SME
Nedeľa, 17. október, 2021 | Meniny má HedvigaKrížovkyKrížovky

Crash test – Citroen C6 dosiahol najvyššiu možnú ochranu chodcov

Francúzka automobilka Citroen prináša s modelom C6 technologickú ofenzívu a pokrok, ktorý bol Citroenom vlastný už niekoľko desaťročí pred tým. Najnovšie Citroen C6 získal až štyri hviezdy za ochranu chodcov s kúškach Euro NCAP.

Francúzka automobilka Citroen prináša s modelom C6 technologickú ofenzívu a pokrok, ktorý bol Citroenom vlastný už niekoľko desaťročí pred tým (hydraulické pruženie, natáčacie svetlomety). Dlhšia absencia vo vyššej strednej triede Citroenu jednoznačne prospela, pretože Citroen C6 má okrem netradičného vzhľadu, množstvo nových prvkov vrátane aktívnej prednej kapoty. Prvé teoretické informácie o aktívnej kapote a ochrane chodcov mohli znieť trúfalo a nadnesene ale nedávny nárazový test nezávislej skúšobne Euro NCAP ukázal, že C6 bude vážnym míľnikom v ochrane chodcov, za ktorú získal štyri hviezdy. Kým v čelnom a bočnom náraze dosiahol model C6 výsledky primerané svojej triede v ochrane chodcov predbehol všetkých konkurentov. Luxusné limuzíny sú totiž najväčším nepriateľom chodcov, nakoľko dospelú posádku a deti v autosedačkách chránia na vysokej úrovni (4 až 5 hviezd), ale tým pádom sa stávajú nebezpečné voči chodcom, ktorý vždy ťahajú za kratší koniec. Problémom limuzín sú tvrdé hrany prednej časti, rozmerná predná kapota a extrémne malý deformačný priestor medzi kapotou a pevnými časťami motora. Citroen sa k doposiaľ nevídanému výsledku dopracoval pomocou prednej kapoty, ktorá sa v prípade stretu s chodcom nadvihne. Medzi motorom a mäkkou kapotou vznikne väčší priestor na deformáciu. Kapota sa potom správa ako záchranná „plachta“ pre hornú časť tela chodca. Oblé nárazníky a jemný prechod medzi čelom automobilu a prednou kapotou nie je tak iba požiadavkou aerodynamiky. V mieste kde sa stretá čelná maska a kapota má chodec stehná, ktoré sú vystavené vysokému riziku zranenia. O jeho prežití ďalej rozhoduje tvar a tuhosť prednej kapoty v mieste dopadu hlavy. Efektne tvarovaná kapota BMW 5 s ostrou hranou v mieste dopadu hlavy spôsobuje chodcom veľké problémy. Limuzína s aktívnou kapotou dáva chodcovi 74 % - nú šancu na prežitie. Nový Jeep Grand Cherokee s rovnako dobrou ochranou posádky nedostal za bezpečnosť chodcov ani jeden bod a ani jednu hviezdu.

Auto plné výbušnín
Automobilový priemysel je skvelým príkladom toho, ako možno výbušniny využiť aj v prospech ochrany a bezpečnosti človeka. Najskôr sa pyrotechnické nálože objavili v čelných airbagoch, ktoré sa pomocou tlakovej vlny z výbuchu nafúknu vo veľmi krátkom čase. Po airbagoch sa objavili pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov. Tie v prípade nárazu vybuchnú a napnú bezpčenostný pás, čím optimalizujú účinok airbagu. V niektorých automobiloch počas nárazu explodujú aj pyrotechnické odpojovače batérie. Okamžite sa tak preruší dodávka prúdu v havarovanom vozidle, čím sa zamedzí skratom a možnému požiaru. Ak spočítame všetky vzduchové vankúše (deväť), pyrotechnické prepínače pásov a najnovšie aj výbušné ukotvenie aktívnej kapoty v limuzíne C6 tak narátame celkom trinásť náloží, ktoré v závislosti od typu nárazu explodujú.


Na zamyslenie
Citroen C6 stanovil nové meradlá v ochrane chodcov , ktoré bude konkurencia zrejme nasledovať. Aktívnu kapotu bude mať však minimum vozidiel na cestách a preto aj naďalej zostáva osud chodcov na ohľaduplnosti vodičov a dodržiavaní predpisov. Rýchlosť testovacej procedúry (náraz do chodca) je stanovená na 40 km/h podľa záznamov zo skutočných nehôd. V mestách sa totiž jazda rýchlo a tomu zodpovedá aj rýchlosť nárazu. Napríklad, keď vodič v rýchlosti 50 km/h zbadá náhle prekážku (chodca) a pri reakčnom čase jednej sekundy stihne zastaviť tesne pred ním, je to v poriadku. Ak však na tom istom mieste zbadá chodca v rýchlosti 70 km/h zastaviť nestihne a zrazí ho rýchlosťou až 59 km/h, hoci ide o to isté auto a rovnaký reakčný čas vodiča. V priebehu rovnakej reakcie (cca 1s) prejde vozidlo v rýchlosti 70 km/h o 5,5 m viac ako pri 50 km/h.


Senzor v nárazníku dokáže identifikovať charakter nárazu a vyhodnotí, či vozidlo naráža do chodca alebo do inej prekážky. Okrem dvoch senzorov demolácie má nárazník optické vlákna a senzor toku svetla. Nárazník deformujúci sa o nohy vodiča preruší svetelný tok vo vláknach a dá povel na nadvihnutie zadnej časti kapoty pomocou pyrotechnických podložiek.

 

 

 

Nová vlajková loď C6 dosiahla za ochranu dospelých cestujúcich 34 bodov a teda 5 hviezd. Tuhá karoséria využíva na ochranu posádky čelné, bočné, hlavové a kolenné airbagy. Tento výsledok je v triede luxusných limuzín celkom bežný. Senzory v nárazníku identifikovali pevnú prekážku a kapota sa nenadvihla aby poskytla potrebnú ochranu posádke.

 

 

 

Testované vozidlo zráža figurínu chodca v rýchlosti 40 km/h. Priebeh nárazu sledujú vysokorýchlostné kamery, senzory rozmiestnené na prednej kapote a tiež vo figuríne. Počítač zo vstupných údajov vyhodnotí náraz určí problematické miesta a zadefinuje šancu prežitia chodca.

 

 

 

 

Ochrana chodcov (40km/h) - vyššia stredná trieda

Vozidlo Šanca prežitia Hviezdy Body
Citroen C6 78 % 28
Lexus GS 50 % 18
Mercedes Benz E 11 % 4
AUDI A6 8 % 3
Peugeot 607 8 % 3
BMW 5 6 % 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  4. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  5. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  6. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  7. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  10. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 19 440
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 780
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 7 478
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 416
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 5 105
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 409
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 990
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 752
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 325
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 062
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V septembri sme sa (nielen) vďaka pápežovi veľa dozvedeli o miestnom podkarpatskom konzervativizme.


Jozef Majský

Život Jozefa Majského bol plný vzletov a pádov.


15. okt
Chuligáni na ihrisku.

Rozhodca zápas predčasne ukončil.


48m
Premiér Andrej Babiš počas českých parlamentných volieb 2021.

Žiadny český návod, ako poraziť populistov Babišovho typu, neexistuje.


14. okt

Neprehliadnite tiež

Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt
Peugeot 308 GT

V ponuke je benzín, diesel aj plug-in hybrid.


12. okt

Blogy SME

  1. Ján Marton: Aký otec taký syn - agrobarón Becík a 59 zmanipulovaných starostov pred úradom vlády.
  2. Věra Tepličková: S dojatím a slzou v jednom oku
  3. Marián Kozák: S Mariánom Kozákom hovoríme o 6. svetovom kongrese zdravotne postihnutých občanov v Japonsku
  4. Anna Milanová: Ako sviece... 2021
  5. Peter Slamenik: Otužovačka v plnom prúde
  6. Kristína Jakubičková: Podporovateľ očkovania sa volá vaxer?
  7. Rudolfa Vallová: Globsec, globalizácia, glokalizácia
  8. Emil Lobotka: Sloboda a realita
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 19 589
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 9 682
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 064
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 210
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 345
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 4 701
  7. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 384
  8. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 371
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu