Cesta na vrchol
Emotívny dizajn, pretekársky kokpit a jazdné vlastnosti boli povýšené nad všetko. Ich skutočné zúžitkovanie prišlo až teraz vo verzii 130i, keď BMW doň implantovalo najľahší trojlitrový radový šesťvalec na svete. Motor má blok vyrobený zo zliatiny magnézia a hliníka. Priamo z pretekárskych motorov pochádza priame nasávanie, ktoré reguluje premenlivá dĺžka zdvihu ventilov. Škrtiaca klapka funguje iba ako záložný systém. Motor tak aj bez turbodúchadla výborne ťahá z nízkych otáčok a dosahuje krútiaci moment 315 Nm pri 2750 ot./min. Výkon bol v porovnaní s limizínou BMW 3 zvýšený na 195 kW (265 k). Litrový výkon motora 65 kW/l hovorí za všetko. Individualita zákazaníka je v BMW pestovaná natoľko, že aj s trojlitrovým šesťvalcovým motorom dostane zákazník iba niektoré prvky vybavenia. Ostatné si vyberá zo zoznamu príplatkového vybavenia a navyšuje si cenu.
Aby sme boli objektívni, do jednotky si možno objednať najmodernejšiu techniku súčasnosti a už v základnom vybavení má kompletnú bezpečnostnú výbavu(ABS ,DSC, 6x airbag), hmlovky, klimatizáciu, elektrické ovládanie okien a zrkadiel, programovateľné štartovanie tlačidlom a ďalšie drobnosti. Nás z príplatkového vybavenia zaujali športové sedadlá s nastavovaním šírky operadla (24 000 Sk) a športový balík od M technik (85 123 Sk). Keď k príplatkom pripočítame bi-xenónové svetlomety (21 400 Sk) základná cena (1 266 000 Sk) vzrastie na takmer 1,4 milióna Sk.
Radosť z jazdy
Skutočný potenciál BMW 130i nevidieť na pohľad, ale počuť po naštartovaní. Výfuk zahrmí hrubým hlasom, ktorý sa so zvyšujúcimi otáčkami mení na rev športového motora. Opájanie sa zvukom rozhodne ovplyvnilo spotrebu, ale či to bolo 14,1 alebo 14,3 l/100 km je vlastne jedno. Pokrokový motor vie bez problémov jazdiť aj pod 10 l/100 km, avšak iba pri bežnej jazde, ku ktorej sme sa dostali iba na dve hodiny. Viac ako možná úspora paliva nás tešila skutočnosť, že na šiestom prevodovom stupni možno jazdiť od 65 km/h (bez týrania motora) až po elektronicky ohraničený limit 250 km/h. K tvrdému charakteru motora s nesmiernou dynamikou pristane aj šesťstupňová prevodovka s presným ale tvrdým radením. Zvlášť v meste sa nám radenie nezdalo vhodné pre dámske ruky. Podobne posilňovač riadenia mohol mať pri parkovaní progresívnejší účinok. Akonáhle sa spustí óda na radosť, riadenie je také tuhé ako má byť a prevodovka jednotlivé stupne doslova hltá. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,1 s má už na papieri veľkú výpovednú hodnotu, ale až v spojení so všetkými sprievodnými prvkami a šteklením zmyslov to nadobúda význam. Rozloženie hmotnosti priaznivo vplýva na prenos výkonu na cestu, s ktorým zadná náprava nemá na suchu problémy a môže si to rozdať s ktorýmkoľvek autom s predným pohonom. Prvý stupeň radosti navodzuje tvrdšie podradenie pred zákrutou. Zadné kolesá okrem bŕzd pribrzdí aj motor a jemné zaplávanie zadnej časti auta navodí požadovanú atmosféru. Potom sa BMW zahryzne do zákruty a neopustí líniu, kým sa na zadnú nápravu nepresunie aspoň 90% výkonu. Až v záverečnej fáze zákruty (výjazd), kde má motor dosahovať za ideálnych podmienok maximum, môže zadná náprava manifestačne vybočiť z dráhy, do ktorej sa po preradení vráti. Ovládať toto auto je skutočná radosť. Keď sa zadok rozhodne „odpochodovať“ smerom von, urobí to civilizovane a s rezervou na reakciu vodiča. Okrem dynamiky a dokonale športového podvozka stoja za zmienku prvotriedne brzdy, ktoré znesú aj opakované brzdenie z vysokej rýchlosti. Popri chválospevoch o jazdných vlastnostiach nesmieme zabudnúť na precízne naladenú trakčnú kontrolu DTC a stabilizačný systém DSC. Bezpečná hra s otvoreným ohňom začína po vypnutí trakčného systému DTC, kedy zostane v zálohe stabilizačný systém DSC. Ten totiž toleruje jemné pretáčanie zadných kolies a ľahký drift. Zasiahne až vtedy, keď sa efektná jazda mení na nebezpečne pretáčavú a do tejto situácie má BMW 130i poriadne ďaleko. O zásahu systému do riadenia auta informuje iba kontrolka na prístrojovej doske a vodič tak nepociťuje elektroniku ako prekážku v športovej jazde. Vďaka BMW 130i sme sa cítili byť aspoň chvíľu „vyvolení“ a úprimne závidíme tomu, kto si môže kúpiť výnimočnú formulu na každý deň.
Hoci je zameranie BMW 130i a Mitsubishi Evo VIII odlišné, pocity z jazdy sú rovnako výborné. BMW je lacnejšia a komfortnejšia alternatíva zameraná na vysoké rýchlosti a čistý prejazd zákrutou.
Na dokonalé vyžitie si treba prenajať okruh alebo členitý úsek cesty s kvalitným povrchom. Ísť na hranicu podvozka a trakcie v bežnej premávke je čistý hazard, hoci utrhnutie zadnej nápravy je celkom príjemné a vodiča nezaskočí. Všetko sa však deje vo vysokých rýchlostiach.
Celkový dojem je mozaika poskladaná z drobností. Hrubý veniec športového volantu z dielne „M Technik“ je jednou z nich. Podobnosť kokpitu BMW 130i M s pretekárskym autom dýcha z každej strany.
Priority rozhodujú. Na auto za 1 266 000 Sk vyzerá byť autorádio a ovládanie ventilácie s manuálnou klimatizáciou až príliš jednoduché. Skrátka je na majiteľovi, či považuje za prioritu jazdné vlastnosti alebo komfort. Napriek všetkým argumentom a precíznemu chodu ovládačov mohlo byť BMW štedrejšie.
Ručička rýchlomera po tachometri doslova lieta a zastaví sa až tesne za koncom stupnice. Zrýchlenie po prekročení 180 km/h fascinuje a navodzuje strach zároveň. Kompaktné auto s maximálnou rýchlosťou 250 km/h je nielen nabitá ale aj odistená zbraň. Podvozku ani najvyššia rýchlosť nerobí problémy a odhodlane potvrdzuje známe krédo automobilky, že “podvozok musí byť rýchlejší ako motor“.
Farba karosérie a označenie modelu vyzerajú nevinne, oveľa väčšiu výpovednú hodnotu má tvar zadného nárazníka, koncovka výfuku a 17“ disky z príplatkového M paketu.
Autor: Rastislav Chvála