SME

SOS – systém núdzového volania v automobiloch

Pred pár rokmi začali automobilky s vývojom systému, ktorý v prípade nehody alebo poruchy samočinne zavolá pomoc a určí svoju polohu, prípadne rozsah poškodenia. Dnes už autá s vlastným SOS systémom jazdia a v obmedzenom počte krajín môžu systém využiť.

Pred pár rokmi začali automobilky s vývojom systému, ktorý v prípade nehody alebo poruchy samočinne zavolá pomoc a určí svoju polohu, prípadne rozsah poškodenia. Dnes už autá s vlastným SOS systémom jazdia a v obmedzenom počte krajín môžu systém využiť. V rokoch 2009 až 010 má byť dostupný v celej Európe.

Pokrytie
Väčšina luxusných automobilov má pre prípad poruchy alebo malej nehody zabudované volanie servisného centra. V modeloch značky Peugeot sme sa už stretli aj s tlačidlom SOS, ktoré však v podmienkach Slovenska nefunguje a nedokáže samočinne určiť polohu vozidla, prípadne privolať pomoc. Ide o vozidlá s navigačným systém a zabudovaným GSM telefónom. Systém Volvo On Call, ktorý sa začne zavádzať v paneurópskom meradle od jari 2006, bude na želanie dostupný pre všetky nové modely značky Volvo. Spočiatku sa bude ponúkať v siedmich európskych štátoch – Belgicku, Francúzsku, Holandsku, Luxembursku, Švédsku, Taliansku a Veľkej Británii. V týchto štátoch bude už začiatkom roka 2006 dobudovaná potrebná infraštruktúra. Okrem toho budú služby On Call prostredníctvom medzinárodného servisného centra dostupné v siedmich ďalších štátoch – Dánsku, Nemecku, Nórsku, Portugalsku, Rakúsku, Španielsku a Švajčiarsku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dopravné nehody
Systém On Call bude existovať ako štandardný balík (Safety package) zameraný na bezpečnosť a rozšírený balík (Security package) určený na ochranu vozidla. Základom hardvéru vo vozidle je integrovaný telefón GSM a prijímač signálu družicovej navigácie GPS. Základný systém dokáže spustiť automatický poplach pri nehode ak bol aktivovaný niektorý z airbagov alebo niektorý napínačov bezpečnostných pásov. Vodič bude môcť spustiť volanie aj o pomoc pri malej nehode alebo zdravotných problémoch. Privolanie asistenčnej služby pri poruche vozidla je samozrejmou súčasťou. Automatický poplach poskytuje posádke vozidla prakticky okamžitý prístup k odbornej pomoci a to aj vtedy, ak v dôsledku zranení posádka nie je schopná sama si túto pomoc privolať. Záchranné zložky automaticky získajú informácie o presnom mieste nehody s približným odhadom rozsahu poškodenia vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilky majú svoje centrá
Srdcom celého systému Volvo On Call je špeciálne zákaznícke centrum s nepretržitou prevádzkou. V každej zo siedmich prvotne pripojených krajín funguje národné servisné centrum. Operátor môže získať rozličné informácie o stave vozidla a situácii posádky. Napríklad môže na diaľku monitorovať, koľko airbagov bolo aktivovaných, či sú okná vozidla otvorené alebo dvere zamknuté. Ďalšie informácie, potrebné na zabezpečenie optimálnej pomoci sú uložené v centrálnom počítači systému. Systém Volvo On Call tak so značným predstihom predbieha rozsah budúcich požiadaviek Európskej únie, ktoré predpokladajú že, všetky nové automobily po roku 2009-2010 majú byť vybavené systémom na privolanie pomoci po dopravnej nehode. V budúcnosti by nemal byť problém na diaľku diagnostikovať technický stav vozidla a dokonca takto inštalovať nový softvér.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 38 057
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 795
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 429
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 256
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 6 611
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 465
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 586
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 495
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  3. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  4. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  5. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  6. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  7. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  8. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 239
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 459
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 279
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 783
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 991
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 600
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 947
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
reklama
SkryťZatvoriť reklamu