História zimnej pneumatiky v múzeu kolies ETOP

Koleso je tak elementárnou súčasťou nášho života a automobilového priemyslu, že nad jeho prítomnosťou sa takmer nezamýšľame. Pritom stačí navštíviť Múzeum kolies Etop v Púchove každému bude jasné , že koleso má mimoriadne bohatú históriu vrátane všetkého

Koleso je tak elementárnou súčasťou nášho života a automobilového priemyslu, že nad jeho prítomnosťou sa takmer nezamýšľame. Pritom stačí navštíviť Múzeum kolies Etop v Púchove každému bude jasné , že koleso má mimoriadne bohatú históriu vrátane všetkého čo s ním súvisí , teda aj pneumatiky. V zbierkach múzea, ktoré každoročne navštívi niekoľko tisíc detí a zástupcov významných pneumatikárskych firiem sme pochopiteľne našli kúsok histórie zimnej pneumatiky.

Špecializovaná zimná pneumatika sa stala témou päťdesiatych a šesťdesiatych rokov minulého storočia v Škandinávii. V podstate prvá zimná pneumatika bola taktiež celoročná, pretože vznikla v prostredí kde bol celý rok sneh. Túto skutočnosť nám potvrdil vzácny exponát – prvá zimná pneumatika Nokia Hakkapeliita z roku 1956. Nokia Hakkapeliita názorne ukazuje tvar výrazného dezénu, ktorý odlíšil zimnú pneumatiku od celoročnej. Zmes a konštrukcia plášťa sa zmenila až oveľa neskôr. Prvým šokom pre motoristov bola skutočnosť , že pneumatiku musia v priebehu roka meniť. V danom období to nebola vec jednoduchá, pretože prezúvanie trvalo dlho, nehovoriac o nákladoch. Firma Pirelli však prišla s nápadom ako pomôcť motoristovi a predstavila vymeniteľný dezén. Po opotrebovaní nebolo potrebné meniť celú pneumatiku ale iba dezén poskladaný z viacerých kruhov. Na zimu potom stačilo zmeniť vzor. Pneumatika s vymeniteľným dezénom patrí k najvzácnejším exponátom múzea kolies, pretože nápad sa vo výrobe neuchytil a pneumatika zanikla. V múzeu kolies Etop je zmapovaný vývoj reťazí, teda prídavných zariadení, ktoré mali pomôcť tam, kde celoročná pneumatika končila. Dnešné zimné pneumatiky svojimi schopnosťami odsunuli používanie reťazí do extrémnych snehových podmienok. Súčasný trend vo vývoji smeruje ku gumeným reťaziam typu Snowcat s extrémne tvrdými hrotmi. Tieto sa ľahko nasadia na koleso, umožnia jazdu vyššou rýchlosťou, nenamáhajú podvozok otrasmi a na rozdiel od kovových reťazí, dobre poslúžia aj na ľade.

Výrazne iný dezén prvej zimnej pneumatiky Nokia Hakkapeliita (r. 1956) zlepšil priechodnosť hlbokým snehom a skrátil brzdnú dráhu. Jazdné vlastnosti na suchom asfalte boli katastrofálne, nehovoriac o hlučnosti a dynamických vlastnostiach. Dnes je všetko inak, zimné plášte sú tiché a neobmedzujú vodiča v nijakom smere ani na suchom asfalte.

Vymenitelny_dezen -text : Vymeniteľný dezén sa neujal. Značka Pirelli však našla inú cestu a v súčasnosti patrí medzi popredných výrobcov zimných pneumatík.

 


 Gumárne 1. mája v Púchove sa okrem výroby pneumatík zaoberali aj ich príslušenstvom a zlepšovacími návrhmi. Dôkazom sú gumené polo-reťaze z roku 1980 určené pre „škodovácke“ pneumatiky rozmeru 165/80 R13.

 

 

 V múzeu kolies nájdete takmer všetko čo súvisí s kolesami a teda aj reťaze. Medzi chronologicky usporiadanými exponátmi nechýba najnovší typ gumených reťazí s kovovými hrotmi Snowcat.

 Tieto reťaze nie sú určené pre kolesá a predsa majú svoje miesto v múzeu kolies. Návleky majú pomôcť chodcom na klzkých chodníkoch a v kopcovitom teréne. Ocenili by ich hlavne dôchodcovia, pre ktorých znamená pád na chodníku ťažké zranenie.

 

 

 

Najnovším prírastkom v expozícii múzea je koleso histórie, ktoré vzniká v rovnakej dielni ako slovenský Betlehem. Rezbárstvo Rajec má hotovú prvú tretinu kolesa. Keď bude koleso dokončené, jednoduchým otočením prevedie návštevníka Múzea kolies Etop históriou kolesa od Summerov až do dnes.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  4. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  5. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  6. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  10. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  1. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  5. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  6. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  7. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  8. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  9. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  10. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 14 729
  2. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 12 017
  3. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 9 478
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 243
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 6 190
  6. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 6 119
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 5 205
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 4 291
  9. Jedli ste už ružovú čokoládu? 3 770
  10. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 2 958