SME
reklama

Ján Benčík : Banská Bystrica je vstupná brána do hôr

Na území banskobystrického kraja sa nachádzajú najvyššie položené a najťažšie prejazdné horské priechody ako Donovaly, Šturec, Čertovica a Vernár.

Na území banskobystrického kraja sa nachádzajú najvyššie položené a najťažšie prejazdné horské priechody ako Donovaly, Šturec, Čertovica a Vernár. Na stanici prvej pomoci Slovenského červeného kríža v Banskej Bystrici, ktorá disponuje aj technickou pomocou motoristom, môžete sedieť celé dni a počúvať príbehy z leta ale najmä zo zimného obdobia. Počnúc prvým snehom sú na  dennom poriadku skrížené kamióny, nehody osobných automobilov a autobusov. Sneh na cestách je pre domácich vodičov úplne bežná vec, avšak tranzitný vodiči mávajú problémy hneď ako vstúpia na územie Banskej Bystrice. „Nejde o zakliate mesto ani hory. Problémy v zime majú svoje jednoduché vysvetlenie. Banská Bystrica je bránou do hôr a kým vodiči zo západného alebo južného Slovenska (hlavné tranzitné smery) prídu k nám, jazdia po širokých cestách a rýchlostných komunikáciách s minimom snehu, a množstvom posypu. Príchodom do údolia Hrona ale najmä do Banskej Bystrice sa mení charakter ciest a klimatické podmienky. Ak v Žiari nad Hronom ešte mrholí, v Harmanci alebo na Starých Horách už poriadne sneží. Rozbehnutý vodič v teple auta túto zmenu nepociťuje“, hovorí dlhoročný riaditeľ Strediska prvej pomoci Slovenského červeného kríža Ján Benčík. Služba na stredisku asistuje pri všetkých nehodách na území mesta Banská Bystrica ako pomocná záchranárska zložka. S väčšinou asistenčných služieb (NAMK, ASA, ELVIA, SATC, AXA, CORIS, Slovak Assist, GENERALI) má zmluvu o spolupráci a pomáha ich klientom za hranicami mesta. Benčík podľa skúseností z praxe upozorňuje motoristov, aby si podrobne preštudovali zmluvu o zákonnom a havarijnom poistení. Každá poisťovňa totiž hradí inú výšku nákladov spojenú s odťahom a prípadným zapožičaním náhradného vozidla. Niektoré poisťovne nehradia v zákonnom poistení ani odťah ani iné služby, ale v havarijnom poistení už bývajú zahrnuté zaujímavé položky pre motoristov v núdzi.

„Naša práca je poslanie, či skôr diagnóza“, hovorí riaditeľ strediska Ján Benčík.

Volajte svoju asistenčnú službu, pomoc príde
Pri nehode alebo poruche automobilu vodič kontaktuje svoju asistenčnú službu, zadá rozsah problému a miesto, kde sa nachádza a operátor asistenčnej služby, ktorý sedí napríklad v Prahe, na digitálnej mape vyhľadá popísané miesto a kontaktuje Stanicu prvej pomoci Slovenského červeného kríža v BB. Pri dopravných nehodách by sa motorista mal obrátiť na tiesňovú linku 112. Jej dispečeri už zaručia odťah a dopravu posádky z miesta nehody.

Víkendy a sviatky
Výjazdové vozidlá Strediska prvej pomoci v Banskej Bystrici sú najčastejšie využívané po pracovnom čase, cez sviatky a dni pracovného pokoja. Zdanlivý jesenný oddych sa skončí prvým snehom na horských priechodoch a prvými mrazmi, ktoré odstavia desiatky nepripravených automobilov. Vo vychytených dňoch sú všetky vozidlá naraz na výjazde a hneď, ako dopravia havarované vozidlo, odchádzajú po ďalšie.


Na dodávky a malé nákladné automobily už bežná odťahová služba nestačí, preto si banskobystrickí záchranári zaobstarali špeciálne upravené vozidlo schopné odtiahnuť a vyprostiť automobily s hmotnosťou do 5 ton.

V zime sú nehody na dennom poriadku najmä v meste a na horských priechodoch. Najviac výjazdov však smeruje k pokazeným a „zamrznutým“ automobilom. V oboch prípadoch je najčastejšou príčinou zlyhania sám vodič. Najviac arogancie a nedisciplinovanosti však preukazujú vodiči kamiónov.

Dokážeme zvládnuť tiesňové volanie?

Rýchlosť zásahu záchranných a technických zložiek priamo súvisí so správnym spôsobom telefonovania na linku integrovaného záchranného systému. Slovensko sa v rámci medzinárodných dohovorov adaptovalo na jednotné tiesňové číslo 112. Dispečer na tiesňovej linke 112 rozhodne, ktoré zložky na miesto vyšle a tak dokáže zabezpečiť aj odťahovú službu. Podľa pracovníkov dispečingu zmätok a stres sprevádza už aj malé dopravné nehody a naši vodiči na túto situáciu nie sú pripravení. 5Hovor na čísle 112 sa podľa lokality prepája na osem stredísk v krajských mestách a funguje nepretržite 24 hodín denne. Operátor je pripravený položiť dôležité a vystihujúce otázky, nakoľko na dlhé reči už nezostáva čas.

Správny postup pri volaní na linku 112

• povieme svoje meno
• uvedieme miesto nehody
• oznámime, o akú autonehodu ide
• či sú zranené alebo usmrtené osoby
• o aké autá dopravnej nehody ide, nákladné, osobné alebo cisternu s nebezpečnou látkou)

v prípade, že nevieme presne identifikovať miesto nehody, operátor sa nás bude pýtať :

• z akého miesta sme odišli
• ktorým smerom
• ako dlho sme išli, prípadne cez akú obec
• akou rýchlosťou
• prípadne môžeme opísať , čo okolo seba vidíme – záchytný bod (motorest , most, viadukt a podobne).

• Po privolaní pomoci je dobré zostať na mieste nehody až do príchodu záchranárov aj vtedy, ak je posádka havarovaného automobilu nezranená.

Zneužitie linky sa trestá, no nepomáha to

Operátori koordinačného strediska integrovaného záchranného systému prijmú za jeden deň okolo 2400 telefonátov, z ktorých sú približne 2 až 4 % oprávnených hovorov. Zvyšok pripadá na falošné či pomýlené a neopodstatnené hovory. Každý neoprávnený hovor znamená blokovanie linky, stratu času a finančné straty. Dispečer v takomto prípade vyzve volajúceho (deti a žiaľ aj dospelí), aby ukončil hovor a zapíše si číslo. Medzi tým však môže niekto potrebovať pomoc. Situácia so zneužívaním linky integrovaného záchranného systému je viac ako zúfalá.

V priebehu hodiny pripadne na jedného operátora štvorčlenného tímu približne jeden oprávnený hovor a 24 zneužití linky.

Kým príde lekár
Čas medzi privolaním odbornej lekárskej pomoci a jej skutočným príchodom sa stále skracuje. Na mieste nehody však nemôžu byť záchranári okamžite a tých 5 až 25 minút môže byť pre zranenú osobu životne dôležitých. Podávanie prvej pomoci nepatrí medzi silné stránky slovenských vodičov, preto si mali do mobilných telefónov zapísať bezplatné číslo 0850 111 313, na ktorom odborný zdravotnícky pracovník radí, ako v danom prípadeposkytnúť prvú pomoc.


 

Teória prvej pomoci našim motoristom uniká , nehovoriac o praxi. Preto je lepšie v núdzi zavolať na bezplatné číslo a vypočuť si radu odborníka.

Autor: foto : autor, archív

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 608
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 536
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 817
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 013
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 981
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 644
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 324
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 780
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 534
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 387
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 091
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 378
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 350
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 146
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 426
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu