
. Všestranný automobil je vhodný na cestovanie do práce i za kultúrou, ale najmä do prírody, na rybačku alebo za športovým vyžitím. Lesk a ladné línie karosérie zvýšia majiteľovi sebavedomie na parkovisku pred divadlom, ale aj v stredne ťažkom teréne.
Hyundai Santa Fe má vpredu naprieč uložený motor a stály pohon štyroch kolies. Dva benzínové motory, radový štvorvalec 2,4 l/145 k (107 kW) a silnejší vidlicový šesťvalec 2,7 l/173 k (127 kW), dopĺňa úsporný turbodiesel 2,0 CRDi s výkonom 113 k (83 kW) s priamym vstrekovaním Common Rail. Slabšia benzínová a naftová verzia sa dodávajú s manuálnou päťstupňovou prevodovkou, v luxusnejšej výbave aj so štvorstupňovou samočinnou, výkonnejšia výhradne so samočinnou. Rozdelenie krútiaceho momentu, ktoré na kolesá prednej a zadnej nápravy obstaráva medzinápravový diferenciál, je v pomere 60:40. Nám importér poskytol na test Santa Fe so slabším benzínovým motorom.

Objem 2,4 l a iba štyri valce, to je v ére súčasných motorov menej časté spojenie, zato však nie nezaujímavé. Vŕtanie 86,5 mm, zdvih 100,0 mm. Motory so značne vyšším zdvihom valca oproti vŕtaniu majú najvyšší výkon pri nižších otáčkach ako podštvorcové motory, zato však veľmi dobrý „spodok“ a ťah od nižších otáčok. Motor pod kapotou Santa Fe, u ktorého výrobca udáva maximálny výkon pri 5500 otáčkach, však ochotne točí aj o tisícku viac. Na trojke pri týchto otáčkach motora sa ručička tachometra vyšplhá na 150 km/h, a na štvorke na 180 km/h. Vtedy päťka“ je akoby zbytočná. Kórejcovi však viac sedí jazda pri 3000 až 3500 otáčkach.
Vtedy sa šetrí motor i palivo, a auto sa svojim komfortne odpruženým podvozkom elegantne vznáša nad vozovkou, v kabíne je nižší hluk a väčšia pohoda. V teréne je to iné. Na nerovnostiach Santa Fe síce trošku viac odskakuje, stopu si však drží. Ak zadok viac odskočí, kontra s volantom ho vráti do požadovaného smere. Stačí pár kilometrov takejto jazdy, a vodič sa aj v teréne cíti ako doma.
Vďaka dobrej stabilite, trakčným vlastnostiam i účinným brzdám s ABS sa Hyundai nezľakne ani zložitejších terénov. Krátky predný a zadný previs a menší rázvor osí náprav 2620 mm, teda väčší nábehový uhol dovoľujú Santa Fe zdolávať aj väčšie terénne vlny bez toho, aby sa „zapichol“ alebo zostal ležať na bruchu. A vy držíte kožou obšitý volant, na všetko okolo seba sa dívate pekne zvysoka a je vám fajn. A nelámete si pritom hlavu nad spotrebou, ktorá sa v priemere pohybuje v rozmedzí 12 až 13 l/100 km. Lebo ak máte na auto, nechýbajú vám peniaze ani na benzín. S ľahkou nohou to však Santa Fe zvládne aj mierne pod 10 l/100 km.
Interiér sa svojim luxusom ničím nelíši od interiéru komfortnej limuzíny. Možno by sa mu zišiel palubný počítač, ktorý Santa Fe chýba, ale inak hádam nič. Sedadlá s anatomickým tvarovaním poskytujú dostatok pohodlia aj na dlhších cestách. Vodič i spolujazdec si môžu pohodlne vystrieť nohy i narovnať chrbát, čo v priestrannom interiéri nechýba ani pasažierom na zadných sedadlách. Tieto sedadlá sú tvarované len pre dve osoby, aj keď miesto je tu aj pre tretieho.
Ibaže nemá tvarovaný sedák ani operadlo, a aj opierka hlavy je skôr náznaková. Cestovný komfort dotvára klimatizácia, autorádio s CD prehrávačom, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, výškové nastavovanie volantu i sedadla vodiča, ktorý si naviac môže meniť aj sklon sedáka, ale kvalitné materiály interiéru a dobré dielenské spracovanie. Nechýba elektrické ovládanie okien a nastavovanie vonkajších zrkadiel. O bezpečnosť posádky sa starajú štyri airbagy, ABS, protipreklzový systém, diferenciál s obmedzenou svornosťou, široké pneumatiky na diskoch z ľahkých zliatin a iné.
Sklamaním pre užívateľov úžitkovej verzie môže byť pevná priečka za zadným sedadlom. Pre podnikateľov má výhodu v možnosti odpočtu DPH, stráca sa však celistvosť a veľkosť priestoru po sklopení zadných sedadiel. Osobná verzia kupovaná s DPH však toto obmedzenie nemá. Zhrnuté a podčiarknuté: Santa Fe je výborný spoločník pre jazdu mestom i do prírody. Má elegantný vzhľad, poteší vnútorným i jazdným komfortom, má silu a podvozok na prekonávanie terénnych prekážok. Proste, je to automobil na každú príležitosť a do každého počasia.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Hyundai Santa Fe 2,4i Country
Motor
Radový kvapalinou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč. Zdvihový objem 2351 cm3, vŕtanie a zdvih 86,5 x 100,0 mm. Kompresný pomer 10,0:1. Najväčší výkon 107 kW/145 k pri otáčkach 5500 min-1. Najvyšší krútiaci moment 200 Nm pri otáčkach 4000 min-1. Blok motora liatinový, hlava valcov z hliníkovej zliatiny. Ventilový rozvod DOHC. Pohon vačkového hriadeľa ozubeným remeňom. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie. Bezdotykové zapaľovanie. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.
Prevodové ústrojenstvo
Stály pohon všetkých štyroch kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Päťstupňová mechanická prevodovka s ručným radením. Prevodové stupne 3,92 - 1,95 - 1,30 - 0,94, 0,71, R 3,46. Stály prevod nápravy 4,56.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Všetky štyri kolesá nezávisle zavesené, predné na spodných priečnych ramenách a vzperách McPherson. Zadná náprava s dvojitými ramenami spojenými skrutnou priečkou, odpružená vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy kvapalinové s podtlakovým posilňovačom a ABS, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 225/70 R 16.
Karoséria
Samonosná oceľová. Päťdverová päťmiestna typu SUV.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4500/1820/1675 mm, rázvor náprav 2620 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1540/1540 mm. Pohotovostná hmotnosť 1643 kg, užitočná 737 kg. Objem palivovej nádrže 65 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 182 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,4 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 13,1/7,8/9,8 l/100 km.
Cena (s DPH): 949 900 Sk
vyhotovenie N1 bez DPH 792 276 Sk
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h - 12,1 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 8,3/14,1 s
80 – 120 km/h (IV/V) – 14,9/22,3 s
Max. rýchlosť - 180 km/h
Spotreba počas testu 12,4 l/100 km
Porovnanie s automobilmi rovnakej triedy:
Mazda Tribute 2,0 Exclusive
Zdvih. objem 1989 cm³
Výkon 91 kW/124 k
Krút. mom. 175/4500 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 13,7 s
Max. rých. 166 km/h
Spotreba mesto 12,9 l/100 km
mimo mesta 7,8 l/100 km
kombinovaná 9,7 l/100 km
Cena 1 089 900 Sk
Nissan X-Trail 2,0 16V
Zdvih. objem 1998 cm³
Výkon 103 kW/140 k
Krút. mom. 192/1750 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 11,3 s
Max. rých. 177 km/h
Spotreba mesto 12,0 l/100 km
mimo mesta 7,7 l/100 km
kombinovaná 9,3 l/100 km
Cena 1 159 000 Sk
Toyota RAV4 2,0 VVT-i
Zdvih. objem 1998 cm³
Výkon 110 kW/150 k
Krút. mom. 192/4000 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 10,6 s
Max. rých. 185 km/h
Spotreba mesto 11,4 l/100 km
mimo mesta 7,3 l/100 km
kombinovaná 8,8 l/100 km
Cena 1 099 000 Sk
Autor: gold