SME
Nedeľa, 16. máj, 2021 | Meniny má SvetozárKrížovkyKrížovky
HYBRIDNÝ AUTOMOBIL

Lexus RX 400h

Lexus na európskom trhu doplatil na chýbajúce naftové motory. Na druhej strane však otvoril brány hybridného pohonu a najväčších konkurentov v oblasti úspory benzínu predbehol. Dôkazom je športovo úžitkový (SUV) Lexus RX 400h.

Lexus na európskom trhu doplatil na chýbajúce naftové motory. Na druhej strane však otvoril brány hybridného pohonu a najväčších konkurentov v oblasti úspory benzínu predbehol. Dôkazom je športovo úžitkový (SUV) Lexus RX 400h.

Ako osemvalec
Jediným cieľom hybridného pohonu je využitie prebytočnej pohybovej energie automobilu a dosiahnutie požadovaných dynamických parametrov pri nižšej spotrebe paliva. Hybridný model 400h dosahuje podobný výkon ako štvorlitrový osemvalec, pritom mu na pohon slúži iba menší motor 3,3 V6 a dva elektromotory. SUV s takýmto výkonom a priemernou spotrebou 8,0 l/100 km nenájdete v žiadnom katalógu. Úprimne povedané, nám sa nepodarilo dosiahnuť sľubovanú spotrebu, ale celkový priemer od 9,8 do 12,9 l/100 km hovorí sám za seba. Kamera na cúvanie, optitrónové podsvietenie palubnej dosky, automatické odsúvanie volantu pri vystupovaní a nastupovaní a iné luxusné prvky príznačné pre túto triedu zostali na druhej koľaji. Pre nás boli podstatné jazdné zážitky verzus spotreba. Výsledkom dynamickej jazdy po diaľnici s vychutnávaním komfortu vo vysokej rýchlosti bola spotreba až 15,6 l/100 km. Výhody hybridného pohonu totiž zanikajú pri kontinuálnom využívaní plného výkonu a vo vysokej rýchlosti. Naopak, v druhej časti testu a jazde po vidieckych cestách prišla na rad úspora paliva. Dokonca v meste sme jazdili úspornejšie (11,2 l/100 km) ako na diaľnici. Z environmentálneho hľadiska ide o celkom logické správanie hybridného pohonu. Luxusné terénne autá a SUV sú totiž najväčším nepriateľom miest, lebo sú priestorovo náročné a v mestskom cykle spotrebujú aj 20 l/100 km. Na načerpávanie energie pre elektromotory sú ako stvorené členité vidiecke cesty.Lexus RX 400h je pokrokové, aj keď nie lacné (2 480 000 Sk) auto, ktoré v priebehu krátkeho času dostane konkurenta: Audi Q7 Hybrid.

Luxusný priateľ do nepohody nesklame ani na poľnej ceste. Navyše pri jemnom narábaní s akcelerátorom nechce za jazdu mimo bežnej vozovky oveľa viac benzínu. Automatická prevodovka by mohla radiť o niečo rýchlejšie a lepšie reagovať na štýl jazdy.

 

 

Komfortný podvozok až prekvapujúco dobre zvláda prepruženie a rozhojdanie karosérie. Keď terénna vlna dostane do vzduchu auto s pohotovostnou hmotnosťou dve tony, niet sa čoho obávať. Zvláštne ocenenie si zaslúži účinok systému ABS na nespevnenom povrchu cesty. Na brzdenie sa prioritne využívajú elektromotory a až v kritickej situácii zasahujú klasické brzdy. Činnosť ABS v brzdovom pedáli vôbec necítiť a ani štrk, úhlavný nepriateľ ABS, brzdnú dráhu Lexusu zbytočne nepredlžuje.

LCD displej veľmi názorne ukazuje princíp práce hybridného pohonu. Prebytočnú kinetickú energiu systém okamžite využíva na dobíjanie batérií. Elektromotory v tejto chvíli pracujú ako generátory elektrickej energie. Prebytočnú energiu, ktorú iné autá nevyužívajú, si Lexus odkladá na neskôr.

Zošliapnutie plynového pedála na podlahu zapojí do činnosti benzínový šesťvalec objemu 3,3 l (155 kW/211 k) a dva elektromotory výkonu 123 kW a 50 kW. Kombináciou ťahu všetkých agregátov môže výkon vzrásť na 200 kW (272 k). Nečudo, že veľké SUV potom dosiahne rýchlosť 100 km/h za 7,6 s a maximálnu rýchlosť 200 km/h.

 

Klasický otáčkomer nahradil ukazovateľ  momentálneho výkonu, ktorý vodič využíva. Keď sa ručička dostane pod nulu (modré pole), vozidlo využíva pohybovú energiu na dobíjanie batérií. Indikácia spotrebovaného výkonu slúži ako výchovný prostriedok k ekonomickej jazde.

 

 

Natáčacie xenónové svetlomety sú zatiaľ luxusným ale veľmi praktickým pomocníkom pri jazde v noci.  

Pohľad na "optitrónové" podsvietenie prístrojov nevyčerpáva oči  a navyše Lexus RX 400h samočinne prispôsobuje intenzitu osvetlenia intenzite vonkajšieho svetla. Pri vjazde do tunela "budíky" stmavnú aby neťahali oči. Na slnku zasa podsvietenie zosilnie.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lexus nezabudol ani na variabilitu interiéru a precízne vypracovanie detailov. Okrem systému zasúvania rolety v batožinovom priestore, vyklápacích   boxov vo dverách a odkladacích priestorov pod dnom kufra nás zaujali aj posúvateľné zadné sedadlá

 

 

 

 

 

Naše hodnotenie:

+ hybridný pohon
+ spotreba v meste
+ vnútorný priestor
+ komfort

- spotreba na diaľnici
- automatická prevodovka

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  3. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  4. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  5. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  6. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  7. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  8. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  9. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  10. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  1. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  2. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  3. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  4. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  5. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  6. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  7. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  9. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  10. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 17 270
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 13 473
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 251
  4. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 648
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 283
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 7 532
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 389
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 616
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 380
  10. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 369
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalý premiér SR Mikuláš Dzurinda.

Rozhovor s Mikulášom Dzurindom.

13. máj
Opatrenia na Slovensku sa opäť uvoľňujú.

Celonárodné opatrenia sa končia.

2 h
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Aký dejepis učia na ruskej škole v Prahe

Pamätník pri Brestskej pevnosti. Dobové nápisy dosvedčia, o čo sa tu bojovalo.

Čitatelia v bublinách o pravdu nestoja.

11. máj
Jakub Koniar (vľavo) a Jaroslav Polách.

Slováci sa dostali až do semifinále MS v biliarde.

20 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR Yaris

Perfektné šoférske auto kazí iba chabý zvuk trojvalca.

15. máj
Hyundai i20 N

Ponúka najlepší pomer ceny a výkonu.

14. máj
Ilustračné foto

V minulosti sa minuli za necelé štyri minúty.

7. máj
Škoda Fabia v základnej výbave Ambition.

Oproti predošlej generácii zdražela približne o 2000 eur.

13. máj