Diskusia: Ako dlho zohrievať auto?

Predstavte si, že vás ráno niekto vytiahne z teplej postele von do mrazivého rána a prikáže vám v pyžame bežať na plný výkon. Podobný šok zažíva aj motor, ktorý musí už krátko po studenom štarte podávať plný výkon.

Predstavte si, že vás ráno niekto vytiahne z teplej postele von do mrazivého rána a prikáže vám v pyžame bežať na plný výkon. Podobný šok zažíva aj motor, ktorý musí už krátko po studenom štarte podávať plný výkon.

Vodiči s dlhoročnými skúsenosťami vedia presne pomenovať ako vplýva spôsob jazdy a používania na životnosť automobilu. Novodobé motory pred omylmi vodičov chráni elektronika, ale ani ten najmodernejší motor nie je „blbosti-vzdorný“. Motorista a jeho spôsob používania auta je aj naďalej hlavným kľúčom k rýchlemu rozpadu alebo dlhej životnosti motora. Časté návštevy servisu totiť nebývajú vždy iba následkom výrobnej chyby. Deštrukcia, znefunkčnenie drahých senzorov, turbodúchadiel, tesnení a ložísk môže byť dôsledok nesprávneho používania. Hrubý necit k motoru má za následok „zamrznutie“ elektroniky, ktorej by inak zima nemala vadiť. Ako príklad može poslúžiť popis toho, čo sa deje v naftovom motore 1,9 TDI PD. V priebehu nočného odpočinku zmení zima olej na mazľavú tekutinu s tuhosťou džemu, zvlášť oleje triedy 20W 50 (do -15ºC), 15W 40 (do -20ºC), 10W 40 do (-25ºC). Motor musí po naštartovaní prekonať odpor oleja, v čom by nebol až taký problém, pretože v priebehu pár minút sa zohreje celý obsah oleja a ten môže prúdiť pod tlakom cca 6 barov v celom systéme mazania. Keď vodič nenechá zohriať olej a krátko po naštartovaní vyrazí vpred na plný plyn, v niektorých častiach systému mazania je olej tuhý, a tak vznikne pretlak v systéme okolo 14 barov. Keramické tesnenie v mazaní turbodúchadla dostane zabrať, poprípade praskne, čím sa do turba dostane olej, a to býva pomalší alebo rýchlejší začiatok konca naftového motora. Niektorí technici odporúčajú zohriať motor aspoň na 70ºC, aby sa eliminovala záťaž od dĺžkovej rozťažnosti materiálov. Takéto zohriatie na voľnobehu môže trvať dosť dlho. Preto je možno účinnejšie po pár minútach státia pomaly vyraziť do premávky a na nižších prevodových stupňoch s minimálnou záťažou motor rozohriať. Každý vodič má svoj zvyk a postup pri štartovaní a zohrievaní auta v zime, ktorý považuje za správny. Ako teda prebieha začiatok vašej jazdy v zime ? Čo považujete za najlepšie pre vás a pre motor? Necháte ho zohriať iba minútu alebo si počkáte aj na rozmrazenie okien a nábeh kúrenia. Pridajte svoj pohľad a poraďte motoristom, ktorí už pár sekúnd po štarte chcú od svojho auta plný výkon, hoci teploty klesajú hlboko pod nulu.

 

Na dvore pri rodinnom dome si môže vodič dovoliť nechať chvíľu naštartované auto aj bez dozoru. V meste miznú nenaštartované autá aj bez kľúčov. 

Ekologické predpisy sú hlavným dôvodom odporúčania výrobcov nezohrievať motor na voľnobehu až do jeho pracovnej teploty. Na voľnobehu totiž po pár minútach stúpa množstvo CO2 vo výfukových plynoch. 

 

 

 

 

Záporné hodnoty na teplomeri sú v tomto období celkom bežné. Okrem rizika poľadovice by nás mali upozorniť aj na sťažené podmienky pre motor.

Staršie naftové motory bolo niekedy potrebné nechacť žhaviť viackrát. Dnes stačí pár sekúnd. Neznamená to, že studený motor neprežíva pri štartovaní a zohrievaní krízu.

 

 

Svetlomety sa ako prvé spamätajú z nočného spánku. Zapnutím svetiel a vnútornej ventilácie na maximum aspoň čiastočne zaťažíme motor, aby sa na voľnobehu čím skôr zohrial.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Investment Advisory Guide for Slovakia
  5. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  1. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  2. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  3. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  6. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  7. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  8. Investment Advisory Guide for Slovakia
  9. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  10. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 26 437
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 22 932
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 19 104
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 13 270
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 992
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 12 551
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 7 998
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 7 199
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 4 464
  10. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 3 840