SME

Crash test – Citroen C6 dosiahol najvyššiu možnú ochranu chodcov

Francúzka automobilka Citroen prináša s modelom C6 technologickú ofenzívu a pokrok, ktorý bol Citroenom vlastný už niekoľko desaťročí pred tým. Najnovšie Citroen C6 získal až štyri hviezdy za ochranu chodcov s kúškach Euro NCAP.

Francúzka automobilka Citroen prináša s modelom C6 technologickú ofenzívu a pokrok, ktorý bol Citroenom vlastný už niekoľko desaťročí pred tým (hydraulické pruženie, natáčacie svetlomety). Dlhšia absencia vo vyššej strednej triede Citroenu jednoznačne prospela, pretože Citroen C6 má okrem netradičného vzhľadu, množstvo nových prvkov vrátane aktívnej prednej kapoty. Prvé teoretické informácie o aktívnej kapote a ochrane chodcov mohli znieť trúfalo a nadnesene ale nedávny nárazový test nezávislej skúšobne Euro NCAP ukázal, že C6 bude vážnym míľnikom v ochrane chodcov, za ktorú získal štyri hviezdy. Kým v čelnom a bočnom náraze dosiahol model C6 výsledky primerané svojej triede v ochrane chodcov predbehol všetkých konkurentov. Luxusné limuzíny sú totiž najväčším nepriateľom chodcov, nakoľko dospelú posádku a deti v autosedačkách chránia na vysokej úrovni (4 až 5 hviezd), ale tým pádom sa stávajú nebezpečné voči chodcom, ktorý vždy ťahajú za kratší koniec. Problémom limuzín sú tvrdé hrany prednej časti, rozmerná predná kapota a extrémne malý deformačný priestor medzi kapotou a pevnými časťami motora. Citroen sa k doposiaľ nevídanému výsledku dopracoval pomocou prednej kapoty, ktorá sa v prípade stretu s chodcom nadvihne. Medzi motorom a mäkkou kapotou vznikne väčší priestor na deformáciu. Kapota sa potom správa ako záchranná „plachta“ pre hornú časť tela chodca. Oblé nárazníky a jemný prechod medzi čelom automobilu a prednou kapotou nie je tak iba požiadavkou aerodynamiky. V mieste kde sa stretá čelná maska a kapota má chodec stehná, ktoré sú vystavené vysokému riziku zranenia. O jeho prežití ďalej rozhoduje tvar a tuhosť prednej kapoty v mieste dopadu hlavy. Efektne tvarovaná kapota BMW 5 s ostrou hranou v mieste dopadu hlavy spôsobuje chodcom veľké problémy. Limuzína s aktívnou kapotou dáva chodcovi 74 % - nú šancu na prežitie. Nový Jeep Grand Cherokee s rovnako dobrou ochranou posádky nedostal za bezpečnosť chodcov ani jeden bod a ani jednu hviezdu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Auto plné výbušnín
Automobilový priemysel je skvelým príkladom toho, ako možno výbušniny využiť aj v prospech ochrany a bezpečnosti človeka. Najskôr sa pyrotechnické nálože objavili v čelných airbagoch, ktoré sa pomocou tlakovej vlny z výbuchu nafúknu vo veľmi krátkom čase. Po airbagoch sa objavili pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov. Tie v prípade nárazu vybuchnú a napnú bezpčenostný pás, čím optimalizujú účinok airbagu. V niektorých automobiloch počas nárazu explodujú aj pyrotechnické odpojovače batérie. Okamžite sa tak preruší dodávka prúdu v havarovanom vozidle, čím sa zamedzí skratom a možnému požiaru. Ak spočítame všetky vzduchové vankúše (deväť), pyrotechnické prepínače pásov a najnovšie aj výbušné ukotvenie aktívnej kapoty v limuzíne C6 tak narátame celkom trinásť náloží, ktoré v závislosti od typu nárazu explodujú.

SkryťVypnúť reklamu


Na zamyslenie
Citroen C6 stanovil nové meradlá v ochrane chodcov , ktoré bude konkurencia zrejme nasledovať. Aktívnu kapotu bude mať však minimum vozidiel na cestách a preto aj naďalej zostáva osud chodcov na ohľaduplnosti vodičov a dodržiavaní predpisov. Rýchlosť testovacej procedúry (náraz do chodca) je stanovená na 40 km/h podľa záznamov zo skutočných nehôd. V mestách sa totiž jazda rýchlo a tomu zodpovedá aj rýchlosť nárazu. Napríklad, keď vodič v rýchlosti 50 km/h zbadá náhle prekážku (chodca) a pri reakčnom čase jednej sekundy stihne zastaviť tesne pred ním, je to v poriadku. Ak však na tom istom mieste zbadá chodca v rýchlosti 70 km/h zastaviť nestihne a zrazí ho rýchlosťou až 59 km/h, hoci ide o to isté auto a rovnaký reakčný čas vodiča. V priebehu rovnakej reakcie (cca 1s) prejde vozidlo v rýchlosti 70 km/h o 5,5 m viac ako pri 50 km/h.

SkryťVypnúť reklamu


Senzor v nárazníku dokáže identifikovať charakter nárazu a vyhodnotí, či vozidlo naráža do chodca alebo do inej prekážky. Okrem dvoch senzorov demolácie má nárazník optické vlákna a senzor toku svetla. Nárazník deformujúci sa o nohy vodiča preruší svetelný tok vo vláknach a dá povel na nadvihnutie zadnej časti kapoty pomocou pyrotechnických podložiek.

 

 

 

Nová vlajková loď C6 dosiahla za ochranu dospelých cestujúcich 34 bodov a teda 5 hviezd. Tuhá karoséria využíva na ochranu posádky čelné, bočné, hlavové a kolenné airbagy. Tento výsledok je v triede luxusných limuzín celkom bežný. Senzory v nárazníku identifikovali pevnú prekážku a kapota sa nenadvihla aby poskytla potrebnú ochranu posádke.

 

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

Testované vozidlo zráža figurínu chodca v rýchlosti 40 km/h. Priebeh nárazu sledujú vysokorýchlostné kamery, senzory rozmiestnené na prednej kapote a tiež vo figuríne. Počítač zo vstupných údajov vyhodnotí náraz určí problematické miesta a zadefinuje šancu prežitia chodca.

 

 

 

 

Ochrana chodcov (40km/h) - vyššia stredná trieda

Vozidlo Šanca prežitia Hviezdy Body
Citroen C6 78 % 28
Lexus GS 50 % 18
Mercedes Benz E 11 % 4
AUDI A6 8 % 3
Peugeot 607 8 % 3
BMW 5 6 % 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 415
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 9 464
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 863
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 185
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 373
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 059
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  2. Ida Tittelová: Moravské Toskánsko
  3. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  4. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  5. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  6. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  7. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  8. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 669
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 22 961
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 393
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 235
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 929
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 278
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 923
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 495
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu