passat  u nás míňal ako teplé rožky. Mal reprezentatívny vzhľad, nemeckú solídnosť, kvalitu, výkonné a úsporné naftové motory a v neposlednom rade primeranú cenu. Na druhej strane jeho dizajn pôsobil veľmi konzervatívne a stroho, a preto medzičasom mnoho mladších zákazníkov začalo presadať na prestížnejšie značky. Navyše úplne stratili záujem o sedany a preorientovali sa na kompaktné vany alebo SUV.

Volkswagen tento odliv zákazníkov zaregistroval a rozdiely medzi sedanmi pre staršiu generáciu a vozidlami pre mladých manažérov sa pokúša zmazať prostredníctvom šiestej generácie modelu Passat. Recept ako na to je jednoduchý – ponúknuť kvalitu a dynamické vlastnosti BMW trojkového radu za cenu Forda Mondeo. O podobný trik sa už pokúsila Honda Accord s motorom 2.2 i-CTDi. Lenže ak chce nový Passat nadviazať na úspechy z minulosti a naďalej sa pýšiť titulom najlepšieho manažérskeho vozidla vo svojej triede, okrem Accorda musí poraziť aj najnovšie BMW radu 3, ktoré patrí z celouerópskeho hľadiska dlhodobo medzi najúspešnejšie vozidlá strednej triedy. Zatiaľ čo v prípade Passatu mnohí ocenili podstatne sviežejší a príťažlivejší vonkajší vzhľad šiestej generácie inšpirovaný modelmi Phaeton a Touareg, dizajnová revolúcia u BMW vyvolala také silné kladné i záporné reakcie, že línie nového radu 3 môžeme chápať skôr ako rozumné upokojenie vášní. Doslova máme pocit, akoby Chris Bangle dostal za „sedmičku“ a „xtrojku“ mierne po prstoch. Najviac sa to odrazilo na nedokončenej zadnej časti, ktorá je pre mnohých asi najväčším sklamaním.

Peugeot sa na vozidlá strednej triedy pozerá trochu z iného uhla. Pod dojmom, že zákazníci hladní po praktickom interiéri si zvyčajne kúpia vozidlo typu kombi alebo MPV, obetovali konštruktéri vnútorný priestor a kufor svojho modelu 407 na oltár dramatického vzhľadu. Či „krása na prvom mieste“ je tou správnou cestou k úspechu ukáže budúcnosť. Faktom však je, že mohutná predná „papuľa“, ktorá sa stáva novým poznávacím znakom značky, je na náš vkus nielen priveľmi veľká ale navyše dosť nepraktická. Navyše veľký predný otvor (tzv. papuľa) nie je vo vnútri nijak chránený (napr. sieťkou). Určite si preto viete predstaviť, čo narobí s nechránenou vrtuľou chladiča vrabec alebo plastový predmet, ktorý sa cez veľké otvory v maske chladiča bez problémov môže dostať dnu .
Nie sú to však len nováčikovia, s ktorými sa nový Passat potrebuje vysporiadať. Čeliť musí aj stále výborne jazdiacemu Mondeu s novým, špičkovo vyladeným turbodieselom 2.2 TDCi. Nuž a Mondeo zasa čaká v rámci nášho testu ešte ďalší mikrosúboj s motorom 2.2 i-CTDi z dielne Hondy o titul – „najlepší prepĺňaný naftový štvorvalec.“ Prvý duel vlani v apríli vyhrala Honda (vtedy sa porovnávala s Mondeom 2.0 TDCi). Ford však medzitým posilnil objem i výkon a výsledok ho opäť stavia do centra pozornosti v strednej triede.

Veľký a väčší
V súčasnej dobe je v automobilovom priemysle trend nové modely neustále zväčšovať. Ako ideálny príklad môže opäť poslúžiť nový Passat, ktorý je veľký nielen na pohľad, ale aj v skutočnosti.  Pokiaľ by ste teda mali sedieť vzadu, priestorovo sa najlepšie budete cítiť v Passate. Miesto na nohy je rovnako veľkorysé ako v Mondeu a k dispozícii dostanete aj množstvo premyslených detailov ako napríklad samostatné lampičky na čítanie, výduchy klimatizácie, držiaky na nápoje a zásuvky pre každého z pasažierov. Podobne rozmaznáva zadných pasažierov aj BMW, v ktorom sa nebudete cítiť ani zďaleka tak stiesnene ako sa na prvý pohľad zdá. Miesta pre nohy zadných pasažierov má dokonca viac než Peugeot, hoci pôsobí menším a útlejším dojmom. Rozhodujúci je však rázvor a ten má BMW o 35 mm dlhší. Bavorák sa môže pochváliť aj najlepším sedením vzadu. Podobne ako Passat ani on sa nehrá na 5-miestne vozidlo, ale pohodlné sedenie vzadu ponúka len pre dvoch. Sedáky majú správny sklon a sú dostatočne dlhé, čo pasažierom zabezpečuje dobrú stabilitu. Mnohých poteší zadná lakťová opierka v optimálne vysokej úrovni, o ktorú sa bude dobre opierať aj basketbalistom. Zaujímavé sedenie vzadu ponúka aj Honda, ktorá má sedadlá ponorené trochu hlbšie, ale práve vďaka tomu sa pasažieri cítia ako "utopení" v kresle. Peugeot asi zabudol, že veľa rodín ešte stále dáva prednosť pohodlným sedanom, pretože cestujúcich na zadných sedadlách pri navrhovaní modelu 407  ignoroval. Priestor pre nohy citeľne zaostáva za konkurenciou a línia strechy v štýle kupé spôsobuje, že ani miesta nad hlavou nie je nadbytok. Úplným výsmechom je ale batožinový priestor základného objemu 407 l, ktorý na ostatných stráca 50 l a viac.


Najlepšie sedenie vzadu : zadné sedáky BMW majú správny sklon a sú dostatočne dlhé, čo pasažierom zabezpečuje dobrú stabilitu. Príjemne nás prekvapilo, že má viac miesta pre kolená ako Peugeot, hoci pôsobí menším a útlejším dojmom.


Veľmi dobre sa sedí aj na zadných sedadlách Hondy, kde sú pasažieri ponorení trochu hlbšie, ale práve vďaka tomu sa im sedí porovnateľne príjemne ako v kreslách. Miestom pre kolená patrí Accord medzi skromnejších, pre hlavy ho má z pätice najviac.


 

 

 

Najlepšie sedadlá nájdete u BMW, ale najviac priestorového komfortu si užijú cestujúci na zadných sedadlách Passata. Jeho ponuka miesta pre kolená i hlavu je skutočne kráľovská a právom patrí v strednej triede ku špičke.


 
Ponukou miesta na zadných sedadlách sa novému Passatu vyrovná z testovanej skupiny len Ford. Priestor pre nohy je porovnateľný, pre hlavu už menej a v oblasti ramien ho má najviac. Komfort sedenia je tiež nezaostáva.


 

 

 

Peugeot asi zabudol, že veľa rodín ešte stále dáva prednosť pohodlným sedanom, pretože cestujúcich na zadných sedadlách pri navrhovaní modelu 407 očividne ignoroval. Vzadu je málo miesta pre nohy i hlavu. Sedí sa ale pohodlne.

 

 

 

 

 

 

Výkon a brzdy
 Od posledného porovnávacieho testu vozidiel strednej triedy ubehol viac ako rok a veľa sa v naftovom segmente za ten čas zmenilo. Honde Accord pribudli do partie noví, silní súperi a preto jedným z hlavných cieľov nášho testu bolo preveriť o koľko sa zlepšili a či dokáže Accord obhájiť minuloročné víťazstvo. Každý motor uvádzame krátkou technickou charakteristikou, ku ktorej pridávame dojmy a fakty z praxe.

BMW
si pre svoj základný naftový motor 320d zvolilo vysokotlakové vstrekovanie typu Common Rail druhej generácie, pracujúce pod tlakom 1600 barov. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou teraz dochádza k lepšej atomizácii (rozprášeniu) paliva. Tým pádom stúpa účinnosť spaľovania, klesá spotreba i hlučnosť. K technicky zaujímavým detailom patria vstrekovače schopné dávkovať palivo v priebehu jedného pracovného cyklu piesta. Vstrek rozložia do štyroch menších: dvojitý pilotný vstrek na zapálenie zmesy, hlavného vstreku a dodatočného vstreku na zlepšenie oxidácie pevných častíc. Prepĺňanie motora vzduchom má na starosti turbodúchadlo VNT s elektricky ovládanou variabilnou geometriou lopatiek.

320d v praxi: Najnovší 2-litrový turbodiesel od BMW zdedil trojkový rad z modelu 120d. Jeho výkon 120 kW/163 k a maximálny krútiaci moment 340 Nm, prenášaný pochopiteľne na zadnú nápravu, ho radí na absolútny vrchol triedy. No tam patrí nielen svojim výkonom ale aj dosiahnutými výkonmi v meraniach a najvyššou maximálkou 225 km/h. Najvýkonnejší z pätice porovnávaných motorov udeľuje trojkovému BMW tiež suverénne najlepšiu akceleráciu z 0 na 100 km/h a striebornú priečku v zrýchlení na všetkých troch meraných prevodových stupňoch. Vďaka dlhším prevodovým stupňom nie je jeho krivka výkonu a krútiaceho momentu tak strmá ako v Passate alebo v Mondeu a tým pádom netreba často radiť. K životu sa razantnejšie preberá od 1800 ot/min a rovnako efektívne ťahá po hranicu 4500 ot/min. Výkon citeľne stráca až okolo 4800 ot/min.  Chod motora je vďaka dvojici vyvažovacích hriadeľov veľmi hladký, ani pri studenom štarte alebo akcelerácií na plný plyn nie je cítiť žiadne vibrácie. Stále je však prítomný kovový zvuk, charkteristický pre naftové štvorvalce. Jeho silnou stránkou je elasticita vo vysokých rýchlostiach.

Peugeot 2.0 HDi s hliníkovou hlavou valcov dostal do vienka štvorventilovú techniku a vysokotlakové vstrekovanie Common Rail od firmy Bosch. Na prepĺňanie valcov slúži turbodúchadlo KKK bez variabilnej geometrie lopatiek, s plniacim tlakom 1 bar (1,3 bar Overboost) a mendzichladičom stlačeného vzduchu. Špecifikom motora je pomerne vysoký kompresný pomer 18:1 a funkcia Overboost, vďaka ktorej pri plnom výkone krátkodobo vzrastie krútiaci moment na 340 Nm. Motor dostal ako jeden z prvých naftových dvojlitrov filter pevných častíc FAB.

2.0 HDi v praxi : Charakter motora plne zodpovedaá mäkkému francúzkemu naladeniu celého auta. V kultúre chodu zatieni všetkých okrem Hondy, ale v reakcii na plynový pedál zaostáva - akoby mal čas navyše. Páčilo sa nám jeho príkladné odhlučnenie a plynulý ťah rovnomerne rozložený až po 4200 ot./min. Krátkodobé zvýšenie krútiaceho momentu o 20 Nmf unkciou Overboost vodič takmer nepostrehne.

Honda pri konštrukcii motora okrem vlastných prvkov použila vysokotlakové (1600 barov) vstrekovanie Common Rail druhej generácie a turboduchádlo s premenlivou geometriou lopatiek. Blok motora odlievaný technológiou polotuhého liatia má vyššiu pevnosť, užšie steny medzi valcami a nižšiu hmotnosť. Ku kultúre chodu významnou mierou prispieva dvojica vyvažovacích hriadeľov a tzv. predsunutie piestov (os piesta odsadená od osi kľukového hrideľa). V hornej úvrati pracovného cyklu tak nevzniká mŕtvy bod ani veľké rázy na jeho prekonanie. K dosiahnutiu ekologických parametrov normy Euro IV bolo nutné využiť recirkuláciu výfukových plynov pomocou potrubia EGR, ktoré znižuje emisie pevných častíc a oxidov dusíka (NOx) o 36 %. Kľúčovú úlohu pri riadení spaľovacieho procesu hrá nasávanie s plynule meniteľným prúdením vzduchu.

2.2 i-CTDi v praxi: V priebehu poldruha roka existencie tohto motora bol výkon 140 k prekonaný a rovnako aj krútiaci moment 340 Nm. Ľahkosť s akou motor pracuje, stúpa do otáčok a odovzdáva výkon, zatiaľ tradiční výrobcovia dieselov ale nedosiahli. Honda má stále najkultivovanejší a najtichší diesel tejto kategórie. Jeho najväčším súčasným hendikepom v porovnaní s konkurenciou je päť stupňová  manuálna prevodovka.  Aby sa Honda i-CTDi javila dynamickejšie, nutne potrebuje taktiež šesťstupňovú prevodovku.

Na špičkový naftový motor Hondy odpovedal ako prvý Ford uvedením agregátu 2.2 TDCi, ktorý svojim výkonom 114 kW/155k i krútiacim momentom 360 Nm preskočil Accord o 14 kW, resp. 20 Nm.
Základom silného motora Ford 2,2 TDCi Duratorq je známy dvojliter s výkonom 96 kW/130 k a krútiacim momentom 330 Nm. Konštruktéri pôvodný objem pre potreby supersilného Mondea zväčšili, upravili tiež zotrvačník , vstrekovací systém Common Rail druhej generácie a vylepšili turbodúchadlo. Z bežného zotrvačníka sa stal dvojhmotový s oveľa väčším momentom zotrvačnosti. Nakoľko o výkonových parametroch rozhoduje plniaci tlak a jeho priebeh, lopatky turbodúchadla dostali nový tvar a ložiská prispôsobili vysokým otáčkam. Do výbavy turbodúchadla patrí aj elektronicky ovládaná geometria lopatiek rozvádzacieho kolesa. Markantnou zmenou prešli vstrekovacie trysky Delphi, ktoré majú namiesto piatich sedem otvorov menšieho priemeru. Palivo sa takto lepšie rozpráši a dosahuje vyššiu účinnosť. Zásluhou krátkodobého zvýšenia plniaceho tlaku turbodúchadla krútiaci moment pri plnom zaťažení stúpne na 400 Nm a maximum dosahuje už pri 1800 ot./min.

2.2 TDCi Duratorq v praxi: Pod kapotou Mondea drieme nálož, ktorá exploduje okamžite po stlačení plynového pedála a bez zaváhania odovzdáva maximum svojej sily. Najvyšší výkon však dosahuje vo výrazne nižších otáčkach než konkurenti a preto mu vytáčanie neprospieva (a ani to nepotrebuje). Po okamžitom záťahu si pýta vyšší prevodový stupeň, potom ďalší a zase ďalší. Priebeh krútiaceho momentu a charakter prevodovky vyhovie ako priaznivcom športovej jazdy tak aj vyrovnaným vodičom, ktorí majú radi dostatok výkonovej rezervy pre bezpečné predbiehanie. Napriek krátkemu spektru účinných otáčok motor Mondea poskytne najviac dynamického vyžitia a zábavy, čo potvrdil tiež najlepšími časmi v zrýchlení na treťom, štvrtom i piatom prevodovom stupni.

Volkswagen využíva technológiu čerpadlo-tryska ako alternatívu k vstrekovaniu Common Rail. Motor 2.0 TDI považujeme za vyvrcholenie systému čerpadlo tryska, pretože budúce generácie agregátov TDI budú používať už piezoelektrické vstrekovače. Vysoké vstrekovacie tlaky (max 2900 barov) sytému čerpadlo-tryska a dokonalé rozprášenie paliva zaručujú motoru efektívne horenie zmesi, vysokú účinnosť a nízky obsah škodlivých látok vo výfukových plynoch. Volkswagen Passat 2,0 TDI tak plní prísne ekologické kritériá aj bez časticového filtra. Systém čerpadlo tryska dokáže v jednom cykle urobiť iba dva vstreky, do spaľovacieho priestoru sa dostáva veľa paliva na raz, detonácie sú vyššie a tým pádom stúpajú vibrácie i hlučnosť. Pozitívnou stránkou motora je však nízka spotreba a obrovský nárast krútiaceho momentu pri nízkych otáčkach.

2.0 TDI v praxi : Naftový dvojliter koncernu Volkswagen pozdraví svojho majiteľa ráznym hlasom. Jeho klasický drsný zvuk zaniká až pri aerodynamickom šume vo vyššej rýchlosti. Pravdu povediac k značke Volkswagen by nám tento klepot chýbal. Zvučný motor má však výborný ťah prakticky od voľnobehu a jeho silnou stránkou je aj rýchla odozva na zošliapnutie akcelerátora pri zrýchlení. Motor žiadnym parametrom neohuruje ale je po všetkých stránkach vyvážený ako samotný model Passat. V zrýchlení na jednotlivých prevodových stupňoch je tretí najlepší, v šprinte z 0 na 100 km/h a spotrebe dokonca druhý. Takže automobilka môže byť na tento motor právom pyšná.

Víťazom spomedzi testovaných pohonných jednotiek je pre nás motor Forda, ktorý jasne dominuje hneď v dvoch, pre diesel veľmi podstatných oblastiach akými sú dynamika a spotreba. Najväčším paradoxom je, že Ford poráža aj Peugeot 407 a to jeho vlastnou zbraňou. Motor 2.2 TDCi pod kapotou Mondea je totiž ďalším spoločným dielom koncernov PSA a Ford.
Druhé miesto obsadil v našom hodnotení agregát BMW a tretie 2-dvojlitrový TDI od VW. Až na štvrté miesto to tento krát dotiahol agregát Hondy, ktorý je síce bezkonkurenčne najtichší a najkultivovanejší a spolu s VW dokonca druhý najúspornejší, ale body stráca v zrýchlení a kvôli iba 5-stupňovej prevodovke najviac zaostáva v elasticite.


Namerané hodnoty

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)
1. BMW 9,2
2. Ford 10,0
2. Volkswagen 10,0
4. Honda 10,1
5. Peugeot 11,2

Elasticita
40 – 80 km/h 3.stupeň (s)
1. Ford 4,1
2. BMW 4,7
3. Volkswagen 5,1
4. Honda 5,5
5. Peugeot 5,9

60 – 100 km/h 4.stupeň (s)
1. Ford 5,8
2. BMW 6,7
3. Volkswagen 6,9
4. Honda 7,8
5. Peugeot 8,0

80 – 120 km/h 5.stupeň (s)
1. Ford 8,9
2. BMW 9,2
3. Volkswagen 9,5
4. Peugeot 9,6
5. Honda 11,2

Brzdy
Všetkých päť vozidiel bolo vybavených kotúčovými brzdami na všetkých kolesách a žiaden z nich nebrzdí vyslovene zle. Rozdiely pocíti ľavá noha akurát v účinku a nastavení posilňovača. Zatiaľ čo vákuovo mäkké posilňovače Hondy, Volkswagenu a BMW sú ideálne vyvážené, brzdy Peugeotu sa nám zdali až preposilované a posilňovač Fordu trochu drevený. Pocity sú však jedna vec a výsledky meraní vec druhá. Podľa prístroja najúčinnejšie fungujú brzdy Passata, ktorý hviezdil najmä pri brzdení z rýchlosti 80 km/h. Veľmi slušný výsledok dosiahlo tiež BMW a porovnateľne dopadli Honda a Ford. Vysokú úroveň techniky najnovších modelov Volkswagen a BMW dokumentujú sušiče brzdových kotúčov. Pri jazde v daždi ESP v pravidelných intervaloch citlivo pritlačí brzdové platničky ku kotúču aby ho osušili. Predíde sa tak neskorému účinku bŕzd v daždi (najmä na diaľnici).

Brzdné dráhy
zo 60 na 0 km/h (m)
1. Peugeot 14,5
2. Ford 15
2.Volkswagen 15
4. BMW 15,5
5. Honda 16

z 80 na 0 km/h (m)
1.Volkswagen 23,5
2.BMW 24,5
3.Honda 25,5
4.Ford 26
5.Peugeot 28,5

Hluk
Prítomnosť naftového motora nie je možné si nevšimnúť najmä pod kapotou Passata a Mondea. V porovnaní s nimi pôsobí motor Hondy ako benziňák.  Honda však tradične zaostáva v odhlučnení podvozku, čo sa našťastie vo výsledkoch merania hluku prejavilo len minimálne. S výnimkou štvrtého rýchlostného stupňa bola najhoršie druhá. Passat zase doplatil na extrémne hlučné pneumatiky značky Dunlop a v prípade Mondea zohral dôležitú úlohu jeho vek. Aby dokázal udržať krok s konkurenciou, potreboval by lepšie odhlučnené  dvere a najmä hrubšie sklá. Absolútnu špičku v odhlučnení podvozku i motora reprezentuje BMW. Tri prvé a jedno druhé miesto vo výsledkoch na papieri nepotrebujú komentár. V praxi vás poteší, že aj pri vysokej diaľničnej rýchlosti sa môžete so spolucestujúcimi v pohode rozprávať.

Vnútorná hlučnosť vozidla (dB)
60 km/h 3.stupeň
1. BMW 57,8
2. Honda 59
3. Volkswagen 59,5
4. Peugeot 60,5
5. Ford 61,2

80 km/h 4.stupeň (dB)
1. BMW 60,5
2. Peugeot 61,1
3. Ford 61,2
4. Honda 61,5
5. Volkswagen 61,8

100 km/h 5.stupeň (dB)
1. Honda 62,4
2. BMW 63
Ford 63
Peugeot 63
5. Volkswagen 64,6

130 km/h 6.stupeň (dB)
1. BMW 66,1
2. Honda 67,5 (5. stupeň)
3. Peugeot 68,3
4. Volkswagen 70,8
5. Ford 71,1

Ovládanie a jazdné vlastnosti
Jednoznačne najpresvedčivejší dojem pri hodnotení jazdných vlastností v nás zanechalo BMW. Jeho karoséria je o 25% tuhšia než u predchádzajúceho modelu, čo sa prejavilo aj na samotnej jazde, ktorá je pevná, istá a zároveň komfortná. V každej situácii cítiť jeho športové nadanie, ale kvalita odpruženia je ukážková rovnako ako odhlučnenie. Podvozok  kopíruje každý kúsok cesty, zabraňuje zbytočným prepruženiam a s nerovnosťami našich ciest sa vysporiada s nadhľadom hodným väčšieho auta. Jeho riadenie je plynulé a príkladne pohotové, ale pri parkovaní kladie pomerne veľký odpor. Privítali by sme preto posilňovač s progresívnejším účinkom. Na ceste je nádherne presné a do volantu sa neprenášajú žiadne rázy od kolies. Napriek tomu, že nami testované vozidlo bolo vybavené len 16-palcovými kolesami, náklonom karosérie odolávalo veľmi dobre a zatáčalo s nevídanou precíznosťou. Pri svižnejšej jazde sme si najviac vychutnávali jeho oddanosť a ochotu poslúchať.

Asi najvýznamnejší posun v jazdných vlastnostiach zaznamenal VW Passat . Na rozdiel od predchodcu využíva jednoduchšiu prednú nápravu vychádzajúcu z koncepcie priečne a nie pozdĺžne uloženého motora. Napriek tomu sa Passat správa na ceste výrazne istejšie a problémy mu nerobia ani serpentíny, prípadne prudká „myšička“ vo vysokej rýchlosti. Vďaka konečne použitému nazávislému zaveseniu zadných kolies, zadok krásne kopíruje v zákrutách stopu prednej nápravy. V kritických situáciách vie byť napriek tak veľkým previsom dlho neutrálny. Ovládateľnosť je podľa očakávania vynikajúca, riadenie s rozumným prevodovom a perfektnou spätnou väzbou dostatočne komunikatívne a presné. Celkovo teda Passat dosiahol v tejto oblasti veľký pokrok, ale stále vám neponúkne až toľko radosti z jazdy ako podvozok BMW.

Mondeo sa jazdnými vlastnosťami stále drží na špici tejto triedy. Zvlášť na testovaných pneumatikách rozmeru 205/50 R17 je super stabilné, s presným riadením, neutrálnym správaním a veľkou zásobou agility, ktorá vás neustále provokuje približovať sa k jeho limitom. Ako jediný z testovanej skupiny nebol vybavený systémom ESP, ktorý by v tak nadupanom aute naozaj nemal chýbať. 

Elektrohydraulické riadenie Accordu je priveľmi ľahké, a v porovnaní s Mondeom mu chýba lepšia spätná väzba. Podvozok je ale vynikajúci. Karoséria sa síce mierne nakláňa, ale tlmiče majú situáciu pod kontrolou aj pri rýchlych zmenách smeru.

V každom prípade ale treba uznať, že francúzski konštruktéri urobili veľký krok vpred, pretože pri zachovaní typicky francúzskeho jazdného komfortu sú stále bližšie k nemecky precíznemu vedeniu stopy. Peugeot 407 nás príjemne prekvapil  strmým prevodovom riadenia, ktoré reaguje presne a v zákrutách netreba vďaka nemu toľko točiť volantom. Ak by sme to mali teda zhrnúť, tak podvozok sedanu 407 najlepšie vysihujú dve slová – istota a pohoda.

 

 

Jazda na čas
Záver testu si príležitostne zvykneme spestriť nejakou milou disciplínou. Keďže tento krát sme skúšali dynamické limuzíny s výkonnými naftovými motormi, rozhodli sme sa pre športovú jazdu na čas. Na ploche letiska, kde skúšame vyhýbacie manévre sme si postavili trať pozostávajúcu zo šprintu na rovinke, slalomu, vyhýbacieho manévru, niekoľkých ostrých a niekoľkých tiahlych zákrut. Potom sme vzali do ruky stopky a skúšali, ktorý z automobilov prejde tento cca 600 m  úsek najrýchlejšie. Aby boli výsledky čo najobjektívnejšie, s každým autom absolvoval trať ten istý vodič. Podľa očakávania najkrajšiu súhru motora s podvozkom a krátkou prevodovkou predviedol Ford, ktorý zvládol trať za 31,661 s. Druhý skončil s tesným rozdielom 0,4 s BMW a s odstupom ďalšej sekundy sa na tretej priečke umiestnila Honda. Posledné dve miesta si podelili Volkswagen a Peugeot. 

Súboj s časom na trati dlhej 600 m :
Brezno – Rohozná

1. Ford Mondeo 2.2 TDCi            31,661s
2. BMW 320d                            32,067s
3. Honda Accord 2.2 i-CTDi        33,000
4. Volkswagen Passat 2.0 TDI    33,304
5. Peugeot 407 2.0 HDi              33,973

Resumé
Aj keď to mnohým asi bude ľúto, ale náš jasný verdikt znie, že Honda Accord už bola prekonaná. Na jej miesto zasadol nový Passat, ktorý vás síce nechytí za srdce tak ako BMW alebo Mondeo s novým motorom 2.2 TDCi, ale nie je mu čo vytknúť a z pohľadu hodnotených kritérií pôsobí najvyváženejším dojmom. Technologicky je podstatne ďalej než predchodca, výrazne sa polepšil v dizajne i jazdných vlastnostiach a keď k tomu prirátame tradičnú kvalitu, vysokú úroveň aktívnej i pasívnej bezpečnosti zdokumentovanú piatimi hviezdičkami a v tejto cenovej kategórii neprekonateľné priestorové pomery pre posádku i batožinu, tak je práve Passat ten, kto pre nás výchadza z testu najlepšie. Druhá priečka patrí dvom rovnako skvelým modelom. Výber medzi BMW a Fordom preto závisí vyslovene na vašich prioritách. Pokiaľ je pre vás najdôležitejší vnútorný priestor a potrpíte si na vysoký výkon pri nízkej spotrebe za rozumné peniaze, kúpte si Mondeo. Ak túžite po aute blížiacom sa k absolútnej dokonalosti, s ktorým si užijete asi najviac zábavy za volantom aj keď na úkor skromnejšieho priestoru a  plastového interiéru, tak vašou voľbou by malo byť BMW. Honda výborne drží krok s dobou aj napriek tomu že už má dva roky. Podvozok je stále výborný, motor naďalej ohuruje kultúrou chodu. Jediným jej momentálnym problémom sú dlhé prevody 5-stupňovej prevodovky a slabo odhlučnený podvozok. Naopak 407 je ideálny aj hladáte vozidlo na rýchle a komfortné prekonávanie vzdialeností a ešte pri tom chcete dobre vyzerať. Nekupujte si ho však ako auto pre rodinu, lebo priestorom patrí medzi slabší priemer.


Priveľmi  plastové prevedenie interiéru vo svetlej farbe nepôsobí najdôverihodnejším dojmom, hodným auta tejto cenovej kategórie. Trochu premyslenejšie by sme si vedeli predstaviť aj ovládanie autorádia.


Posed v BMW je športovo nízky a sedadlo dobre podopiera telo. Hoci na prvý pohľad to tak nevyzerá, svojim pohodlím patria medzi špičku.

 

Na interiér Mondea sa stále dá pozerať. Napriek tomu, že je už v tejto kategórii skôr veterán, svoj vek umne maskuje. Materiály pôsobia hodnotne, kvalita vypracovania je dobrá a ergonómii nie je čo vytýkať.

 

 

 

Palubná doska Peugeotu je síce moderná, ale pôsobí neusporiadane. Výhrady sme mali voči malým a neprehľadne rozmiestneným tlačidlám na stredovom paneli a masívnym predným stĺpikom, ktoré veľmi obmedzujú výhľad.


Predné sedadlá Peugeotu 407 majú na pohľad slušnú bočnú oporu, ktorá je ale dosť mäkká a preto v praxi telo veľmi nepodrží.

 

Interiér Accordu je komfortný a príkladne vypracovaný, ale nepôsobí tak luxusne ako Volkswagen. Športového ducha navodzuje trojramenný volant, netradične tvarovaný stredový panel a malá hlavica radiacej páky.

 

 


Teraz sa už nikto nemôže sťažovať na chladný a prísne funkčný dizajn (nudne vyzerá len volant). Mohutná palubná doska má krásnu architektúru a vyzerá veľmi luxusne. Na hodnote interiéru pridáva aj viacero nových elektronických prvkov.

Passat ponúka zaujímavú kombináciu elektronicko-mechanického nastavovania sedadla. Výška sedáku sa upravuje ručne, operadlo a bederná výstuha elektronicky.

 


Elektronicky ovládaná ručná brzda, ktorá pôsobí na všetky štyri kolesá je prínosom komfortu i bezpečnosti jazdy. Aktivuje sa potlačením tlačidla na palubnej doske a k jej deaktivácii dochádza samovoľne po miernom pohnutí sa vozidlom dopredu.

 

 


Nový Passat sa neštartuje ani kľúčom ani tlačidlom. Motor sa spúšťa po zasunutí a následnom stlačení tzv. transpondéra (inak povedané diaľkového ovládača).

 

 

Za tmy osvetľujú priestor okolo predných dverí svetielka ukryté v spätných zrkadlách.


K športovému pocitu z jazdy patrí aj malá, hliníkom pokrytá hlavica radiacej páky.

 


Pochvalu si BMW zaslúži za príkladne prístupne úchyty detských sedačiek ISOFIX.
Prekvapilo nás ale, že nemá v štandarde výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy na predných sedadlách.


Odkladacích priestorov je k dispozícii viac ako dosť. V skrinke pod lakťovou opierkou nájdete aj prídavnú 12V zásuvku a zásuvku na slúchadlá.


Hlavným problémom koncepcie karosérie modelu 407 je extrémne natiahnutá predná časť, ktorá pôsobí síce efektne, ale uberá z miesta pre zadných pasažierov i batožinu.


Takto si predstavuje ergonomicky perfektne vyriešené ovládanie autorádia a vetilačnej sústavy. Správna výška, optimálna veľkosť a tvar tlačidiel i otočných ovládačov.

Pokiaľ sa zlodeji nedostanú do batožinového priestoru zvonka, druhá možnosť je zvnútra. Aby ste však predišli aj tejto možnosti, páčka na diaľkové otváranie krytu bat. priestoru sa dá zamykať.

 

 

Najmenší batožinový priestor má Peugeot (407 l).


Využitie batožinového priestoru Hondy obmedzuje vysoká nakladacia hrana a nízky otvor.

 


Najväčší a najlepšie prístupný kufor v teste (565 l).

Využitie šírky kufra u BMW(460 l) obmedzujú hlboko zasahujúce podbehy zadných kolies.

 


Druhý najväčší objem (500 l) a najširší i najvyšší vstupný otvor.



 

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  3. Nestíhate nakupovať darčeky?
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  6. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  7. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  8. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  9. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  10. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  1. BIT arbitration within the context of recent CJEU decision
  2. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  3. Nestíhate nakupovať darčeky?
  4. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  7. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  8. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  9. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  10. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 69 798
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 741
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 10 920
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 463
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 7 642
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 037
  7. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 920
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 917
  9. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 3 426
  10. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti 2 540

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sulík: Hlina sa zaťal, tak asi ešte musíme chvíľu počkať. Ale ja som trpezlivý

O Kočnerovej nahrávke Gorily nehovoril hneď aj preto, aby SaS nepriťažil.

EKONOMIKA

Stavba rodinných domov bude mať nové pravidlá. Zdražie

Štát od roku 2020 povolí len ekologické budovy.

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq nespraví hanbu ani v nižšej výbave so slabším motorom (test)

Slabší motor vynahradí nízka spotreba i komfortná jazda.

Motor pre Aston Martin Valkyrie zvládne 1000 koní aj bez turba

Výkonný dvanásťvalec s objemom 6,5 litra váži iba 204 kilogramov.