SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Tréning bezpečnej jazdy u profesionálov

Takmer všetky popredné automobilky majú svoje špecializované oddelenie a expertov, ktorí sa zaoberajú tréningom bezpečnej jazdy. Nám sa podarilo navštíviť Audi Driving Expirience pod vedením bývalých súťažných jazdcov Haralda Büttnera a Hans-Jürgena Müll

Takmer všetky popredné automobilky majú svoje špecializované oddelenie a expertov, ktorí sa zaoberajú tréningom bezpečnej jazdy. Nám sa podarilo navštíviť Audi Driving Expirience pod vedením bývalých súťažných jazdcov automobilky Audi, Nám sa podarilo navštíviť Audi Driving Expirience pod vedením bývalých súťažných jazdcov Haralda Büttnera a Hans-Jürgena Müllera. vyvrcholením tréningu bola jazda s Jürgenom Müllerom na Audi RS4 s výkonom 420k. Hoci Audi RS4 má hranice na míle vzdialené bežným vozidlám jazdec musí dodržiavať platné zákony fyziky. A tom profesionálny tréning je - uvedomiť si, čo môžem a čo dokážem.

Napriek tomu, že ide o školenie na profesionálnej úrovni, určené pokročilým vodičom s dlhoročnými skúsenosťami, základ tvoria staré známe zásady, na ktoré počas letnej sezóny opätovne zabúdame.Automobilová doprava je v podstate bermudský trojuholník vzťahu vodič, cesta a automobil. Vodič, ako jediný cíp trojuholníka, významnou mierou rozhoduje o výsledku jazdy. Cesta je buď suchá, mokrá, zasnežená, úzka, alebo široká a určite sa nám neprispôsobí. Vozidlo má alebo nemá isté technické prvky, má dané obutie a v priebehu jazdy sa tiež nemení.Jediný, kto sa môže prispôsobiť a ovplyvňovať veci, je vodič. Od neho závisí, či vozidlo za daných podmienok zostane na ceste alebo nie.

Fyziku neoklamú ani najlepší vodiči, či perfektné autá. Pôsobenie síl treba poznať, rešpektovať a využiť vo svoj prospech. Napríklad pri akcelerácii sa pôsobenie hmotnosti auta presúva na zadnú nápravu a pri brzdení na prednú. Zdanlivo nepodstatný fakt vážne ovplyvňuje prejazd zákrutou a správanie auta. Pridanie plynu alebo pribrzdenie má svoj význam podľa typu náhonu a druhu šmyku. Menej zaťažená náprava má totiž  nižšiu priľnavosť a skôr sa šmýka. Dobrý vodič tak môže v závislosti od druhu šmyku presunúť  váhu na tú nápravu, ktorá sa šmýka. Vzájomné pôsobenie síl  v trecej kružnici platí aj pre neveľkú stykovú plochu pneumatiky s cestou.  Málo kto si totiž uvedomuje, že aj to najdokonalejšie auto je v kontakte s cestou iba prostredníctvom štyroch malých plôch. Význam zimných pneumatík prípadne pohonu všetkých kolies Quattro tým pádom stúpa.  

 

Prvým predpokladom úspešného zvládnutia krízovej situácie je správny posed za volantom. Lepší je vyšší posed s medzerou medzi hlavou a stropom tak na jednu dlaň, noha pri stlačenom brzdovom pedáli má zostať ešte mierne pokrčená a operadlo si nastavíme tak, aby sme pri pohodlne opretom chrbte dočiahli na vrch venca volantu zápästím. Výšku ukotvenia bezpečnostného pásu a polohu opierky prispôsobíme svojej postave.

 

Harald Büttner názorne ukazuje, čo spôsobí nedostatočne napnutý pás pri náraze.

 

 

 

Pokrčené nohy majú svoj význam. Keď  je noha pri stlačení brzdového pedálu vystretá,  prípadný náraz sa môže preniesť do  kĺbu. V panike a tesne pred nárazom totiž  vodič  prudko brzdí a v  nesprávnej polohe sedadla tvorí jeho noha rovnú úsečku, čím sa sila nárazu prenáša do spomenutého kĺbu a do panvy.

Harald vraj pozná v Nemecku mnoho "športovo" založených vodičov, ktorí radi ležia za volantom s vystretými rukami. Ťažko si vie ale predstaviť ako dokážu otočiť volantom o viac ako 180 stupňov. Navyše pre vystreté ruky  pri náraze platí to isté, čo pre nohy ale tentokrát trpí ramenný kĺb.

Viete držať volant?
Každý spôsob nesprávneho držania volantu možno pomenovať. Niekto neustálym prechytávaním a poťahovaním volantu pripomína dojenie. Iní vodiči zasa krútia volantom iba pomocou dlane ako šofér na vysokozdvižnom vozíku. Veľkonočný zajačik drží volant oboma rukami na vrchu venca a hlavu má na čelnom skle. Tanečníci vykrúcajú ruku do nepochopiteľnej pózy už pri prvej otáčke volantom a riskujú zlomenie zápästia. Kedysi preferovaná poloha rúk "o desať dve" sa mierne upravila na trištvrte na tri. Teda ruky sú na pomyselnej deviatke a trojke, tak ako je tvarovaný volant. Na otočenie volantu o 180 stupňov netreba tým pádom prekladať ruky. Pri kompletnom otáčaní spodnú ruku včas vytiahneme a potom preložíme za vrchnú, ktorá sa medzičasom dostala dolu.

Technika na úrovni
Účastníci Audi driving experience majú možnosť jazdiť na špičkovej technike. V úvodnej fáze jednodňového kurzu  sa zoznámia s Audi A6 4,2 Quattro v jednoduchom slalome. Potom prichádzajú na rad rôzne cvičenia zamerané na jednotlivé úkony. Rozhodne je príjemné a poučné jazdiť s technikou na úrovni, ktorá vám nesmie prerásť cez hlavu. Na voľnej ploche letiska si mohol každý  vyskúšať  vyše tristo koní pod plným plynom.  Pokiaľ bol výkon pod kontrolou všetko bolo v poriadku.

 Reakčný čas verzus rýchlosť
Nedostatočný priestor na brzdenie a jazda "na nárazníku" za vpredu idúcim autom sú častými príčinami nehôd bez ohľadu na ročné obdobie, hoci v zime tento typ nehôd prevažuje. Vodiči si totiž neuvedomia, že priestor na zastavenie vozidla pred prekážkou sa skladá z dvoch úsekov: reakčného času a samotnej brzdnej dráhy. Napríklad, keď vodič v rýchlosti 50 km/h zbadá prekážku a pri reakčnom čase jednej sekundy stihne zastaviť tesne pred ňou, je to v poriadku. Ak však na tom istom mieste zbadá prekážku v rýchlosti 70 km/h zastaviť nestihne a do prekážky vrazí rýchlosťou až 59 km/h. V priebehu rovnakého reakčného času jednej sekundy prejde vozidlo v rýchlosti 70 km/h o 5,5 m viac než začne brzdiť. Na snehu sa rozdiel v rýchlosti premietne do niekoľkonásobne dlhšej brzdnej dráhy.

Výstupný údaj na prídavnom displeji je na zamyslenie. Pri špičkovom reakčnom čase sústredeného vodiča 0,420 s a rýchlosti 69 km/h prejde vozidlo od momentu, keď vodič zbadá prekážku až 8 metrov, než začne účinne brzdiť. V bežnej premávke sa pohybuje priemerný čas reakcie okolo 1,0 s, a to je pri tej istej rýchlosti až 19 m !

Plynulé pohyby volantom
Systém ABS umožňuje súčasne brzdiť a vyhýbať sa prekážke. V kritickej situácii sa netreba báť "skočiť" na brzdový pedál (iba s ABS) a poriadne zatlačiť. Vznikne tak maximálny brzdný účinok. Aby mohol vodič túto výhodu ABS zužitkovať, nesmie prudko strhnúť volant, ale ho len plynulo natočiť do požadovaného smeru. Po chvíli tak vozidlo začne sledovať správny smer. Strmé pohyby volantom rozkolíšu vozidlo a môžu spôsobiť šmyk. Neprimerane natočené kolesá negujú účinok ABS a vozidlo ide v podstate rovno, hoci ABS funguje správne.

Aby si vodič osvojil správne reakcie pri núdzovom brzdení s ABS a súčasnom obchádzaní prekážky, v automobile je prídavný panel s červenými led diódami naľavo a napravo. Tesne pred prekážkou zasvieti jedna z nich a úlohou jazdca je vyhnúť sa prekážke druhou stranou. Inštruktor sa zameria na rýchlosť a presnosť reakcie. Za neprimerane prudký pohyb volantom dostáva žiak napomenutie.

 

 

 

Proti logike- zvládnutie nedotáčavého šmyku

Najrozšírenejšie vozidlá s predným náhonom, prípadne s náhonom všetkých kolies sa v ostrej zákrute správajú nedotáčavo, to znamená, že predná časť sa šmýka smerom von zo zákruty. Čím bližšie je vonkajší okraj zákruty, tým vodič inštinktívne viac natáča volant do vnútra zákruty. Kolesá však prestanú prenášať vodiacu silu a auto ide stále viac nedotáčavým šmykom von. Vtedy treba volant trochu nelogicky vrátiť späť, akoby "otvoriť zákrutu". Je to proti logike, ale kolesá takto znova získajú vodiacu schopnosť a auto skutočne zabočí. Pozor! Pridanie plynu alebo brzdenie v nedotáčavom šmyku nepomáha. Skôr je lepšie vytlačiť spojku a pracovať iba s volantom. Jedine tréningom sa dajú vypestovať na prvý pohľad nelogické, ale správne reakcie. Skôr ako pud sebazáchovy treba počúvať dobre mienené rady. Kto si ich neosvojí v tréningu, môže mať v praxi problém.

Na našich diaľniciach sa na takomto povrchu bežne jazdí 100 až 120 km/h. Skúste sa v takejto rýchlosti vyhnúť prekážke bez pomoci stabilizačného systému. Zvládnuť Audi A6 nebolo jednoduché, nieto ešte menej stabilné malé auto. Samozrejme , že pri tréningu je systém ESP vypnutý aby si mohol vodič vychutnať silu Audi A6 4,2 quattro s výkonom 335k a tiež spozorovať,  čo sa deje keď to s takýmto autom preženie.  

 

Pretáčavý šmyk
Aby bolo možné dostať Audi A6 do pretáčavého šmyku, pred zákrutou bola mokrá gumená plachta. V situácii keď zadná časť autá letí von zo zákruty resp. predbieha prednú treba zladiť  prácu  s volantom a plynom. Samozrejme pri zadnom pohone už pridávať nemôžeme ale pri prednom pohone a pohone Quattro možno zakontrovanie volantu doplniť akceleráciou. Prvú kontru volantom dá takmer každý. Nesmie byť však ani veľká ani malá ani pridlhá lebo sa zadná časť síce v šmyku zastaví ale preletí do opačného smeru ešte väčšou rýchlosťou  a to sa  vyrovnáva veľmi ťažko. Asi netreba  dva krát rozprávať o tom, že výjazd pod plynom s výkonom 335 k bol pôsobivý. Inštruktor naše umenie ocenil ale pripomenul, že cieľom cvičenia  je niečo iné. Ale kto by odolal pokušeniu ...

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spánok – základ pevných vzťahov
  2. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  3. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  4. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  5. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  6. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  7. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  8. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  10. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  1. QSI International School of Bratislava
  2. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  3. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  6. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  7. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  8. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 074
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 12 400
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 132
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 739
  5. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 4 229
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 901
  7. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 707
  8. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 679
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 507
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 316
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová čaká s dcérami Leou (vpravo) a Emou (druhá vpravo).

Poslanec tvrdí, že status, ktorý vyvolal urážky, nemyslel ironicky.


2 h
Minister vnútra SR Roman Mikulec (OĽaNO).

Minister zatiaľ nepovedal, ako s výsledkami naloží.


2 h
Soňa Jánošová

Minister financií ďakuje ministerke kultúry za pochopenie.


18. okt
Zoltán Müller, CEO spoločnosti Lucron.

Mohli by sme stavať aj viac, hovorí Zoltán Müller.


17. okt

Neprehliadnite tiež

Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


4 h
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Šikana
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia
  3. Ján Marton: Revolúciu v manažmente vody organizujú progresívni blázni, vodníci a podvodníci na ministerstve pôdohospodárstva
  4. Irena Šimuneková: Farby jesene
  5. Miriam Studeničová: Ako funguje karma, alebo ľudský osud?
  6. Anton Polakovič: Posledná bosorka?
  7. Irena Šimuneková: Jeseň na lúkach
  8. Ladislav Stupak: Dukáty
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 17 591
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 10 686
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 221
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 806
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 560
  6. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 4 145
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 825
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 723
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu