SME

Honda Civic - prvá jazda

Mimozemská civilizácia k nám priniesla „ufo-automobil“, ktorý zvon i zvnútra prekračuje doposiaľ tolerované hranice. Po prvých kilometroch nám odpadol kameň zo srdca lebo Civic ôsmej generácie jazdí ako Honda a nestráca charakter značky.

Mimozemská civilizácia k nám priniesla „ufo-automobil“, ktorý zvon i zvnútra prekračuje doposiaľ tolerované hranice. Po prvých kilometroch nám odpadol kameň zo srdca lebo Civic ôsmej generácie jazdí ako Honda a nestráca charakter značky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rozhodne najdôležitejším modelom značky je Civic, ktorého prvá generácia prišla na trh v roku 1972, presne dvadsaťšesť rokov po tom ako majster Honda postavil prvý motorizovaný bicykel. Ďalšie generácie modelu Civic pribúdali s pravidelnou presnosťou aby sa po 33 rokoch existencie stal najúspešnejším modelom značky. Zatiaľ najpredávanejším Civic-om všetkých čias je šiesta generácia, ktorá sa začala vyrábať v roku 1995. Možno práve preto verejnosť nepokladala za veľmi šťastnú a úspešnú siedmu generáciu s úplne inou koncepciou karosérie a orientáciou na rodinu. Napriek tomu treba uznať prínos siedmej generácie v oblasti vnútorného priestoru a ochrany chodcov. Veľkú pozornosť a rešpekt si tiež vyslúžil Civic Type R. Pri pohľade na dnešnú markantne rozšírenú karosériu doplnenú o pekné 18“ disky kolies si vieme veľmi dobre predstaviť podobu budúcej verzie ako Type R. Výpočet úspechov ukončíme krátkou charakteristikou: Civic sa vyrábal v 11 krajinách sveta, predával sa na trhoch 160 štátov, jeho podiel na produkcii Hondy predstavuje 23% a od roku 1972 do konca prevej polovice tohto roka sa predalo 16 280 000 vozidiel Civic.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodný odstup voči vzhľadu nového modelu sa vytratí pri prvom živom kontakte. Odhliadnuc od výstrelkov dizajnu, ktoré mu zaručujú osobitosť nás zaujali najmä proporcie karosérie. Napriek dnešnému trendu - nárast rozmerov - ide Civic úplne opačným smerom. Pri zachovaní rovnakého vnútorného priestoru je karoséria kratšia (-40 mm), nižšia (35 mm), má kratší rázvor (-45 mm) ale je širšia o 70 mm. Nárast šírky karosérie znamená viac priestoru v oblasti ramien a tiež lepšie jazdné vlastnosti. Prekvapujúco narástol objem batožinového priestoru až na 415 l (+45 l). Zrejme sa pod to podpísal tvar zadného veka s integrovaným spojlerom.

V spleti rozmerov nás zaujala výška nakladacej hrany iba 55 cm. Zadné sedadlá sú posunuté bližšie k zadnej náprave, jedine tak mohli konštruktéri získať pri kratšom rázvor rovnaký vnútorný priestor. Cestujúci vzadu majú tradične dosť miesta na nohy a tiež tradične obmedzený priestor na hlavu. Palivová nádrž teraz sídli pod prednými sedadlami. Kompletne nová štruktúra karosérie s deformačnými zónami vraj určite uspeje v nárazových testoch Euro NCAP a získa vysoké hodnotenie. V športovo ladenom hatchbacku mysleli na úžitkové vlastnosti, ktorým prispôsobili najmä zadné sedadlá. Ich sedák je možné vyklopiť hore smerom k operadlu (ako Honda Jazz). Vznikne tak úložná plocha vysoká 120 cm. Počas sklápania operadiel sa sedák samočinne posunie k podlahe a na celý úkon stačí iba jediný pohyb. S rovnou podlahou medzi prednými sedadlami (predchádzajúca generácia) sa konštruktéri rozlúčili a vymysleli úplne praktické odkladacie priestory v stredovom tunely. Radiaca páka je o niečo nižšie ale stále blízko stredovej konzoly. Dráhy radenia sa nám zdali o niečo dlhšie ako pri predchádzajúcej generácii. Honda doposiaľ ignorovala niektoré prvky ako palubný počítač spolu s ďalšími elektronickými drobnosťami. Dnešný Civic je úplne iný, na jeho ultra modernej prístrojovej doske delenej v dvoch rovinách nechýba palubný počítač s množstvom funkcií vrátane dvoch upozornení na prekročenie ľubovolne nastaviteľnej rýchlosti. Na podrobnejšie zoznámenie sa s multifunkčným volantom a inými detailmi nebol pri prvej prezentácii čas. V prvom rade nás totiž zaujímalo ako sa s novým interiérom skamarátime. Našťastie futuristický štýl nenarušil klasicky dobrý posed. Rýchlomer umiestnený tesne pod čelným sklom možno sledovať aj periférne. Farby a dizajn prístrojov odvádzajú pozornosť od cesty, aspoň vtedy keď sedíte za volantom prvý krát. Namiesto veľkého otáčkomera je pri športovej jazde lepšie sledovať malé led diódy vedľa rýchlomera. Tie sa rozsvecujú iba v poslednej fáze tesne pred vytočením motora. Podľa zvuku motora (1,8 i-VTEC), ktorý nie je nijako špeciálne odhlučnený ja každému jasné, že prekračuje bežne dosahované otáčky. Ucho však nerozozná , či motor točí šesť alebo sedem tisíc otáčok, preto sú led diódy opodstatnené. S výnimkou motora sú ostatné zvuky veľmi dobre utlmené, vrátane hluku spôsobovaného podvozkom. V tejto disciplíne urobila Honda veľký skok a zbavila sa svojej neresti. Úplne inak znie aj voda špliechajúca v blatníkoch, ktorej sme si užili viac a dosť. Niekedy nám jazdenie pripomínalo skôr plávanie po ceste. Pri prvých kilometroch sme sa za volantom cítili dobre a zrejme sa bude dať zvyknúť aj na nový prístrojový panel. Jeho tvar nie je iba výstrelkom dizajnu ale požiadavkou ergonómie. Obmedzený sa nám zdá výhľad šikmo dopredu a tiež dozadu cez členené zadné okno. V daždivom počasí nám chýbal stierač zadného okna. Nie vždy má vodič chuť využiť potenciál auta a vzďaľovať sa ostatným a teda potrebuje vidieť aj za seba.

SkryťVypnúť reklamu

K trom motorom sú zatiaľ v ponuke tri úrovne vybavenia Comfort, Sport a Executive. Stupňovanie slov je priamoúmerné s rozsahom vybavenia.
Benzínový motor 1,4 l možno kombinovať iba s vybavením Comfort. Motory 1,8 i-VTEC a 2,2 i-CTDi sú v ponuke so všetkými výbavami. Filozofia modelu Civic stojí na rozsiahlom vybavení a pomere cena/vybavenie. O dosiahnutie najnižšej ceny nemôže byť ani reči. Na rozdiel od akciových cien vozidiel kompaktnej triedy, základný model Civic 1,4 Comfort ( ABS, EBS,VSA, EBA, 6x airbag, počítač, automatická klimatizácia,MP3, WMA , CD rádioprehrávač, multifunkčný volant, elektrické okná a spätné zrkadlá, 16“ kolesá...) bude stáť 625 000 Sk. Chýbajúci lacný Civic s nižším vybavením nahradí Honda City. Civic si nemožno objednať bez ABS a stabilizačného systému VSA, pretože tie sú súčasťou základného vybavenia aj pre motor 1,4 l. Trojročnú záruku (alebo 100 000 km) na auto doplnila päťročná záruka proti prehrdzaveniu výfuku, desaťročná záruka proti prehrdzaveniu šasi a dvanásťročná záruka proti prehrdzaveniu karosérie. Servisný interval je 20 000 km/ rok.

SkryťVypnúť reklamu

Základný motor 1,4 i-DSI s dvojitým zapaľovaním (61kW/83k) nepatrí k najvýkonnejším motorom triedy a vzhľadom na neveľký cenový rozdiel medzi 1,4 a 1,8 bude asi atraktívnejší väčší motor s prijateľnou spotrebou, výrazne vyšším výkonom a novou technikou. Benzínový štvorvalec 1,8 i-VTEC nesie známe označenie určené pre úplne novú techniku premenlivého časovania a zdvihu ventilov. Na rozdiel od predchádzajúcich motorov i-VTEC je základné časovanie nastavené pre vysoké otáčky. V spodnom spektre otáčok dochádza k zmene časovania a k oneskorenému zatvoreniu sacieho ventilu. Kým predchádzajúci motor vo vysokých otáčkach zmenil charakteristiku, teraz je to opačne, základná charakteristika a časovanie sa mení iba pri nízkom zaťažení. Výsledkom je lepšia reakcia v nižších otáčkach a nižšia spotreba. Výrobca udáva priemer 6,4 l/100km, čo sa nám vzhľadom na temperament motora a výkon (103 kW/140k) nezdá príliš reálne. Okrem zmeny technológie z DOHC i-VTEC na SOHC- i-VTEC má nový motor lámané ojničné oká, dvojčlánkový katalizátor, olejové trysky na chladenie dna piestov, tenšiu rozvodovú reťaz a vahadlá z hliníkovej zliatiny. Hmotnosť motora ušetrilo viac plastových dielov a zberné výfukové potrubie integrované v hlave valcov. Zmena z dlhého na krátke sacie potrubie nastáva pri 5200 ot./min. Agregát 1,8 i-VTEC dodáva autu slušné dynamické vlastnosti (zrýchlenie 0-100km/h za 8,9 s, maximálna rýchlosť 205 km/h) pri sľubnej priemernej spotrebe 6,4 l/100km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Naftový agregát 2,2 i-CTDI netreba špeciálne predstavovať, pretože ho poznáme z modelov Accord, CR-V a FR-V. Pre benzínové motory bude k dispozícii aj robotizovaná prevodovka i-Shift s radením na volante.
Podvozok príjemne prekvapil nielen odhlučnením ale aj filtrovaním rázov ciest a absorbovaním kmitov karosérie. Jeho charakter sa nám zdá byť blízky k vozidlám Astra a Golf akurát s tým rozdielom, že vodič dokáže lepšie precítiť kontakt s cestou pri strednej úrovni komfortu. Z Piešťan sme okamžite vyrazili na Čertovu Pec a následne smerom na Nitru, kde sme si fakt užili radosť z jazdy vlastnú Honde. Po statickej obhliadke na autosalónoch sme pristupovali k novinke trochu rezervovane. Jazda nás však presvedčila. Či ide o krátkodobé nadšenie z nového auta alebo nás Civic skutočne dostal, ukáže redakčný test naplánovaný na január.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Prvá jazda - zhrnutie

Vzhľad Originalita mu určite nechýba, čím si získa alebo aj odradí mnohých. Dvojica výfukov a široká karoséria hrá na city.
Motor Zatiaľ sme skúsili 1,8 i-VTEC. Páčila sa nám rýchla reakcia na plynový pedál, priebeh krútiaceho momentu a tradične búrlivá špička. Niekomu však môže prekážať vyššia úroveň hluku.
Jazdné vlastnosti Evidentne nižší hluk od podvozka, dobré pohltenie kmitov karosérie, čistá stopa. Komfort predstavuje stred.
Brzdy Na daždi bolo brzdenie otázkou pneumatík. Nástup je pomerne progresívny, ABS primerane citlivé.
Interiér Treba si zvyknúť na „ufo“ efekt, ktorý má základy v dobrej ergonómie a slušnom posede za volantom. Na nohy je miesta dosť vpredu i vzadu. Miesto nad hlavou vzadu je trochu obmedzené.
Výbava Lacný Civic pre chudobných už neexistuje. Základný balík prekypuje prvkami bezpečnosti a komfortu. U nás rozhoduje základná cena preto istú skupinu zákazníkov budú musieť nahradiť noví.
Úžitok Civic je v prvom rade športovo ladený hatchback. Systém sklápania zadných sedadiel ponúka slušné možnosti, podobne aj nadpriemerne veľký kufor.
Celkový dojem Predčil naše rozporuplné očakávania ale zoznámenie sa bolo krátke. Našťastie ako väčšina „ufo“ automobilov neobmedzuje vodiča a stavia na dobrých základoch. Klobúk dole.

 

 

 

 

 


 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 38 898
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 814
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 429
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 241
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 6 856
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 345
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 612
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 558
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  2. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  4. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  5. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  6. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  7. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  8. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 103 916
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 464
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 457
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 786
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 008
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 625
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 962
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 738
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu