SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

História zimnej pneumatiky v múzeu kolies ETOP

Koleso je tak elementárnou súčasťou nášho života a automobilového priemyslu, že nad jeho prítomnosťou sa takmer nezamýšľame. Pritom stačí navštíviť Múzeum kolies Etop v Púchove každému bude jasné , že koleso má mimoriadne bohatú históriu vrátane všetkého

Koleso je tak elementárnou súčasťou nášho života a automobilového priemyslu, že nad jeho prítomnosťou sa takmer nezamýšľame. Pritom stačí navštíviť Múzeum kolies Etop v Púchove každému bude jasné , že koleso má mimoriadne bohatú históriu vrátane všetkého čo s ním súvisí , teda aj pneumatiky. V zbierkach múzea, ktoré každoročne navštívi niekoľko tisíc detí a zástupcov významných pneumatikárskych firiem sme pochopiteľne našli kúsok histórie zimnej pneumatiky.

Špecializovaná zimná pneumatika sa stala témou päťdesiatych a šesťdesiatych rokov minulého storočia v Škandinávii. V podstate prvá zimná pneumatika bola taktiež celoročná, pretože vznikla v prostredí kde bol celý rok sneh. Túto skutočnosť nám potvrdil vzácny exponát – prvá zimná pneumatika Nokia Hakkapeliita z roku 1956. Nokia Hakkapeliita názorne ukazuje tvar výrazného dezénu, ktorý odlíšil zimnú pneumatiku od celoročnej. Zmes a konštrukcia plášťa sa zmenila až oveľa neskôr. Prvým šokom pre motoristov bola skutočnosť , že pneumatiku musia v priebehu roka meniť. V danom období to nebola vec jednoduchá, pretože prezúvanie trvalo dlho, nehovoriac o nákladoch. Firma Pirelli však prišla s nápadom ako pomôcť motoristovi a predstavila vymeniteľný dezén. Po opotrebovaní nebolo potrebné meniť celú pneumatiku ale iba dezén poskladaný z viacerých kruhov. Na zimu potom stačilo zmeniť vzor. Pneumatika s vymeniteľným dezénom patrí k najvzácnejším exponátom múzea kolies, pretože nápad sa vo výrobe neuchytil a pneumatika zanikla. V múzeu kolies Etop je zmapovaný vývoj reťazí, teda prídavných zariadení, ktoré mali pomôcť tam, kde celoročná pneumatika končila. Dnešné zimné pneumatiky svojimi schopnosťami odsunuli používanie reťazí do extrémnych snehových podmienok. Súčasný trend vo vývoji smeruje ku gumeným reťaziam typu Snowcat s extrémne tvrdými hrotmi. Tieto sa ľahko nasadia na koleso, umožnia jazdu vyššou rýchlosťou, nenamáhajú podvozok otrasmi a na rozdiel od kovových reťazí, dobre poslúžia aj na ľade.

Výrazne iný dezén prvej zimnej pneumatiky Nokia Hakkapeliita (r. 1956) zlepšil priechodnosť hlbokým snehom a skrátil brzdnú dráhu. Jazdné vlastnosti na suchom asfalte boli katastrofálne, nehovoriac o hlučnosti a dynamických vlastnostiach. Dnes je všetko inak, zimné plášte sú tiché a neobmedzujú vodiča v nijakom smere ani na suchom asfalte.

Vymenitelny_dezen -text : Vymeniteľný dezén sa neujal. Značka Pirelli však našla inú cestu a v súčasnosti patrí medzi popredných výrobcov zimných pneumatík.

 


 Gumárne 1. mája v Púchove sa okrem výroby pneumatík zaoberali aj ich príslušenstvom a zlepšovacími návrhmi. Dôkazom sú gumené polo-reťaze z roku 1980 určené pre „škodovácke“ pneumatiky rozmeru 165/80 R13.

 

 

 V múzeu kolies nájdete takmer všetko čo súvisí s kolesami a teda aj reťaze. Medzi chronologicky usporiadanými exponátmi nechýba najnovší typ gumených reťazí s kovovými hrotmi Snowcat.

 Tieto reťaze nie sú určené pre kolesá a predsa majú svoje miesto v múzeu kolies. Návleky majú pomôcť chodcom na klzkých chodníkoch a v kopcovitom teréne. Ocenili by ich hlavne dôchodcovia, pre ktorých znamená pád na chodníku ťažké zranenie.

 

 

 

Najnovším prírastkom v expozícii múzea je koleso histórie, ktoré vzniká v rovnakej dielni ako slovenský Betlehem. Rezbárstvo Rajec má hotovú prvú tretinu kolesa. Keď bude koleso dokončené, jednoduchým otočením prevedie návštevníka Múzea kolies Etop históriou kolesa od Summerov až do dnes.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  2. Bezbariérové vozidlo
  3. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  4. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Zelená Bratislava
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Ruža zmeny
  9. Úpravy automobilov pre ZŤP
  10. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 908
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 156
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 899
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 730
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 442
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 10 801
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 891
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 121
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 071
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 885
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zákaz vychádzania pre netestovaných? Pochybnosti majú ústavní právnici aj prezidentka

Vláda riskuje, že Ústavný súd zruší testovanie skôr, ako sa začne.

Ilustračné foto.

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
Zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia pracujú na výrobnej linke.
Komentár Petra Schutza

Významná časť národa už dávno žije v osobnom lockdowne

Medzi tmami a hmlami.

Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric