SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

História zimnej pneumatiky v múzeu kolies ETOP

Koleso je tak elementárnou súčasťou nášho života a automobilového priemyslu, že nad jeho prítomnosťou sa takmer nezamýšľame. Pritom stačí navštíviť Múzeum kolies Etop v Púchove každému bude jasné , že koleso má mimoriadne bohatú históriu vrátane všetkého

Koleso je tak elementárnou súčasťou nášho života a automobilového priemyslu, že nad jeho prítomnosťou sa takmer nezamýšľame. Pritom stačí navštíviť Múzeum kolies Etop v Púchove každému bude jasné , že koleso má mimoriadne bohatú históriu vrátane všetkého čo s ním súvisí , teda aj pneumatiky. V zbierkach múzea, ktoré každoročne navštívi niekoľko tisíc detí a zástupcov významných pneumatikárskych firiem sme pochopiteľne našli kúsok histórie zimnej pneumatiky.

Špecializovaná zimná pneumatika sa stala témou päťdesiatych a šesťdesiatych rokov minulého storočia v Škandinávii. V podstate prvá zimná pneumatika bola taktiež celoročná, pretože vznikla v prostredí kde bol celý rok sneh. Túto skutočnosť nám potvrdil vzácny exponát – prvá zimná pneumatika Nokia Hakkapeliita z roku 1956. Nokia Hakkapeliita názorne ukazuje tvar výrazného dezénu, ktorý odlíšil zimnú pneumatiku od celoročnej. Zmes a konštrukcia plášťa sa zmenila až oveľa neskôr. Prvým šokom pre motoristov bola skutočnosť , že pneumatiku musia v priebehu roka meniť. V danom období to nebola vec jednoduchá, pretože prezúvanie trvalo dlho, nehovoriac o nákladoch. Firma Pirelli však prišla s nápadom ako pomôcť motoristovi a predstavila vymeniteľný dezén. Po opotrebovaní nebolo potrebné meniť celú pneumatiku ale iba dezén poskladaný z viacerých kruhov. Na zimu potom stačilo zmeniť vzor. Pneumatika s vymeniteľným dezénom patrí k najvzácnejším exponátom múzea kolies, pretože nápad sa vo výrobe neuchytil a pneumatika zanikla. V múzeu kolies Etop je zmapovaný vývoj reťazí, teda prídavných zariadení, ktoré mali pomôcť tam, kde celoročná pneumatika končila. Dnešné zimné pneumatiky svojimi schopnosťami odsunuli používanie reťazí do extrémnych snehových podmienok. Súčasný trend vo vývoji smeruje ku gumeným reťaziam typu Snowcat s extrémne tvrdými hrotmi. Tieto sa ľahko nasadia na koleso, umožnia jazdu vyššou rýchlosťou, nenamáhajú podvozok otrasmi a na rozdiel od kovových reťazí, dobre poslúžia aj na ľade.

Výrazne iný dezén prvej zimnej pneumatiky Nokia Hakkapeliita (r. 1956) zlepšil priechodnosť hlbokým snehom a skrátil brzdnú dráhu. Jazdné vlastnosti na suchom asfalte boli katastrofálne, nehovoriac o hlučnosti a dynamických vlastnostiach. Dnes je všetko inak, zimné plášte sú tiché a neobmedzujú vodiča v nijakom smere ani na suchom asfalte.

Vymenitelny_dezen -text : Vymeniteľný dezén sa neujal. Značka Pirelli však našla inú cestu a v súčasnosti patrí medzi popredných výrobcov zimných pneumatík.

 


 Gumárne 1. mája v Púchove sa okrem výroby pneumatík zaoberali aj ich príslušenstvom a zlepšovacími návrhmi. Dôkazom sú gumené polo-reťaze z roku 1980 určené pre „škodovácke“ pneumatiky rozmeru 165/80 R13.

 

 

 V múzeu kolies nájdete takmer všetko čo súvisí s kolesami a teda aj reťaze. Medzi chronologicky usporiadanými exponátmi nechýba najnovší typ gumených reťazí s kovovými hrotmi Snowcat.

 Tieto reťaze nie sú určené pre kolesá a predsa majú svoje miesto v múzeu kolies. Návleky majú pomôcť chodcom na klzkých chodníkoch a v kopcovitom teréne. Ocenili by ich hlavne dôchodcovia, pre ktorých znamená pád na chodníku ťažké zranenie.

 

 

 

Najnovším prírastkom v expozícii múzea je koleso histórie, ktoré vzniká v rovnakej dielni ako slovenský Betlehem. Rezbárstvo Rajec má hotovú prvú tretinu kolesa. Keď bude koleso dokončené, jednoduchým otočením prevedie návštevníka Múzea kolies Etop históriou kolesa od Summerov až do dnes.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 147
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 896
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 747
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 308
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 783
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 150
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 781
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 420
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 338
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 726
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

Bývalá štátna tajomníčka začala spolupracovať s vyšetrovateľmi koncom októbra.

4 h
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

17 h
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Echo covidového summitu

Peter Schutz

Prečo únia nekúpi od Pfizeru patent zostáva záhadou.

5 h