SME

Honde a Citroenu záleží na chodcoch

Asi najväčším prínosom nezávislej skúšobne Euro NCAP, ktorá robí nárazové testy, je neustále zvyšovanie bezpečnosti automobilov nielen pre posádku, ale aj pre chodcov. Ťažké zranenia životne dôležitých orgánov sú totiž najčastejšou príčinou úmrtia chodco


Asi najväčším prínosom nezávislej skúšobne Euro NCAP, ktorá robí nárazové testy, je neustále zvyšovanie bezpečnosti automobilov nielen pre posádku, ale aj pre chodcov. Ťažké zranenia životne dôležitých orgánov sú totiž najčastejšou príčinou úmrtia chodcov. Kritériá ich ochrany pri testoch Euro NCAP sú také prísne, aby na nich mohla stavať európska legislatíva, ktorá od 1. októbra uviedla do platnosti nové štandardy v ochrane chodcov. Aby ich automobily splnili, ich vývoj bude drahší a náročnejší. Nové bezpečnostné predpisy na ochranu chodcov výrazne zasiahnu do konštrukcie automobilu a možno aj zvýšia jeho cenu. Honda sa ako jedna z prvých automobiliek postavila pozitívne k ochrane chodcov už pri vývoji predchádzajúcej generácie modelu Civic. Aby automobil ublížil chodcom čo najmenej, musí mať optimalizovaný tvar prednej masky, zaoblené nebezpečné výčnelky, mäkkú prednú kapotu, ktorá dokáže stlmiť náraz a pohltiť nárazovú energiu. Ostatné modely Honda nadviazali na Civic a dokonca ho prekonali. Po zavedení nových prvkov zostáva zamedziť kontakt prehnutej kapoty s tvrdými časťami motora.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Isté riešenie ponúka nový Citroen C6 s aktívnou kapotou. Zatiaľ síce neabsolvoval nárazový test Euro NCAP, v krátkom čase sa to však zrejme stane. Aktívna kapota má závesy uchytené na pyrotechnických podložkách, ktoré sa pri nehode s chodcom aktivujú a zdvihnú ukotvenie kapoty o niekoľko centimetrov vyššie. Medzi kapotou a motorovým priestorom tak vznikne väčšia medzera, takže kapota sa môže prehnúť ako záchranná plachta a stlmiť náraz. Ochrana chodcov sa tak konečne presunie aj do kategórie limuzín, ktoré sú k chodcom najtvrdšie, hoci svoju posádku chránia najlepšie. Väčšina limuzín strednej a vyššej strednej triedy dostala za ochranu chodcov iba jednu hviezdičku, niektoré ani to.



Špeciálne senzory v nárazníku dokážu identifikovať charakter nárazu a posúdiť, či vozidlo naráža do chodca. Okrem dvoch senzorov demolácie má nárazník optické vlákna a senzor toku svetla. Nárazník deformujúci sa o nohy vodiča preruší svetelný tok vo vláknach a dá povel na nadvihnutie zadnej časti kapoty.

SkryťVypnúť reklamu

 


Výborná ochrana chodcov(tri hviezdy) Slabá ochrana chodcov(jedna hviezda)
Honda Jazz Fiat stilo
Fiat Punto Opel Astra
Suzuki Swift Dacia Logan
Citroen C4 Audi A3
VW Golf/4 Fiat Panda
Honda CR-V Hyundai Getz
Honda FR-V Renault ClioII
Seat Altea Renault Modus
VW Touran Smart ForFour
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 35 970
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 751
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 426
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 316
  5. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 6 100
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 762
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 541
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 371
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 875
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 452
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 023
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 778
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 944
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 556
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 921
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
reklama
SkryťZatvoriť reklamu