SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Honde a Citroenu záleží na chodcoch

Asi najväčším prínosom nezávislej skúšobne Euro NCAP, ktorá robí nárazové testy, je neustále zvyšovanie bezpečnosti automobilov nielen pre posádku, ale aj pre chodcov. Ťažké zranenia životne dôležitých orgánov sú totiž najčastejšou príčinou úmrtia chodco


Asi najväčším prínosom nezávislej skúšobne Euro NCAP, ktorá robí nárazové testy, je neustále zvyšovanie bezpečnosti automobilov nielen pre posádku, ale aj pre chodcov. Ťažké zranenia životne dôležitých orgánov sú totiž najčastejšou príčinou úmrtia chodcov. Kritériá ich ochrany pri testoch Euro NCAP sú také prísne, aby na nich mohla stavať európska legislatíva, ktorá od 1. októbra uviedla do platnosti nové štandardy v ochrane chodcov. Aby ich automobily splnili, ich vývoj bude drahší a náročnejší. Nové bezpečnostné predpisy na ochranu chodcov výrazne zasiahnu do konštrukcie automobilu a možno aj zvýšia jeho cenu. Honda sa ako jedna z prvých automobiliek postavila pozitívne k ochrane chodcov už pri vývoji predchádzajúcej generácie modelu Civic. Aby automobil ublížil chodcom čo najmenej, musí mať optimalizovaný tvar prednej masky, zaoblené nebezpečné výčnelky, mäkkú prednú kapotu, ktorá dokáže stlmiť náraz a pohltiť nárazovú energiu. Ostatné modely Honda nadviazali na Civic a dokonca ho prekonali. Po zavedení nových prvkov zostáva zamedziť kontakt prehnutej kapoty s tvrdými časťami motora.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Isté riešenie ponúka nový Citroen C6 s aktívnou kapotou. Zatiaľ síce neabsolvoval nárazový test Euro NCAP, v krátkom čase sa to však zrejme stane. Aktívna kapota má závesy uchytené na pyrotechnických podložkách, ktoré sa pri nehode s chodcom aktivujú a zdvihnú ukotvenie kapoty o niekoľko centimetrov vyššie. Medzi kapotou a motorovým priestorom tak vznikne väčšia medzera, takže kapota sa môže prehnúť ako záchranná plachta a stlmiť náraz. Ochrana chodcov sa tak konečne presunie aj do kategórie limuzín, ktoré sú k chodcom najtvrdšie, hoci svoju posádku chránia najlepšie. Väčšina limuzín strednej a vyššej strednej triedy dostala za ochranu chodcov iba jednu hviezdičku, niektoré ani to.



Špeciálne senzory v nárazníku dokážu identifikovať charakter nárazu a posúdiť, či vozidlo naráža do chodca. Okrem dvoch senzorov demolácie má nárazník optické vlákna a senzor toku svetla. Nárazník deformujúci sa o nohy vodiča preruší svetelný tok vo vláknach a dá povel na nadvihnutie zadnej časti kapoty.

Skryť Vypnúť reklamu

 


Výborná ochrana chodcov(tri hviezdy) Slabá ochrana chodcov(jedna hviezda)
Honda Jazz Fiat stilo
Fiat Punto Opel Astra
Suzuki Swift Dacia Logan
Citroen C4 Audi A3
VW Golf/4 Fiat Panda
Honda CR-V Hyundai Getz
Honda FR-V Renault ClioII
Seat Altea Renault Modus
VW Touran Smart ForFour
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Budovanie zelenej značky
  6. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  7. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 072
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 415
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 372
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 163
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 738
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 615
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 566
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 467
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 423
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 315
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

4 h
Daniel Lipšic.

Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

14 h
Peter Tkačenko

Konzervatívna skupinka vie, čo chce, a rada si to vypýta.

19 h

Nie všetci občania trpia množiacimi sa príkladmi neschopnosti tejto vlády. Minimálne dvaja sa z nich tešia.

Neprehliadnite tiež

Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

15 h
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan