Asi najväčším prínosom nezávislej skúšobne Euro NCAP, ktorá robí nárazové testy, je neustále zvyšovanie bezpečnosti automobilov nielen pre posádku, ale aj pre chodcov. Ťažké zranenia životne dôležitých orgánov sú totiž najčastejšou príčinou úmrtia chodcov. Kritériá ich ochrany pri testoch Euro NCAP sú také prísne, aby na nich mohla stavať európska legislatíva, ktorá od 1. októbra uviedla do platnosti nové štandardy v ochrane chodcov. Aby ich automobily splnili, ich vývoj bude drahší a náročnejší. Nové bezpečnostné predpisy na ochranu chodcov výrazne zasiahnu do konštrukcie automobilu a možno aj zvýšia jeho cenu. Honda sa ako jedna z prvých automobiliek postavila pozitívne k ochrane chodcov už pri vývoji predchádzajúcej generácie modelu Civic. Aby automobil ublížil chodcom čo najmenej, musí mať optimalizovaný tvar prednej masky, zaoblené nebezpečné výčnelky, mäkkú prednú kapotu, ktorá dokáže stlmiť náraz a pohltiť nárazovú energiu. Ostatné modely Honda nadviazali na Civic a dokonca ho prekonali. Po zavedení nových prvkov zostáva zamedziť kontakt prehnutej kapoty s tvrdými časťami motora.
Isté riešenie ponúka nový Citroen C6 s aktívnou kapotou. Zatiaľ síce neabsolvoval nárazový test Euro NCAP, v krátkom čase sa to však zrejme stane. Aktívna kapota má závesy uchytené na pyrotechnických podložkách, ktoré sa pri nehode s chodcom aktivujú a zdvihnú ukotvenie kapoty o niekoľko centimetrov vyššie. Medzi kapotou a motorovým priestorom tak vznikne väčšia medzera, takže kapota sa môže prehnúť ako záchranná plachta a stlmiť náraz. Ochrana chodcov sa tak konečne presunie aj do kategórie limuzín, ktoré sú k chodcom najtvrdšie, hoci svoju posádku chránia najlepšie. Väčšina limuzín strednej a vyššej strednej triedy dostala za ochranu chodcov iba jednu hviezdičku, niektoré ani to.
Špeciálne senzory v nárazníku dokážu identifikovať charakter nárazu a posúdiť, či vozidlo naráža do chodca. Okrem dvoch senzorov demolácie má nárazník optické vlákna a senzor toku svetla. Nárazník deformujúci sa o nohy vodiča preruší svetelný tok vo vláknach a dá povel na nadvihnutie zadnej časti kapoty.
Výborná ochrana chodcov(tri hviezdy) | Slabá ochrana chodcov(jedna hviezda) | |
Honda Jazz | Fiat stilo | |
Fiat Punto | Opel Astra | |
Suzuki Swift | Dacia Logan | |
Citroen C4 | Audi A3 | |
VW Golf/4 | Fiat Panda | |
Honda CR-V | Hyundai Getz | |
Honda FR-V | Renault ClioII | |
Seat Altea | Renault Modus | |
VW Touran | Smart ForFour |