SME
Utorok, 22. jún, 2021 | Meniny má PaulínaKrížovkyKrížovky
INFORMÁCIAMI Z DOPRAVY POMÁHAME SEBE AJ INÝM

Stellacentrum : Cestným pirátom nepomáhame

Priamoúmerne so zhusťujúcou sa dopravou na slovenských cestách rastie potreba informovať vodičov o aktuálnom stave v doprave a pomáhať jej plynulému chodu.

Dopravný servis je dnes pevnou súčasťou programovej štruktúry rozhlasových staníc televíziu nevynímajúc. Koordinovaním a spracovávaním informácií od vodičov, polície a záchranných zložiek sa však zaoberá iba jediná organizácia. Stellacentrum CDI*75 (Centrum Dopravných Informácií) za 24 hodín spracuje v priemere okolo šesťtisíc telefonátov a v priebehu celého roka monitoruje cesty u nás doma aj v zahraničí. Neskorú jeseň a zimu na dispečingu čísla *75 nám priblížil riaditeľ Stellacentra CDI *75, Mgr. Viliam Brtáň.

Dispečeri Stelacentra CDI vybavia v priebehu jednej minúty 6 až 8 telefonátov. Žiaľ nie všetky sú opodstatnené. Okrem živého spravodajstva z ciest sa na dispečingu sústreďujú aktuality zo zahraničia. Prístup k informáciám cez telefón je bezplatný.

Pomaly vstupujeme do obdobia, kedy sú častejšie hlásené skrížené kamióny a reťazové nehody, než policajné hliadky. Čo znamená pre pracovníkov dispečingu jeseň a hlavne zima?

„Vďaka mnohým rokom fungovania Stellacentra *75 nás už isto neprekvapí to, že prichádza obdobie, ktoré bude znamenať maximálnu záťaž nielen pre našich dispečerov, ale najmä pre vodičov jazdiacich po slovenských cestách. Bude to však aj obdobie našej oveľa aktívnejšej spolupráce s cestármi, políciou, hasičmi a odťahovacími službami. Žiaľ to, že by sa situácia v tomto roku mohla nejako radikálne zlepšiť a všetci budú disciplinovane jazdiť iba na priechodných a udržiavaných cestách, nepredpokladáme. Opäť sa však budeme snažiť vodičov informovať v predstihu o tých skrížených kamiónoch, ktoré šoférujú ich nezodpovední kolegovia, pre ktorých sú reťaze napriek nášmu dôraznému upozorňovaniu iba zbytočnou povinnou výbavou.“

Do mapy našich ciest určite viete zakresliť najproblémovejšie úseky. Kde sa kumuluje najviac problémov ?

„Úsek diaľnice D1 Bratislava – Trnava, Žarnovica – Nová Baňa, Považská Bystrica – Bytča – Žilina, Žilina – Martin, Poprad – Spišské Podhradie. V zimnom období k nim pribudnú horské priechody, a to najmä: Šturec, Donovaly a Čertovica, Vernár.“

Koľko telefonátov prichádza na operačné stredisko v sychravý jesenný deň alebo počas snehovej kalamity ? Môžete to porovnať s letným obdobím ?

„Na konci jesene a počas snehových kalamít je to na každú z liniek niekedy 6 – 8 volaní za minútu, v lete – a to asi prekvapí - je to kvôli turistickej sezóne veľmi podobné. Relatívne najpokojnejšími obdobiami sú jar a skorá jeseň.“

Komunikuje dispečing Centra dopravných informácií so Slovenskou správou ciest alebo so záchrannými zložkami?

„Spolupráca s oboma organizáciami je naozaj intenzívna. Mimoriadne môžeme vyzdvihnúť komunikáciu s hasičmi, ktorí nás aktuálne informujú o priebehu odstraňovania následkov hlavne tých najťažších dopravných nehôd. So Slovenskou správou ciest si počas zimných kalamít vymieňame operatívne poznatky o zjazdnosti najdôležitejších komunikácií, a tak veľakrát vieme vodičom odporučiť najprijateľnejšie alternatívy obchádzkových trás. Vďaka informáciám našich informátorov zasa my operatívne informujeme dispečing SSC o ešte len vznikajúcich problémoch. Trocha nás však škrie, že niektorí z vodičov si neuvedomujú, že Stellacentrum cesty fyzicky neudržiava, a tak nás opäť čakajú niektoré „zimné“ telefonáty, ktoré budú neoprávnene nepríjemné...“


Aká je vlastne úloha centra dopravných informácií v rámci cestnej dopravy na Slovensku?

„Našu úlohu považujeme hlavne za poslanie: dôsledne a nepretržite informovať o plynulosti cestnej premávky s dôrazom na jej bezpečnosť. Informovať cestujúcu verejnosť nonstop, pravdivo a objektívne. V tom nám, okrem našich registrovaných informátorov, výrazne pomáha drvivá časť slovenských médií, ktoré citujú informácie Stellacentra *75 a spolu s nimi ich poslucháči a čitatelia, za čo by sme im všetkým chceli skutočne úprimne poďakovať. Bez ich spoluúčasti by naša činnosť jednoducho nemohla jestvovať.“

Ako vníma vašu prácu polícia? Na jednej strane jej pomáhate organizovať dopravu a na strane druhej ju oberáte o zisky na pokutách.

„Túto otázku sme si už niekoľkokrát so zástupcami polície objasňovali. Jednoznačne sme spoločne dospeli ku konštatovaniu, že tak ako pre políciu by nemalo byť v doprave prvoradé pokutovanie, tak ani pre nás nikdy nemôže byť prioritou pomoc nedisciplinovaným vodičom. Táto téma je veľmi citlivá, no s odborníkmi sme sa zhodli na tom, že hlásenie radarov a vybraných cestných kontrol je tiež vhodnou formou prevencie. Na relatívne časté obviňovanie, že cestným pirátom pomáhame vždy, odpovedáme protiotázkou: „Je správne odsudzovať nás za to, že chronického piráta ciest „donútime“ avizovaním kontroly aspoň niekoľkokrát za deň ísť podľa pravidiel cestnej premávky, hoci práve tým môžeme každý deň zachrániť niekoľko životov?“
Naším poslaním rozhodne nie je sťažovať prácu polície a aj preto tie z policajných akcií, ktoré nemajú nič spoločné s bezpečnosťou cestnej premávky zámerne neuvádzame, aby sme prácu polície zbytočne nemarili.“

Isté percento z povinného zmluvného poistenia motorových vozidiel prichádza do štátnej kasy. Z týchto peňazí sú financované záchranné zložky a niektoré štátne organizácie vykonávajúce činnosti v doprave. Dostávajú príspevok od štátu aj organizácie zaoberajúce sa dopravným servisom a pomocou motoristom v núdzi?

„Stellacentrum dopravných informácií k takým zatiaľ nepatrí.“

Ako fungujú centrá dopravných informácií v zahraničí? Môžeme sa s nimi porovnávať?

„S centrami dopravných informácií v EÚ spolupracujeme, máme s nimi uzavreté zmluvy a vymieňame si informácie v reálnom čase. Môžeme s potešením konštatovať, že Stellacentrum dopravných informácií za nimi technologicky nijako nezaostáva. Využíva všetky najmodernejšie technológie z oblastí telekomunikácií, software a prevádzkuje dokonca aj kamerový monitoring cestných komunikácií.“

Väčšina informácií na internetovej stránke centra dopravných informácií je platená. Pre motoristov, ktorí potrebujú pomoc prípadne cenné rady, je to nemilé prekvapenie.

„Oblasť našich informácií je už natoľko široká, že vyhľadávanie na našej stránke by mohlo byť bez znalosti problematiky zbytočne zdĺhavé. Vychádzame však z toho, že informáciu potrebuje vodič neraz priamo na ceste a prístup na internet v aute každý zatiaľ nemá. Preto je u základného okruhu informácií na webe výrazne uvedené telefónne číslo, na ktoré sa môže motorista dovolať 24-hodín denne, aby získal potrebnú informáciu v akomkoľvek rozsahu a kedykoľvek bezplatne. Radi skutočne každému pomôžeme pri sprostredkovaní pomoci, vypracovaní itinerára pred cestou do zahraničia, alebo pri poskytnutí informácií o aktuálnej dopravnej situácii na Slovensku a v EÚ.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  8. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  2. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. 3 veci, s ktorými zvládnete horúčavy v byte
  5. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  9. Legislative intention - recodification of the corporate law
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 9 409
  2. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 9 009
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 8 632
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 441
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 783
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 205
  7. Po Slovensku na motorke 4 134
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 005
  9. Crème de la crème po slovensky 3 240
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania 2 371
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Fabia

Štvorvalcový motor príde neskôr, automat je s najsilnejším trojvalcom.


47m

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Mercedes-Benz Marco Polo

Zakotvili sme pri tatranskom mori - Liptovskej Mare.


7 h
Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún