SME

Pininfarina Nido

Vozidlá do mesta sú dnes po kategórii športovo-úžitkových automobilov SUV asi najobľúbenejšou témou návrhárov. Niektoré skice sa dočkali reálnej podoby stelesnenej vo funkčných prototypoch, tak ako Pininfarina Nido.

Vozidlá do mesta sú dnes po kategórii športovo-úžitkových automobilov SUV asi najobľúbenejšou témou návrhárov. Niektoré skice sa dočkali reálnej podoby stelesnenej vo funkčných prototypoch tak ako Pininfarina Nido.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jedinou schodnou cestou budúcnosti veľkomiest je používanie malých vozidiel s neveľkým pôdorysom, nízkou spotrebou a najlepšie nulovými emisiami škodlivých látok. Kedysi neriešiteľný problém pasívnej bezpečnosti v miniautomobiloch dnes prestáva byť problémom. Dôkazom je súčasný Smart For Two s pevnou klietkou na prežitie posádky. Do budúcnosti zostáva vyriešiť problém veľkého preťaženia počas nárazu. Mestské vozidlá nemajú dostatočne veľké deformačné zóny na pohltenie nárazovej energie a stávajú sa pre posádku príliš tvrdé. Riešenie priniesla štúdia Nido vyrobená v renomovanej talianskej dizajnérskej dielni Pininfarina. Posádka vozidla Nido sedí na posuvnom module, ktorý za normálnych okolností vyzerá ako súčasť karosérie. Pred prístrojovou doskou pevne spojenou s modulom sú dve obrovské pružiny, ktoré slúžia ako nárazníky na vagónoch vlakovej súpravy. Pri náraze sa zlomí poistka držiaca modul a ten zotrvačnou silou stlačí pružiny. Úlohou pružín je absorbovať nárazovú energiu a znížiť preťaženie posádky. Nosníky prednej časti karosérie pritom odvádzajú energiu dozadu, kde deformácie neohrozia posádku. Po sérii počítačových crashtestov prišli na rad skutočné, kedy konštruktéri rozbili skutočné Nido o betónový múr a dosiahli oveľa prijateľnejšie spomalenie posádky než pri väčšom bežnom aute. Všetky hodnoty preťaženia ležali pod hodnotou kritického preťaženia neúnosného pre ľudské orgány.


SkryťVypnúť reklamu

Vďaka posuvným dverám potrebuje Nido malý priestor na parkovanie. Dve miesta na sedenie v tomto prípade stačia, pretože vo veľkomestách sa v priemere vozí v jednom automobile 1,5 členná posádka.

Nido má dve časti interiéru : modul pre posádku a tlmiace elementy.

 

 

 

Ochranu posádky v tvrdom skelete vajíčka zabezpečujú pružinové nárazníky pred a za posádkou. Pri čelnom náraze a náraze zozadu sú využité oba nárazníky, pretože okrem hlavného preťaženia tlmia spätný náraz v konečnej fáze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 13 569
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 570
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 087
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 203
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 512
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 271
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 238
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe, dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  2. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka
  3. Martin Fronk: OPERÁNA POŽIČOVŇA S HMOTNOU ZODPOVEDNOSŤOU (pre chudobu dole)
  4. Tomas Hlavaty: Prezident Erik Kaliňák, premiér Kaliňák st., predseda parlamentu Bombic.
  5. Vladimír Krátky: Budem ( asi ) kandidovať za Primátora Bratislavy !
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia.
  7. Vladimír Hatara: Fico ako Mečiar...
  8. Ján Valchár: Štvrtý Aljoša. Ambasáda.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 980
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 9 397
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 039
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 680
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 682
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 724
  7. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 6 604
  8. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 214
  1. Radko Mačuha: Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe, dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  2. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  3. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  4. Tupou Ceruzou: Krížovka
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  6. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  7. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  8. Tupou Ceruzou: Za čiarou
SkryťZatvoriť reklamu