Crash test – Citroen C6 dosiahol najvyššiu možnú ochranu chodcov

Francúzka automobilka Citroen prináša s modelom C6 technologickú ofenzívu a pokrok, ktorý bol Citroenom vlastný už niekoľko desaťročí pred tým. Najnovšie Citroen C6 získal až štyri hviezdy za ochranu chodcov s kúškach Euro NCAP.

Francúzka automobilka Citroen prináša s modelom C6 technologickú ofenzívu a pokrok, ktorý bol Citroenom vlastný už niekoľko desaťročí pred tým (hydraulické pruženie, natáčacie svetlomety). Dlhšia absencia vo vyššej strednej triede Citroenu jednoznačne prospela, pretože Citroen C6 má okrem netradičného vzhľadu, množstvo nových prvkov vrátane aktívnej prednej kapoty. Prvé teoretické informácie o aktívnej kapote a ochrane chodcov mohli znieť trúfalo a nadnesene ale nedávny nárazový test nezávislej skúšobne Euro NCAP ukázal, že C6 bude vážnym míľnikom v ochrane chodcov, za ktorú získal štyri hviezdy. Kým v čelnom a bočnom náraze dosiahol model C6 výsledky primerané svojej triede v ochrane chodcov predbehol všetkých konkurentov. Luxusné limuzíny sú totiž najväčším nepriateľom chodcov, nakoľko dospelú posádku a deti v autosedačkách chránia na vysokej úrovni (4 až 5 hviezd), ale tým pádom sa stávajú nebezpečné voči chodcom, ktorý vždy ťahajú za kratší koniec. Problémom limuzín sú tvrdé hrany prednej časti, rozmerná predná kapota a extrémne malý deformačný priestor medzi kapotou a pevnými časťami motora. Citroen sa k doposiaľ nevídanému výsledku dopracoval pomocou prednej kapoty, ktorá sa v prípade stretu s chodcom nadvihne. Medzi motorom a mäkkou kapotou vznikne väčší priestor na deformáciu. Kapota sa potom správa ako záchranná „plachta“ pre hornú časť tela chodca. Oblé nárazníky a jemný prechod medzi čelom automobilu a prednou kapotou nie je tak iba požiadavkou aerodynamiky. V mieste kde sa stretá čelná maska a kapota má chodec stehná, ktoré sú vystavené vysokému riziku zranenia. O jeho prežití ďalej rozhoduje tvar a tuhosť prednej kapoty v mieste dopadu hlavy. Efektne tvarovaná kapota BMW 5 s ostrou hranou v mieste dopadu hlavy spôsobuje chodcom veľké problémy. Limuzína s aktívnou kapotou dáva chodcovi 74 % - nú šancu na prežitie. Nový Jeep Grand Cherokee s rovnako dobrou ochranou posádky nedostal za bezpečnosť chodcov ani jeden bod a ani jednu hviezdu.

Auto plné výbušnín
Automobilový priemysel je skvelým príkladom toho, ako možno výbušniny využiť aj v prospech ochrany a bezpečnosti človeka. Najskôr sa pyrotechnické nálože objavili v čelných airbagoch, ktoré sa pomocou tlakovej vlny z výbuchu nafúknu vo veľmi krátkom čase. Po airbagoch sa objavili pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov. Tie v prípade nárazu vybuchnú a napnú bezpčenostný pás, čím optimalizujú účinok airbagu. V niektorých automobiloch počas nárazu explodujú aj pyrotechnické odpojovače batérie. Okamžite sa tak preruší dodávka prúdu v havarovanom vozidle, čím sa zamedzí skratom a možnému požiaru. Ak spočítame všetky vzduchové vankúše (deväť), pyrotechnické prepínače pásov a najnovšie aj výbušné ukotvenie aktívnej kapoty v limuzíne C6 tak narátame celkom trinásť náloží, ktoré v závislosti od typu nárazu explodujú.


Na zamyslenie
Citroen C6 stanovil nové meradlá v ochrane chodcov , ktoré bude konkurencia zrejme nasledovať. Aktívnu kapotu bude mať však minimum vozidiel na cestách a preto aj naďalej zostáva osud chodcov na ohľaduplnosti vodičov a dodržiavaní predpisov. Rýchlosť testovacej procedúry (náraz do chodca) je stanovená na 40 km/h podľa záznamov zo skutočných nehôd. V mestách sa totiž jazda rýchlo a tomu zodpovedá aj rýchlosť nárazu. Napríklad, keď vodič v rýchlosti 50 km/h zbadá náhle prekážku (chodca) a pri reakčnom čase jednej sekundy stihne zastaviť tesne pred ním, je to v poriadku. Ak však na tom istom mieste zbadá chodca v rýchlosti 70 km/h zastaviť nestihne a zrazí ho rýchlosťou až 59 km/h, hoci ide o to isté auto a rovnaký reakčný čas vodiča. V priebehu rovnakej reakcie (cca 1s) prejde vozidlo v rýchlosti 70 km/h o 5,5 m viac ako pri 50 km/h.


Senzor v nárazníku dokáže identifikovať charakter nárazu a vyhodnotí, či vozidlo naráža do chodca alebo do inej prekážky. Okrem dvoch senzorov demolácie má nárazník optické vlákna a senzor toku svetla. Nárazník deformujúci sa o nohy vodiča preruší svetelný tok vo vláknach a dá povel na nadvihnutie zadnej časti kapoty pomocou pyrotechnických podložiek.

 

 

 

Nová vlajková loď C6 dosiahla za ochranu dospelých cestujúcich 34 bodov a teda 5 hviezd. Tuhá karoséria využíva na ochranu posádky čelné, bočné, hlavové a kolenné airbagy. Tento výsledok je v triede luxusných limuzín celkom bežný. Senzory v nárazníku identifikovali pevnú prekážku a kapota sa nenadvihla aby poskytla potrebnú ochranu posádke.

 

 

 

Testované vozidlo zráža figurínu chodca v rýchlosti 40 km/h. Priebeh nárazu sledujú vysokorýchlostné kamery, senzory rozmiestnené na prednej kapote a tiež vo figuríne. Počítač zo vstupných údajov vyhodnotí náraz určí problematické miesta a zadefinuje šancu prežitia chodca.

 

 

 

 

Ochrana chodcov (40km/h) - vyššia stredná trieda

Vozidlo Šanca prežitia Hviezdy Body
Citroen C6 78 % 28
Lexus GS 50 % 18
Mercedes Benz E 11 % 4
AUDI A6 8 % 3
Peugeot 607 8 % 3
BMW 5 6 % 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Arabská exotika: TOP hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  5. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  6. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Najužitočnejšia appka
  10. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  1. Arabská exotika: TOP hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  10. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  1. Najužitočnejšia appka 16 376
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 14 785
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 571
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 12 410
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 931
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 556
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 190
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 213
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 946
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 414

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko väzní boháča z Ruska, ktorý hovoril o úplatkoch pre Kremeľ

Valentin Vinogradov sa mal dopustiť podvodu pri obchode s nehnuteľnosťou. Nikomu pritom nevznikla škoda.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kúpiť lístky na hokej cez web? Nemožné

Robili čo mohli, dopadlo to ako vždy.

Stĺpček Petra Schutza

O vydaní Vinogradova do Ruska by sa nemalo ani uvažovať

Rusko nie je právny štát.

ŠPORT

Trnava šokovala Brusel, hrdinom bol dvadsaťročný mladík

Senzácia pokračuje aj naďalej.

Neprehliadnite tiež

Podcast Za Volantom

Za volantom: Aké sú najväčšie chyby slovenských vodičov?

Spúšťame nový týždenný podcast o autách.

Centrum Paríža bude raz za mesiac bez áut

Opatrenia sa budú opakovať každú prvú nedeľu v mesiaci.

Peugeot zabalil budúcnosť do minulosti a predstavuje koncept e-Legend

Elektromobil zrýchli z nuly na sto pod štyri sekundy.

Doručovateľské dodávky chce Renault zmeniť na inteligentný vlak

Najnovší koncept EZ-PRO je jednou z vízií o preprave tovaru v budúcnosti.

Už si len tak nezatiahnete. Z áut sa vytráca ručná brzda

Mechanickú brzdu majú len malé lacné autá.