SME

Zhovárame sa: s Philippe Métrasom, generálnym riaditeľom spoločnosti Renault Slovensko O slovenskom automobilovom trhu a automobiloch Renault

„Automobily Renault majú v sebe istú osobnosť. Myslím si, že predstavovaním nových konceptov sa značka Renault dokázala predstaviť ako vizionársky výrobca. Dokumentujú to aj koncepty a modely, ktoré často pôsobili veľmi odvážne, nakoniec sa predsa presadi

Značku Renault netreba osobitne predstavovať. Jej automobily sa úspešne predávajú v Európe i vo svete. Predsa však – ako by ste vy charakterizovali značku a automobily Renault?
li a stali sa veľmi úspešnými. Dobrým príkladom je napríklad Scénic, ktorý vďaka svojmu úspechu sa stal veľmi rýchlo napodobňovaný mnohými značkami. Renault je aj značka, ktorá sa snaží rozdávať srdečnosť, čo sa prejavuje napríklad v konštrukcii, kvalite alebo v oblasti „pobytu na palube“. Renault ako výrobca má aj veľkú dávku odvahy. Okrem základných produktov sa to prejavilo teraz návratom značky do pretekov formuly 1.“     

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ako vidíte postavenie značky medzi európskymi výrobcami osobných automobilov?
„Značka Renault je už štyri roky lídrom na automobilovom trhu osobných a úžitkových vozidiel v západnej Európe. Na trhu v krajinách strednej a východnej Európy sme na treťom mieste. A ak by sme chceli porovnávať, hovoriť o celosvetovom postavení našej značky, je lepšie hovoriť o postavení aliancie Renault a Nissan. V priebehu roka 2001 Renault a Nissan predali spolu približne 5 miliónov automobilov, čo je 9,2-percentný podiel na svetovom automobilovom trhu.“ 

Renault ako jedna z mála svetových automobiliek si udržuje svoju nezávislosť. Prednedávnom však uzavrel pomerne tesné partnerstvo s japonským Nissanom. V čom bude jeho prínos pre ďalší rozvoj automobilov Renault?
„V prvom rade treba zdôrazniť, že ide o alianciu, nie fúziu. Nissan zostáva japonským výrobcom, Renault francúzskym. Z tohto hľadiska neexistuje riziko, že by sa poškodila identita jednej alebo druhej značky. To znamená, že nissany zostanú nissanmi, a renaulty zostanú renaultmi. Samozrejme, dúfame, že Nissan  získa vďaka kvalite Renaultu a Renault získa vďaka kvalite automobilov Nissan. To platí tak pre obchodnú, ako aj výrobnú oblasť spolupráce.“

SkryťVypnúť reklamu

Renault zapustil na Slovensku hlboké korene už v časoch „hlbokého“ socializmu. Slovenský zákazník mal teda k nim blízko aj po zmene politickej situácie. Napriek tomuto fiktívnemu náskoku predaj automobilov Renault dlhší čas neprofitoval z vybudovanej pozície. Prečo?
„Začiatkom 90-tych rokov okrem škodovky všetci začínali od nuly. Prakticky hneď sme sa začali zaujímať o slovenský trh a neboli sme poslední, ktorí sa prezentovali v úlohe importéra ako filiálka výrobcu. Prišli sme na Slovensko s politikou nie krátkodobého úspechu. Náš úspech sa dostavil.“

Vybudovanie vlastného importérskeho zastúpenia veľmi zmenilo situáciu Renaulta na slovenskom trhu. Aké opatrenia bolo potrebné urobiť?
„Slovensko má teraz v parížskej centrále Renaultu rovnakú pozíciu ako ostatné krajiny. A to je to, čo veľa zmenilo. Teraz vlastne výrobca dohliada na organizáciu predaja, ktorá musí byť vždy veľmi komplexná. A to nám umožňuje lepšie pracovať."

SkryťVypnúť reklamu

V rebríčku predajcov za uplynulý rok poskočil Renault na Slovensku na druhé miesto. Iste aj vďaka Thalii, inovovanému Cliu a novej generácii Laguny. Alebo aj niečomu inému?
„Kľúčom k úspechu sú produkty, produktová škála. Ak nemáte atraktívne modely, k úspechu sa určite nedopracujete. A potom, je tu určitá zrelosť Renaulta, či už v oblasti kompletnej kvalitnej predajnej siete, tým myslím výborné pokrytie územia Slovenska, a taktiež aj efekt prítomnosti a dobre štruktúrovanej filiálky. Tu sú korene úspechov – druhé miesto na trhu.“

Cíti sa teraz Renault na slovenskom automobilovom trhu lepšie?
„Renault sa cíti na Slovensku dobre, pretože vydobyť si druhé miesto na dynamizujúcom sa trhu je potešujúce. Z tohto úspechu sa nám nezakrútila hlava, sme si vedomí, že máme toho ešte veľa na práci.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dôležitý pre predaj je sieť predajcov. Máte ju na Slovensku dobudovanú?
„Pokrytie teritória Slovenska je veľmi dobré. Vyplýva to aj z výsledkov geografických predajov na území Slovenska. To znamená, že nepredávame len v Bratislave. Naša sieť predajcov je dostatočná i dynamická. Výsledky z roku 2001 to plne dokazujú. Budeme však do nej ďalej investovať. Chceme ju však ďalej rozvíjať. Určite prídu zmeny, aby sa čo najlepšie pokrylo územie Slovenska, ale už súčasný stav považujem za veľmi dobre štruktúrovaný.“

Udržať sa na čele znamená zároveň starať sa o zákazníka. Aký prístup k nemu volí Renault?
„Jednou z tém, ktorými sa intenzívne zaoberám, je náš prístup ku klientovi. A tak budeme ďalej rozvíjať našu ponuku v oblasti predaja i služieb, podobne ako sme to urobili v minulom roku, keď sme prišli so službou Renault Assistance. Pracujeme na spokojnosti klientov v popredajných službách vďaka  prieskumom spokojnosti „Kvalita, služby a servis“. V oblasti informačnej a obchodnej činnosti sme prišli s istou politikou štandardov. Ďalším príkladom je internetová stránka, ktorá nás utvrdzuje v tom, že je to správny prístup v ponuke informácií.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aká injekcia by slovenskému trhu pomohla?
„Automobilový trh je odrazom ekonomickej situácie v danej krajine a myslím, že perspektívy rozvoja automobilového trhu sú práve také, aké sú perspektívy rozvoja celej krajiny. Integrácia do EÚ a následný ekonomický rozvoj bude určite krokom vpred. Z tohto hľadiska automobilový trh na Slovensku ešte len čaká na objavenie. V každom prípade, právna, fiskálna aj zákonodarná stránka automobilového trhu  na Slovensku sa veľmi približuje k tej situácii, aká je v Európskej únii.“

Zastavme sa na chvíľu ešte pri modeli Thalia. S akou stratégiou ste ho uvádzali na trh?
„Model Thalia má svoju veľmi racionálnu klientelu, teda klientov, ktorí nakupujú po premýšľaní, zvažujú a porovnávajú. Táto klientela nenakupuje len na základe ceny, ale porovnáva, zaoberá sa vzťahom medzi vybavením vozidla a jeho cenou. Je to klientela, ktorá hľadá a porovnáva, zaoberá sa vzťahom hodnoty vozidla a jeho ceny. Na Slovensku sú aj lacnejšie autá ako Thalia, ale pomer hodnoty a ceny je horší.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nová generácia Laguny zmenila doterajšiu stratégiu tohto modelu. Aký cieľ si dal výrobca pri jej vývoji?
„Do novej Laguny vložil Renault veľké ambície. Bola koncipovaná tak, aby nám pomohla uspieť na všetkých trhoch. Často a zaslúžene sa spomínane v oblasti bezpečnosti. Je to vozidlo, ktoré bolo v mnohých smeroch koncipované na spôsob  vozidla vyššej triedy. Počas prvého roku predaja nová Laguna skutočne naplnila väčšinu cieľov v európskych krajinách a má úspech aj na Slovensku.“

Značka Renault už roky prichádza stále s niečím novým. Takým bol Espace, neskôr Twingo a Scénic, po nich Avantime a teraz Vel Satis. Čo si od jeho uvedenia Renault sľubuje?
„Vel Satis je automobil, ktorý má silný dizajn a ponuku „pobytu na palube“  skutočne výnimočnú. Je skutočnou osobnosťou. Vel Satis je alternatívou pre luxusnú triedu. Vo Vel Satise sa odráža tradícia, ktorá sa vytvorila pri prezentovaní koncepčných áut.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dizajn automobilov značky Renault je výsledkom vlastných návrhov alebo spolupráce s niektorým dizajnérskym centrom?
„Dizajn všetkých vozidiel Renault je vytváraný v našich dizajnérskych centrách v Paríži a Barcelone. Všetky automobily, ktoré máme v súčasnosti v ponuke, vzišli z dizajnérskej dielne Technocentra v Paríži. Niet vozidla, ktoré by bolo navrhnuté inými dizajnérmi.“

K obohateniu a oživeniu terajšej ponuky značky má prispieť aj nový Mégane. Kedy sa očakáva jeho premiéra?
„Jeho vývoj a overovanie prototypov práve prebieha.“

Neočakáva sa aj obmena najmenšieho modelu Twingo?
„V súčasnosti je predaj Twinga veľmi dobrý. Jeho dizajn je stále moderný, nezostarel, vo výrobe bude pokračovať.“

Už dlhší čas chýba vašej značke vlajková loď.
„O priamom nástupcovi Safrana sa neuvažuje, ale novou vlajkovou loďou Renaultu bude Vel Satis.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na čom vy osobne jazdíte?
„V súčasnosti na Renaulte Espace, čoskoro ho však vymením za Vel Satis. V podstate to zodpovedá mojim automobilovým ambíciám.“

Prvý najväčší európsky autosalón roka v Ženeve je na dohľad. Čím tu prekvapí Renault?
„Určite prídeme s viacerými novinkami. Myslím si, že predstavený bude nový Espace. Espace je určite typickým príkladom produkcie Renaultu, a keď sme v roku 1983 s ním vyšli, bol jediným tohto druhu na trhu. Po devätnástich rokoch je Espace svojím spôsobom meradlo kvality v tomto segmente. Dodávam len, že to bolo v tom čase veľmi odvážne prísť s takýmto autom na trh. Čas však ukázal, že to bol správny krok.“

Môžete na záver prezradiť, aké projekty pripravuje Renault pre najbližšie roky?
„Veľkým projektom je rozvoj úspešnej aliance Renault-Nissan. Čo sa týka  Renaultu, hlavným cieľom  je rozvíjať značku prostredníctvom svojich produktov. To, čo v budúcnosti ešte posilní značku Renault, bude ešte väčšia pestrosť a rozmanitosť ponuky a posilnenie identity značky. Na jednej strane  budeme ešte viac diverzifikovať modelový rad, na druhej strane mu dáme ešte väčšiu jednotu. Názorne to uvidíte na budúcich modeloch značky Renault.“ 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: Zhováral sa: JÁN GOLDBERGER

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 372
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 326
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 919
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 804
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 483
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 424
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 114
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 643
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 28 100
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 368
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 100
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 814
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 258
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 494
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
reklama
SkryťZatvoriť reklamu