História zimnej pneumatiky v múzeu kolies ETOP

Koleso je tak elementárnou súčasťou nášho života a automobilového priemyslu, že nad jeho prítomnosťou sa takmer nezamýšľame. Pritom stačí navštíviť Múzeum kolies Etop v Púchove každému bude jasné , že koleso má mimoriadne bohatú históriu vrátane všetkého

Koleso je tak elementárnou súčasťou nášho života a automobilového priemyslu, že nad jeho prítomnosťou sa takmer nezamýšľame. Pritom stačí navštíviť Múzeum kolies Etop v Púchove každému bude jasné , že koleso má mimoriadne bohatú históriu vrátane všetkého čo s ním súvisí , teda aj pneumatiky. V zbierkach múzea, ktoré každoročne navštívi niekoľko tisíc detí a zástupcov významných pneumatikárskych firiem sme pochopiteľne našli kúsok histórie zimnej pneumatiky.

Špecializovaná zimná pneumatika sa stala témou päťdesiatych a šesťdesiatych rokov minulého storočia v Škandinávii. V podstate prvá zimná pneumatika bola taktiež celoročná, pretože vznikla v prostredí kde bol celý rok sneh. Túto skutočnosť nám potvrdil vzácny exponát – prvá zimná pneumatika Nokia Hakkapeliita z roku 1956. Nokia Hakkapeliita názorne ukazuje tvar výrazného dezénu, ktorý odlíšil zimnú pneumatiku od celoročnej. Zmes a konštrukcia plášťa sa zmenila až oveľa neskôr. Prvým šokom pre motoristov bola skutočnosť , že pneumatiku musia v priebehu roka meniť. V danom období to nebola vec jednoduchá, pretože prezúvanie trvalo dlho, nehovoriac o nákladoch. Firma Pirelli však prišla s nápadom ako pomôcť motoristovi a predstavila vymeniteľný dezén. Po opotrebovaní nebolo potrebné meniť celú pneumatiku ale iba dezén poskladaný z viacerých kruhov. Na zimu potom stačilo zmeniť vzor. Pneumatika s vymeniteľným dezénom patrí k najvzácnejším exponátom múzea kolies, pretože nápad sa vo výrobe neuchytil a pneumatika zanikla. V múzeu kolies Etop je zmapovaný vývoj reťazí, teda prídavných zariadení, ktoré mali pomôcť tam, kde celoročná pneumatika končila. Dnešné zimné pneumatiky svojimi schopnosťami odsunuli používanie reťazí do extrémnych snehových podmienok. Súčasný trend vo vývoji smeruje ku gumeným reťaziam typu Snowcat s extrémne tvrdými hrotmi. Tieto sa ľahko nasadia na koleso, umožnia jazdu vyššou rýchlosťou, nenamáhajú podvozok otrasmi a na rozdiel od kovových reťazí, dobre poslúžia aj na ľade.

Výrazne iný dezén prvej zimnej pneumatiky Nokia Hakkapeliita (r. 1956) zlepšil priechodnosť hlbokým snehom a skrátil brzdnú dráhu. Jazdné vlastnosti na suchom asfalte boli katastrofálne, nehovoriac o hlučnosti a dynamických vlastnostiach. Dnes je všetko inak, zimné plášte sú tiché a neobmedzujú vodiča v nijakom smere ani na suchom asfalte.

Vymenitelny_dezen -text : Vymeniteľný dezén sa neujal. Značka Pirelli však našla inú cestu a v súčasnosti patrí medzi popredných výrobcov zimných pneumatík.

 


 Gumárne 1. mája v Púchove sa okrem výroby pneumatík zaoberali aj ich príslušenstvom a zlepšovacími návrhmi. Dôkazom sú gumené polo-reťaze z roku 1980 určené pre „škodovácke“ pneumatiky rozmeru 165/80 R13.

 

 

 V múzeu kolies nájdete takmer všetko čo súvisí s kolesami a teda aj reťaze. Medzi chronologicky usporiadanými exponátmi nechýba najnovší typ gumených reťazí s kovovými hrotmi Snowcat.

 Tieto reťaze nie sú určené pre kolesá a predsa majú svoje miesto v múzeu kolies. Návleky majú pomôcť chodcom na klzkých chodníkoch a v kopcovitom teréne. Ocenili by ich hlavne dôchodcovia, pre ktorých znamená pád na chodníku ťažké zranenie.

 

 

 

Najnovším prírastkom v expozícii múzea je koleso histórie, ktoré vzniká v rovnakej dielni ako slovenský Betlehem. Rezbárstvo Rajec má hotovú prvú tretinu kolesa. Keď bude koleso dokončené, jednoduchým otočením prevedie návštevníka Múzea kolies Etop históriou kolesa od Summerov až do dnes.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Ochrana pred tropickou horúčavou
  8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 615
  2. Vizuálny smog je problém 10 611
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 4 772
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 3 993
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 113
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 050
  7. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 3 000
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 581
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 244
  10. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 070

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

DOMOV

Hotel Šport poslúžil Kočnerovi dvakrát, za vratku DPH je obvinený

Polícia vyčíslila škodu na 8,3 milióna eur.

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Riaditeľ Unipharmy ukazuje na Pentu.

Neprehliadnite tiež

Vodičov čakajú obmedzenia na diaľnici v Bratislave

Premávka bude presmerovaná po Einsteinovej ulici.

Skontrolujte si, dokedy vám platí váš starý vodičský preukaz

Staré vodičské preukazy mali neobmedzenú platnosť, v roku 2013 ju skrátili.

Onedlho začne platiť jednotné označovanie palív. Čo sa zmení?

Cieľom je pomôcť vodičom vybrať správne palivo.

Pozrite si najpredávanejšie autá v Európe za prvý polrok

Aj po šiestich rokoch sa najlepšie darí Golfu.