SME
Nedeľa, 23. január, 2022 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

BMW 130i „M“

Pre kompaktné BMW radu 1 neplatia zaužívané mantinely ani klasický rebríček hodnotenia a tobôž nie v špičkovej verzii 130i. Preto výčitky voči vnútornému priestoru, či iným úžitkovým vlastnostiam iba ťažko obstoja.

Cesta na vrchol
Emotívny dizajn, pretekársky kokpit a jazdné vlastnosti boli povýšené nad všetko. Ich skutočné zúžitkovanie prišlo až teraz vo verzii 130i, keď BMW doň implantovalo najľahší trojlitrový radový šesťvalec na svete. Motor má blok vyrobený zo zliatiny magnézia a hliníka. Priamo z pretekárskych motorov pochádza priame nasávanie, ktoré reguluje premenlivá dĺžka zdvihu ventilov. Škrtiaca klapka funguje iba ako záložný systém. Motor tak aj bez turbodúchadla výborne ťahá z nízkych otáčok a dosahuje krútiaci moment 315 Nm pri 2750 ot./min. Výkon bol v porovnaní s limizínou BMW 3 zvýšený na 195 kW (265 k). Litrový výkon motora 65 kW/l hovorí za všetko. Individualita zákazaníka je v BMW pestovaná natoľko, že aj s trojlitrovým šesťvalcovým motorom dostane zákazník iba niektoré prvky vybavenia. Ostatné si vyberá zo zoznamu príplatkového vybavenia a navyšuje si cenu.
Aby sme boli objektívni, do jednotky si možno objednať najmodernejšiu techniku súčasnosti a už v základnom vybavení má kompletnú bezpečnostnú výbavu(ABS ,DSC, 6x airbag), hmlovky, klimatizáciu, elektrické ovládanie okien a zrkadiel, programovateľné štartovanie tlačidlom a ďalšie drobnosti. Nás z príplatkového vybavenia zaujali športové sedadlá s nastavovaním šírky operadla (24 000 Sk) a športový balík od M technik (85 123 Sk). Keď k príplatkom pripočítame bi-xenónové svetlomety (21 400 Sk) základná cena (1 266 000 Sk) vzrastie na takmer 1,4 milióna Sk.


Radosť z jazdy
Skutočný potenciál BMW 130i nevidieť na pohľad, ale počuť po naštartovaní. Výfuk zahrmí hrubým hlasom, ktorý sa so zvyšujúcimi otáčkami mení na rev športového motora. Opájanie sa zvukom rozhodne ovplyvnilo spotrebu, ale či to bolo 14,1 alebo 14,3 l/100 km je vlastne jedno. Pokrokový motor vie bez problémov jazdiť aj pod 10 l/100 km, avšak iba pri bežnej jazde, ku ktorej sme sa dostali iba na dve hodiny. Viac ako možná úspora paliva nás tešila skutočnosť, že na šiestom prevodovom stupni možno jazdiť od 65 km/h (bez týrania motora) až po elektronicky ohraničený limit 250 km/h. K tvrdému charakteru motora s nesmiernou dynamikou pristane aj šesťstupňová prevodovka s presným ale tvrdým radením. Zvlášť v meste sa nám radenie nezdalo vhodné pre dámske ruky. Podobne posilňovač riadenia mohol mať pri parkovaní progresívnejší účinok. Akonáhle sa spustí óda na radosť, riadenie je také tuhé ako má byť a prevodovka jednotlivé stupne doslova hltá. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,1 s má už na papieri veľkú výpovednú hodnotu, ale až v spojení so všetkými sprievodnými prvkami a šteklením zmyslov to nadobúda význam. Rozloženie hmotnosti priaznivo vplýva na prenos výkonu na cestu, s ktorým zadná náprava nemá na suchu problémy a môže si to rozdať s ktorýmkoľvek autom s predným pohonom. Prvý stupeň radosti navodzuje tvrdšie podradenie pred zákrutou. Zadné kolesá okrem bŕzd pribrzdí aj motor a jemné zaplávanie zadnej časti auta navodí požadovanú atmosféru. Potom sa BMW zahryzne do zákruty a neopustí líniu, kým sa na zadnú nápravu nepresunie aspoň 90% výkonu. Až v záverečnej fáze zákruty (výjazd), kde má motor dosahovať za ideálnych podmienok maximum, môže zadná náprava manifestačne vybočiť z dráhy, do ktorej sa po preradení vráti. Ovládať toto auto je skutočná radosť. Keď sa zadok rozhodne „odpochodovať“ smerom von, urobí to civilizovane a s rezervou na reakciu vodiča. Okrem dynamiky a dokonale športového podvozka stoja za zmienku prvotriedne brzdy, ktoré znesú aj opakované brzdenie z vysokej rýchlosti. Popri chválospevoch o jazdných vlastnostiach nesmieme zabudnúť na precízne naladenú trakčnú kontrolu DTC a stabilizačný systém DSC. Bezpečná hra s otvoreným ohňom začína po vypnutí trakčného systému DTC, kedy zostane v zálohe stabilizačný systém DSC. Ten totiž toleruje jemné pretáčanie zadných kolies a ľahký drift. Zasiahne až vtedy, keď sa efektná jazda mení na nebezpečne pretáčavú a do tejto situácie má BMW 130i poriadne ďaleko. O zásahu systému do riadenia auta informuje iba kontrolka na prístrojovej doske a vodič tak nepociťuje elektroniku ako prekážku v športovej jazde. Vďaka BMW 130i sme sa cítili byť aspoň chvíľu „vyvolení“ a úprimne závidíme tomu, kto si môže kúpiť výnimočnú formulu na každý deň. 

Hoci je zameranie BMW 130i a Mitsubishi Evo VIII odlišné, pocity z jazdy sú rovnako výborné. BMW je lacnejšia a komfortnejšia alternatíva zameraná na vysoké rýchlosti a čistý prejazd zákrutou.

Na dokonalé vyžitie si treba prenajať okruh alebo členitý úsek cesty s kvalitným povrchom. Ísť na hranicu podvozka a trakcie v bežnej premávke je čistý hazard, hoci utrhnutie zadnej nápravy je celkom príjemné a vodiča nezaskočí. Všetko sa však deje vo vysokých rýchlostiach.

 

Celkový dojem je mozaika poskladaná z drobností. Hrubý veniec športového volantu z dielne „M Technik“ je jednou z nich. Podobnosť kokpitu BMW 130i M s pretekárskym autom dýcha z každej strany.

 Priority rozhodujú. Na auto za 1 266 000 Sk vyzerá byť autorádio a ovládanie ventilácie s manuálnou klimatizáciou až príliš jednoduché. Skrátka je na majiteľovi, či považuje za prioritu jazdné vlastnosti alebo komfort. Napriek všetkým argumentom a precíznemu chodu ovládačov mohlo byť BMW štedrejšie.

 Ručička rýchlomera po tachometri doslova lieta a zastaví sa až tesne za koncom stupnice. Zrýchlenie po prekročení 180 km/h fascinuje a navodzuje strach zároveň. Kompaktné auto s maximálnou rýchlosťou 250 km/h je nielen nabitá ale aj odistená zbraň. Podvozku ani najvyššia rýchlosť nerobí problémy a odhodlane potvrdzuje známe krédo automobilky, že “podvozok musí byť rýchlejší ako motor“.

 Farba karosérie a označenie modelu vyzerajú nevinne, oveľa väčšiu výpovednú hodnotu má tvar zadného nárazníka, koncovka výfuku a 17“ disky z príplatkového M paketu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  4. Mecom ide na zelenú
  5. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  6. Marrákeš je červená perla Maroka
  7. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  10. Ochutnajte všetky slovenské chute a farby. Tu ich majú najviac
  1. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  4. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Ekologicky sa zeleniť je časom overený hit
  8. Pripomíname dôležitý dátum –31. januára 2022
  9. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  10. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 746
  2. Predplatné SME.sk len za 29 eur 5 049
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 903
  4. Marrákeš je červená perla Maroka 3 554
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 173
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 938
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 2 771
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 2 451
  9. Mecom ide na zelenú 1 948
  10. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 1 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Citroën C3 Aircross a Hyundai Bayon

Zaujímavému štvorvalcu Hyundaiu mimo mesta dochádza dych.


18 h
Kia Sephia

Sephia na Slovensku úspech nemala.


21. jan
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Čo robíme na mobiloch 5 hodín denne?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 27. - Heroické dobývanie Antarktídy - Dosiahnutie južného pólu (1910 - 1913) - časť 1/2
  3. Jozef Legény: Mestské lesy Revúca 2012-2021: Šklbanie sliepky čo znáša zlaté vajcia. Rok 2026 - predaj vopred určenému záujemcovi?
  4. Viktor Pamula: Čo nám dali čiastočné výsledky sčítania obyvateľstva
  5. Dušan Vršanský: Informačná spoločnosť 21. storočia - ako RTVS zarába peniaze
  6. Anna Milanová: Parfém... 2021
  7. Anton Kaiser: Vzácne archeologické objavy germánskej kultúry
  8. Věra Tepličková: 2 roky s COVIDom mojimi očami...
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 14 076
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 8 932
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 6 039
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 802
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 401
  6. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 4 191
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 226
  8. Daniel Bíro: 10 zaujímavostí, o ktorých ste, možno, nevedeli 2 703
  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
Skryť Zatvoriť reklamu