Nový importér automobilov značky Subaru, spoločnosť Mikona, štartuje tohtoročnú jeseň s paletou nových modelov. Okrem obnovených modelov Forester a Impreza prichádzajú na trh dve akčné verzie, ktoré sme vyskúšali na vlastnej koži.
Ide o Subaru Impreza sedan a Subaru Legacy kombi v limitovanej edícii „pro:sports:line“, s rozsiahlou základnou výbavou pozostávajúcou prevažne zo športových prvkov. Názov edície poukazuje na úspešnú spoluprácu koncernu Fuji Heavy Industries (majoritný vlastník značky Subaru) s tímom Prodrive vo svetovom šampionáte automobilových súťaží, kde spolu dosiahli už tri tituly v hodnotení značiek a tri v hodnotení jazdcov. Oba akčné modely poháňa výhradne nový dvojlitrový štvorvalec 2.0R s výkonom 118 kW/160 k pri 6.400 ot/min (Impreza), resp. 121 kW/165 k pri 6.800 ot/min pod kapotou Legacy. Ich výbava sa v závislosti od zamerania na rozdielnu klientelu odlišuje. Imprezou „pro:sports:line“ chce výrobca osloviť predovšetkým mladých ľudí, pre ktorých to je ideálne auto na prvé zoznámenie so značkou Subaru a pohonom všetkých kolies. Za polovicu ceny STi dostanú relatívne rýchle a dobre vybavené auto s krásnym zvukom a kvalitným obutím. Z príplatok 30 000 Sk možno Imprezu 2,0 obohatiť o 17-palcové disky z modelu WRX obuté do majstrovských pneumatík Pirelli PZero Nero rozmeru 215/45, športovú koncovku výfuku od špecializovanej firmy Laser, xenónové svetlomety, 3-ramenný športový volant, hlavicu radiacej páky od firmy Momo, hliníkové pedály z modelu STi, hliníkový obklad kulisy radiacej páky, rádio s CD, automatickú klimatizáciu a svetlá do hmly. Z ponuky farieb budú na výber len dve – čierna alebo biela. Bledomodrá metalíza ostáva vyhradená pre STi.
Sériová výbava Legacy „pro:sports:line“ je vzhľadom na rodinnejší charakter tohto modelu viac zameraná na komfort. V jej rozsiahlom zozname nájdete napríklad automatickú klimatizáciu, zimný balík (vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaná plocha čelného skla pod gumičkami stieračov), tempomat, rádio s CD a prídavnú redukčnú prevodovku. Zo športových doplnkov spomeňme trojramenný športový volant, hlavicu radiacej páky od firmy Momo, hliníkové pedále, svetlá do hmly, dve koncovky výfuku a 18-palcové disky od firmy Speedline (dodávateľ diskov pre mnohé továrenské tímy v MS rely) obuté do pneumatík Pirelli PZero Rosso rozmeru 215/45.
Športová koncovka od firmy Laser nie je žiadna lešenárska rúrka, ale krásne vyladená rúra s veľmi príjemným zvukom.
Disky značky Speedline sa stali vo svete motoristického športu pojmom.
Ruky milovníkov Subaru sú už na takýto volant zvyknuté. Nehovoriac o hlavici radiacej páky Momo. Teraz si ich môžu vychutnať aj majitelia slabšej verzie 2,0.
STi s novou tvárou
Inovácia modelového radu Impreza sa dotkla aj najrýchlejšej verzie STi. Najvýraznejšou zmenou je nová trojdielna maska, ktorú štylisti prvýkrát použili na veľkom SUV Tribecca, určenom výhradne pre americký trh. Jedno z vysvetlení tohto počinu hovorí, že ide o zámernú poctu materskému koncernu Fuji Heavy Industries, ktorá v minulosti pôsobila v leteckom priemysle. Stredná časť masky zobrazuje trup lietadla v priečnom reze, zatiaľ čo horizontálne pruhy predstavujú krídla. Faktom však ostáva, že mnoho „subaristov“ sa s novým výtvorom dizajnérov nestotožnilo a považujú ho za krok späť. Podľa nás, v skutočnosti vyzerá Impreza oveľa krajšie ako na snímkach. Predná kapota je osadená o niečo vyššie, no výrazný nasávací otvor v strede ostal. Nástavce prahov sú ešte robustnejšie než predtým a nad zadným oknom pribudol decentný strešný spojler, ktorý podľa slov výrobcu má za úlohu zvýšiť prítlak na zadnú nápravu. O lepšie prúdenie vzduchu pod podlahou sa zase stará nový difúzor, ktorý spolu s oboma spojlermi prispieva k stabilite vo vysokých rýchlostiach. V interiéry sa žiadne zmeny neudiali. Rovnako ťažko sa dajú rozoznať úpravy na strednom, manuálne nastaviteľnom diferenciály DCCD, prostredníctvom ktorého môžete čiastočne ovplyvňovať činnosť elektronicky riadeného pohonu všetkých kolies. Nastavuje sa malým rotačným ovládačom umiestneným medzi prednými sedadlami. Ním sa dá prerozdeliť výkon medzi prednú a zadnú nápravu z 50:50 až na 35:65 v prospech zadných kolies. Najciteľnejšou zmenou pod kabátom Imprezy STi modelového roku 2006 je zvýšenie výkonu na 280 k a ešte viac krútiaceho momentu na 422 Nm pri 4.400 ot/min, ktoré konštruktéri dosiahli zvýšením zdvihového objemu na 2,5 l. Cítiť to najmä na lepšom ťahu z nízkych otáčok a plynulejšej krivke krútiaceho momentu. K životu sa preberá o 1000 ot/min nižšie než predchodca a bez turbodiery s nasadením ťahá až po červené pole. Dostať sa viac pod kožu tomuto autu a vychutnať si jeho fajnovosti by však chcelo stráviť viac času za jeho volantom. Preto na detailnejšie hodnotenie motora a jazdných vlastností si počkajme, až sa nám dostane do rúk v rámci pravidelného testu.