Pred pár rokmi začali automobilky s vývojom systému, ktorý v prípade nehody alebo poruchy samočinne zavolá pomoc a určí svoju polohu, prípadne rozsah poškodenia. Dnes už autá s vlastným SOS systémom jazdia a v obmedzenom počte krajín môžu systém využiť. V rokoch 2009 až 010 má byť dostupný v celej Európe.
Pokrytie
Väčšina luxusných automobilov má pre prípad poruchy alebo malej nehody zabudované volanie servisného centra. V modeloch značky Peugeot sme sa už stretli aj s tlačidlom SOS, ktoré však v podmienkach Slovenska nefunguje a nedokáže samočinne určiť polohu vozidla, prípadne privolať pomoc. Ide o vozidlá s navigačným systém a zabudovaným GSM telefónom. Systém Volvo On Call, ktorý sa začne zavádzať v paneurópskom meradle od jari 2006, bude na želanie dostupný pre všetky nové modely značky Volvo. Spočiatku sa bude ponúkať v siedmich európskych štátoch – Belgicku, Francúzsku, Holandsku, Luxembursku, Švédsku, Taliansku a Veľkej Británii. V týchto štátoch bude už začiatkom roka 2006 dobudovaná potrebná infraštruktúra. Okrem toho budú služby On Call prostredníctvom medzinárodného servisného centra dostupné v siedmich ďalších štátoch – Dánsku, Nemecku, Nórsku, Portugalsku, Rakúsku, Španielsku a Švajčiarsku.
Dopravné nehody
Systém On Call bude existovať ako štandardný balík (Safety package) zameraný na bezpečnosť a rozšírený balík (Security package) určený na ochranu vozidla. Základom hardvéru vo vozidle je integrovaný telefón GSM a prijímač signálu družicovej navigácie GPS. Základný systém dokáže spustiť automatický poplach pri nehode ak bol aktivovaný niektorý z airbagov alebo niektorý napínačov bezpečnostných pásov. Vodič bude môcť spustiť volanie aj o pomoc pri malej nehode alebo zdravotných problémoch. Privolanie asistenčnej služby pri poruche vozidla je samozrejmou súčasťou. Automatický poplach poskytuje posádke vozidla prakticky okamžitý prístup k odbornej pomoci a to aj vtedy, ak v dôsledku zranení posádka nie je schopná sama si túto pomoc privolať. Záchranné zložky automaticky získajú informácie o presnom mieste nehody s približným odhadom rozsahu poškodenia vozidla.
Automobilky majú svoje centrá
Srdcom celého systému Volvo On Call je špeciálne zákaznícke centrum s nepretržitou prevádzkou. V každej zo siedmich prvotne pripojených krajín funguje národné servisné centrum. Operátor môže získať rozličné informácie o stave vozidla a situácii posádky. Napríklad môže na diaľku monitorovať, koľko airbagov bolo aktivovaných, či sú okná vozidla otvorené alebo dvere zamknuté. Ďalšie informácie, potrebné na zabezpečenie optimálnej pomoci sú uložené v centrálnom počítači systému. Systém Volvo On Call tak so značným predstihom predbieha rozsah budúcich požiadaviek Európskej únie, ktoré predpokladajú že, všetky nové automobily po roku 2009-2010 majú byť vybavené systémom na privolanie pomoci po dopravnej nehode. V budúcnosti by nemal byť problém na diaľku diagnostikovať technický stav vozidla a dokonca takto inštalovať nový softvér.
Autor: rch