Kde iní končia - 4x4 a zima

Dôvody na kúpu terénneho auta, prípadne športovo-úžitkového SUV s pohonom všetkých kolies, bývajú rôzne. Okrem súčasti imidžu to môže byť náklonnosť k autám tohto typu, pocit bezpečia, snaha vyniknúť alebo každodenná potreba mať terénne auto.

Dôvody na kúpu terénneho auta, prípadne športovo-úžitkového SUV s pohonom všetkých kolies, bývajú rôzne. Okrem súčasti imidžu to môže byť náklonnosť k autám tohto typu, pocit bezpečia, snaha vyniknúť alebo každodenná potreba mať terénne auto. Veľmi malé percento majiteľov offroadov chodí do terénu, pre ktorý sú skutočne tieto vozidlá určené. Vlastniť offroad síce znamená pokračovať tam, kde iní končia ale platí to aj o údržbe, investíciách a príprave auta na zimu.

Najdôležitejšie - pneumatiky

Sebavedomie majiteľov terénnych automobilov najmä v zime stúpa do závratných výšok. Skutoční odborníci na jazdu v teréne však potvrdia, že offroad nie je tank, ale vozidlo so zvýšenou schopnosťou jazdiť v teréne. Veľkosť tejto schopnosti závisí od umenia vodiča, techniky ale hlavne obutia kolies. Preto sú pneumatiky základnou podmienkou bezpečnej jazdy v zime. Je hlboký omyl myslieť si, že terénne pneumatiky určené na leto a blato s výrazným dezénom budú dobré aj v zime. V prvom rade nevyhovuje tvrdá zmes takýchto pneumatík a v druhom rade tvar dezénu. Nehovoriac o šírke letných plášťov , ktoré vyzerajú efektne, ale na snehu sú horšie než obyčajná letná pneumatika. Prevodovka či vyšší podvozok sú v podstate na nič, ak vozidlo nemá správne obutie. Na zimu je najlepšia originálna zimná pneumatika na terénny automobil, prípadne kombinovaný dezén 50% terén a 50% cesta (zimný vzor aj zmes). Originálny zimný dezén má lepšie vodiace schopnosti, lamely a mäkkú zmes.
Na Slovensku sa o tom tak často nehovorí, ale zimná pneumatika nemá byť staršia ako tri roky, pretože potom materiál stráca svoje pôvodné vlastnosti. Na druhu diskov nezáleží, najlepšie sú tvarovo nenáročné, z ktorých sa ľahko vyberá sneh a s dobrou povrchovou úpravou.

Interiér a karoséria
Interiér nevyžaduje vyššiu pozornosť než v bežnom osobnom vozidle. Napkon každé auto potrebuje kvalitnú kozmetiku, ktorá chráni vnútro alak karosérie. Dvakrát ročne by mala prejsť karoséria dokonalou očistou, navoskovaním a balzamovaním. Lak je potom odolnejší, lepšie odráža kamienky a odoláva konárom. Všetko záleží na prístupe majiteľa i prostredí, v ktorom sa vozidlo pohybuje. Paradoxne negatívnejší vplyv na karosériu má prevádzka po bežných posypaných cestách ako jazda v teréne.

Každý značkový servis má presný popis , ktoré úkony patria do zoznamu prehliadky auta pred zimou. Dôležitá je kontrola náplní, najmä chladiacej kvapaliny a náplne ostrekovača. Dostatok oleja v prevodovke a motore je už záležitosťou bežných prehliadok. Kvalitná nafta zase úzko súvisí so zodpovednosťou majiteľa čerpacej stanice.

 

Offroad má čistý podvozok iba keď príde do predajne priamo z výrobnej linky. Na rozdiel od osobného vozidla je podvozok terénneho auta členitejší s množstvom zákutí, v ktorých sa zbiera blato, štrk a soľ. Pred zimou by mal absolvovať poriadnu očistu. Potom nasleduje premazanie všetkých pohyblivých častí a konzervácia.

Nové vozidlá majú od výroby ochranný náter na celom podvozku vrátane prevodovky. Každoročná konzervácia stojí okolo 7000 Sk. Pravidelne ošetrovaný a nastriekaný podvozok vydrží omnoho dlhšie, lepšie odoláva soli a iným nástrahám zimy. V aktívne využívanom terénnom aute sa sneh so zvyškami chemického posypu dostane do všetkých kútov podvozka.

 

 

 

Zimná výbava
K úplne bežnej výbave osobného auta (škrabka, metlička, rozmrazovací sprej, servisné rukavice a čiapka) nezaškodí pribaliť lopatku, reťaze a minimálne 20m dlhé lano. Špecialisti na jazdu v teréne so sebou nosia popruhy, nafukovacie vaky pod auto, tekuté reťaze a rad ďalších doplnkov. Nevedno, ktorá činnosť okolo moderného auta vyžaduje takú zručnosť ako zakladanie reťazí. Bez tréningu v teple garáže a bez rukavíc je nosenie reťazí skoro zbytočné. Hľadať spôsob zakladania v strese, so skrehnutými rukami a zle poskladanou reťazou si nezaslúži ani nepriateľ. Ako si reťaz poskladám a ošetrím, tak ju budem aj zakladať. Výber novej zimnej pneumatiky resp. jej rozmeru odporúčame prispôsobiť reťaziam. Vyhneme sa tak nemilému prekvapeniu v praxi, keď reťaz neobopne novú a väčšiu pneumatiku. Reťaze zakladáme už vtedy, keď predpokladáme vjazd do komplikovaného terénu a hlbokého snehu.

Off-road v zime – iba v rámci zákonov fyziky

Technické vlastnosti terénneho automobilu znamenajú iba polovicu ak nie tretinu výsledného efektu. Ostatné je na vodičovi, ktorý dokáže danosti auta zúžitkovať alebo naopak obrátiť vo svoj neprospech. Inak povedané, terénne auto v rukách odborníka stvára divy a neskúsený zelenáč ho dokáže „pochovať“ aj tam, kde hravo prejde ľahké SUV. Špecifiká nám aspoň v krátkosti a v teoretickej rovine priblížil skúsený terénny jazdec, zakladateľ Pajero klubu a milovník dobrodružných výprav na komerčných offroadoch, Tomáš Hollý starší.

Tomáš Hollý starší, najskôr zbieral skúsenosti v praxi a teraz ich odovzdáva zelenáčom, prípadne vodičom telekomunikačných firiem. Školenie v Banskej Bystrici už absolvovali servisní technici oboch mobilných operátorov.

Čo by mal urobiť začiatočník pred tým, ako sa vydá s offroadom do terénu alebo na udržiavanú snehom pokrytú cestu?

V prvom rade musí vedieť základné informácie o aute a preštudovať si návod na obsluhu. Knihu, ktorú dostane spolu s autom, nedostáva iba tak. Tiež si treba uvedomiť základný rozdiel medzi športovo úžitkovým vozidlom SUV s pohonom všetkých kolies a klasickým vozidlom offroad 4x4. SUV majú poháňanú iba jednu nápravu a až v prípade prekĺznutia kolies jednej z náprav sa krútiaci moment prenesie na druhú nápravu. Správanie na šmykľavej ceste závisí aj od toho, či terénny automobil s permanentným pohonom všetkých kolies má alebo nemá medzinápravový diferenciál alebo nie. Pre oba typy vozidiel však platí, že pomalšie je vlastne rýchlejšie.

Máte na mysli prejazd zákruty?

Áno, pretože s terénnym autom sa nedá vchádzať do zákruty bezhlavo. Prudké ubratie plynu uprostred zákruty môže pri permanentnom pohone všetkých kolies (bez stredového diferenciálu) spraviť z auta neovládateľný stroj. Preto radšej brzdíme pred zákrutou, kedy ide auto v priamom smere. Pomaly a citlivo nasmerujeme hmotu auta do zákruty a v jej poslednej tretine môžeme bezpečne akcelerovať. Offroad je citlivý na jemné narábanie s plynom a s brzdou. Je naivné domnievať sa, že s ABS zabrzdíte na kratšej dráhe, skôr naopak. V globále však ABS pomáha pri zvládaní krízovej situácie a určite je dobré objednať si auto s ABS prípadne ESP.

Má potom Off-road v zime aspoň nejaké prednosti ?

Samozrejme. S terénnym autom sa nemusíte báť neudržiavanej cesty, horského prechodu, snehovej kaše ani prechádzania z pruhu do pruhu vo vyjazdených koľajách. Pokiaľ využívate offroad v rámci zákonov fyziky, dokáže skutočne veľa. Jeho hmotnosť treba využiť vo svoj prospech pri prerážaní snehovej bariéry a pretláčaní spomenutej snehovej kaše. Pozor však na negatívne účinky hmotnosti a zotrvačnej sily. Keď sa dostane dvojtonové auto do šmyku, spravidla je už neskoro zasahovať. Najväčšou prednosťou je však trakcia a rovnomerný záber všetkých kolies. Pri narábaní s plynom, brzdami a riadením sa netreba nechať zviesť robustnou konštrukciou auta a ovládať ho jemne.

Niektoré terénne autá jazdia po suchých cestách s odpojeným náhonom prednej nápravy. Kedy ho zapnúť natrvalo ?

Pohon 4x4 zapínam hneď ako napadne prvý sneh. Koncom jesene nezaškodí aspoň cvične zaradiť pohon 4x4 a skontrolovať, či je v poriadku. Týka sa to najmä tých vodičov, ktorí v lete jazdia iba po cestách a nepotrebujú 4x4. Vozidlá SUV a 4x4 s medzinápravovým diferenciálom idú po snehu rozhodne lepšie s pohonom všetkých kolies. Špecifickým prípadom je zjazd zo strmého kopca, kedy je auto stabilnejšie s pohonom jednej nápravy. Modely bez medzinápravového diferenciálu sú citlivé na prudké obraty pod plynom.

Kedy používate uzávierky diferenciálov?

Vo výnimočných prípadoch. Jazdiť po ceste s uzávierkou je zbytočné a nebezpečné. Moje auto (Mitsubishi Pajero) sa brodí snehom lepšie bez uzávierky, hlavne keď treba zatáčať. Pevná "štvorkolka" s uzávierkami a bez stredového diferenciálu si pri zatáčaní kladie odpor a skôr podhrabne. Uzávierka je nenahraditeľná v prudkom kopci a pri bočnom náklone. Keď zdolávame extrémne náklony okolo 40 stupňov, vrchná časť auta sa pomaly nadľahčuje a schopnosť kolesa preniesť silu na svah klesá až na minimum. Ak sa začne pretáčať, bez uzávierky sa nepohnem. Navyše, ak sa začína auto prevracať, pridaním plynu môžem zatočiť smerom dole a uniknúť z kritickej situácie. Bez uzávierky sa mi to nepodarí. Uzávierka diferenciálu nachádza uplatnenie aj pri krížení náprav, keď sú niektoré kolesá vo vzduchu, prípadne pri prejazde hlbokými koľajami.

Čo teda odporúčate majiteľom terénnych vozidiel pred zimou?

V prvom rade trénovať a vyskúšať si auto na bezpečnej a voľnej ploche hneď ako napadne prvý sneh. Už pri krútení sa na veľkom parkovisku sa ukáže charakter auta, schopnosť pneumatík a skutočnosť, že teréniak sa v šmyku ťažko ovláda. Až zlepšením svojich schopností za volantom dokážeme vyťažiť z nadštandardných vlastností terénneho auta. Najlepšie bude obrátiť sa na odborníka prípadne kamaráta s bohatými skúsenosťami ako sa v strmom kopci učiť na vlastných chybách. Členovia nášho klubu pravidelne trénujú v bývalom tankodrome. Výsledok ? Jazdíme bez nehody.

Ako asi vyzerá abeceda jazdy v ťažkom teréne ?

To sa ťažko popisuje. V prvom rade si radšej prejsť pešo extrémne ťažký úsek, premyslieť si postup a až potom sadnúť za volant. Z auta nemusíte vidieť všetky nástrahy ukryté pod snehom. Pneumatiky odporúčam mierne podhustiť a primeranou rýchlosťou sa vydať vpred. Rýchlosť jazdy v hlbokom snehu treba prispôsobiť podmienkam. Niekedy je lepšie ísť pomaly, inokedy zase rýchlejšie. Optimálny záber kolies dosiahnete skôr na druhom prevodovom stupni. V podstate aj automatické prevodovky sú navrhnuté tak, aby sa auto v zime rozbiehalo na dvojke. Základným predpokladom zvládnutia snehovej prekážky je kontrolované narábanie s plynom bez prehrabovania kolies na jednom mieste. Na krátkom úseku výdatne pomáha trakčná kontrola, súčasť stabilizačného systému. Pribrzďovanie prešmykujúcich sa kolies funguje iba istý čas a potom potrebuje prestávku.

Ani terénne vozidlo nie je všemocné, v podstate ide iba o automobil so zvýšenou priechodnosťou terénom. Bezpečná jazda v teréne sa bez tréningu , predvídania a pokory nezaobíde. Najskôr treba myslieť, potom konať, lebo keď sa dvojtonové monštrum začne šmýkať, zastaví ho iba pevná prekážka. V tomto prípade to bol strom, ktorému sa vodič s nedostatkom skúseností nevyhol.

Zdolávaniu najťažších snehových bariér alebo terénnych prekážok by mala predchádzať pešia obhliadka terénu. Inak sa môže stať, že snehová bariéra bude hlbšia ako sa pôvodne zdá. Keď terénne auto zostane visieť „na bruchu“ a kolesá má na zľadovatelom snehu nepomôžu uzávierky ani redukcie.

 

Použitie uzávierky diferenciálu na ceste pokrytej vrstvou snehu nemá opodstatnenie. Táto technická pomôcka je určená pre ťažký terén a na bežnej ceste škodí jazde i autu.

 

 

 

 

 

Skúsiť si správanie terénneho auta pred ostrým štartom v premávke môže mať cenu zlata. Tam, kde o nič nejde, vodič spozná správanie auta a reakciu pohonu 4x4 na sneh. Naučiť sa ovládať tento typ auta znamená využiť jeho výnimočné schopnosti vo svoj prospech.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  2. Virtuálne sídlo v Bratislave
  3. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  4. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  6. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  7. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  8. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 541
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 991
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 492
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 753
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 241
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 601
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 7 485
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 322
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 490
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 965

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kde sa vzala treska, vyprážaný syr a omáčka uho

Ako vznikli ikonické pokrmy socializmu.

DOMOV

Šéf Reportérov: Otázky na Kočnera podráždili Fica aj Sulíka

Nebojím sa žalôb, tvrdí šéf Reportérov RTVS Vincent Štofaník.

Píše Roman Jančiga - Fórum

Kým sme boli pred sto rokmi

Rómovia nám najlepšie ukazujú našu minulosť v Uhorsku.

Píše Petr Kocina

Podvody so záverečnými prácami sa vymkli kontrole

Kauza Dankovej práce je takou hanbou, pri ktorej sa ťažko hľadajú paralely.

Neprehliadnite tiež

Renault Megane R.S. dospel, ale baviť sa nezabudol

Systém 4Control sa osvedčil aj v najostrejšej verzii.

Stratili ste doklady k autu? Ako si ich vybaviť

Keď niektoré nájdete, nestrácajú platnosť.

Podcast Za volantom

Za volantom: Oplatí sa auto v plnej výbave alebo drahé auto základnej?

Auto nikdy nie je racionálna kúpa.