SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Crash test – Citroen C6 dosiahol najvyššiu možnú ochranu chodcov

Francúzka automobilka Citroen prináša s modelom C6 technologickú ofenzívu a pokrok, ktorý bol Citroenom vlastný už niekoľko desaťročí pred tým. Najnovšie Citroen C6 získal až štyri hviezdy za ochranu chodcov s kúškach Euro NCAP.

Francúzka automobilka Citroen prináša s modelom C6 technologickú ofenzívu a pokrok, ktorý bol Citroenom vlastný už niekoľko desaťročí pred tým (hydraulické pruženie, natáčacie svetlomety). Dlhšia absencia vo vyššej strednej triede Citroenu jednoznačne prospela, pretože Citroen C6 má okrem netradičného vzhľadu, množstvo nových prvkov vrátane aktívnej prednej kapoty. Prvé teoretické informácie o aktívnej kapote a ochrane chodcov mohli znieť trúfalo a nadnesene ale nedávny nárazový test nezávislej skúšobne Euro NCAP ukázal, že C6 bude vážnym míľnikom v ochrane chodcov, za ktorú získal štyri hviezdy. Kým v čelnom a bočnom náraze dosiahol model C6 výsledky primerané svojej triede v ochrane chodcov predbehol všetkých konkurentov. Luxusné limuzíny sú totiž najväčším nepriateľom chodcov, nakoľko dospelú posádku a deti v autosedačkách chránia na vysokej úrovni (4 až 5 hviezd), ale tým pádom sa stávajú nebezpečné voči chodcom, ktorý vždy ťahajú za kratší koniec. Problémom limuzín sú tvrdé hrany prednej časti, rozmerná predná kapota a extrémne malý deformačný priestor medzi kapotou a pevnými časťami motora. Citroen sa k doposiaľ nevídanému výsledku dopracoval pomocou prednej kapoty, ktorá sa v prípade stretu s chodcom nadvihne. Medzi motorom a mäkkou kapotou vznikne väčší priestor na deformáciu. Kapota sa potom správa ako záchranná „plachta“ pre hornú časť tela chodca. Oblé nárazníky a jemný prechod medzi čelom automobilu a prednou kapotou nie je tak iba požiadavkou aerodynamiky. V mieste kde sa stretá čelná maska a kapota má chodec stehná, ktoré sú vystavené vysokému riziku zranenia. O jeho prežití ďalej rozhoduje tvar a tuhosť prednej kapoty v mieste dopadu hlavy. Efektne tvarovaná kapota BMW 5 s ostrou hranou v mieste dopadu hlavy spôsobuje chodcom veľké problémy. Limuzína s aktívnou kapotou dáva chodcovi 74 % - nú šancu na prežitie. Nový Jeep Grand Cherokee s rovnako dobrou ochranou posádky nedostal za bezpečnosť chodcov ani jeden bod a ani jednu hviezdu.

Auto plné výbušnín
Automobilový priemysel je skvelým príkladom toho, ako možno výbušniny využiť aj v prospech ochrany a bezpečnosti človeka. Najskôr sa pyrotechnické nálože objavili v čelných airbagoch, ktoré sa pomocou tlakovej vlny z výbuchu nafúknu vo veľmi krátkom čase. Po airbagoch sa objavili pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov. Tie v prípade nárazu vybuchnú a napnú bezpčenostný pás, čím optimalizujú účinok airbagu. V niektorých automobiloch počas nárazu explodujú aj pyrotechnické odpojovače batérie. Okamžite sa tak preruší dodávka prúdu v havarovanom vozidle, čím sa zamedzí skratom a možnému požiaru. Ak spočítame všetky vzduchové vankúše (deväť), pyrotechnické prepínače pásov a najnovšie aj výbušné ukotvenie aktívnej kapoty v limuzíne C6 tak narátame celkom trinásť náloží, ktoré v závislosti od typu nárazu explodujú.


Na zamyslenie
Citroen C6 stanovil nové meradlá v ochrane chodcov , ktoré bude konkurencia zrejme nasledovať. Aktívnu kapotu bude mať však minimum vozidiel na cestách a preto aj naďalej zostáva osud chodcov na ohľaduplnosti vodičov a dodržiavaní predpisov. Rýchlosť testovacej procedúry (náraz do chodca) je stanovená na 40 km/h podľa záznamov zo skutočných nehôd. V mestách sa totiž jazda rýchlo a tomu zodpovedá aj rýchlosť nárazu. Napríklad, keď vodič v rýchlosti 50 km/h zbadá náhle prekážku (chodca) a pri reakčnom čase jednej sekundy stihne zastaviť tesne pred ním, je to v poriadku. Ak však na tom istom mieste zbadá chodca v rýchlosti 70 km/h zastaviť nestihne a zrazí ho rýchlosťou až 59 km/h, hoci ide o to isté auto a rovnaký reakčný čas vodiča. V priebehu rovnakej reakcie (cca 1s) prejde vozidlo v rýchlosti 70 km/h o 5,5 m viac ako pri 50 km/h.


Senzor v nárazníku dokáže identifikovať charakter nárazu a vyhodnotí, či vozidlo naráža do chodca alebo do inej prekážky. Okrem dvoch senzorov demolácie má nárazník optické vlákna a senzor toku svetla. Nárazník deformujúci sa o nohy vodiča preruší svetelný tok vo vláknach a dá povel na nadvihnutie zadnej časti kapoty pomocou pyrotechnických podložiek.

 

 

 

Nová vlajková loď C6 dosiahla za ochranu dospelých cestujúcich 34 bodov a teda 5 hviezd. Tuhá karoséria využíva na ochranu posádky čelné, bočné, hlavové a kolenné airbagy. Tento výsledok je v triede luxusných limuzín celkom bežný. Senzory v nárazníku identifikovali pevnú prekážku a kapota sa nenadvihla aby poskytla potrebnú ochranu posádke.

 

 

 

Testované vozidlo zráža figurínu chodca v rýchlosti 40 km/h. Priebeh nárazu sledujú vysokorýchlostné kamery, senzory rozmiestnené na prednej kapote a tiež vo figuríne. Počítač zo vstupných údajov vyhodnotí náraz určí problematické miesta a zadefinuje šancu prežitia chodca.

 

 

 

 

Ochrana chodcov (40km/h) - vyššia stredná trieda

Vozidlo Šanca prežitia Hviezdy Body
Citroen C6 78 % 28
Lexus GS 50 % 18
Mercedes Benz E 11 % 4
AUDI A6 8 % 3
Peugeot 607 8 % 3
BMW 5 6 % 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 21 226
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 200
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 002
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 665
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 860
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 916
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 603
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 510
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 292
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 282
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Laboratóriá odhalili 1728 nových prípadov, krízový štáb rokuje o lockdowne (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.
Momentka z Giro d'Italia 2020.
Beata Javorcik
Cynická obluda

Zázrak v parlamente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson