Možno to boli práve štyri kruhy, hviezda alebo mníchovská vrtuľa na kapote, ktoré chýbali Lexusu na to, aby sa v Európe stal v predaji vyrovnaným súperom prominentov vyššej strednej triedy. Lexus GS 430 nás presvedčil , že jeho technika má rozhodne na viac.
Nedocenený
Hladké plochy karosérie bez prelisov a hrán stelesňujú príkladnú aerodynamiku a osobitný dizajn Lexusu , ktorý si už roky hľadá vlastnú noblesnú tvár, ktorú by si prominenti nemali zameniť s limuzínami iných značiek z východu. Rovnako úhľadný, luxusný a precízny je interiér. Nová generácia stojí na osvedčených tvaroch palubnej dosky masívneho stredového tunela a klasických výplniach dverí. Nadštadard sa prejavuje v kvalitnom vypracovaní, bohatej sériovej výbave a najnovších technológiách. Cúvacia kamera, inteligentný parkovací asistent a farebný dotykový displej vyzerajú popri ostatnej technike ako úplne bežné doplnky. Desať airbagov (čelné, bočné, hlavové, kolenné) si všimne asi málokto, ale kvalitná audiosúprava Mark&Levinson pohladí uši každému. Taktiež nás potešila možnosť pripojiť si do systému cez Bluetooth mobilný telefón. Priestor na zadných sedadlách sa nám zdá primeraný triede. Tak isto aj sedadlá s vyhrievaním a odvetrávaním, či natáčacie svetlomety považujeme za nevyhnutnosť. Drevený volant je vec vkusu a zvyku, nám sa viac páči celokožený, ktorý sa dodáva iba do lacnejšej verzie GS 300. Hlavnou devízou interiéru je akustický komfort, príjemné zladenie materiálov a v princípe intuitívne ovládanie zložitej techniky.
Jules Verne by sa potešil
Spolu s novou generáciou modelu GS malo premiéru integrované riadenie dynamiky vozidla VDIM, ktoré kordinuje spoluprácu všetkých bezpečnostných systémov. Jedinou úlohou vodiča je tak natočiť volant správnym smerom, pridávať plyn a brzdiť. Sú však prípady, kedy aj toto zvláda GS 430 bez zásahu vodiča. Aktívny tempomat totiž udržuje rýchlosť a keď zaregistruje pred sebou pomalé auto, spomalí. Po uvoľnení jazdnej dráhy zase akceleruje na predvolenú rýchlosť. Aj riadenie občas vychýli kolesá do strany a pritom vodič nemusí pohnúť volantom. Stačí brzdiť polovicou auta na zľadovatelej krajnici a druhou na asfalte s dobrou priľnavosťou alebo inak dostať Lexus do krízovej situácie. Riadenie samočinne natočí kolesá proti momentu, ktorý má snahu dostať auto do šmyku. Akoby vodičove oči nestačili, radar sleduje situáciu pred autom a keď zistí, že zrážke nie je možné zabrániť, pripraví auto i posádku na náraz (napne bezpečnostné pásy, zvýši brzdný účinok na maximum a stvrdnutím predných tlmičov zabráni „ponoreniu“ prednej časti auta). Na množstve použitej techniky nás najviac zaujala jej súhra a zladenie. Vodič tak bezpečnosť nevníma ako prekážku, či obmedzovanie slobody, ale pomoc. Občas nám prišlo ľúto, že pod ostrahou ESP a trakčnej kontroly sme nemohli vypustiť 285 k z ohrady. Jazdiť šmykom s tak elegantným autom sa zrejme nepatrí a Lexus GS 430 je určený iným ľuďom, ktorý tento typ vzrušenia oželejú a nechcú, aby sa technika obrátila proti nim. Už v priebehu testu bolo jasné, že mottom GS 430 bude „rýchlo a bezpečne“ .
Kto čaká od osemvalca s objemom 4,3 l a výkonom 208 kW (285k) mohutný rev a impozantný zvuk, asi bude sklamaný. Motor neustále stále šepoce a až keď sa dostáva k maximu svojej sily, začne zlostne syčať. Viac ako zvukom prejavuje sa ťahom a zrýchlením približne od 3200 ot./min. Komótnejšie radenie prevodovky pri tak veľkom výkone zaniká a Lexus GS 430 v šprinte z 0 na 100 km/h bez problémov atakuje šesťsekundovú hranicu (6,1s). Dych vyrážajúca dynamika je dokonale zabalená a odizolovaná od okolia. V trojuholníku motor-prevodovka-podvozok ťahá prevodovka za kratší koniec. Majiteľom vozidiel podobného kalibru sa bude zdať priemerná spotreba v teste 16,2 l/100 km zrejme normálna. Istý čas sme jazdili aj za 19,5 l/100 km a potom za 11,9 l/100 km. Napriek sľubom výrobcu o 11,4 l/100 km sa nám zdá reálnych 14 až 16 l/100 km. Lexus dokáže jazdiť rýchlo a bezpečne, pritom neobťažuje hlukom, nezvádza vodiča k agresivite, neprovokuje, iba v tichosti plní úlohy a keď to treba, vie byť rýchlejší, než vyzerá. Emócie sú pre Lexus v porovnaní s BMW prípadne Audi trochu cudzí pojem, ale kvalita spracovania, bohaté sériové vybavenie a nadštandardné technológie ho posúvajú do role vážneho konkurenta, navyše, ak európani svoju pokrokovú elektroniku zvyknú ladiť zapochodu na zákazníkoch, od novej štyristo tridsiatky sa očakáva poslušnosť typická pre materský koncern Toyota. Pred začiatkom testu sme sa obávali nevýrazných jazdných vlastností, ale Lexus nepatrí k čistokrvnej „Amerike“ a má čo povedať aj európskym vodičom zvyknutým na presné reakcie a dobrú spätnú väzbu.
Po prepnutí podvozka z komfortného do športového režimu majú tlmiče tvrdšiu charakteristiku (najmä tie na vonkajšej strane zákruty) a tiež sa zmení prevodový pomer riadenia. Vodič tak môže lepšie precítiť kontakt s cestou, hoci Lexus zostáva stále komfortným autom. Jednoznačnou výhodou adaptívneho variabilného zavesenia kolies AVS je pokojný prejazd vlnovitým provrchom zákruty vo vysokej rýchlosti. Skrátka podvozok až závideniahodne dobre filtruje „nakopnutia“ od cesty, ktoré by ho mohli vyviesť zo stabilnej stopy.
Koeficient odporu vzduchu 0,27 a extrémne nízka úroveň aerodynamického hluku patrí k hlavným tromfom karosérie s rázvorom náprav 285 cm a celkovou dĺžkou 482 cm.
Na optitrónové podsvietenie prístrojovej dosky sme si zvykli rýchlo a v podstate aj na ovládanie tak zložitého auta. Na rozdiel od európskych konkurentov s joystickmi, Lexus GS 430 využíva dotykový displej. Vnútorná šírka v oblasti ramien 153 cm sa zhoduje s požiadavkami na túto triedu.
K objemu batožinového priestoru 430 l by pristal väčší nakladací otvor než je tento. S nakladaním hokejového výstroja vo veľkej športovej taške môže byť problém. S golfovými palicami sme to neskúšali.
Systém PCS pripravuje vozidlo v krízovej situácii na náraz. Pri bezhlavej jazde oproti hradu z kuželov sa nám ho nepodarilo aktivovať, ale v bežnej premávke áno. Stačí, že v protismere sa na nás vyrútil Žiguliak. Na jeho približovanie a naše brzdenie zareagoval systém tak, že nám citeľne pritiahol bezpečnostné pásy a zvýšil brzdný účinok na maximum. Napokon sa majiteľ Lady stihol uhnúť a vydýchli sme si nielen my, ale aj auto. Zaujímavý pocit.
Iba sporadicky využívané funkcie sa ovládajú na výklopnom paneli.
Testovaný Lexus GS 430 bol nabitý technikou vrátane systému riadenia dynamiky vozidla VDIM , ktorý kompletne riadi všetky jednotky podieľajúce sa na stabilite vozidla, vrátane aktívneho riadenia. Nám v teste nahradila zľadovatelú krajnicu tráva vedľa starej "runway". VDIM by mal pri brzdení na rozdielnych povrchoch , zabrániť stočeniu auta aj natočením kolies pomocou aktívneho riadenia. Pravdupovediac aj napriek snahe sme zákrok VDIM nespozorovali. V globále však bolo auto aj pri tomto manévri stabilné.
Vďaka aktívnemu zaveseniu kolies AVS s nastaviteľnou charakteristikou pruženia má vodič slabší kontakt s cestou, alebo inak povedané nedostanú sa k nemu žiadne rázy ani rušivé vplyvy cesty. Zmena nastane po prepnutí podvozka do režimu Sport, v ktorom s Lexus príjemne ovláda. Nakláňanie karosérie taktiež reguluje jednotka AVS. Nevypínateľný stabilizačný systém však stráži každý pokus auta vybočiť zo zvoleného smeru. Zásah VDIM do riadenia vozidla je však veľmi citlivý.
Verzia GS 430 má v základnom vybavení tieto nádherné 18“ disky z ľahkej zliatiny. Estetické cítenie je veľmi individuálne ale vzhľad týchto kolies s povrchom vo farbe kalenej ocele nemá chybu. Žiaľ stopy po obrubníkoch od našich predchodcov svedčia jednak o nešetrnom zaobchádzaní s autom a tiež o náchylnosti na poškodenie. Cúvacia kamera a inteligentný parkovací asistent by mali tomu zabrániť.
Množstvo elektroniky a funkcií si vyžaduje aj množstvo tlačidiel. Lexus ich redukoval na minimum a ovládanie je v princípe sústredené na troch miestach. Vo vyklápacom boxe pod volantom, na dotykovom displeji i vôkol neho a samozrejme na volante.
Nie všetky údaje na displeji boli lichotivé. Napokon sme spotrebu „stlačili“ dole a netvrdíme, že sa nedá jazdiť aj za 11,5 l/100 km. Od radosti zjazdy to má však ďaleko.
Súčasťou inteligentného zamykania je ovládač, ktorý stačí nosiť v kabelke alebo vo vrecku. Lexus potom naštartujete tlačidlom a okrem spustenia motora sa automaticky nastaví volant do polohy, pri ktorej vodič auto odstavil. Nás potešila skutočnosť, že v tomto aute sa jednoducho kľúče zabuchnúť nedajú.
V jednoduchosti je krása.
Na podobný kryt motora a poriadok pod prednou kapotou nie sme u japonských vozidiel zvyknutí. Kryt motora je dotiahnutý do detailu, agregát tým pádom vyzerá robustne a uhladene. Číselný údaj hovorí sám za seba. Pre nezasvätený možno dodať, že 4,3 VVT-i znamená výkon 208 kW, krútiaci moment 417 Nm a mimoriadne kultivovaný chod. Konkurencia od BMW a Audi z rovnakého objemu ponúka trochu viac výkonu ale pri hlbších tónoch a výraznejšom hluku.
Ručná brzda medzi sedadlami sa už nenosí. Viac ako pedál na mieste opierky ľavej nohy by sa nám páčilo tlačidlo na prístrojovke.
S pomocou parkovacieho asistenta sa cúva ľahšie a bezpečnejšie, pretože ten vykreslí kde auto pri danom uhle natočenia kolies smeruje.
Priestor na nohy Lexusu pri rázvore náprav 285 cm určite nechýba. Pár centimetrov naviac v oblasti hlavy by však nezaškodilo.
Značka autorádia hovorí sama za seba, napokon zvuk patrí medzi to najlepšie, čo vychádza z výrobných pásov automobiliek vôbec. Kamarát, naučený na zvuk nahrávacieho štúdia spozornel už pri prvých tónoch.