SME

Tréning bezpečnej jazdy u profesionálov

Takmer všetky popredné automobilky majú svoje špecializované oddelenie a expertov, ktorí sa zaoberajú tréningom bezpečnej jazdy. Nám sa podarilo navštíviť Audi Driving Expirience pod vedením bývalých súťažných jazdcov Haralda Büttnera a Hans-Jürgena Müll

Takmer všetky popredné automobilky majú svoje špecializované oddelenie a expertov, ktorí sa zaoberajú tréningom bezpečnej jazdy. Nám sa podarilo navštíviť Audi Driving Expirience pod vedením bývalých súťažných jazdcov automobilky Audi, Nám sa podarilo navštíviť Audi Driving Expirience pod vedením bývalých súťažných jazdcov Haralda Büttnera a Hans-Jürgena Müllera. vyvrcholením tréningu bola jazda s Jürgenom Müllerom na Audi RS4 s výkonom 420k. Hoci Audi RS4 má hranice na míle vzdialené bežným vozidlám jazdec musí dodržiavať platné zákony fyziky. A tom profesionálny tréning je - uvedomiť si, čo môžem a čo dokážem.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu, že ide o školenie na profesionálnej úrovni, určené pokročilým vodičom s dlhoročnými skúsenosťami, základ tvoria staré známe zásady, na ktoré počas letnej sezóny opätovne zabúdame.Automobilová doprava je v podstate bermudský trojuholník vzťahu vodič, cesta a automobil. Vodič, ako jediný cíp trojuholníka, významnou mierou rozhoduje o výsledku jazdy. Cesta je buď suchá, mokrá, zasnežená, úzka, alebo široká a určite sa nám neprispôsobí. Vozidlo má alebo nemá isté technické prvky, má dané obutie a v priebehu jazdy sa tiež nemení.Jediný, kto sa môže prispôsobiť a ovplyvňovať veci, je vodič. Od neho závisí, či vozidlo za daných podmienok zostane na ceste alebo nie.

Fyziku neoklamú ani najlepší vodiči, či perfektné autá. Pôsobenie síl treba poznať, rešpektovať a využiť vo svoj prospech. Napríklad pri akcelerácii sa pôsobenie hmotnosti auta presúva na zadnú nápravu a pri brzdení na prednú. Zdanlivo nepodstatný fakt vážne ovplyvňuje prejazd zákrutou a správanie auta. Pridanie plynu alebo pribrzdenie má svoj význam podľa typu náhonu a druhu šmyku. Menej zaťažená náprava má totiž  nižšiu priľnavosť a skôr sa šmýka. Dobrý vodič tak môže v závislosti od druhu šmyku presunúť  váhu na tú nápravu, ktorá sa šmýka. Vzájomné pôsobenie síl  v trecej kružnici platí aj pre neveľkú stykovú plochu pneumatiky s cestou.  Málo kto si totiž uvedomuje, že aj to najdokonalejšie auto je v kontakte s cestou iba prostredníctvom štyroch malých plôch. Význam zimných pneumatík prípadne pohonu všetkých kolies Quattro tým pádom stúpa.  

SkryťVypnúť reklamu

 

Prvým predpokladom úspešného zvládnutia krízovej situácie je správny posed za volantom. Lepší je vyšší posed s medzerou medzi hlavou a stropom tak na jednu dlaň, noha pri stlačenom brzdovom pedáli má zostať ešte mierne pokrčená a operadlo si nastavíme tak, aby sme pri pohodlne opretom chrbte dočiahli na vrch venca volantu zápästím. Výšku ukotvenia bezpečnostného pásu a polohu opierky prispôsobíme svojej postave.

 

Harald Büttner názorne ukazuje, čo spôsobí nedostatočne napnutý pás pri náraze.

 

 

 

Pokrčené nohy majú svoj význam. Keď  je noha pri stlačení brzdového pedálu vystretá,  prípadný náraz sa môže preniesť do  kĺbu. V panike a tesne pred nárazom totiž  vodič  prudko brzdí a v  nesprávnej polohe sedadla tvorí jeho noha rovnú úsečku, čím sa sila nárazu prenáša do spomenutého kĺbu a do panvy.

SkryťVypnúť reklamu

Harald vraj pozná v Nemecku mnoho "športovo" založených vodičov, ktorí radi ležia za volantom s vystretými rukami. Ťažko si vie ale predstaviť ako dokážu otočiť volantom o viac ako 180 stupňov. Navyše pre vystreté ruky  pri náraze platí to isté, čo pre nohy ale tentokrát trpí ramenný kĺb.

Viete držať volant?

Každý spôsob nesprávneho držania volantu možno pomenovať. Niekto neustálym prechytávaním a poťahovaním volantu pripomína dojenie. Iní vodiči zasa krútia volantom iba pomocou dlane ako šofér na vysokozdvižnom vozíku. Veľkonočný zajačik drží volant oboma rukami na vrchu venca a hlavu má na čelnom skle. Tanečníci vykrúcajú ruku do nepochopiteľnej pózy už pri prvej otáčke volantom a riskujú zlomenie zápästia. Kedysi preferovaná poloha rúk "o desať dve" sa mierne upravila na trištvrte na tri. Teda ruky sú na pomyselnej deviatke a trojke, tak ako je tvarovaný volant. Na otočenie volantu o 180 stupňov netreba tým pádom prekladať ruky. Pri kompletnom otáčaní spodnú ruku včas vytiahneme a potom preložíme za vrchnú, ktorá sa medzičasom dostala dolu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technika na úrovni

Účastníci Audi driving experience majú možnosť jazdiť na špičkovej technike. V úvodnej fáze jednodňového kurzu  sa zoznámia s Audi A6 4,2 Quattro v jednoduchom slalome. Potom prichádzajú na rad rôzne cvičenia zamerané na jednotlivé úkony. Rozhodne je príjemné a poučné jazdiť s technikou na úrovni, ktorá vám nesmie prerásť cez hlavu. Na voľnej ploche letiska si mohol každý  vyskúšať  vyše tristo koní pod plným plynom.  Pokiaľ bol výkon pod kontrolou všetko bolo v poriadku.

 Reakčný čas verzus rýchlosť

Nedostatočný priestor na brzdenie a jazda "na nárazníku" za vpredu idúcim autom sú častými príčinami nehôd bez ohľadu na ročné obdobie, hoci v zime tento typ nehôd prevažuje. Vodiči si totiž neuvedomia, že priestor na zastavenie vozidla pred prekážkou sa skladá z dvoch úsekov: reakčného času a samotnej brzdnej dráhy. Napríklad, keď vodič v rýchlosti 50 km/h zbadá prekážku a pri reakčnom čase jednej sekundy stihne zastaviť tesne pred ňou, je to v poriadku. Ak však na tom istom mieste zbadá prekážku v rýchlosti 70 km/h zastaviť nestihne a do prekážky vrazí rýchlosťou až 59 km/h. V priebehu rovnakého reakčného času jednej sekundy prejde vozidlo v rýchlosti 70 km/h o 5,5 m viac než začne brzdiť. Na snehu sa rozdiel v rýchlosti premietne do niekoľkonásobne dlhšej brzdnej dráhy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výstupný údaj na prídavnom displeji je na zamyslenie. Pri špičkovom reakčnom čase sústredeného vodiča 0,420 s a rýchlosti 69 km/h prejde vozidlo od momentu, keď vodič zbadá prekážku až 8 metrov, než začne účinne brzdiť. V bežnej premávke sa pohybuje priemerný čas reakcie okolo 1,0 s, a to je pri tej istej rýchlosti až 19 m !

Plynulé pohyby volantom

Systém ABS umožňuje súčasne brzdiť a vyhýbať sa prekážke. V kritickej situácii sa netreba báť "skočiť" na brzdový pedál (iba s ABS) a poriadne zatlačiť. Vznikne tak maximálny brzdný účinok. Aby mohol vodič túto výhodu ABS zužitkovať, nesmie prudko strhnúť volant, ale ho len plynulo natočiť do požadovaného smeru. Po chvíli tak vozidlo začne sledovať správny smer. Strmé pohyby volantom rozkolíšu vozidlo a môžu spôsobiť šmyk. Neprimerane natočené kolesá negujú účinok ABS a vozidlo ide v podstate rovno, hoci ABS funguje správne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aby si vodič osvojil správne reakcie pri núdzovom brzdení s ABS a súčasnom obchádzaní prekážky, v automobile je prídavný panel s červenými led diódami naľavo a napravo. Tesne pred prekážkou zasvieti jedna z nich a úlohou jazdca je vyhnúť sa prekážke druhou stranou. Inštruktor sa zameria na rýchlosť a presnosť reakcie. Za neprimerane prudký pohyb volantom dostáva žiak napomenutie.

 

 

 

Proti logike- zvládnutie nedotáčavého šmyku

Najrozšírenejšie vozidlá s predným náhonom, prípadne s náhonom všetkých kolies sa v ostrej zákrute správajú nedotáčavo, to znamená, že predná časť sa šmýka smerom von zo zákruty. Čím bližšie je vonkajší okraj zákruty, tým vodič inštinktívne viac natáča volant do vnútra zákruty. Kolesá však prestanú prenášať vodiacu silu a auto ide stále viac nedotáčavým šmykom von. Vtedy treba volant trochu nelogicky vrátiť späť, akoby "otvoriť zákrutu". Je to proti logike, ale kolesá takto znova získajú vodiacu schopnosť a auto skutočne zabočí. Pozor! Pridanie plynu alebo brzdenie v nedotáčavom šmyku nepomáha. Skôr je lepšie vytlačiť spojku a pracovať iba s volantom. Jedine tréningom sa dajú vypestovať na prvý pohľad nelogické, ale správne reakcie. Skôr ako pud sebazáchovy treba počúvať dobre mienené rady. Kto si ich neosvojí v tréningu, môže mať v praxi problém.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na našich diaľniciach sa na takomto povrchu bežne jazdí 100 až 120 km/h. Skúste sa v takejto rýchlosti vyhnúť prekážke bez pomoci stabilizačného systému. Zvládnuť Audi A6 nebolo jednoduché, nieto ešte menej stabilné malé auto. Samozrejme , že pri tréningu je systém ESP vypnutý aby si mohol vodič vychutnať silu Audi A6 4,2 quattro s výkonom 335k a tiež spozorovať,  čo sa deje keď to s takýmto autom preženie.  

 

Pretáčavý šmyk

Aby bolo možné dostať Audi A6 do pretáčavého šmyku, pred zákrutou bola mokrá gumená plachta. V situácii keď zadná časť autá letí von zo zákruty resp. predbieha prednú treba zladiť  prácu  s volantom a plynom. Samozrejme pri zadnom pohone už pridávať nemôžeme ale pri prednom pohone a pohone Quattro možno zakontrovanie volantu doplniť akceleráciou. Prvú kontru volantom dá takmer každý. Nesmie byť však ani veľká ani malá ani pridlhá lebo sa zadná časť síce v šmyku zastaví ale preletí do opačného smeru ešte väčšou rýchlosťou  a to sa  vyrovnáva veľmi ťažko. Asi netreba  dva krát rozprávať o tom, že výjazd pod plynom s výkonom 335 k bol pôsobivý. Inštruktor naše umenie ocenil ale pripomenul, že cieľom cvičenia  je niečo iné. Ale kto by odolal pokušeniu ...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 422
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 9 198
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 874
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 117
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 360
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 049
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  2. Ida Tittelová: Moravské Toskánsko
  3. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  4. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  5. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  6. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  7. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  8. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 669
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 22 961
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 393
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 235
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 929
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 278
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 923
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 495
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu