SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
REDAKČNÝ TEST

Hyundai Santa Fe 2,4i Contry – na každú príležitosť

Santa Fe kórejskej automobilky Hyundai je sympatický SUV (vo voľnom preklade športovo-účelové vozidlo) už na prvý pohľad. Na náš trh sa dostal približne trištvrte roka po svojej premiére v januári 2001 na autosalóne v Detroite


. Všestranný automobil je vhodný na cestovanie do práce i za kultúrou, ale najmä do prírody, na rybačku alebo za športovým vyžitím. Lesk a ladné línie karosérie zvýšia majiteľovi sebavedomie na parkovisku pred divadlom, ale aj v stredne ťažkom teréne.

Hyundai Santa Fe má vpredu naprieč uložený motor a stály pohon štyroch kolies. Dva benzínové motory, radový štvorvalec 2,4 l/145 k (107 kW) a silnejší vidlicový šesťvalec 2,7 l/173 k (127 kW), dopĺňa úsporný turbodiesel 2,0 CRDi s výkonom 113 k (83 kW) s priamym vstrekovaním Common Rail. Slabšia benzínová a naftová verzia sa dodávajú s manuálnou päťstupňovou prevodovkou, v luxusnejšej výbave aj so štvorstupňovou samočinnou, výkonnejšia výhradne so samočinnou. Rozdelenie krútiaceho momentu, ktoré na kolesá prednej a zadnej nápravy obstaráva medzinápravový diferenciál, je v pomere 60:40. Nám importér poskytol na test Santa Fe so slabším benzínovým motorom.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Objem 2,4 l a iba štyri valce, to je v ére súčasných motorov menej časté spojenie, zato však nie nezaujímavé. Vŕtanie 86,5 mm, zdvih 100,0 mm. Motory so značne vyšším zdvihom valca oproti vŕtaniu majú najvyšší výkon pri nižších otáčkach ako podštvorcové motory, zato však veľmi dobrý „spodok“ a ťah od nižších otáčok. Motor pod kapotou Santa Fe, u ktorého výrobca udáva maximálny výkon pri 5500 otáčkach, však ochotne točí aj o tisícku viac. Na trojke pri týchto otáčkach motora sa ručička tachometra vyšplhá na 150 km/h, a na štvorke na 180 km/h. Vtedy päťka“ je akoby zbytočná. Kórejcovi však viac sedí jazda pri 3000 až 3500 otáčkach.

Vtedy sa šetrí motor i palivo, a auto sa svojim komfortne odpruženým podvozkom elegantne vznáša nad vozovkou, v kabíne je nižší hluk a väčšia pohoda. V teréne je to iné. Na nerovnostiach Santa Fe síce trošku viac odskakuje, stopu si však drží. Ak zadok viac odskočí, kontra s volantom ho vráti do požadovaného smere. Stačí pár kilometrov takejto jazdy, a vodič sa aj v teréne cíti ako doma.

Skryť Vypnúť reklamu

Vďaka dobrej stabilite, trakčným vlastnostiam i účinným brzdám s ABS sa Hyundai nezľakne ani zložitejších terénov. Krátky predný a zadný previs a menší rázvor osí náprav 2620 mm, teda väčší nábehový uhol dovoľujú Santa Fe zdolávať aj väčšie terénne vlny bez toho, aby sa „zapichol“ alebo zostal ležať na bruchu. A vy držíte kožou obšitý volant, na všetko okolo seba sa dívate pekne zvysoka a je vám fajn. A nelámete si pritom hlavu nad spotrebou, ktorá sa v priemere pohybuje v rozmedzí 12 až 13 l/100 km. Lebo ak máte na auto, nechýbajú vám peniaze ani na benzín. S ľahkou nohou to však Santa Fe zvládne aj mierne pod 10 l/100 km.

Interiér sa svojim luxusom ničím nelíši od interiéru komfortnej limuzíny. Možno by sa mu zišiel palubný počítač, ktorý Santa Fe chýba, ale inak hádam nič. Sedadlá s anatomickým tvarovaním poskytujú dostatok pohodlia aj na dlhších cestách. Vodič i spolujazdec si môžu pohodlne vystrieť nohy i narovnať chrbát, čo v priestrannom interiéri nechýba ani pasažierom na zadných sedadlách. Tieto sedadlá sú tvarované len pre dve osoby, aj keď miesto  je tu aj pre tretieho.

Skryť Vypnúť reklamu

Ibaže nemá tvarovaný sedák ani operadlo, a aj opierka hlavy je skôr náznaková. Cestovný komfort dotvára klimatizácia, autorádio s CD prehrávačom, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, výškové nastavovanie volantu i sedadla vodiča, ktorý si naviac môže meniť aj sklon sedáka, ale kvalitné materiály interiéru a dobré dielenské spracovanie. Nechýba elektrické ovládanie okien a nastavovanie vonkajších zrkadiel. O bezpečnosť posádky sa starajú štyri airbagy, ABS, protipreklzový systém, diferenciál s obmedzenou svornosťou, široké pneumatiky na diskoch z ľahkých zliatin a iné.

Sklamaním pre užívateľov úžitkovej verzie môže byť pevná priečka za zadným sedadlom. Pre podnikateľov má výhodu v možnosti odpočtu DPH, stráca sa však celistvosť a veľkosť priestoru po sklopení zadných sedadiel. Osobná verzia kupovaná s DPH však toto obmedzenie nemá. Zhrnuté a podčiarknuté: Santa Fe je výborný spoločník pre jazdu mestom i do prírody. Má elegantný vzhľad, poteší vnútorným i jazdným komfortom, má silu a podvozok na prekonávanie terénnych prekážok. Proste, je to automobil na každú príležitosť a do každého počasia.

Skryť Vypnúť reklamu

TECHNICKÉ ÚDAJE

Hyundai Santa Fe 2,4i Country

Motor
Radový kvapalinou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč. Zdvihový objem 2351 cm3, vŕtanie a zdvih 86,5 x 100,0 mm. Kompresný pomer 10,0:1. Najväčší výkon 107 kW/145 k pri otáčkach 5500 min-1. Najvyšší krútiaci moment 200 Nm pri otáčkach 4000 min-1. Blok motora liatinový, hlava valcov z hliníkovej zliatiny. Ventilový rozvod DOHC. Pohon vačkového hriadeľa ozubeným remeňom. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie. Bezdotykové zapaľovanie. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.

Prevodové ústrojenstvo
Stály pohon všetkých štyroch kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Päťstupňová mechanická prevodovka s ručným radením. Prevodové stupne 3,92 - 1,95 - 1,30 - 0,94, 0,71, R 3,46. Stály prevod nápravy 4,56.

Skryť Vypnúť reklamu

Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Všetky štyri kolesá nezávisle zavesené, predné na spodných priečnych ramenách a vzperách McPherson. Zadná náprava s dvojitými ramenami spojenými skrutnou priečkou, odpružená vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy kvapalinové s podtlakovým posilňovačom a ABS, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 225/70 R 16.

Karoséria
Samonosná oceľová. Päťdverová päťmiestna typu SUV.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4500/1820/1675 mm, rázvor náprav 2620 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1540/1540 mm. Pohotovostná hmotnosť 1643 kg, užitočná 737 kg. Objem palivovej nádrže 65 l.

Skryť Vypnúť reklamu

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 182 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 11,4 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 13,1/7,8/9,8 l/100 km.

Cena (s DPH): 949 900 Sk
vyhotovenie N1 bez DPH 792 276 Sk

 
Namerané hodnoty

Akcelerácia 0 – 100 km/h - 12,1 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 8,3/14,1 s 
80 – 120 km/h (IV/V) – 14,9/22,3 s
Max.  rýchlosť - 180 km/h
Spotreba počas testu 12,4 l/100 km

 

Porovnanie s automobilmi rovnakej triedy:

Mazda Tribute 2,0 Exclusive
Zdvih. objem 1989 cm³
Výkon 91 kW/124 k
Krút. mom. 175/4500 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 13,7 s
Max. rých. 166 km/h
Spotreba mesto 12,9 l/100 km
mimo mesta 7,8 l/100 km
kombinovaná 9,7 l/100 km
Cena 1 089 900 Sk                                   

Skryť Vypnúť reklamu

Nissan X-Trail 2,0 16V
Zdvih. objem 1998 cm³
Výkon 103 kW/140 k
Krút. mom. 192/1750 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 11,3 s
Max. rých. 177 km/h
Spotreba mesto 12,0 l/100 km
mimo mesta 7,7 l/100 km
kombinovaná 9,3 l/100 km
Cena 1 159 000 Sk                                   

Toyota RAV4 2,0 VVT-i
Zdvih. objem 1998 cm³
Výkon 110 kW/150 k
Krút. mom. 192/4000 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 10,6 s
Max. rých. 185 km/h
Spotreba mesto 11,4 l/100 km
mimo mesta 7,3 l/100 km
kombinovaná 8,8 l/100 km
Cena 1 099 000 Sk             

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 306
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 528
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 251
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 176
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 153
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 808
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 376
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 783
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 385
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 323
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie sa podľa Čaputovej nestihne. Matoviča vyzvala prehodnotiť postihy (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.