SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Opel Astra 1,6 16V Caravan – na rodinné využitie

Model Astra znamená pre automobilku Opel to, čo Golf pre Volkswagen. Keď začiatkom deväťdesiatych rokov nahradila Astra model Kadett, pre Opel táto výmena v segmente nižšej strednej triedy mala znamenať zníženie náskoku, ktorý domáci rival VW s modelom Go


lf mal. Okrem troj- a päťdverového vyhotovenia mala k tomu poslúžiť aj verzia kombi, teda Caravan. Aj keď sa Astra nestala väčším miláčikom nemeckých zákazníkov ako Golf, Astra Caravan si získala v Nemecku i ďalších európskych štátoch značnú obľúbenosť. Najmä po tom, čo v roku 1998 prišiel Opel s druhou generáciou Astry.


My sme redakčnému testu podrobili verziu Caravan Comfort s motorom 1,6 l a výkonom 100 k (74 kW), ktorá práve s týmto motorom patrí v Európe k najžiadanejším kombi. Okrem tejto pohonnej jednotky sa Astra Caravan predáva s tromi zážihovými (1,4/90 k, 1,6/100 k a 1,8/125 k) a dvomi vznetovými motormi 1,7 DTi a 2,0 DTi vo výbavách Club, Comfort a Elegance.


Astra Caravan je už na pohľad solídnym a robustným automobilom. Podobne ako troj- a päťdverová verzia aj kombi má klinovitý tvar. Astra pôsobí dojmom dynamického automobilu, a to najmä vďaka smerom dozadu stúpajúcim bočným líniám. Esteticky riešená zadná partia vo svojich útrobách schováva zväčšený batožinový priestor. Ukončená je piatymi dverami, ktoré „mäkko“ a decentne dotvárajú vzhľad tohto osobno-úžitkového automobilu.


S výbavou Comfort je zlatým stredom a už v tomto vyhotovení obsahuje bohatú výbavu. Okrem iného ABS, airbagy pre vodiča a spolujazdca a bočné airbagy, aktívne opierky hláv na predných sedadlách, delené zadné sedadlo so sklopnými operadlami centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie okien vpredu i vzadu a nastavovanie vonkajších zrkadiel, predné svetlomety do hmly, imobilizér, autorádio s ôsmimi reproduktormi, ráfiky kolies z ľahkých zliatin, výškovo nastaviteľný volant potiahnutý kožou, základný strešný nosič a iné. Klimatizácia bola v testovanom automobile mechanická a vo výbave Comfort je príplatková, práve tak aj palubný počítač.


Interiér pôsobí príjemne a útulne. Prístrojový panel je typicky „oplovský“ – pred vodičom prehľadný prístrojový štít, v strede panel s displejom autorádia a palubného počítača, autorádiom a ovládaním klimatizácie. Sedadlá sú pohodlné, dobre tvarované a je tu dostatok priestoru vpredu i na zadných sedadlách. Praktické je prepojenie interiéru s batožinovým priestorom cez odklápaciu stredovú opierku, napríklad pre prevoz lyží. Batožinový priestor so 480-litrovým objemom, po sklopení zadných sedadiel až 1500-litrovým a rôzne usporiadanie úložného priestoru je cez piate výklopné dvere mimoriadne dobre prístupný a prakticky využiteľný.


V Astre Caravan však najviac „chutí“ jazda. Motor 1,6 l s výkonom 74 kW/100 k s rezervou zvláda pokyny vodiča na zrýchľovanie aj v núdzových situáciách, má kultivovaný chod, tichý aj pri vyšších rýchlostiach, a veľmi príjemný hlbší zvuk. Radenie 5-stupňovej dobre odstupňovanej mechanickej prevodovky je presné. Z dobre vyladeného tuhšieho podvozku a väčšieho rázvoru cítiť najmä pri prechádzaní zákrut pocit istoty a dobré jazdné vlastností. Spotreba je závislá od štýlu jazdy. Pri jazde „pod plynom“ a dovolených rýchlostných limitoch vrátane diaľnice sa spotreba vyšplhala na 8,9 l/100 km, avšak pri jazde s „ľahkou nohou“ len na 6,3 l/100 km, ale aj 5,9 l/100 km. Priemerná spotreba počas testu bola 7,4 l/100 km.
                                                      
TECHNICKÉ ÚDAJE 
Opel Astra 1,6 16V Caravan Comfort


Motor
Radový vodou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč s ventilovým rozvodom DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Štyri ventily  v každom valci so samočinným hydraulickým vymedzovaním vôle. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1598 cm3, vŕtanie a zdvih 79,0/81,5 mm. Kompresný pomer 10,5:1. Najväčší výkon 74 kW/100 k pri otáčkach 6200 min-1. Najvyšší krútiaci moment 150 Nm pri otáčkach 3200 min-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie Multec.


Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová mechanická prevodovka s ručným radením. Prevodové stupne 3,73 – 2,14 – 1,41 - 1,12 - 0,89, R 3,31. Stály prevod 3,74.


Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Predné a zadné kolesá nezávisle zavesené, predné na spodných priečnych ramenách a vzperách McPherson. Vzadu pozdĺžne vlečené  ramená s dvojicami priečnych ramien, odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Priečny skrutný stabilizátor vpredu i vzadu. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové, protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 195/60 R 15.


Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverové päťmiestne kombi.


Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4290/1710/1420 mm, rázvor náprav 2605 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1485/1460 mm. Priemer otáčania 10,8 m. Pohotovostná hmotnosť 1170 kg. Objem batožinového priestoru 480/1500 l. Objem palivovej nádrže 52 l.


Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 185 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h  za 12,0 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,7/5,8/7,2 l/100 km.


Cena: 646 900 Sk


Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 12,1 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 7,0/9,7 s 
80 – 120 km/h (IV/V) – 10,3/14,9 s
Max.  rýchlosť 182 km/h
Spotreba počas testu 7,4 l/100 km


Porovnanie s automobilmi rovnakej triedy:


Citroen Xsara Break 1,6i 16V SX
Zdvih. objem 1587 cm³
Výkon 81 kW/110 k
Krút. mom. 147/4000 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 10,9 s
Max. rých. 195 km/h
Spotreba mesto 9,3 l/100 km
mimo mesta 5,5 l/100 km
kombinovaná 6,9 l/100 km
Cena 582 100 Sk                                   


Ford Focus Kombi 1,6 Comfort
Zdvih. objem 1596 cm³
Výkon 74 kW/100 k
Krút. mom. 145/4000 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 11,3 s
Max. rých. 185 km/h
Spotreba mesto 9,4 l/100 km
mimo mesta 5,4 l/100 km
kombinovaná 6,8 l/100 km
Cena 647 900 Sk                                   


Renault Mégane Combi 1,6 16V Air
Zdvih. objem 1598 cm³
Výkon 79 kW/107 k
Krút. mom. 148/3750 Nm./min.-1
0 – 100 km/h 10,3 s
Max. rých. 193 km/h
Spotreba mesto 9,6 l/100 km
mimo mesta 5,9 l/100 km
kombinovaná 7,2 l/100 km
Cena 533 100 Sk                               

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 293
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 165
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 8 348
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 423
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 075
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 054
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 916
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 639
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Fondee: Eva Hlavsová z Fondee: Češky sú v porovnaní so Slovenkami voči investovaniu skeptickejšie, ukázal prieskum
  2. Marek Kytka: Naša nová draftová jednotka Theo Kiss ? Jeho ukážkový gól
  3. Jozo Peric: Česká národná banka po sérii zvyšovania ponechala úrokové sadzby
  4. Lucia Žárska: Aký dopad môže mať spor medzi Taiwanom a Čínou na akciové trhy?
  5. Věra Tepličková: A zasa ten spln...
  6. Olívia Lacenová: Okolo čínskej ekonomiky sa pomaly uťahuje slučka...
  7. Jan Pražák: Vražedná polyamorie
  8. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 10. časť
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 938
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 15 195
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 600
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 840
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 165
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 908
  7. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 338
  8. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 3 146
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu