SME

Lexus RX 400h

Lexus na európskom trhu doplatil na chýbajúce naftové motory. Na druhej strane však otvoril brány hybridného pohonu a najväčších konkurentov v oblasti úspory benzínu predbehol. Dôkazom je športovo úžitkový (SUV) Lexus RX 400h.

Lexus na európskom trhu doplatil na chýbajúce naftové motory. Na druhej strane však otvoril brány hybridného pohonu a najväčších konkurentov v oblasti úspory benzínu predbehol. Dôkazom je športovo úžitkový (SUV) Lexus RX 400h.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako osemvalec

Jediným cieľom hybridného pohonu je využitie prebytočnej pohybovej energie automobilu a dosiahnutie požadovaných dynamických parametrov pri nižšej spotrebe paliva. Hybridný model 400h dosahuje podobný výkon ako štvorlitrový osemvalec, pritom mu na pohon slúži iba menší motor 3,3 V6 a dva elektromotory. SUV s takýmto výkonom a priemernou spotrebou 8,0 l/100 km nenájdete v žiadnom katalógu. Úprimne povedané, nám sa nepodarilo dosiahnuť sľubovanú spotrebu, ale celkový priemer od 9,8 do 12,9 l/100 km hovorí sám za seba. Kamera na cúvanie, optitrónové podsvietenie palubnej dosky, automatické odsúvanie volantu pri vystupovaní a nastupovaní a iné luxusné prvky príznačné pre túto triedu zostali na druhej koľaji. Pre nás boli podstatné jazdné zážitky verzus spotreba. Výsledkom dynamickej jazdy po diaľnici s vychutnávaním komfortu vo vysokej rýchlosti bola spotreba až 15,6 l/100 km. Výhody hybridného pohonu totiž zanikajú pri kontinuálnom využívaní plného výkonu a vo vysokej rýchlosti. Naopak, v druhej časti testu a jazde po vidieckych cestách prišla na rad úspora paliva. Dokonca v meste sme jazdili úspornejšie (11,2 l/100 km) ako na diaľnici. Z environmentálneho hľadiska ide o celkom logické správanie hybridného pohonu. Luxusné terénne autá a SUV sú totiž najväčším nepriateľom miest, lebo sú priestorovo náročné a v mestskom cykle spotrebujú aj 20 l/100 km. Na načerpávanie energie pre elektromotory sú ako stvorené členité vidiecke cesty.Lexus RX 400h je pokrokové, aj keď nie lacné (2 480 000 Sk) auto, ktoré v priebehu krátkeho času dostane konkurenta: Audi Q7 Hybrid.

SkryťVypnúť reklamu

Luxusný priateľ do nepohody nesklame ani na poľnej ceste. Navyše pri jemnom narábaní s akcelerátorom nechce za jazdu mimo bežnej vozovky oveľa viac benzínu. Automatická prevodovka by mohla radiť o niečo rýchlejšie a lepšie reagovať na štýl jazdy.

 

 

Komfortný podvozok až prekvapujúco dobre zvláda prepruženie a rozhojdanie karosérie. Keď terénna vlna dostane do vzduchu auto s pohotovostnou hmotnosťou dve tony, niet sa čoho obávať. Zvláštne ocenenie si zaslúži účinok systému ABS na nespevnenom povrchu cesty. Na brzdenie sa prioritne využívajú elektromotory a až v kritickej situácii zasahujú klasické brzdy. Činnosť ABS v brzdovom pedáli vôbec necítiť a ani štrk, úhlavný nepriateľ ABS, brzdnú dráhu Lexusu zbytočne nepredlžuje.

SkryťVypnúť reklamu

LCD displej veľmi názorne ukazuje princíp práce hybridného pohonu. Prebytočnú kinetickú energiu systém okamžite využíva na dobíjanie batérií. Elektromotory v tejto chvíli pracujú ako generátory elektrickej energie. Prebytočnú energiu, ktorú iné autá nevyužívajú, si Lexus odkladá na neskôr.

Zošliapnutie plynového pedála na podlahu zapojí do činnosti benzínový šesťvalec objemu 3,3 l (155 kW/211 k) a dva elektromotory výkonu 123 kW a 50 kW. Kombináciou ťahu všetkých agregátov môže výkon vzrásť na 200 kW (272 k). Nečudo, že veľké SUV potom dosiahne rýchlosť 100 km/h za 7,6 s a maximálnu rýchlosť 200 km/h.

 

Klasický otáčkomer nahradil ukazovateľ  momentálneho výkonu, ktorý vodič využíva. Keď sa ručička dostane pod nulu (modré pole), vozidlo využíva pohybovú energiu na dobíjanie batérií. Indikácia spotrebovaného výkonu slúži ako výchovný prostriedok k ekonomickej jazde.

SkryťVypnúť reklamu

 

 

Natáčacie xenónové svetlomety sú zatiaľ luxusným ale veľmi praktickým pomocníkom pri jazde v noci.  

Pohľad na "optitrónové" podsvietenie prístrojov nevyčerpáva oči  a navyše Lexus RX 400h samočinne prispôsobuje intenzitu osvetlenia intenzite vonkajšieho svetla. Pri vjazde do tunela "budíky" stmavnú aby neťahali oči. Na slnku zasa podsvietenie zosilnie.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lexus nezabudol ani na variabilitu interiéru a precízne vypracovanie detailov. Okrem systému zasúvania rolety v batožinovom priestore, vyklápacích   boxov vo dverách a odkladacích priestorov pod dnom kufra nás zaujali aj posúvateľné zadné sedadlá

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

 

 

 

 

Naše hodnotenie:

+ hybridný pohon

+ spotreba v meste

+ vnútorný priestor

+ komfort

- spotreba na diaľnici

- automatická prevodovka

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  5. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  6. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  7. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  8. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  1. TIPOS spustil novú kampaň
  2. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  3. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  6. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  7. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  8. Ku kybernetickej bezpečnosti prispejú aj dobrovoľné hlásenia
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 11 316
  2. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 6 767
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 6 277
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 729
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 866
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 4 198
  7. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 3 261
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 3 139
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť.
  3. Viktor Pamula: 5%. Nový záväzok NATO v Európe ? Bude to stačiť ?
  4. Dávid Polák: Všetko, čo ste nechceli vedieť o Gaze
  5. Rudolf Brídzik: Načo mi je perie ?
  6. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  7. Jozef Sitko: Domovina hnevu a mamonu?
  8. Ján Košč: Zisky namiesto miezd? Odborníci budú diskutovať o skutočných príčinách inflácie
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 110 655
  2. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 35 991
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 16 610
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 13 063
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 372
  6. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 9 381
  7. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode? 9 235
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 8 955
  1. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  2. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  3. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  4. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
  6. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  7. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  8. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
SkryťZatvoriť reklamu