Diskusia: Ako dlho zohrievať auto?

Predstavte si, že vás ráno niekto vytiahne z teplej postele von do mrazivého rána a prikáže vám v pyžame bežať na plný výkon. Podobný šok zažíva aj motor, ktorý musí už krátko po studenom štarte podávať plný výkon.

Predstavte si, že vás ráno niekto vytiahne z teplej postele von do mrazivého rána a prikáže vám v pyžame bežať na plný výkon. Podobný šok zažíva aj motor, ktorý musí už krátko po studenom štarte podávať plný výkon.

Vodiči s dlhoročnými skúsenosťami vedia presne pomenovať ako vplýva spôsob jazdy a používania na životnosť automobilu. Novodobé motory pred omylmi vodičov chráni elektronika, ale ani ten najmodernejší motor nie je „blbosti-vzdorný“. Motorista a jeho spôsob používania auta je aj naďalej hlavným kľúčom k rýchlemu rozpadu alebo dlhej životnosti motora. Časté návštevy servisu totiť nebývajú vždy iba následkom výrobnej chyby. Deštrukcia, znefunkčnenie drahých senzorov, turbodúchadiel, tesnení a ložísk môže byť dôsledok nesprávneho používania. Hrubý necit k motoru má za následok „zamrznutie“ elektroniky, ktorej by inak zima nemala vadiť. Ako príklad može poslúžiť popis toho, čo sa deje v naftovom motore 1,9 TDI PD. V priebehu nočného odpočinku zmení zima olej na mazľavú tekutinu s tuhosťou džemu, zvlášť oleje triedy 20W 50 (do -15ºC), 15W 40 (do -20ºC), 10W 40 do (-25ºC). Motor musí po naštartovaní prekonať odpor oleja, v čom by nebol až taký problém, pretože v priebehu pár minút sa zohreje celý obsah oleja a ten môže prúdiť pod tlakom cca 6 barov v celom systéme mazania. Keď vodič nenechá zohriať olej a krátko po naštartovaní vyrazí vpred na plný plyn, v niektorých častiach systému mazania je olej tuhý, a tak vznikne pretlak v systéme okolo 14 barov. Keramické tesnenie v mazaní turbodúchadla dostane zabrať, poprípade praskne, čím sa do turba dostane olej, a to býva pomalší alebo rýchlejší začiatok konca naftového motora. Niektorí technici odporúčajú zohriať motor aspoň na 70ºC, aby sa eliminovala záťaž od dĺžkovej rozťažnosti materiálov. Takéto zohriatie na voľnobehu môže trvať dosť dlho. Preto je možno účinnejšie po pár minútach státia pomaly vyraziť do premávky a na nižších prevodových stupňoch s minimálnou záťažou motor rozohriať. Každý vodič má svoj zvyk a postup pri štartovaní a zohrievaní auta v zime, ktorý považuje za správny. Ako teda prebieha začiatok vašej jazdy v zime ? Čo považujete za najlepšie pre vás a pre motor? Necháte ho zohriať iba minútu alebo si počkáte aj na rozmrazenie okien a nábeh kúrenia. Pridajte svoj pohľad a poraďte motoristom, ktorí už pár sekúnd po štarte chcú od svojho auta plný výkon, hoci teploty klesajú hlboko pod nulu.

 

Na dvore pri rodinnom dome si môže vodič dovoliť nechať chvíľu naštartované auto aj bez dozoru. V meste miznú nenaštartované autá aj bez kľúčov. 

Ekologické predpisy sú hlavným dôvodom odporúčania výrobcov nezohrievať motor na voľnobehu až do jeho pracovnej teploty. Na voľnobehu totiž po pár minútach stúpa množstvo CO2 vo výfukových plynoch. 

 

 

 

 

Záporné hodnoty na teplomeri sú v tomto období celkom bežné. Okrem rizika poľadovice by nás mali upozorniť aj na sťažené podmienky pre motor.

Staršie naftové motory bolo niekedy potrebné nechacť žhaviť viackrát. Dnes stačí pár sekúnd. Neznamená to, že studený motor neprežíva pri štartovaní a zohrievaní krízu.

 

 

Svetlomety sa ako prvé spamätajú z nočného spánku. Zapnutím svetiel a vnútornej ventilácie na maximum aspoň čiastočne zaťažíme motor, aby sa na voľnobehu čím skôr zohrial.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramov vďaka 3D Chili
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu
  2. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  3. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  4. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  7. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  8. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramov vďaka 3D Chili
  9. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete?
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 48 810
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 15 692
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 15 498
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 12 382
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 349
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 8 441
  7. Volkswagen je vďaka bonusom dostupnejší 6 355
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 6 248
  9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 187
  10. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 6 005

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Beblavý: Nemajú pravdu tí, čo si myslia, že Kiska niečo povie raz za týždeň z Popradu

Progresívne Slovensko sa v čase mení, spája nás veľa, ale vnímame aj významné rozdiely, hovorí MIROSLAV BEBLAVÝ zo strany Spolu.

Neprehliadnite tiež

Aké chyby robíte pri parkovaní? Pozrite si deväť najčastejších

Niektoré chyby predlžujú manéver, iné porušujú zákon.

Hyundaie a Kie horia pričasto, upozorňuje watchdogová organizácia

Centrum bezpečnosti áut žiada o prešetrenie, čo sa deje pod kapotou.

Nemá strechu ani rádio. Tak si Porsche predstavuje 911

Odľahčený kabriolet je darčekom k sedemdesiatemu výročiu automobilky.