SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Honda Civic - prvá jazda

Mimozemská civilizácia k nám priniesla „ufo-automobil“, ktorý zvon i zvnútra prekračuje doposiaľ tolerované hranice. Po prvých kilometroch nám odpadol kameň zo srdca lebo Civic ôsmej generácie jazdí ako Honda a nestráca charakter značky.

Mimozemská civilizácia k nám priniesla „ufo-automobil“, ktorý zvon i zvnútra prekračuje doposiaľ tolerované hranice. Po prvých kilometroch nám odpadol kameň zo srdca lebo Civic ôsmej generácie jazdí ako Honda a nestráca charakter značky.

Rozhodne najdôležitejším modelom značky je Civic, ktorého prvá generácia prišla na trh v roku 1972, presne dvadsaťšesť rokov po tom ako majster Honda postavil prvý motorizovaný bicykel. Ďalšie generácie modelu Civic pribúdali s pravidelnou presnosťou aby sa po 33 rokoch existencie stal najúspešnejším modelom značky. Zatiaľ najpredávanejším Civic-om všetkých čias je šiesta generácia, ktorá sa začala vyrábať v roku 1995. Možno práve preto verejnosť nepokladala za veľmi šťastnú a úspešnú siedmu generáciu s úplne inou koncepciou karosérie a orientáciou na rodinu. Napriek tomu treba uznať prínos siedmej generácie v oblasti vnútorného priestoru a ochrany chodcov. Veľkú pozornosť a rešpekt si tiež vyslúžil Civic Type R. Pri pohľade na dnešnú markantne rozšírenú karosériu doplnenú o pekné 18“ disky kolies si vieme veľmi dobre predstaviť podobu budúcej verzie ako Type R. Výpočet úspechov ukončíme krátkou charakteristikou: Civic sa vyrábal v 11 krajinách sveta, predával sa na trhoch 160 štátov, jeho podiel na produkcii Hondy predstavuje 23% a od roku 1972 do konca prevej polovice tohto roka sa predalo 16 280 000 vozidiel Civic.

Pôvodný odstup voči vzhľadu nového modelu sa vytratí pri prvom živom kontakte. Odhliadnuc od výstrelkov dizajnu, ktoré mu zaručujú osobitosť nás zaujali najmä proporcie karosérie. Napriek dnešnému trendu - nárast rozmerov - ide Civic úplne opačným smerom. Pri zachovaní rovnakého vnútorného priestoru je karoséria kratšia (-40 mm), nižšia (35 mm), má kratší rázvor (-45 mm) ale je širšia o 70 mm. Nárast šírky karosérie znamená viac priestoru v oblasti ramien a tiež lepšie jazdné vlastnosti. Prekvapujúco narástol objem batožinového priestoru až na 415 l (+45 l). Zrejme sa pod to podpísal tvar zadného veka s integrovaným spojlerom.

V spleti rozmerov nás zaujala výška nakladacej hrany iba 55 cm. Zadné sedadlá sú posunuté bližšie k zadnej náprave, jedine tak mohli konštruktéri získať pri kratšom rázvor rovnaký vnútorný priestor. Cestujúci vzadu majú tradične dosť miesta na nohy a tiež tradične obmedzený priestor na hlavu. Palivová nádrž teraz sídli pod prednými sedadlami. Kompletne nová štruktúra karosérie s deformačnými zónami vraj určite uspeje v nárazových testoch Euro NCAP a získa vysoké hodnotenie. V športovo ladenom hatchbacku mysleli na úžitkové vlastnosti, ktorým prispôsobili najmä zadné sedadlá. Ich sedák je možné vyklopiť hore smerom k operadlu (ako Honda Jazz). Vznikne tak úložná plocha vysoká 120 cm. Počas sklápania operadiel sa sedák samočinne posunie k podlahe a na celý úkon stačí iba jediný pohyb. S rovnou podlahou medzi prednými sedadlami (predchádzajúca generácia) sa konštruktéri rozlúčili a vymysleli úplne praktické odkladacie priestory v stredovom tunely. Radiaca páka je o niečo nižšie ale stále blízko stredovej konzoly. Dráhy radenia sa nám zdali o niečo dlhšie ako pri predchádzajúcej generácii. Honda doposiaľ ignorovala niektoré prvky ako palubný počítač spolu s ďalšími elektronickými drobnosťami. Dnešný Civic je úplne iný, na jeho ultra modernej prístrojovej doske delenej v dvoch rovinách nechýba palubný počítač s množstvom funkcií vrátane dvoch upozornení na prekročenie ľubovolne nastaviteľnej rýchlosti. Na podrobnejšie zoznámenie sa s multifunkčným volantom a inými detailmi nebol pri prvej prezentácii čas. V prvom rade nás totiž zaujímalo ako sa s novým interiérom skamarátime. Našťastie futuristický štýl nenarušil klasicky dobrý posed. Rýchlomer umiestnený tesne pod čelným sklom možno sledovať aj periférne. Farby a dizajn prístrojov odvádzajú pozornosť od cesty, aspoň vtedy keď sedíte za volantom prvý krát. Namiesto veľkého otáčkomera je pri športovej jazde lepšie sledovať malé led diódy vedľa rýchlomera. Tie sa rozsvecujú iba v poslednej fáze tesne pred vytočením motora. Podľa zvuku motora (1,8 i-VTEC), ktorý nie je nijako špeciálne odhlučnený ja každému jasné, že prekračuje bežne dosahované otáčky. Ucho však nerozozná , či motor točí šesť alebo sedem tisíc otáčok, preto sú led diódy opodstatnené. S výnimkou motora sú ostatné zvuky veľmi dobre utlmené, vrátane hluku spôsobovaného podvozkom. V tejto disciplíne urobila Honda veľký skok a zbavila sa svojej neresti. Úplne inak znie aj voda špliechajúca v blatníkoch, ktorej sme si užili viac a dosť. Niekedy nám jazdenie pripomínalo skôr plávanie po ceste. Pri prvých kilometroch sme sa za volantom cítili dobre a zrejme sa bude dať zvyknúť aj na nový prístrojový panel. Jeho tvar nie je iba výstrelkom dizajnu ale požiadavkou ergonómie. Obmedzený sa nám zdá výhľad šikmo dopredu a tiež dozadu cez členené zadné okno. V daždivom počasí nám chýbal stierač zadného okna. Nie vždy má vodič chuť využiť potenciál auta a vzďaľovať sa ostatným a teda potrebuje vidieť aj za seba.

K trom motorom sú zatiaľ v ponuke tri úrovne vybavenia Comfort, Sport a Executive. Stupňovanie slov je priamoúmerné s rozsahom vybavenia.
Benzínový motor 1,4 l možno kombinovať iba s vybavením Comfort. Motory 1,8 i-VTEC a 2,2 i-CTDi sú v ponuke so všetkými výbavami. Filozofia modelu Civic stojí na rozsiahlom vybavení a pomere cena/vybavenie. O dosiahnutie najnižšej ceny nemôže byť ani reči. Na rozdiel od akciových cien vozidiel kompaktnej triedy, základný model Civic 1,4 Comfort ( ABS, EBS,VSA, EBA, 6x airbag, počítač, automatická klimatizácia,MP3, WMA , CD rádioprehrávač, multifunkčný volant, elektrické okná a spätné zrkadlá, 16“ kolesá...) bude stáť 625 000 Sk. Chýbajúci lacný Civic s nižším vybavením nahradí Honda City. Civic si nemožno objednať bez ABS a stabilizačného systému VSA, pretože tie sú súčasťou základného vybavenia aj pre motor 1,4 l. Trojročnú záruku (alebo 100 000 km) na auto doplnila päťročná záruka proti prehrdzaveniu výfuku, desaťročná záruka proti prehrdzaveniu šasi a dvanásťročná záruka proti prehrdzaveniu karosérie. Servisný interval je 20 000 km/ rok.

Základný motor 1,4 i-DSI s dvojitým zapaľovaním (61kW/83k) nepatrí k najvýkonnejším motorom triedy a vzhľadom na neveľký cenový rozdiel medzi 1,4 a 1,8 bude asi atraktívnejší väčší motor s prijateľnou spotrebou, výrazne vyšším výkonom a novou technikou. Benzínový štvorvalec 1,8 i-VTEC nesie známe označenie určené pre úplne novú techniku premenlivého časovania a zdvihu ventilov. Na rozdiel od predchádzajúcich motorov i-VTEC je základné časovanie nastavené pre vysoké otáčky. V spodnom spektre otáčok dochádza k zmene časovania a k oneskorenému zatvoreniu sacieho ventilu. Kým predchádzajúci motor vo vysokých otáčkach zmenil charakteristiku, teraz je to opačne, základná charakteristika a časovanie sa mení iba pri nízkom zaťažení. Výsledkom je lepšia reakcia v nižších otáčkach a nižšia spotreba. Výrobca udáva priemer 6,4 l/100km, čo sa nám vzhľadom na temperament motora a výkon (103 kW/140k) nezdá príliš reálne. Okrem zmeny technológie z DOHC i-VTEC na SOHC- i-VTEC má nový motor lámané ojničné oká, dvojčlánkový katalizátor, olejové trysky na chladenie dna piestov, tenšiu rozvodovú reťaz a vahadlá z hliníkovej zliatiny. Hmotnosť motora ušetrilo viac plastových dielov a zberné výfukové potrubie integrované v hlave valcov. Zmena z dlhého na krátke sacie potrubie nastáva pri 5200 ot./min. Agregát 1,8 i-VTEC dodáva autu slušné dynamické vlastnosti (zrýchlenie 0-100km/h za 8,9 s, maximálna rýchlosť 205 km/h) pri sľubnej priemernej spotrebe 6,4 l/100km.

Naftový agregát 2,2 i-CTDI netreba špeciálne predstavovať, pretože ho poznáme z modelov Accord, CR-V a FR-V. Pre benzínové motory bude k dispozícii aj robotizovaná prevodovka i-Shift s radením na volante.
Podvozok príjemne prekvapil nielen odhlučnením ale aj filtrovaním rázov ciest a absorbovaním kmitov karosérie. Jeho charakter sa nám zdá byť blízky k vozidlám Astra a Golf akurát s tým rozdielom, že vodič dokáže lepšie precítiť kontakt s cestou pri strednej úrovni komfortu. Z Piešťan sme okamžite vyrazili na Čertovu Pec a následne smerom na Nitru, kde sme si fakt užili radosť z jazdy vlastnú Honde. Po statickej obhliadke na autosalónoch sme pristupovali k novinke trochu rezervovane. Jazda nás však presvedčila. Či ide o krátkodobé nadšenie z nového auta alebo nás Civic skutočne dostal, ukáže redakčný test naplánovaný na január.


Prvá jazda - zhrnutie

Vzhľad Originalita mu určite nechýba, čím si získa alebo aj odradí mnohých. Dvojica výfukov a široká karoséria hrá na city.
Motor Zatiaľ sme skúsili 1,8 i-VTEC. Páčila sa nám rýchla reakcia na plynový pedál, priebeh krútiaceho momentu a tradične búrlivá špička. Niekomu však môže prekážať vyššia úroveň hluku.
Jazdné vlastnosti Evidentne nižší hluk od podvozka, dobré pohltenie kmitov karosérie, čistá stopa. Komfort predstavuje stred.
Brzdy Na daždi bolo brzdenie otázkou pneumatík. Nástup je pomerne progresívny, ABS primerane citlivé.
Interiér Treba si zvyknúť na „ufo“ efekt, ktorý má základy v dobrej ergonómie a slušnom posede za volantom. Na nohy je miesta dosť vpredu i vzadu. Miesto nad hlavou vzadu je trochu obmedzené.
Výbava Lacný Civic pre chudobných už neexistuje. Základný balík prekypuje prvkami bezpečnosti a komfortu. U nás rozhoduje základná cena preto istú skupinu zákazníkov budú musieť nahradiť noví.
Úžitok Civic je v prvom rade športovo ladený hatchback. Systém sklápania zadných sedadiel ponúka slušné možnosti, podobne aj nadpriemerne veľký kufor.
Celkový dojem Predčil naše rozporuplné očakávania ale zoznámenie sa bolo krátke. Našťastie ako väčšina „ufo“ automobilov neobmedzuje vodiča a stavia na dobrých základoch. Klobúk dole.

 

 

 

 

 


 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 764
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 039
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 234
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 573
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 866
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 848
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 997
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 782
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 315
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Honda Civic, CR-V, Accord, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Honda
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.