SME
Štvrtok, 27. január, 2022 | Meniny má Bohuš

Extrémny výkon na každý deň – prvá jazda s Audi RS4

Nový super-športový sedan RS4 znamená pre Audi začiatok novej éry. Zdá sa, že automobilka z Ingolstadtu sa chce raz a navždy zbaviť nálepky výrobcu rýchlych ale málo zábavných automobilo, a preto sa definitívne prestáva spoliehať na prepĺňanie valcov a št

andardný pohon quattro. Namiesto toho dáva prednosť vyladenému atmosferickému motoru a prvýkrát v histórii prenáša silu na obe nápravy v pomere 40:60 v prospech zadných kolies.

Vzhľadovo novinka vychádza z faceliftovaného modelu S4, od ktorého ju rozoznáte podľa svalnatejšej postavy s hlbším predným nárazníkom a väčším vstupom pre vzduch do motora v spodnej časti. V porovnaní so zlostne sa tváriacou konkurenciou Audi RS4 nevyzerá na to, že pod relatívne civilnou karosériou drieme nálož o výkone 309 kW/420 k a na stovku to vie za 4,8 s (!). Žiaden prvok dizajnu totiž nie je prehnaný, ale má vyslovene funkčný základ. Ak dizajnéri použili dva menšie otvory v rohoch nárazníka doplnené žraločími žiabrami po bokoch, urobili tak preto, lebo tadiaľ vchádza vzduch do špeciálnych kanálov zabezpečujúcich chladenie bŕzd. Prahy a blatníky rozšírili iba preto, aby tam vtesnali 19-palcové kolesá. Koncovky výfuku sú taktiež veľké, pretože cez ne dýchajú 8-valcové pľúca objemu 4,2l.


Audi RS4 chce byť nielen ostrou športovou limuzínou so všetkým, čo k tomu patrí, ale aj autom na každý deň. Preto ponúka na palube všetok luxus, na aký sme u Audi zvyknutí, plus v závislosti od naladenia podvozka aj dva druhy sedadiel. Pre každodenné dochádzanie do práce a teda niekoľkonásobné nastupovanie a vystupovanie v priebehu dňa sú k dispozícii civilnejšie sedadlá z verzie S4. Pre vyznavačov športového náradia pripravili konštruktéri zo športovej divízie Quattro nefalšované pretekárske korýtka, ktoré sa od čistokrvných okruhových špeciálov odlišujú len koženým čalúnením. Do nich sa nebude cez masívne boky nastupovať až tak pohodlne, najmä viackrát denne. Volant má perfektnú veľkosť a výrezy pre palce nemajú chybu. Jeho spodná sploštená časť z lacného hladkého plastu, ktorý chce vyzerať ako hliník, však nepôsobí dobre.

Nálož pod kapotou
Ešte skôr než sme vyrazili na prvú testovaciu jazdu, otvorili sme kapotu, pod ktorou sa ukrýva skutočná motorárska perla. Na takýto pohľad sme u Audi už pomaly zabudli. Odkrytý V8 agregát s červeným vekom rozvodov na oboch stranách a karbónovým krytom je doslova pastvou pre oči. Desaťvalcom Lamborghini sa konštruktéri evidentne inšpirovali nielen po technickej ale aj vizuálnej stránke.
Zážihový osemvalec zdvihového objemu 4.162 cm³, ktorý pod kapotou druhej generácie RS4 nahrádza vidlicový šesťvalec 2.7 biturbo, disponuje aj bez preplňovania brutálnym výkonom (309 kW/420 k) i krútiacim momentom (430 Nm) a točí až neuveriteľných 8250 ot./min. (!). Mali sme však pocit, že s obrovskou chuťou by sa šplhal ešte vyššie, na tejto hranici ho však obmedzovač jednoducho odstrihne a nám neostalo nič iné len preradiť o stupeň vyššie (ešte že tých prevodových stupňov má až šesť). Pri stavbe motora využili konštruktéri viaceré technológie z neporaziteľných pretekárskych monopostov Audi R8 (niekoľkonásobní víťazi Le Mans). Na mysli máme vysokotlakové priame vstrekovanie benzínu FSI, ktoré zvládne až 550 vstrekov za sekundu a vozidlu zabezpečuje okamžitú odozvu na stlačenie akcelerátora a výnimočnú pružnosť na ktoromkoľvek prevodovom stupni. Za zmienku určite stoja aj ďalšie technické perličky, ako napríklad vysoký kompresný pomer 12:5,1, zrýchlenie piestov ako v monoposte F1, alebo samotný fakt, že hoci maximum krútiaceho momentu dosahuje až pri 5.500 ot/min, jeho 90% dáva k dispozícii v širokom spektre otáčok (2.250 ot/min až 7.600 ot/min). Všetka táto sila je prenášaná cez 6-stupňovú prevodovku na všetky štyri kolesá pomocou medzinápravového diferenciálu Torsen. Za normálnych okolností prenáša 40% výkonu dopredu a 60% dozadu, ale pri plnej záťaži v zákrutách môže byť dozadu prenesených až 85% výkonu. To by už mohlo novému Audi RS4 pomôcť zbaviť sa nedotáčavosti svojich predchodcov.
Po prvých skúšobných jazdách to môžeme potvrdiť, ale skôr než pretáčavým sa stal až neuveriteľne neutrálnym. Za akéhokoľvek počasia a na akomkoľvek povrchu má výbornú priľnavosť, čo znamená, že aj za mokra s ním môžete zákruty prechádzať strhujúcou rýchlosťou a na výjazde bez ostychu zapriahnuť 420 koní. Vtedy sa zadok auta vychýli smerom von, ale presne spozorujete moment, kedy sa vonkajšie zadné koleso zahryzne do asfaltu a podvozok vráti ku svojej stabilite. K mimoriadne vyváženým jazdným vlastnostiam mu pomohlo odľahčenie prednej časti a celková redukcia hmotnosti v porovnaní s verziou S4 o 10 kg (1650 kg). Za týmto účelom je použitá kapota, predné blatníky a podvozok z hliníka. Váha atmosferického osemvalca sa ale napriek tomu nedá v niektorých situáciách prehliadnuť. Cítiť to napríklad v tuhom chode riadenia alebo pri brzdení do zákruty v úzkych serpentínach, kde si vždy treba nechať rezervu. Špičkovo vyladený podvozok (v porovnaní s klasickým modelom A4 znížený o 30 mm) a rozchod kolies zväčšený o 37 mm vpredu a 47 mm vzadu robia ale všetko preto, aby vodič váhu motora zaveseného pred prednou nápravou cítil čo najmenej. Aktívne v tom pomáha druhá generácia systému DRC, zabraňujúca ponoreniu prednej časti pri prudkom brzdení a v zákrutách vyrovnávajúca náklon auta. To všetko robí z Audi RS4 strašne rýchly a neutrálny športiak, až z neho ide strach. Jeho rýchlosť a agresivita v každej chvíli nadchýna a zároveň vzbudzuje rešpekt. Netreba sa však ničoho báť, lebo špičková technika RS4 z vás sama dokáže urobiť dobrého vodiča. Slogan „Športovec na 365 dní v roku“, ktorý si automobilka zvolila pre svoj nový model totiž nie je len zbožným želaním, ale presne vystihuje charakter auta. Nové Audi RS4 nie je brutálne tvrdý pretekársky stroj poskakujúci už pri pohýnaní sa z miesta, ktorý bude vodičovi aj spolujazdcom trhať hlavou pri každej zmene prevodového stupňa. Sami sme boli prekvapení, ako civilne a mäkko sa dá v bežnej premávke ovládať. Bez svalovice ľavej nohy s ním môžete absolvovať bežné trasy po meste, ale cez víkend sa tiež riadne vyblázniť na pretekárskom okruhu. Na tento účel poslúži jedna z netradičných funkcií palubného počítača - stopky . Nimi si možno zmerať nielen časy jednotlivých kôl ale dokonca aj medzičasy. Veľkým prekvapením je spôsob, akým RS4 pohlcuje nerovnosti. Napriek tomu, že podvozok je naozaj dosť tvrdý, diery a vlny absorbuje s pozoruhodným pokojom. Bezchybne pracujú tiež 8-piestikové brzdy s kotúčmi priemeru 365 mm vpredu a 324 mm vzadu, ktoré vám po hrubej akcelerácií a brutálnom prenose krútiaceho momentu na cestu premiešajú vnútornosti zase opačným smerom. Ani po dvoch hodinách vyslovene tvrdej športovej jazdy nezačali vädnúť, a to sme si s kolegami z ostatných európskych krajín vozidlá striedali z ruky do ruky bez prestávky na chladenie.

Volant má ideálny priemer venca a perfektne vyhĺbené miesta na palce. Jeho sploštená spodná časť z lacného hladkého plastu, ktorý chce vyzerať ako hliník, však nepôsobí a ani sa nedrží dobre. Keď prejdete rukou z perforovanej kože na tento plast počas jazdy v plnom nasadení, chlpy sa vám postavia na celom tele od preľaknutia až skríknete - "čo to je"? Na tomto detaile naozaj šetriť nemuseli.

V závislosti od naladenia podvozka sa Audi RS4 dodáva s dvomi druhmi kolies a sedadiel. To svedčí tiež o tom, že toto auto je nielen pre extrémistov, ale tiež pre tatkov v rokoch, ktorí si chcú pred penziou ešte čo to za volantom užiť. Štandardný podvozok Audi RS4 je o 30 mm nižší než bežný Audi A4 a obutý je na 18-palcových kolesách s pneumatikami Pirelli P-Zero Nero rozmeru 255/40 R 18, zatiaľ čo športový podvozok Plus je posadený o ďalších 10 mm nižšie, má ešte tvrdšie nastavené pruženie a jazdí na 19-palcových extrémne nízkych pneumatikách Pirelli P-Zero Corsa rozmeru 255/35 R19. Základ sa kombinuje s civilnejšími sedadlami z verzie S4.

 

Športový podvozok výrobca dodáva výhradne s pretekárskymi korýtkami, ktoré sa od sedačiek používaných v okruhových špeciáloch odlišujú snáď len koženým čalúnením. Nechýba im masívne bočné vedenie ani otvory na prevlečenie 6-bodových bezpečnostných pásov – keby náhodou.

 

 

 

 

 

Agregát sa po vzore pretekárskych špeciálov spúšťa tlačidlom na stredovom tuneli (ale vypína sa už ale kľúčom...). Jeho spustenie, pri ktorom si s riadnym revom odfŕkne akoby ste prebudili osemhlavého draka, nalomí spočiatku aj sebavedomie skúseného vodiča. Pred týmto autom bude mať každý veľký rešpekt.


Druhou tvárou Audi RS4 je čistokrvný okruhový špeciál, ktorý občas potrebuje „vyvenčiť“ na pretekárskom okruhu. No a aby ste sa nevozili len tak, zistite si najprv rekordný čas trate a z kola na kolo ho môžete potom začať zlepšovať. Jednou z funkcii palubného počítača na centrálnom displeji prístrojového panelu sú aj stopky, na ktorých sa dajú zmerať nielen časy jednotlivých kôl ale dokonca aj dva medzičasy. Aspoň budete mať prehľad, kde zbytočne uberáte a kde sa dá ešte pridať. Údaj o maximálnych otáčkach v spodnom riadku hovorí, že pokiaľ sa motor neohreje, palubný počítač odporúča vytáčať agregát najviac do 7000 ot/min.


Po stlačení tlačidla S na volante vás korýtkové sedadlá dofúknutím bočných stien doslova uzamknú, predtým tlmený hlas osemvalca otvorí hrdlo naplno a zmení sa tiež softvérová mapa akcelerátora. Jeho ostrejšiu odozvu si však v praxi sotva všimnete.

Interiér nepripomína žiaden odstrojený špeciál, ale ponúka všetko, na čo sú zákazníci Audi zvyknutí, vrátane kombinácie kože, hliníka a obloženia s karbónovým efektom.

Decentný zadný spojler je vsadený do veka batožinového priestoru.

 

Vpredu je rozchod kolies rozšírený o 37 mm, vzadu o 47 mm. Vytiahnuté blatníky, žraločie žiabre na bokoch predného nárazníka a dve obrovské oválne koncovky výfuku vzbudzujú rešpekt.

 

 

 

O bezchybné spomalenie modelu RS4 sa vpredu starajú 8-piestikové brzdové strmene, ktoré zvierajú takmer celú tretinu gigantických kotúčov priemeru 365 mm...

...vzadu majú kotúče priemer 324 mm.

 

 

 

Testovacia trasa bola rozumne rozplánovaná na dve časti. Ešte predtým, ako nám organizátori umožnili vyštartovať na okruh, vypustili nás do víru bežnej premávky s množstvom križovatiek a kruhových objazdov, kde sme si mohli dôkladne odskúšať prácu so spojkou a radiacou pákou a presvedčiť sa, že aj napriek extrémnemu výkonu pod kapotou je RS4 úplne ľahko a civilne ovládateľné auto. Spojka je len o niečo tvrdšia než v bežnom Audi A4, ale svalovice sa báť nemusíte. Radenie je ľahké, podvozok skutočne tvrdý, ale diery a nerovnosti absorbuje s pozoruhodným pokojom.

Testovací okruh pneumatikárskej firmy Pirelli, ktorý sa nachádza vo Vizolle neďaleko milánskeho letiska, nie je ani extra veľký, ani rýchly, ale vďaka viacerým typom zákrut a modernému zavlažovaciemu systému ponúka dostatok príležitostí na odskúšanie hraníc pohonu quattro a pneumatík Pirelli. Jazdiť s náložou 420 k pod prednou kapotou na mokrom povrchu - tomu hovorím adrenalín. Audi RS4 nás ale veľmi príjemne prekvapil mimoriadnou priľnavosťou a ochotou sa zabávať. Myslím, že počnúc týmto modelom je Audi na správnej ceste vyrovnať sa v radosti z jazdy BMW.

Čo všetko sa dá vyťažiť z Audi RS4 nám predviedol profesionálny jazdec Marko Werner,víťaz 24-hodinových pretekov v Le Mans a šampión americkej série Final American Series. My sme sa jeho jazdu snažili potom dve hodiny napodobňovať. Ako sa nám darilo? Ešte sa máme čo učiť aj napriek skúsenostiam z pretekov dovrchu.



 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  2. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  3. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  4. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  5. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  8. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  9. Mecom ide na zelenú
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  3. Vianočné dovolenky sa vrátili na čísla pred pandémiou
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  6. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  9. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  10. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 9 532
  2. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 775
  3. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 606
  4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 3 493
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 108
  6. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť 2 905
  7. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať 2 635
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 2 432
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 217
  10. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 2 140
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pavel Macko, generálporučík vo výslužbe.

NATO zvažuje vyslať tisíc vojakov aj na Slovensko.


3 h
Ukrajina žije vo vojne od roku 2014.

Diplomacia zatiaľ neuspela, Rusko môže zaútočiť kedykoľvek.


5 h
Skúška predstavenia

Pre menej ľudí hrajú divadlá lacnejšie predstavenia.


26. jan
Janne Ahonen.

Počas ZOH v Pekingu bude pôsobiť ako televízny expert.


SITA 26. jan

Neprehliadnite tiež

Prvá skica nového Mitsubishi ASX. Premiéru bude mať na jar 2023.

Premiéru bude mať na jar 2023.


8 h
Hyundai Tucson

Uspel ten, kto si spravil včas zásoby.


11 h
BMW M760 s motorom V12.

Motory V12 sa ponúkali od roku 1987.


25. jan
Škoda 110 R

Na ich siluetu nadviaže nová verzia elektrického Enyaqu.


24. jan

Blogy SME

  1. Robert Štepaník: diel 60 - moje TOP10 za rok 2021, časť 2 (miesto 5 až 1)
  2. Anna Milanová: Minulá Jeseň... 2021
  3. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Porozmýšľajme o tom, ako rozmýšľame
  4. Helena Michlíková: Malý princ v rôznych jazykoch
  5. Martina Hilbertová: Odborníci: Aj deti treba chrániť pred koronavírusom. Priebeh môže byť ľahký, následky vážne
  6. Rudolf Pado: Ochranársky marazmus alebo všetky víťazstvá sú dočasné a všetky prehry trvalé
  7. Ján Marton: Roľníci všetkých regiónov spojte sa. Pre záchranu vidieka a dostatku potravín.
  8. Lukáš Ranik: Desiatkam tisíc domácností v panelákoch zdražie v januári teplo v priemere o 45%!
  1. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 12 142
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 9 399
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 6 155
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 659
  5. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 5 180
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: Epilóg – Zbohom, Anglicko 4 195
  7. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 4 034
  8. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 4 014
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  5. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu