SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky
SEDICI SME VYSKÚŠALI AKO PRVÍ SLOVÁCI!

Fiat Sedici - japonská technika pod talianskym kabátom

Na nedávnom autosalóne v Bologni mal svetovú premiéru nový Fiat Sedici, ktorým talianska automobilka vstupuje do úplne nového segmentu. Pár dní pred tým sme mali možnosť si ho vyskúšať.

Taliani často udávali trend v automobilovom priemysle. Vhodný čas na vstup do najhorúcejšieho automobilového segmentu v Európe, ako triedu SUV nazval marketingový šéf značky Fiat Luca de Meo, však trochu zmeškali a preto potrebovali terénne vozidlo najrýchlejšie ako to len bolo možné. Ťažko sa ale vyvíja nové auto keď je nízky rozpočet, navyše pri povolenej kapacite 20.000 kusov ročne. Preto sa museli poobzerať po vhodnom partnerovi, ktorého našli v japonskej automobilke Suzuki.
K podpisu dohody došlo v apríli 2003, ale po narastajúcich problémoch medzi Fiatom a GM, ktoré vyvrcholili ukončením ich aliancie začiatkom roka, prevzala iniciatívu značka Suzuki. Tá zabezpečila vývoj tohto modelu od konceptu až po reálne auto a postarala sa aj o jeho výrobu. Obe vozidlá preto zbiehajú z pásov v maďarskej továrni Suzuki v Ostrihome a odlišovať sa budú len názvom a identifikačnými  znakmi. Plánovaná ročná kapacita je 60 000 kusov, z toho dve tretiny pripadnú na Suzuki a jedna pre Fiat.

Spolupráca so špecialistom na pohony všetkých kolies priniesla Talianom technológiu, ktorá posúva možnosti ich vozidla o krok pred väčšinu konkurentov z kategórie SUV a zároveň dáva zákazníkom väčšiu slobodu pohybu za akéhokoľvek počasia. Celé tajomstvo jeho náskoku spočíva v malom trojpolohovom tlačidle na stredovej konzole, ktorým si vodič môže podľa potreby navoliť jeden z troch režimov pohonu (podobný systém využíva len Nissan X-trail). Pokiaľ jazdí po suchom asfalte a chce mať lepšiu spotrebu môže využiť režim 2WD (pohon výhradne predných kolies). Akonáhle prší alebo sneží a začne sa šmýkať, vodič má možnosť prepnúť na režim AUTO, v ktorom je krútiaci moment variabilne rozdeľovaný medzi prednú a zadnú nápravu prostredníctvom elektromagneticky ovládanej viac lamelovej spojky.
A keď dôjde k najhoršiemu alebo sa rozhodne vypraviť do terénu, posledná možnosť LOCK umožňuje zafixovať rozdelenie výkonu na obe nápravy v pomere 50:50, ale len do rýchlosti 60 km/h, kedy sa celý systém samovoľne prepne opäť do režimu AUTO. Ako tento systém (vďaka ktorému Sedici zvládne až 33 stupňové stúpanie) funguje v praxi sme mali možnosť vyskúšať si na troch rôznych testovacích tratiach v areály testovacieho okruhu značky Alfa Romeo v Baloccu.
Najskôr sme začali na asfaltovej trati, ktorej charakter sa každú chvíľu menil, takže mohli sme si otestovať ako reaguje riadenie na pohyby volantom v úzkych a veľmi kľukatých pasážach vyžadujúcich si presné a citlivé vedenie auta. Na rýchlych a otvorenejších úsekoch s tiahlymi zákrutami sa zase dalo čo to dozvedieť o podvozku, jeho stabilite a zvedaví sme boli najmä na rozdiel v správaní sa auta s pohonom iba predných kolies a v režime AUTO. Ideálne podmienky na testovanie dotváralo aj daždivé počasie, ktoré dalo zabrať technike nielen na asfalte ale najmä v rozbahnenom teréne. Vďaka tomu, že Sedici je o 110 mm kratší a 100 mm nižší než bežní predstavitelia segmentu SUV a vzadu má len minimálny previs, správa sa oveľa obratnejšie a ľahšie sa s ním manévruje než s väčšinou jeho konkurentov. Riadenie pracuje precízne, ani v rýchlo prechádzaných zákrutách neboli potrebné žiadne korekcie volantom. Napriek svetlej výške 190 mm sedí v zákrutách rovnako dobre ako bežne vysoký kompakt, len pri prudkých zmenách smeru má vplyvom vyššie položeného ťažiska a relatívne krátkeho rázvoru tendenciu ísť skôr do pretáčavého šmyku. Po prepnutí na režim AUTO sa hlavne na mokrej ceste správa citeľne pokojnejšie, vďaka podpore zadných kolies lepšie zatáča do zákrut, čím sa vrodená nedotáčavosť daná koncepciou pohonu predných kolies značne eliminuje.

Druhá trialová trať vytvorená z umelých prekážok
bola zameraná na odskúšanie nájazdových uhlov a prepruženie náprav. Tu sme mali možnosť vyskúšať ako vie pohon 4x4 (od Suzuki) prerozdeliť výkon ak je jedno koleso vo vzduchu a môžeme skonštatovať, že nesklamal. Jediným limitujúcim faktorom bol pomerne dlhý predný previs, kvôli ktorému viacerí kolegovia ošúchali prednú časť auta o zem.

Rovnako bez problémov zvládol aj najťažšiu skúšku – prejazd rozbahneným terénom s viacerými brodmi, kde nás nenechal v štichu ani vtedy, keď vyjazdené koľaje boli už tak hlboké, že sa „bruchom“ dotýkal zeme.
Napriek tomu, že Sedici je pod kapotou SUV, väčšina jeho majiteľov strávi najviac času v meste a na spevnených asfaltových komunikáciách. Tu pasažieri ocenia komfort pruženia ale tiež výborný výhľad daný vyšším posedom a nízkou líniou bočných okien. Pri parkovacích manévroch im padnú vhod zase veľké spätné zrkadlá a dobrý výhľad dozadu. Na život v meste je vybavený aj vonkajším vzhľadom, ktorý efektívne kombinuje dynamiku SUV s eleganciou osobného automobilu. Jeho autorom je opäť majster Giugiaro, ktorý navrhoval aj Grande Punto a novú Cromu. Interiér novinky neprináša žiadne prekvapenia. Nesie sa v duchu jednoduchých línií, ktoré nezastrú svoj pôvod u Suzuki. Podobný volant, výplne dverí, sedadlá a ovládače nájdete totiž v nezmenenej podobe buď u Swiftu alebo Grand Vitary.

Jeho vonkajšie (4120 x 1760 x 1620 mm) aj vnútorné rozmery však zodpovedajú skôr sesterskému modelu Punto (4030 x 1690 x 1490 mm), s ktorým má takmer rovnaký rázvor náprav (2500 mm Sedici, 2510 mm Grande Punto). Preto viac miesta pre pasažierov v pozdĺžnom smere nemožno očakávať. V porovnaní s Grande Puntom pôsobí Sedici priestrannejšie najmä vďaka väčšej vnútornej šírke a vyššiemu stropu. Batožinový priestor patrí svojim objemom 270 l tiež skôr do kategórie malých aut, než medzi kompakty.
Na pohon budú slúžiť spočiatku len dva motory. Zážihový štvorvalec objemu 1.6 l z dielne Suzuki dosahuje výkon 79 kW/107 k a maximálny krútiaci moment 145 Nm pri 4.000 ot/min. Sedici s ním dosiahne maximálnu rýchlosť 170 km/h a spotrebuje v priemere 7,1 l/100 km. Naftovou alternatívou bude 1.9-litrový Multijet od Fiatu , ktorý má byť štandardne vybavený filtrom pevných častíc. Pod kapotou Fiatu Sedici dosahuje výkon 88 kW/120 k a maximálny krútiaci moment 280 Nm pri 2.050 ot/min. Maximálna rýchlosť vozidla s týmto motorom je 180 km/h.

Keďže Fiat doposiaľ takýto model v ponuke nemal, na rozdiel od Suzuki, ktorá ním nahradí dosluhujúcu Lianu, Sedici sa má stať alternatívou pre ľudí jazdiacich s klasickým osobným automobilom kompaktnej triedy. Pričom pohon všetkých kolies má byť pre nich akousi pridanou hodnotou, prípadne symbolom slobody. Šéf marketingu de Meo prirovnal Sedici k džínsovým nohaviciam: „Vyzerajú jednoducho a elegantne zároveň. Všade ste v nich dobre oblečený a vždy sa v nich cítite príjemne“. Tejto filozofii chce Fiat prispôsobiť aj cenu, ktorá by sa podľa Lucu de Mea mala pohybovať na úrovni bežného 5-dverového auta kompaktnej veľkosti.
V Taliansku sa Fiat Sedici začne predávať ihneď po skončení zimnej Olympiády v Turíne, kde bude mať česť byť oficiálnym automobilom hier. Na Slovensko sa kvôli obmedzenej kapacite výroby dostane až začiatkom roka 2007.
km

Pri skúške prepruženia náprav bol limitujúcim faktorom len dlhý predný previs, ktorému neustále hrozil kontakt s povrchom.

Na rozbahnenej trati dostali terénne Fiaty riadne do tela, no nezapadol ani jeden.

 

 

 

Sedici využíva rovnaký systém sklápania zadných sedadiel ako Suzuki Swift. Po ich sklopení narastie objem batožinového priestoru na 670 l.

 

Kokpit je kombináciou Swifta s Grand Vitarou. Značku Fiat pripomína len firemný znak na volante.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  2. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  3. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Budovanie zelenej značky
  8. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  9. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  10. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 640
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 181
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 509
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 803
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 414
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 149
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 530
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 428
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 270
  10. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 261
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Fiat Punto, Bravo, 500, Ducato, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

5 h
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan