Na veľtrhu SEMA Show 2005 v Las Vegas, (SEMA = Specialty Equipment Market Association) ktorý je najväčšou svetovou výstavou automobilových doplnkov a príslušenstva, mali minulý týždeň výstavnú premiéru dve štúdie Volvo. Obidve vychádzajú zo sériových modelov, respektíve využívajú modifikované sériové komponenty.
Volvo XC70 AT
Volvo XC70 AT (AT = All Terrain) je štúdiou nekompromisného vysokovýkonného terénneho automobilu, vytvoreného na báze sériového modelu kategórie SUV. Päťdverové kombi je čiastočne inšpirované pretekovými špeciálmi pre terénny maratón Baja 1000. Pod kapotou má Volvo XC70 AT prepĺňaný benzínový päťvalec s objemom 2,5 litra zo športovej verzie V70R. Modifikáciou prepĺňania, zahŕňajúcou aj zámenu turbokompresora za väčší exemplár, montáž väčšieho chladiča komprimovaného vzduchu a montážou kompletne novej výfukovej sústavy sa výkon motora zvýšil zo sériových 221 kW (300 k) na 300 kW (408 k). Krútiaci moment motora sa prenáša na všetky štyri kolesá cez šesťstupňovú automatickú prevodovku (z modelu XC90 V8) a lamelovú spojku Haldex. Podvozok využíva tlmiče s elektronickou adaptívnou reguláciou charakteristiky Volvo Four-C, doplnené pneumatickým pružením ipd, umožňujúcim meniť svetlú výšku v rozmedzí 10 cm. Spolu so špeciálnou súpravou na zvýšenú montáž karosérie tak môže XC 70 AT v prípade potreby svetlú výšku zvýšiť až o 20 cm oproti sériovému modelu. Podvozok je ďalej upravený montážou hrubších stabilizátorov a väčších bŕzd Brembo s ventilovanými kotúčmi priemeru 330 mm. Štúdia jazdí na hliníkových diskoch KMC XD rozmeru 10 x 20 s terénnymi pneumatikami BF Goodrich 285/50 R 20.
Karoséria, lakovaná v jasnej oranžovej farbe, je doplnená špeciálnymi dielmi ipd ako sú bočné ochranné panely a špeciálny predný nárazník, umožňujúci montáž navijaku Warn s ťahom až 4500 kg. Vybavenie štúdie dopĺňa strešný nosič s piatimi
prídavnými diaľkovými reflektormi PIAA 520 a párom hľadáčikov otočených smerom dozadu. Na nosiči je upevnené špeciálne príslušenstvom pre jazdu a opravy mimo komunikácií – kanistra s palivom, špeciálny terénny zdvihák Hi-Lift, rezervné koleso a elektrický generátor s výkonom 1000 W.
Interiér kombi je čalúnený neoprenom a doplnený hliníkovými dekoračnými panelmi. Napriek rozsiahlej prestavbe zostali zachované a plne funkčné všetky sériové bezpečnostné prvky, ktoré Volvo montuje do modelu XC70 – airbagy, SIPS, WHIPS a DSTC
Volvo T6 Roadster
Typicky americkým typom automobilu je tzv. Hot Rod, ktorý v upravenej karosérii historického automobilu z obdobia 30. – 50. rokov dvadsiateho storočia skrýva výkonný motor a primerane upravený podvozok. Motor s výkonom cca 221 kW (300 k) poháňa zadné kolesá prostredníctvom päťstupňovej automatickej prevodovky Geartronic. K dobrému chladeniu prepĺňaného šesťvalca v tesnom motorovom priestore prispieva automaticky ovládané veko, ktoré sa samočinne otvorí ak teplota prekročí preddefinovanú hodnotu. Karoséria je vyrobená z hliníkového plechu, väčšinou s hrúbkou 1,5 mm, vďaka čomu pohotovostná hmotnosť dvojsedadlového špeciálu neprekračuje 1100 kg. V interiéri sú použité pedále, voliaca páka a kožené sedadlá z limuzíny S80. Aj združený prístroj, umiestnený v strede karbónového prístrojového panelu, pochádza zo sériovej limuzíny Volvo. Sympatickým retro-prvkom je trojramenný volant, doplnený chrómovaným prstencom zvukovej signalizácie, pripomínajúci obdobie motorizmu pred 50 rokmi.
Autor: rch