SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky
SEDICI SME VYSKÚŠALI AKO PRVÍ SLOVÁCI!

Fiat Sedici - japonská technika pod talianskym kabátom

Na nedávnom autosalóne v Bologni mal svetovú premiéru nový Fiat Sedici, ktorým talianska automobilka vstupuje do úplne nového segmentu. Pár dní pred tým sme mali možnosť si ho vyskúšať.

Taliani často udávali trend v automobilovom priemysle. Vhodný čas na vstup do najhorúcejšieho automobilového segmentu v Európe, ako triedu SUV nazval marketingový šéf značky Fiat Luca de Meo, však trochu zmeškali a preto potrebovali terénne vozidlo najrýchlejšie ako to len bolo možné. Ťažko sa ale vyvíja nové auto keď je nízky rozpočet, navyše pri povolenej kapacite 20.000 kusov ročne. Preto sa museli poobzerať po vhodnom partnerovi, ktorého našli v japonskej automobilke Suzuki.
K podpisu dohody došlo v apríli 2003, ale po narastajúcich problémoch medzi Fiatom a GM, ktoré vyvrcholili ukončením ich aliancie začiatkom roka, prevzala iniciatívu značka Suzuki. Tá zabezpečila vývoj tohto modelu od konceptu až po reálne auto a postarala sa aj o jeho výrobu. Obe vozidlá preto zbiehajú z pásov v maďarskej továrni Suzuki v Ostrihome a odlišovať sa budú len názvom a identifikačnými  znakmi. Plánovaná ročná kapacita je 60 000 kusov, z toho dve tretiny pripadnú na Suzuki a jedna pre Fiat.

Spolupráca so špecialistom na pohony všetkých kolies priniesla Talianom technológiu, ktorá posúva možnosti ich vozidla o krok pred väčšinu konkurentov z kategórie SUV a zároveň dáva zákazníkom väčšiu slobodu pohybu za akéhokoľvek počasia. Celé tajomstvo jeho náskoku spočíva v malom trojpolohovom tlačidle na stredovej konzole, ktorým si vodič môže podľa potreby navoliť jeden z troch režimov pohonu (podobný systém využíva len Nissan X-trail). Pokiaľ jazdí po suchom asfalte a chce mať lepšiu spotrebu môže využiť režim 2WD (pohon výhradne predných kolies). Akonáhle prší alebo sneží a začne sa šmýkať, vodič má možnosť prepnúť na režim AUTO, v ktorom je krútiaci moment variabilne rozdeľovaný medzi prednú a zadnú nápravu prostredníctvom elektromagneticky ovládanej viac lamelovej spojky.
A keď dôjde k najhoršiemu alebo sa rozhodne vypraviť do terénu, posledná možnosť LOCK umožňuje zafixovať rozdelenie výkonu na obe nápravy v pomere 50:50, ale len do rýchlosti 60 km/h, kedy sa celý systém samovoľne prepne opäť do režimu AUTO. Ako tento systém (vďaka ktorému Sedici zvládne až 33 stupňové stúpanie) funguje v praxi sme mali možnosť vyskúšať si na troch rôznych testovacích tratiach v areály testovacieho okruhu značky Alfa Romeo v Baloccu.
Najskôr sme začali na asfaltovej trati, ktorej charakter sa každú chvíľu menil, takže mohli sme si otestovať ako reaguje riadenie na pohyby volantom v úzkych a veľmi kľukatých pasážach vyžadujúcich si presné a citlivé vedenie auta. Na rýchlych a otvorenejších úsekoch s tiahlymi zákrutami sa zase dalo čo to dozvedieť o podvozku, jeho stabilite a zvedaví sme boli najmä na rozdiel v správaní sa auta s pohonom iba predných kolies a v režime AUTO. Ideálne podmienky na testovanie dotváralo aj daždivé počasie, ktoré dalo zabrať technike nielen na asfalte ale najmä v rozbahnenom teréne. Vďaka tomu, že Sedici je o 110 mm kratší a 100 mm nižší než bežní predstavitelia segmentu SUV a vzadu má len minimálny previs, správa sa oveľa obratnejšie a ľahšie sa s ním manévruje než s väčšinou jeho konkurentov. Riadenie pracuje precízne, ani v rýchlo prechádzaných zákrutách neboli potrebné žiadne korekcie volantom. Napriek svetlej výške 190 mm sedí v zákrutách rovnako dobre ako bežne vysoký kompakt, len pri prudkých zmenách smeru má vplyvom vyššie položeného ťažiska a relatívne krátkeho rázvoru tendenciu ísť skôr do pretáčavého šmyku. Po prepnutí na režim AUTO sa hlavne na mokrej ceste správa citeľne pokojnejšie, vďaka podpore zadných kolies lepšie zatáča do zákrut, čím sa vrodená nedotáčavosť daná koncepciou pohonu predných kolies značne eliminuje.

Druhá trialová trať vytvorená z umelých prekážok
bola zameraná na odskúšanie nájazdových uhlov a prepruženie náprav. Tu sme mali možnosť vyskúšať ako vie pohon 4x4 (od Suzuki) prerozdeliť výkon ak je jedno koleso vo vzduchu a môžeme skonštatovať, že nesklamal. Jediným limitujúcim faktorom bol pomerne dlhý predný previs, kvôli ktorému viacerí kolegovia ošúchali prednú časť auta o zem.

Rovnako bez problémov zvládol aj najťažšiu skúšku – prejazd rozbahneným terénom s viacerými brodmi, kde nás nenechal v štichu ani vtedy, keď vyjazdené koľaje boli už tak hlboké, že sa „bruchom“ dotýkal zeme.
Napriek tomu, že Sedici je pod kapotou SUV, väčšina jeho majiteľov strávi najviac času v meste a na spevnených asfaltových komunikáciách. Tu pasažieri ocenia komfort pruženia ale tiež výborný výhľad daný vyšším posedom a nízkou líniou bočných okien. Pri parkovacích manévroch im padnú vhod zase veľké spätné zrkadlá a dobrý výhľad dozadu. Na život v meste je vybavený aj vonkajším vzhľadom, ktorý efektívne kombinuje dynamiku SUV s eleganciou osobného automobilu. Jeho autorom je opäť majster Giugiaro, ktorý navrhoval aj Grande Punto a novú Cromu. Interiér novinky neprináša žiadne prekvapenia. Nesie sa v duchu jednoduchých línií, ktoré nezastrú svoj pôvod u Suzuki. Podobný volant, výplne dverí, sedadlá a ovládače nájdete totiž v nezmenenej podobe buď u Swiftu alebo Grand Vitary.

Jeho vonkajšie (4120 x 1760 x 1620 mm) aj vnútorné rozmery však zodpovedajú skôr sesterskému modelu Punto (4030 x 1690 x 1490 mm), s ktorým má takmer rovnaký rázvor náprav (2500 mm Sedici, 2510 mm Grande Punto). Preto viac miesta pre pasažierov v pozdĺžnom smere nemožno očakávať. V porovnaní s Grande Puntom pôsobí Sedici priestrannejšie najmä vďaka väčšej vnútornej šírke a vyššiemu stropu. Batožinový priestor patrí svojim objemom 270 l tiež skôr do kategórie malých aut, než medzi kompakty.
Na pohon budú slúžiť spočiatku len dva motory. Zážihový štvorvalec objemu 1.6 l z dielne Suzuki dosahuje výkon 79 kW/107 k a maximálny krútiaci moment 145 Nm pri 4.000 ot/min. Sedici s ním dosiahne maximálnu rýchlosť 170 km/h a spotrebuje v priemere 7,1 l/100 km. Naftovou alternatívou bude 1.9-litrový Multijet od Fiatu , ktorý má byť štandardne vybavený filtrom pevných častíc. Pod kapotou Fiatu Sedici dosahuje výkon 88 kW/120 k a maximálny krútiaci moment 280 Nm pri 2.050 ot/min. Maximálna rýchlosť vozidla s týmto motorom je 180 km/h.

Keďže Fiat doposiaľ takýto model v ponuke nemal, na rozdiel od Suzuki, ktorá ním nahradí dosluhujúcu Lianu, Sedici sa má stať alternatívou pre ľudí jazdiacich s klasickým osobným automobilom kompaktnej triedy. Pričom pohon všetkých kolies má byť pre nich akousi pridanou hodnotou, prípadne symbolom slobody. Šéf marketingu de Meo prirovnal Sedici k džínsovým nohaviciam: „Vyzerajú jednoducho a elegantne zároveň. Všade ste v nich dobre oblečený a vždy sa v nich cítite príjemne“. Tejto filozofii chce Fiat prispôsobiť aj cenu, ktorá by sa podľa Lucu de Mea mala pohybovať na úrovni bežného 5-dverového auta kompaktnej veľkosti.
V Taliansku sa Fiat Sedici začne predávať ihneď po skončení zimnej Olympiády v Turíne, kde bude mať česť byť oficiálnym automobilom hier. Na Slovensko sa kvôli obmedzenej kapacite výroby dostane až začiatkom roka 2007.
km

Pri skúške prepruženia náprav bol limitujúcim faktorom len dlhý predný previs, ktorému neustále hrozil kontakt s povrchom.

Na rozbahnenej trati dostali terénne Fiaty riadne do tela, no nezapadol ani jeden.

 

 

 

Sedici využíva rovnaký systém sklápania zadných sedadiel ako Suzuki Swift. Po ich sklopení narastie objem batožinového priestoru na 670 l.

 

Kokpit je kombináciou Swifta s Grand Vitarou. Značku Fiat pripomína len firemný znak na volante.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  2. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  3. Spánok – základ pevných vzťahov
  4. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  9. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  6. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  9. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 420
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 872
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 050
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 542
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 747
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 167
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 938
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 838
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 621
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 444
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik.

Štát sa zbavuje aj takých vecí, ktoré by mohol speňažiť.


a 1 ďalší 12 h

Neprehliadnite tiež

Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt
Peugeot 308 GT

V ponuke je benzín, diesel aj plug-in hybrid.


12. okt

Blogy SME

  1. Martin Pilnik: Nezaočkovaní Rumuni poslali v lete "zbytočné" vakcíny Dánom, dnes Dáni poslali Rumunom ventilátory. Rumuni majú 50x viac mŕtvych.
  2. Andrej Danko: Pýtam sa páni podnikatelia a živnostníci, s čím vám pomohli členovia SaS?
  3. Peter Jurkovský: Ako vznikla počítačová hra Juro Janosik
  4. Július Kovács: Dotujeme násilie v Slovenskom futbale a roznášanie covidu
  5. Matúš Lazúr: Čo tak začať očkovať v dušičkovom čase pri vchode na cintoríny? Nech ľudia názorne vidia alternatívu ktorá im hrozí.
  6. Štefan Vidlár: Slovensko dole!
  7. Inštitút strategických politík: Mexiko a USA pracujú na novej dohode zameranej na boj proti kartelom
  8. Ján Urda: "Dolnokysucký Vlkolínec"
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 321
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 174
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 169
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 5 885
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 549
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 122
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 659
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 400
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu