Francúzka automobilka Citroen prináša s modelom C6 technologickú ofenzívu a pokrok, ktorý bol Citroenom vlastný už niekoľko desaťročí pred tým (hydraulické pruženie, natáčacie svetlomety). Dlhšia absencia vo vyššej strednej triede Citroenu jednoznačne prospela, pretože Citroen C6 má okrem netradičného vzhľadu, množstvo nových prvkov vrátane aktívnej prednej kapoty. Prvé teoretické informácie o aktívnej kapote a ochrane chodcov mohli znieť trúfalo a nadnesene ale nedávny nárazový test nezávislej skúšobne Euro NCAP ukázal, že C6 bude vážnym míľnikom v ochrane chodcov, za ktorú získal štyri hviezdy. Kým v čelnom a bočnom náraze dosiahol model C6 výsledky primerané svojej triede v ochrane chodcov predbehol všetkých konkurentov. Luxusné limuzíny sú totiž najväčším nepriateľom chodcov, nakoľko dospelú posádku a deti v autosedačkách chránia na vysokej úrovni (4 až 5 hviezd), ale tým pádom sa stávajú nebezpečné voči chodcom, ktorý vždy ťahajú za kratší koniec. Problémom limuzín sú tvrdé hrany prednej časti, rozmerná predná kapota a extrémne malý deformačný priestor medzi kapotou a pevnými časťami motora. Citroen sa k doposiaľ nevídanému výsledku dopracoval pomocou prednej kapoty, ktorá sa v prípade stretu s chodcom nadvihne. Medzi motorom a mäkkou kapotou vznikne väčší priestor na deformáciu. Kapota sa potom správa ako záchranná „plachta“ pre hornú časť tela chodca. Oblé nárazníky a jemný prechod medzi čelom automobilu a prednou kapotou nie je tak iba požiadavkou aerodynamiky. V mieste kde sa stretá čelná maska a kapota má chodec stehná, ktoré sú vystavené vysokému riziku zranenia. O jeho prežití ďalej rozhoduje tvar a tuhosť prednej kapoty v mieste dopadu hlavy. Efektne tvarovaná kapota BMW 5 s ostrou hranou v mieste dopadu hlavy spôsobuje chodcom veľké problémy. Limuzína s aktívnou kapotou dáva chodcovi 74 % - nú šancu na prežitie. Nový Jeep Grand Cherokee s rovnako dobrou ochranou posádky nedostal za bezpečnosť chodcov ani jeden bod a ani jednu hviezdu.
Auto plné výbušnín
Automobilový priemysel je skvelým príkladom toho, ako možno výbušniny využiť aj v prospech ochrany a bezpečnosti človeka. Najskôr sa pyrotechnické nálože objavili v čelných airbagoch, ktoré sa pomocou tlakovej vlny z výbuchu nafúknu vo veľmi krátkom čase. Po airbagoch sa objavili pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov. Tie v prípade nárazu vybuchnú a napnú bezpčenostný pás, čím optimalizujú účinok airbagu. V niektorých automobiloch počas nárazu explodujú aj pyrotechnické odpojovače batérie. Okamžite sa tak preruší dodávka prúdu v havarovanom vozidle, čím sa zamedzí skratom a možnému požiaru. Ak spočítame všetky vzduchové vankúše (deväť), pyrotechnické prepínače pásov a najnovšie aj výbušné ukotvenie aktívnej kapoty v limuzíne C6 tak narátame celkom trinásť náloží, ktoré v závislosti od typu nárazu explodujú.
Na zamyslenie
Citroen C6 stanovil nové meradlá v ochrane chodcov , ktoré bude konkurencia zrejme nasledovať. Aktívnu kapotu bude mať však minimum vozidiel na cestách a preto aj naďalej zostáva osud chodcov na ohľaduplnosti vodičov a dodržiavaní predpisov. Rýchlosť testovacej procedúry (náraz do chodca) je stanovená na 40 km/h podľa záznamov zo skutočných nehôd. V mestách sa totiž jazda rýchlo a tomu zodpovedá aj rýchlosť nárazu. Napríklad, keď vodič v rýchlosti 50 km/h zbadá náhle prekážku (chodca) a pri reakčnom čase jednej sekundy stihne zastaviť tesne pred ním, je to v poriadku. Ak však na tom istom mieste zbadá chodca v rýchlosti 70 km/h zastaviť nestihne a zrazí ho rýchlosťou až 59 km/h, hoci ide o to isté auto a rovnaký reakčný čas vodiča. V priebehu rovnakej reakcie (cca 1s) prejde vozidlo v rýchlosti 70 km/h o 5,5 m viac ako pri 50 km/h.
Senzor v nárazníku dokáže identifikovať charakter nárazu a vyhodnotí, či vozidlo naráža do chodca alebo do inej prekážky. Okrem dvoch senzorov demolácie má nárazník optické vlákna a senzor toku svetla. Nárazník deformujúci sa o nohy vodiča preruší svetelný tok vo vláknach a dá povel na nadvihnutie zadnej časti kapoty pomocou pyrotechnických podložiek.
Nová vlajková loď C6 dosiahla za ochranu dospelých cestujúcich 34 bodov a teda 5 hviezd. Tuhá karoséria využíva na ochranu posádky čelné, bočné, hlavové a kolenné airbagy. Tento výsledok je v triede luxusných limuzín celkom bežný. Senzory v nárazníku identifikovali pevnú prekážku a kapota sa nenadvihla aby poskytla potrebnú ochranu posádke.
Testované vozidlo zráža figurínu chodca v rýchlosti 40 km/h. Priebeh nárazu sledujú vysokorýchlostné kamery, senzory rozmiestnené na prednej kapote a tiež vo figuríne. Počítač zo vstupných údajov vyhodnotí náraz určí problematické miesta a zadefinuje šancu prežitia chodca.
Ochrana chodcov (40km/h) - vyššia stredná trieda
Vozidlo | Šanca prežitia | Hviezdy | Body |
Citroen C6 | 78 % | ![]() ![]() ![]() ![]() | 28 |
Lexus GS | 50 % | ![]() ![]() | 18 |
Mercedes Benz E | 11 % | ![]() | 4 |
AUDI A6 | 8 % | ![]() | 3 |
Peugeot 607 | 8 % | ![]() | 3 |
BMW 5 | 6 % | ![]() | 2 |