SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Kde iní končia - 4x4 a zima

Dôvody na kúpu terénneho auta, prípadne športovo-úžitkového SUV s pohonom všetkých kolies, bývajú rôzne. Okrem súčasti imidžu to môže byť náklonnosť k autám tohto typu, pocit bezpečia, snaha vyniknúť alebo každodenná potreba mať terénne auto.

Dôvody na kúpu terénneho auta, prípadne športovo-úžitkového SUV s pohonom všetkých kolies, bývajú rôzne. Okrem súčasti imidžu to môže byť náklonnosť k autám tohto typu, pocit bezpečia, snaha vyniknúť alebo každodenná potreba mať terénne auto. Veľmi malé percento majiteľov offroadov chodí do terénu, pre ktorý sú skutočne tieto vozidlá určené. Vlastniť offroad síce znamená pokračovať tam, kde iní končia ale platí to aj o údržbe, investíciách a príprave auta na zimu.

Najdôležitejšie - pneumatiky

Sebavedomie majiteľov terénnych automobilov najmä v zime stúpa do závratných výšok. Skutoční odborníci na jazdu v teréne však potvrdia, že offroad nie je tank, ale vozidlo so zvýšenou schopnosťou jazdiť v teréne. Veľkosť tejto schopnosti závisí od umenia vodiča, techniky ale hlavne obutia kolies. Preto sú pneumatiky základnou podmienkou bezpečnej jazdy v zime. Je hlboký omyl myslieť si, že terénne pneumatiky určené na leto a blato s výrazným dezénom budú dobré aj v zime. V prvom rade nevyhovuje tvrdá zmes takýchto pneumatík a v druhom rade tvar dezénu. Nehovoriac o šírke letných plášťov , ktoré vyzerajú efektne, ale na snehu sú horšie než obyčajná letná pneumatika. Prevodovka či vyšší podvozok sú v podstate na nič, ak vozidlo nemá správne obutie. Na zimu je najlepšia originálna zimná pneumatika na terénny automobil, prípadne kombinovaný dezén 50% terén a 50% cesta (zimný vzor aj zmes). Originálny zimný dezén má lepšie vodiace schopnosti, lamely a mäkkú zmes.
Na Slovensku sa o tom tak často nehovorí, ale zimná pneumatika nemá byť staršia ako tri roky, pretože potom materiál stráca svoje pôvodné vlastnosti. Na druhu diskov nezáleží, najlepšie sú tvarovo nenáročné, z ktorých sa ľahko vyberá sneh a s dobrou povrchovou úpravou.

Interiér a karoséria
Interiér nevyžaduje vyššiu pozornosť než v bežnom osobnom vozidle. Napkon každé auto potrebuje kvalitnú kozmetiku, ktorá chráni vnútro alak karosérie. Dvakrát ročne by mala prejsť karoséria dokonalou očistou, navoskovaním a balzamovaním. Lak je potom odolnejší, lepšie odráža kamienky a odoláva konárom. Všetko záleží na prístupe majiteľa i prostredí, v ktorom sa vozidlo pohybuje. Paradoxne negatívnejší vplyv na karosériu má prevádzka po bežných posypaných cestách ako jazda v teréne.

Každý značkový servis má presný popis , ktoré úkony patria do zoznamu prehliadky auta pred zimou. Dôležitá je kontrola náplní, najmä chladiacej kvapaliny a náplne ostrekovača. Dostatok oleja v prevodovke a motore je už záležitosťou bežných prehliadok. Kvalitná nafta zase úzko súvisí so zodpovednosťou majiteľa čerpacej stanice.

 

Offroad má čistý podvozok iba keď príde do predajne priamo z výrobnej linky. Na rozdiel od osobného vozidla je podvozok terénneho auta členitejší s množstvom zákutí, v ktorých sa zbiera blato, štrk a soľ. Pred zimou by mal absolvovať poriadnu očistu. Potom nasleduje premazanie všetkých pohyblivých častí a konzervácia.

Nové vozidlá majú od výroby ochranný náter na celom podvozku vrátane prevodovky. Každoročná konzervácia stojí okolo 7000 Sk. Pravidelne ošetrovaný a nastriekaný podvozok vydrží omnoho dlhšie, lepšie odoláva soli a iným nástrahám zimy. V aktívne využívanom terénnom aute sa sneh so zvyškami chemického posypu dostane do všetkých kútov podvozka.

 

 

 

Zimná výbava
K úplne bežnej výbave osobného auta (škrabka, metlička, rozmrazovací sprej, servisné rukavice a čiapka) nezaškodí pribaliť lopatku, reťaze a minimálne 20m dlhé lano. Špecialisti na jazdu v teréne so sebou nosia popruhy, nafukovacie vaky pod auto, tekuté reťaze a rad ďalších doplnkov. Nevedno, ktorá činnosť okolo moderného auta vyžaduje takú zručnosť ako zakladanie reťazí. Bez tréningu v teple garáže a bez rukavíc je nosenie reťazí skoro zbytočné. Hľadať spôsob zakladania v strese, so skrehnutými rukami a zle poskladanou reťazou si nezaslúži ani nepriateľ. Ako si reťaz poskladám a ošetrím, tak ju budem aj zakladať. Výber novej zimnej pneumatiky resp. jej rozmeru odporúčame prispôsobiť reťaziam. Vyhneme sa tak nemilému prekvapeniu v praxi, keď reťaz neobopne novú a väčšiu pneumatiku. Reťaze zakladáme už vtedy, keď predpokladáme vjazd do komplikovaného terénu a hlbokého snehu.

Off-road v zime – iba v rámci zákonov fyziky

Technické vlastnosti terénneho automobilu znamenajú iba polovicu ak nie tretinu výsledného efektu. Ostatné je na vodičovi, ktorý dokáže danosti auta zúžitkovať alebo naopak obrátiť vo svoj neprospech. Inak povedané, terénne auto v rukách odborníka stvára divy a neskúsený zelenáč ho dokáže „pochovať“ aj tam, kde hravo prejde ľahké SUV. Špecifiká nám aspoň v krátkosti a v teoretickej rovine priblížil skúsený terénny jazdec, zakladateľ Pajero klubu a milovník dobrodružných výprav na komerčných offroadoch, Tomáš Hollý starší.

Tomáš Hollý starší, najskôr zbieral skúsenosti v praxi a teraz ich odovzdáva zelenáčom, prípadne vodičom telekomunikačných firiem. Školenie v Banskej Bystrici už absolvovali servisní technici oboch mobilných operátorov.

Čo by mal urobiť začiatočník pred tým, ako sa vydá s offroadom do terénu alebo na udržiavanú snehom pokrytú cestu?

V prvom rade musí vedieť základné informácie o aute a preštudovať si návod na obsluhu. Knihu, ktorú dostane spolu s autom, nedostáva iba tak. Tiež si treba uvedomiť základný rozdiel medzi športovo úžitkovým vozidlom SUV s pohonom všetkých kolies a klasickým vozidlom offroad 4x4. SUV majú poháňanú iba jednu nápravu a až v prípade prekĺznutia kolies jednej z náprav sa krútiaci moment prenesie na druhú nápravu. Správanie na šmykľavej ceste závisí aj od toho, či terénny automobil s permanentným pohonom všetkých kolies má alebo nemá medzinápravový diferenciál alebo nie. Pre oba typy vozidiel však platí, že pomalšie je vlastne rýchlejšie.

Máte na mysli prejazd zákruty?

Áno, pretože s terénnym autom sa nedá vchádzať do zákruty bezhlavo. Prudké ubratie plynu uprostred zákruty môže pri permanentnom pohone všetkých kolies (bez stredového diferenciálu) spraviť z auta neovládateľný stroj. Preto radšej brzdíme pred zákrutou, kedy ide auto v priamom smere. Pomaly a citlivo nasmerujeme hmotu auta do zákruty a v jej poslednej tretine môžeme bezpečne akcelerovať. Offroad je citlivý na jemné narábanie s plynom a s brzdou. Je naivné domnievať sa, že s ABS zabrzdíte na kratšej dráhe, skôr naopak. V globále však ABS pomáha pri zvládaní krízovej situácie a určite je dobré objednať si auto s ABS prípadne ESP.

Má potom Off-road v zime aspoň nejaké prednosti ?

Samozrejme. S terénnym autom sa nemusíte báť neudržiavanej cesty, horského prechodu, snehovej kaše ani prechádzania z pruhu do pruhu vo vyjazdených koľajách. Pokiaľ využívate offroad v rámci zákonov fyziky, dokáže skutočne veľa. Jeho hmotnosť treba využiť vo svoj prospech pri prerážaní snehovej bariéry a pretláčaní spomenutej snehovej kaše. Pozor však na negatívne účinky hmotnosti a zotrvačnej sily. Keď sa dostane dvojtonové auto do šmyku, spravidla je už neskoro zasahovať. Najväčšou prednosťou je však trakcia a rovnomerný záber všetkých kolies. Pri narábaní s plynom, brzdami a riadením sa netreba nechať zviesť robustnou konštrukciou auta a ovládať ho jemne.

Niektoré terénne autá jazdia po suchých cestách s odpojeným náhonom prednej nápravy. Kedy ho zapnúť natrvalo ?

Pohon 4x4 zapínam hneď ako napadne prvý sneh. Koncom jesene nezaškodí aspoň cvične zaradiť pohon 4x4 a skontrolovať, či je v poriadku. Týka sa to najmä tých vodičov, ktorí v lete jazdia iba po cestách a nepotrebujú 4x4. Vozidlá SUV a 4x4 s medzinápravovým diferenciálom idú po snehu rozhodne lepšie s pohonom všetkých kolies. Špecifickým prípadom je zjazd zo strmého kopca, kedy je auto stabilnejšie s pohonom jednej nápravy. Modely bez medzinápravového diferenciálu sú citlivé na prudké obraty pod plynom.

Kedy používate uzávierky diferenciálov?

Vo výnimočných prípadoch. Jazdiť po ceste s uzávierkou je zbytočné a nebezpečné. Moje auto (Mitsubishi Pajero) sa brodí snehom lepšie bez uzávierky, hlavne keď treba zatáčať. Pevná "štvorkolka" s uzávierkami a bez stredového diferenciálu si pri zatáčaní kladie odpor a skôr podhrabne. Uzávierka je nenahraditeľná v prudkom kopci a pri bočnom náklone. Keď zdolávame extrémne náklony okolo 40 stupňov, vrchná časť auta sa pomaly nadľahčuje a schopnosť kolesa preniesť silu na svah klesá až na minimum. Ak sa začne pretáčať, bez uzávierky sa nepohnem. Navyše, ak sa začína auto prevracať, pridaním plynu môžem zatočiť smerom dole a uniknúť z kritickej situácie. Bez uzávierky sa mi to nepodarí. Uzávierka diferenciálu nachádza uplatnenie aj pri krížení náprav, keď sú niektoré kolesá vo vzduchu, prípadne pri prejazde hlbokými koľajami.

Čo teda odporúčate majiteľom terénnych vozidiel pred zimou?

V prvom rade trénovať a vyskúšať si auto na bezpečnej a voľnej ploche hneď ako napadne prvý sneh. Už pri krútení sa na veľkom parkovisku sa ukáže charakter auta, schopnosť pneumatík a skutočnosť, že teréniak sa v šmyku ťažko ovláda. Až zlepšením svojich schopností za volantom dokážeme vyťažiť z nadštandardných vlastností terénneho auta. Najlepšie bude obrátiť sa na odborníka prípadne kamaráta s bohatými skúsenosťami ako sa v strmom kopci učiť na vlastných chybách. Členovia nášho klubu pravidelne trénujú v bývalom tankodrome. Výsledok ? Jazdíme bez nehody.

Ako asi vyzerá abeceda jazdy v ťažkom teréne ?

To sa ťažko popisuje. V prvom rade si radšej prejsť pešo extrémne ťažký úsek, premyslieť si postup a až potom sadnúť za volant. Z auta nemusíte vidieť všetky nástrahy ukryté pod snehom. Pneumatiky odporúčam mierne podhustiť a primeranou rýchlosťou sa vydať vpred. Rýchlosť jazdy v hlbokom snehu treba prispôsobiť podmienkam. Niekedy je lepšie ísť pomaly, inokedy zase rýchlejšie. Optimálny záber kolies dosiahnete skôr na druhom prevodovom stupni. V podstate aj automatické prevodovky sú navrhnuté tak, aby sa auto v zime rozbiehalo na dvojke. Základným predpokladom zvládnutia snehovej prekážky je kontrolované narábanie s plynom bez prehrabovania kolies na jednom mieste. Na krátkom úseku výdatne pomáha trakčná kontrola, súčasť stabilizačného systému. Pribrzďovanie prešmykujúcich sa kolies funguje iba istý čas a potom potrebuje prestávku.

Ani terénne vozidlo nie je všemocné, v podstate ide iba o automobil so zvýšenou priechodnosťou terénom. Bezpečná jazda v teréne sa bez tréningu , predvídania a pokory nezaobíde. Najskôr treba myslieť, potom konať, lebo keď sa dvojtonové monštrum začne šmýkať, zastaví ho iba pevná prekážka. V tomto prípade to bol strom, ktorému sa vodič s nedostatkom skúseností nevyhol.

Zdolávaniu najťažších snehových bariér alebo terénnych prekážok by mala predchádzať pešia obhliadka terénu. Inak sa môže stať, že snehová bariéra bude hlbšia ako sa pôvodne zdá. Keď terénne auto zostane visieť „na bruchu“ a kolesá má na zľadovatelom snehu nepomôžu uzávierky ani redukcie.

 

Použitie uzávierky diferenciálu na ceste pokrytej vrstvou snehu nemá opodstatnenie. Táto technická pomôcka je určená pre ťažký terén a na bežnej ceste škodí jazde i autu.

 

 

 

 

 

Skúsiť si správanie terénneho auta pred ostrým štartom v premávke môže mať cenu zlata. Tam, kde o nič nejde, vodič spozná správanie auta a reakciu pohonu 4x4 na sneh. Naučiť sa ovládať tento typ auta znamená využiť jeho výnimočné schopnosti vo svoj prospech.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  6. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 666
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 9 266
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 6 370
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 129
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 841
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 504
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 461
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 767
  9. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 2 461
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 459
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: 613 a 363
  2. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis)
  3. Anton Kovalčík: Ublíženejší vyhráva.
  4. Lucia Žárska: Nedostatok čipov si riešia firmy po svojom
  5. Jozo Peric: Nemecká Lufthansa sa zbavuje dlhov vydaním nových akcií, trhy jej zatiaľ veria
  6. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: o čom to je
  7. Olívia Lacenová: Rok a pol od prvých lockdownov: Ako si vedie EU, UK a USA?
  8. Nicholas Wintzler: Séria Agnosia
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 401
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 14 651
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 10 040
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 019
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 467
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 457
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 188
  8. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ??? 4 186
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu