SME

Citroen C3 CNG na stlačený zemný plyn

Vzťah k životnému prostrediu a znižovanie spotreby paliva je dnes témou číslo jeden pre všetky automobilky, francúzske nevynímajúc. Citroen C3 na stlačený zemný plyn je toho dôkazom.

Vzťah k životnému prostrediu a znižovanie spotreby paliva je dnes témou číslo jeden pre všetky automobilky, francúzske nevynímajúc. Koncern PSA preto ako prvý na svete začal s montážou časticových filtrov PDF pre naftové motory a bokom nezostali ani benzínové motory, resp. ich prispôsobenie na spaľovanie zemného plynu. Na autosalóne vo Frankfurte Citroen predstavil ekologickú verziu modelu C3 1,4 i CNG na benzín aj stlačený zemný plyn. Po C3 stop&start ide o druhú ekologickú verziu radu C3. Citroen C3 CNG (Compressed Natural Gas) vznikol v spolupráci automobilky a koncernu Gaz de France. Citroen tak priamo z výroby ponúka verziu homologovanú na pohon dvomi druhmi paliva. Spaľovanie stlačeného plynu prinieslo redukciu CO2 o 20 % a takmer úplne vylúčenie oxidov síry a olova. Výkon motora 1,4i po úpravách klesol z 55 na 48 kW. Automobil má dve nádrže a po minutí plynu dokáže fungovať na benzín. Citroen C3 CNG bude dostupný na trhoch so sieťou čerpacích staníc stlačeného zemného plynu, teda nie na Slovensku, kde prevažuje sieť staníc na propán-bután LPG ( Liquified Petroleum Gas). Zmenu kurzu smerom k zemnému plynu CNG avizujú automobilky, ktoré rozbiehajú výrobou modelov na CNG. Na celom svete dnes jazdí vyše 3,5 milióna vozidiel na zemný plyn, najviac v Argentíne, Brazílii, Taliansku, Pakistane a USA. Lepšia situácia než u nás je v Čechách, kde sa sieť staníc CNG rozširuje a importér Citroen už ponúka úžitkové Berlingo na zemný plyn, ku ktorému onedlho pribudne C3 1,4 CNG. Súčasné používanie LPG a CNG v tom istom vozidle je nerálne, dokonca by mohlo dôsť k výbuchu, preto sa z globálneho hľadiska hľadá odpoveď na otázku, či rozvíjať LPG alebo CNG v automobilovej doprave. LPG má naproti zemnému plynu širšiu sieť čerpacích staníc v Európe, väčší dojazd na jedno naplnenie, nižšiu cenu prestavby a menšiu nádrž. Naproti tomu má zase CNG výhodnejšiu cenu, lepšie štartovanie pri nízkych teplotách, miernejšie garážovacie normy, stabilnú kvalitu paliva a perspektívu. Výroba Propan-butanu je naviazaná na zásoby ropy, ktoré sú vraj menšie ako zásoby zemného plynu.
Kým LPG sa plní do do automobilu v litroch, stlačený zemný plyn sa počíta na m3 s ekvivalentom 1 liter LPG = 0,8 m3 CNG. Prevádzkové náklady oboch typov paliva sú voči benzínu a nafte približne polovičné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


Citroen predpokladá, že v budúcnosti môžu byť kopresné stanice na stlačený zemný plyn aj doma v garáži.


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  8. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 11 898
  2. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 8 337
  3. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 5 274
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 027
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 731
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 514
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 2 458
  8. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality 2 193
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso počas Druhej svetovej vojny. Prvá časť.
  2. Viera Polakovičová: Svetový tenorista Jonas Kaufmann na festivale Symfónia umenia v Bratislave
  3. Mario Nachtmann: Rok 2027 – začiatok drahých palív, kúrenia a sociálnej nespravodlivosti
  4. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  5. Matej Galo: Súdruh Fico, Vy ste jeden veľký politický omyl!
  6. František Kukura: Kde sa stratila úcta?
  7. Imunoblog: September: Zaťažkávajúca skúška zdravia celej rodiny
  8. Zora Horská: To, čo kazia politici zachraňujú futbalisti
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 18 249
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 16 575
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 336
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 250
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 10 950
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 835
  7. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 407
  8. Daniel Guľaš: Svetový šašo 5 036
  1. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  2. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  3. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  4. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  5. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  6. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  7. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  8. Radko Mačuha: Hory majú oči.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu