SME

Ján Benčík : Banská Bystrica je vstupná brána do hôr

Na území banskobystrického kraja sa nachádzajú najvyššie položené a najťažšie prejazdné horské priechody ako Donovaly, Šturec, Čertovica a Vernár.

Na území banskobystrického kraja sa nachádzajú najvyššie položené a najťažšie prejazdné horské priechody ako Donovaly, Šturec, Čertovica a Vernár. Na stanici prvej pomoci Slovenského červeného kríža v Banskej Bystrici, ktorá disponuje aj technickou pomocou motoristom, môžete sedieť celé dni a počúvať príbehy z leta ale najmä zo zimného obdobia. Počnúc prvým snehom sú na  dennom poriadku skrížené kamióny, nehody osobných automobilov a autobusov. Sneh na cestách je pre domácich vodičov úplne bežná vec, avšak tranzitný vodiči mávajú problémy hneď ako vstúpia na územie Banskej Bystrice. „Nejde o zakliate mesto ani hory. Problémy v zime majú svoje jednoduché vysvetlenie. Banská Bystrica je bránou do hôr a kým vodiči zo západného alebo južného Slovenska (hlavné tranzitné smery) prídu k nám, jazdia po širokých cestách a rýchlostných komunikáciách s minimom snehu, a množstvom posypu. Príchodom do údolia Hrona ale najmä do Banskej Bystrice sa mení charakter ciest a klimatické podmienky. Ak v Žiari nad Hronom ešte mrholí, v Harmanci alebo na Starých Horách už poriadne sneží. Rozbehnutý vodič v teple auta túto zmenu nepociťuje“, hovorí dlhoročný riaditeľ Strediska prvej pomoci Slovenského červeného kríža Ján Benčík. Služba na stredisku asistuje pri všetkých nehodách na území mesta Banská Bystrica ako pomocná záchranárska zložka. S väčšinou asistenčných služieb (NAMK, ASA, ELVIA, SATC, AXA, CORIS, Slovak Assist, GENERALI) má zmluvu o spolupráci a pomáha ich klientom za hranicami mesta. Benčík podľa skúseností z praxe upozorňuje motoristov, aby si podrobne preštudovali zmluvu o zákonnom a havarijnom poistení. Každá poisťovňa totiž hradí inú výšku nákladov spojenú s odťahom a prípadným zapožičaním náhradného vozidla. Niektoré poisťovne nehradia v zákonnom poistení ani odťah ani iné služby, ale v havarijnom poistení už bývajú zahrnuté zaujímavé položky pre motoristov v núdzi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Naša práca je poslanie, či skôr diagnóza“, hovorí riaditeľ strediska Ján Benčík.

Volajte svoju asistenčnú službu, pomoc príde
Pri nehode alebo poruche automobilu vodič kontaktuje svoju asistenčnú službu, zadá rozsah problému a miesto, kde sa nachádza a operátor asistenčnej služby, ktorý sedí napríklad v Prahe, na digitálnej mape vyhľadá popísané miesto a kontaktuje Stanicu prvej pomoci Slovenského červeného kríža v BB. Pri dopravných nehodách by sa motorista mal obrátiť na tiesňovú linku 112. Jej dispečeri už zaručia odťah a dopravu posádky z miesta nehody.

Víkendy a sviatky
Výjazdové vozidlá Strediska prvej pomoci v Banskej Bystrici sú najčastejšie využívané po pracovnom čase, cez sviatky a dni pracovného pokoja. Zdanlivý jesenný oddych sa skončí prvým snehom na horských priechodoch a prvými mrazmi, ktoré odstavia desiatky nepripravených automobilov. Vo vychytených dňoch sú všetky vozidlá naraz na výjazde a hneď, ako dopravia havarované vozidlo, odchádzajú po ďalšie.

SkryťVypnúť reklamu


Na dodávky a malé nákladné automobily už bežná odťahová služba nestačí, preto si banskobystrickí záchranári zaobstarali špeciálne upravené vozidlo schopné odtiahnuť a vyprostiť automobily s hmotnosťou do 5 ton.

V zime sú nehody na dennom poriadku najmä v meste a na horských priechodoch. Najviac výjazdov však smeruje k pokazeným a „zamrznutým“ automobilom. V oboch prípadoch je najčastejšou príčinou zlyhania sám vodič. Najviac arogancie a nedisciplinovanosti však preukazujú vodiči kamiónov.

Dokážeme zvládnuť tiesňové volanie?

Rýchlosť zásahu záchranných a technických zložiek priamo súvisí so správnym spôsobom telefonovania na linku integrovaného záchranného systému. Slovensko sa v rámci medzinárodných dohovorov adaptovalo na jednotné tiesňové číslo 112. Dispečer na tiesňovej linke 112 rozhodne, ktoré zložky na miesto vyšle a tak dokáže zabezpečiť aj odťahovú službu. Podľa pracovníkov dispečingu zmätok a stres sprevádza už aj malé dopravné nehody a naši vodiči na túto situáciu nie sú pripravení. 5Hovor na čísle 112 sa podľa lokality prepája na osem stredísk v krajských mestách a funguje nepretržite 24 hodín denne. Operátor je pripravený položiť dôležité a vystihujúce otázky, nakoľko na dlhé reči už nezostáva čas.

SkryťVypnúť reklamu

Správny postup pri volaní na linku 112

• povieme svoje meno
• uvedieme miesto nehody
• oznámime, o akú autonehodu ide
• či sú zranené alebo usmrtené osoby
• o aké autá dopravnej nehody ide, nákladné, osobné alebo cisternu s nebezpečnou látkou)

v prípade, že nevieme presne identifikovať miesto nehody, operátor sa nás bude pýtať :

• z akého miesta sme odišli
• ktorým smerom
• ako dlho sme išli, prípadne cez akú obec
• akou rýchlosťou
• prípadne môžeme opísať , čo okolo seba vidíme – záchytný bod (motorest , most, viadukt a podobne).

• Po privolaní pomoci je dobré zostať na mieste nehody až do príchodu záchranárov aj vtedy, ak je posádka havarovaného automobilu nezranená.

Zneužitie linky sa trestá, no nepomáha to

Operátori koordinačného strediska integrovaného záchranného systému prijmú za jeden deň okolo 2400 telefonátov, z ktorých sú približne 2 až 4 % oprávnených hovorov. Zvyšok pripadá na falošné či pomýlené a neopodstatnené hovory. Každý neoprávnený hovor znamená blokovanie linky, stratu času a finančné straty. Dispečer v takomto prípade vyzve volajúceho (deti a žiaľ aj dospelí), aby ukončil hovor a zapíše si číslo. Medzi tým však môže niekto potrebovať pomoc. Situácia so zneužívaním linky integrovaného záchranného systému je viac ako zúfalá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V priebehu hodiny pripadne na jedného operátora štvorčlenného tímu približne jeden oprávnený hovor a 24 zneužití linky.

Kým príde lekár
Čas medzi privolaním odbornej lekárskej pomoci a jej skutočným príchodom sa stále skracuje. Na mieste nehody však nemôžu byť záchranári okamžite a tých 5 až 25 minút môže byť pre zranenú osobu životne dôležitých. Podávanie prvej pomoci nepatrí medzi silné stránky slovenských vodičov, preto si mali do mobilných telefónov zapísať bezplatné číslo 0850 111 313, na ktorom odborný zdravotnícky pracovník radí, ako v danom prípadeposkytnúť prvú pomoc.


 

Teória prvej pomoci našim motoristom uniká , nehovoriac o praxi. Preto je lepšie v núdzi zavolať na bezplatné číslo a vypočuť si radu odborníka.

Autor: foto : autor, archív

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 23 255
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 494
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 587
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 408
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 540
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 267
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 783
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 552
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Timotej Opálek: Mumford & Sons - Rushmere
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  4. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  5. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  6. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  7. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  8. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 932
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 410
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 595
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 755
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 591
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 11 564
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 220
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 800
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťZatvoriť reklamu