Extrémny výkon na každý deň – prvá jazda s Audi RS4

Nový super-športový sedan RS4 znamená pre Audi začiatok novej éry. Zdá sa, že automobilka z Ingolstadtu sa chce raz a navždy zbaviť nálepky výrobcu rýchlych ale málo zábavných automobilo, a preto sa definitívne prestáva spoliehať na prepĺňanie valcov a št

andardný pohon quattro. Namiesto toho dáva prednosť vyladenému atmosferickému motoru a prvýkrát v histórii prenáša silu na obe nápravy v pomere 40:60 v prospech zadných kolies.

Vzhľadovo novinka vychádza z faceliftovaného modelu S4, od ktorého ju rozoznáte podľa svalnatejšej postavy s hlbším predným nárazníkom a väčším vstupom pre vzduch do motora v spodnej časti. V porovnaní so zlostne sa tváriacou konkurenciou Audi RS4 nevyzerá na to, že pod relatívne civilnou karosériou drieme nálož o výkone 309 kW/420 k a na stovku to vie za 4,8 s (!). Žiaden prvok dizajnu totiž nie je prehnaný, ale má vyslovene funkčný základ. Ak dizajnéri použili dva menšie otvory v rohoch nárazníka doplnené žraločími žiabrami po bokoch, urobili tak preto, lebo tadiaľ vchádza vzduch do špeciálnych kanálov zabezpečujúcich chladenie bŕzd. Prahy a blatníky rozšírili iba preto, aby tam vtesnali 19-palcové kolesá. Koncovky výfuku sú taktiež veľké, pretože cez ne dýchajú 8-valcové pľúca objemu 4,2l.


Audi RS4 chce byť nielen ostrou športovou limuzínou so všetkým, čo k tomu patrí, ale aj autom na každý deň. Preto ponúka na palube všetok luxus, na aký sme u Audi zvyknutí, plus v závislosti od naladenia podvozka aj dva druhy sedadiel. Pre každodenné dochádzanie do práce a teda niekoľkonásobné nastupovanie a vystupovanie v priebehu dňa sú k dispozícii civilnejšie sedadlá z verzie S4. Pre vyznavačov športového náradia pripravili konštruktéri zo športovej divízie Quattro nefalšované pretekárske korýtka, ktoré sa od čistokrvných okruhových špeciálov odlišujú len koženým čalúnením. Do nich sa nebude cez masívne boky nastupovať až tak pohodlne, najmä viackrát denne. Volant má perfektnú veľkosť a výrezy pre palce nemajú chybu. Jeho spodná sploštená časť z lacného hladkého plastu, ktorý chce vyzerať ako hliník, však nepôsobí dobre.

Nálož pod kapotou
Ešte skôr než sme vyrazili na prvú testovaciu jazdu, otvorili sme kapotu, pod ktorou sa ukrýva skutočná motorárska perla. Na takýto pohľad sme u Audi už pomaly zabudli. Odkrytý V8 agregát s červeným vekom rozvodov na oboch stranách a karbónovým krytom je doslova pastvou pre oči. Desaťvalcom Lamborghini sa konštruktéri evidentne inšpirovali nielen po technickej ale aj vizuálnej stránke.
Zážihový osemvalec zdvihového objemu 4.162 cm³, ktorý pod kapotou druhej generácie RS4 nahrádza vidlicový šesťvalec 2.7 biturbo, disponuje aj bez preplňovania brutálnym výkonom (309 kW/420 k) i krútiacim momentom (430 Nm) a točí až neuveriteľných 8250 ot./min. (!). Mali sme však pocit, že s obrovskou chuťou by sa šplhal ešte vyššie, na tejto hranici ho však obmedzovač jednoducho odstrihne a nám neostalo nič iné len preradiť o stupeň vyššie (ešte že tých prevodových stupňov má až šesť). Pri stavbe motora využili konštruktéri viaceré technológie z neporaziteľných pretekárskych monopostov Audi R8 (niekoľkonásobní víťazi Le Mans). Na mysli máme vysokotlakové priame vstrekovanie benzínu FSI, ktoré zvládne až 550 vstrekov za sekundu a vozidlu zabezpečuje okamžitú odozvu na stlačenie akcelerátora a výnimočnú pružnosť na ktoromkoľvek prevodovom stupni. Za zmienku určite stoja aj ďalšie technické perličky, ako napríklad vysoký kompresný pomer 12:5,1, zrýchlenie piestov ako v monoposte F1, alebo samotný fakt, že hoci maximum krútiaceho momentu dosahuje až pri 5.500 ot/min, jeho 90% dáva k dispozícii v širokom spektre otáčok (2.250 ot/min až 7.600 ot/min). Všetka táto sila je prenášaná cez 6-stupňovú prevodovku na všetky štyri kolesá pomocou medzinápravového diferenciálu Torsen. Za normálnych okolností prenáša 40% výkonu dopredu a 60% dozadu, ale pri plnej záťaži v zákrutách môže byť dozadu prenesených až 85% výkonu. To by už mohlo novému Audi RS4 pomôcť zbaviť sa nedotáčavosti svojich predchodcov.
Po prvých skúšobných jazdách to môžeme potvrdiť, ale skôr než pretáčavým sa stal až neuveriteľne neutrálnym. Za akéhokoľvek počasia a na akomkoľvek povrchu má výbornú priľnavosť, čo znamená, že aj za mokra s ním môžete zákruty prechádzať strhujúcou rýchlosťou a na výjazde bez ostychu zapriahnuť 420 koní. Vtedy sa zadok auta vychýli smerom von, ale presne spozorujete moment, kedy sa vonkajšie zadné koleso zahryzne do asfaltu a podvozok vráti ku svojej stabilite. K mimoriadne vyváženým jazdným vlastnostiam mu pomohlo odľahčenie prednej časti a celková redukcia hmotnosti v porovnaní s verziou S4 o 10 kg (1650 kg). Za týmto účelom je použitá kapota, predné blatníky a podvozok z hliníka. Váha atmosferického osemvalca sa ale napriek tomu nedá v niektorých situáciách prehliadnuť. Cítiť to napríklad v tuhom chode riadenia alebo pri brzdení do zákruty v úzkych serpentínach, kde si vždy treba nechať rezervu. Špičkovo vyladený podvozok (v porovnaní s klasickým modelom A4 znížený o 30 mm) a rozchod kolies zväčšený o 37 mm vpredu a 47 mm vzadu robia ale všetko preto, aby vodič váhu motora zaveseného pred prednou nápravou cítil čo najmenej. Aktívne v tom pomáha druhá generácia systému DRC, zabraňujúca ponoreniu prednej časti pri prudkom brzdení a v zákrutách vyrovnávajúca náklon auta. To všetko robí z Audi RS4 strašne rýchly a neutrálny športiak, až z neho ide strach. Jeho rýchlosť a agresivita v každej chvíli nadchýna a zároveň vzbudzuje rešpekt. Netreba sa však ničoho báť, lebo špičková technika RS4 z vás sama dokáže urobiť dobrého vodiča. Slogan „Športovec na 365 dní v roku“, ktorý si automobilka zvolila pre svoj nový model totiž nie je len zbožným želaním, ale presne vystihuje charakter auta. Nové Audi RS4 nie je brutálne tvrdý pretekársky stroj poskakujúci už pri pohýnaní sa z miesta, ktorý bude vodičovi aj spolujazdcom trhať hlavou pri každej zmene prevodového stupňa. Sami sme boli prekvapení, ako civilne a mäkko sa dá v bežnej premávke ovládať. Bez svalovice ľavej nohy s ním môžete absolvovať bežné trasy po meste, ale cez víkend sa tiež riadne vyblázniť na pretekárskom okruhu. Na tento účel poslúži jedna z netradičných funkcií palubného počítača - stopky . Nimi si možno zmerať nielen časy jednotlivých kôl ale dokonca aj medzičasy. Veľkým prekvapením je spôsob, akým RS4 pohlcuje nerovnosti. Napriek tomu, že podvozok je naozaj dosť tvrdý, diery a vlny absorbuje s pozoruhodným pokojom. Bezchybne pracujú tiež 8-piestikové brzdy s kotúčmi priemeru 365 mm vpredu a 324 mm vzadu, ktoré vám po hrubej akcelerácií a brutálnom prenose krútiaceho momentu na cestu premiešajú vnútornosti zase opačným smerom. Ani po dvoch hodinách vyslovene tvrdej športovej jazdy nezačali vädnúť, a to sme si s kolegami z ostatných európskych krajín vozidlá striedali z ruky do ruky bez prestávky na chladenie.

Volant má ideálny priemer venca a perfektne vyhĺbené miesta na palce. Jeho sploštená spodná časť z lacného hladkého plastu, ktorý chce vyzerať ako hliník, však nepôsobí a ani sa nedrží dobre. Keď prejdete rukou z perforovanej kože na tento plast počas jazdy v plnom nasadení, chlpy sa vám postavia na celom tele od preľaknutia až skríknete - "čo to je"? Na tomto detaile naozaj šetriť nemuseli.

V závislosti od naladenia podvozka sa Audi RS4 dodáva s dvomi druhmi kolies a sedadiel. To svedčí tiež o tom, že toto auto je nielen pre extrémistov, ale tiež pre tatkov v rokoch, ktorí si chcú pred penziou ešte čo to za volantom užiť. Štandardný podvozok Audi RS4 je o 30 mm nižší než bežný Audi A4 a obutý je na 18-palcových kolesách s pneumatikami Pirelli P-Zero Nero rozmeru 255/40 R 18, zatiaľ čo športový podvozok Plus je posadený o ďalších 10 mm nižšie, má ešte tvrdšie nastavené pruženie a jazdí na 19-palcových extrémne nízkych pneumatikách Pirelli P-Zero Corsa rozmeru 255/35 R19. Základ sa kombinuje s civilnejšími sedadlami z verzie S4.

 

Športový podvozok výrobca dodáva výhradne s pretekárskymi korýtkami, ktoré sa od sedačiek používaných v okruhových špeciáloch odlišujú snáď len koženým čalúnením. Nechýba im masívne bočné vedenie ani otvory na prevlečenie 6-bodových bezpečnostných pásov – keby náhodou.

 

 

 

 

 

Agregát sa po vzore pretekárskych špeciálov spúšťa tlačidlom na stredovom tuneli (ale vypína sa už ale kľúčom...). Jeho spustenie, pri ktorom si s riadnym revom odfŕkne akoby ste prebudili osemhlavého draka, nalomí spočiatku aj sebavedomie skúseného vodiča. Pred týmto autom bude mať každý veľký rešpekt.


Druhou tvárou Audi RS4 je čistokrvný okruhový špeciál, ktorý občas potrebuje „vyvenčiť“ na pretekárskom okruhu. No a aby ste sa nevozili len tak, zistite si najprv rekordný čas trate a z kola na kolo ho môžete potom začať zlepšovať. Jednou z funkcii palubného počítača na centrálnom displeji prístrojového panelu sú aj stopky, na ktorých sa dajú zmerať nielen časy jednotlivých kôl ale dokonca aj dva medzičasy. Aspoň budete mať prehľad, kde zbytočne uberáte a kde sa dá ešte pridať. Údaj o maximálnych otáčkach v spodnom riadku hovorí, že pokiaľ sa motor neohreje, palubný počítač odporúča vytáčať agregát najviac do 7000 ot/min.


Po stlačení tlačidla S na volante vás korýtkové sedadlá dofúknutím bočných stien doslova uzamknú, predtým tlmený hlas osemvalca otvorí hrdlo naplno a zmení sa tiež softvérová mapa akcelerátora. Jeho ostrejšiu odozvu si však v praxi sotva všimnete.

Interiér nepripomína žiaden odstrojený špeciál, ale ponúka všetko, na čo sú zákazníci Audi zvyknutí, vrátane kombinácie kože, hliníka a obloženia s karbónovým efektom.

Decentný zadný spojler je vsadený do veka batožinového priestoru.

 

Vpredu je rozchod kolies rozšírený o 37 mm, vzadu o 47 mm. Vytiahnuté blatníky, žraločie žiabre na bokoch predného nárazníka a dve obrovské oválne koncovky výfuku vzbudzujú rešpekt.

 

 

 

O bezchybné spomalenie modelu RS4 sa vpredu starajú 8-piestikové brzdové strmene, ktoré zvierajú takmer celú tretinu gigantických kotúčov priemeru 365 mm...

...vzadu majú kotúče priemer 324 mm.

 

 

 

Testovacia trasa bola rozumne rozplánovaná na dve časti. Ešte predtým, ako nám organizátori umožnili vyštartovať na okruh, vypustili nás do víru bežnej premávky s množstvom križovatiek a kruhových objazdov, kde sme si mohli dôkladne odskúšať prácu so spojkou a radiacou pákou a presvedčiť sa, že aj napriek extrémnemu výkonu pod kapotou je RS4 úplne ľahko a civilne ovládateľné auto. Spojka je len o niečo tvrdšia než v bežnom Audi A4, ale svalovice sa báť nemusíte. Radenie je ľahké, podvozok skutočne tvrdý, ale diery a nerovnosti absorbuje s pozoruhodným pokojom.

Testovací okruh pneumatikárskej firmy Pirelli, ktorý sa nachádza vo Vizolle neďaleko milánskeho letiska, nie je ani extra veľký, ani rýchly, ale vďaka viacerým typom zákrut a modernému zavlažovaciemu systému ponúka dostatok príležitostí na odskúšanie hraníc pohonu quattro a pneumatík Pirelli. Jazdiť s náložou 420 k pod prednou kapotou na mokrom povrchu - tomu hovorím adrenalín. Audi RS4 nás ale veľmi príjemne prekvapil mimoriadnou priľnavosťou a ochotou sa zabávať. Myslím, že počnúc týmto modelom je Audi na správnej ceste vyrovnať sa v radosti z jazdy BMW.

Čo všetko sa dá vyťažiť z Audi RS4 nám predviedol profesionálny jazdec Marko Werner,víťaz 24-hodinových pretekov v Le Mans a šampión americkej série Final American Series. My sme sa jeho jazdu snažili potom dve hodiny napodobňovať. Ako sa nám darilo? Ešte sa máme čo učiť aj napriek skúsenostiam z pretekov dovrchu.



 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 13 590
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 660
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 7 064
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 249
  5. Vizuálny smog je problém 2 981
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 777
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 693
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 370
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 643
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 396

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA MICHAELY TERENZANI

Tých, ktorí odišli, svet prijal s otvorenou náručou

Aké by to bolo, len tak sa zbaliť?

KOŠICE KORZÁR

Fotil okupáciu v Košiciach, snajper ho zasiahol do hlavy, ostal ochrnutý

Okupáciu ovplyvnila životy ľudí.

PÍŠE SHASHI THAROOR – FÓRUM

Indii hrozia etnické čistky

Tlejúca kríza hrozí eskaláciou.

Neprehliadnite tiež

Lada Vesta SW Cross je návrat zo zabudnutia (test)

Ruské kombi má perfektný podvozok, ale horší motor.

Vodičov čakajú obmedzenia na diaľnici v Bratislave

Premávka bude presmerovaná po Einsteinovej ulici.

Skontrolujte si, dokedy vám platí váš starý vodičský preukaz

Staré vodičské preukazy mali neobmedzenú platnosť, v roku 2013 ju skrátili.