Brusel 25. februára (TASR) - Pri kúpe nového auta musia najhlbšie do peňaženky načrieť obyvatelia Veľkej Británie, Nemecka a Rakúska. Ceny osobných automobilov sú v týchto krajinách často o 20-30 percent vyššie ako v najlacnejších štátoch. Tými sú podľa nového prieskumu Európskej komisie Španielsko, Grécko, Fínsko a Dánsko.
Zatiaľ čo za Opel Astra zaplatíte v Británii a Nemecku vyše 12.000 eúr (pred zarátaním rôznych daní), v Španielsku vám bude stačiť 10.076 a v Dánsku dokonca iba 9612 eúr. Obľúbený Volkswagen Golf stojí v Nemecku vyše 12.000, v Grécku 9737 a vo Fínsku iba 8940 eúr.
Ako vyplýva z dnes zverejnenej správy EK, spomedzi 12 krajín eurozóny (všetky štáty EÚ okrem Británie, Dánska a Švédska) sú najdrahšími trhmi pre nákup automobilu Nemecko a Rakúsko.
Z celkovo 81 modelov skúmaných k 1. novembru 2001 bolo v Nemecku až 41 úplne najdrahších a 40 o viac ako 20 percent drahších ako v niektorej z ostatných krajín. V Rakúsku bolo o vyše 20 percent drahších 31 modelov. Naopak najlacnejšími trhmi v eurozóne sú Španielsko, Grécko a Fínsko.
Najväčšie cenové rozdiely sú už tradične v najobľúbenejších a najpredávanejších modeloch malej a strednej triedy. Oproti predchádzajúcemu prieskumu k 1. máju 2001 sa cenové rozdiely podstatne neznížili. Európska komisia verí, že ich pomôže znížiť jej nedávny návrh nových pravidiel distribúcie automobilov, ktorý má začať platiť od októbra. EK sľubuje, že bude na prospech zákazníkom a povedie k poklesu cien.
TASR prináša cenové rozdiely niektorých najpredávanejších modelov osobných vozidiel. Komisia porovnávala ceny pred zdanením na najdrahšom a najlacnejšom trhu eurozóny k 1. novembru 2001:
Opel Corsa 24,6 percenta
Renault Clio 23,0 percenta
VW Polo 29,1 percenta
VW Golf 32,9 percenta
Opel Astra 27,6 percenta
Ford Focus 18,1 percenta
Renault Mégane 18,5 percenta
Audi A4 21,0 percenta
Ford Mondeo 29,9 percenta
Opel Vectra 25,2 percenta
(spravodajca TASR Robert Sermek) ed