Lexus a diesel?
Odkedy Lexus vstúpil na európsky trh, zúfalo mu chýbal naftový motor. Teraz už nebude, lebo s príchodom novej generácie IS uzrel svetlo sveta aj prvý model spaľujúci naftu. Už letmý pohľad do papierov s parametrami 130 kW/177k a 400 Nm prezrádza, že príbuznosť so silným a mimoriadne čistým turbodieselom 2.2 D-4D z modelu Toyota Avensis nie je náhodná. Ide o ten istý motor,, okolo ktorého neutíchli ešte prvé ovácie a už sa montuje do ďalšieho auta. Podobne ako pod kapotou Avensisu je jeho najsilnejšou stránkou kultivovaný chod. Aj preto naftový IS ostáva stále Lexusom s veľmi kultúrnym a tichým chodom, ktorý núti zamyslieť sa nad vytiahnutím správnej tankovacej pištole.
Neuveriteľne tichý
Svoj podiel na tom nesie najnižší koeficient aerodynamického odporu vzduchu v segmente (0,27), ale tiež mimoriadne detailná práca konštruktérov na odhlučnení karosérie. Špáry medzi jednotlivými dielmi sú tak úzke, že ich takmer nevidieť. Dvere dostali trojité tesnenie, podlaha bola zakrytá kobercom s niekoľkými absorbčnými a izolačnými vrstvami a ako prvý na svete má IS aj slnečné clony pohlcujúce hluk, nehovoriac o čelnom skle s rovnakým účinkom.
Dynamika
Po dynamickej stránke sa nám zdal diesel v porovnaní s Avensisom trochu ospalejší, nielen reakciou na zošliapnutie akcelerátora ale aj priebehom krútiaceho momentu. Môže to byť len prvý dojem alebo dôsledok vyššej pohotovostnej hmotnosti, na ktorej sa podieľa snaha konštruktérov o maximálne zníženie hluku a vibrácii. Podrobnejšie hodnotenie dynamiky motora vyslovíme radšej až po teste v domácich podmienkach. Faktom však ostáva, že naftový motor trpí pomerne výrazným turboefektom a ťahá v relatívne úzkom rozsahu otáčok 2000 – 3800 ot/min, čo ho predurčuje skôr na rozvážnu a plynulú jazdu. Preto priaznivcov športových naftových motorov určite poteší, že pre nich má výrobca v ponuke aj o niečo ostrejšiu verziu 220d so skrátenými prevodmi, vďaka ktorým sa jeho dynamika zlepší v priemere o 30% (už teraz sa tešíme na redakčný test). Najviac sa ,podľa našej prvej skúsenosti, k športovému charakteru auta hodí nový benzínový šesťvalec 2.5 VVT-i (153 kW/208 k), ktorý človeka doslova hecuje, aby pritlačil a vyťažil z vynikajúceho podvozka čo najviac.
Športový benzín
Šesťvalec je vybavený priamym vstrekovaním paliva s najvyšším vstrekovacím tlakom medzi benzínovými motormi (130 bar) a variabilným systémom časovania nasávacích i výfukových ventilov, vďaka ktorým veľmi pekne zrýchľuje v celom spektre otáčok a výrazne ostrejšie reaguje na zošliapnutie akcelerátora než turbodiesel 220d. Šesťvalec akceleruje iba o niečo lepšie (z 0 na 100 km/h za 8,4 s) než naftová verzia 220d (8,9 s) a ručička jeho tachometra sa zastaví o 15 km/h vyššie (230 km/h). Naftový motor pritom spotrebuje v priemere 6,3 l/100 km, zatiaľ čo benzínový šesťvalec o dobré 3 litre viac. Takže väčšina manažerov asi predsa len ostane pri naftovom motore, ktorý je len nepatrne menej dynamický (čo môže poriešiť verzia s kratšie sprevodovaným diferenciálom) ale úspornejší. Obe motorizácie sa kombinujú so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, benzínový šesťvalec je možné skombinovať aj so 6-rýchlostnou automatikou a radením pomocou tlačidiel pod volantom.
Jazda
Napriek tomu, že nový Lexus IS je vybavený elektrickým posilňovačom riadenia (EPS), patrí medzi vzorku automobilov, u ktorých to nepostrehnete. Riadenie ponúka rozhodne lepšiu spätnú reakciu než v modelol radu GS. Veď aj preto je IS najšportovejší z rodiny Lexus. Auto pôjde vždy tam, kam ho nasmerujete a vďaka rýchlej odozve predných kolies s veľmi dobrou priľnavosťou nemá význam v praxi o nedotáčavosti vôbec hovoriť. Oveľa ľahšie sa dá roztancovať zadok, ktorý ale pozorne stráži nevypínateľné ESP bez zmyslu pre humor. Nový systém vie veľmi skoro prekaziť radosť z akéhokoľvek pretáčavého šmyku. Aj keď na jeho obranu treba povedať, že robí to aspoň vláčnejšie a s oveľa väčším zmyslom pre plynulosť ako kedysi. Brzdy s vnútorne chladenými kotúčmi priemeru 298 mm vpredu a 291 mm vzadu fungujú dobre na suchom i mokrom povrchu.
Dlhší, širší, väčší
Nový Lexus IS je o 175 mm dlhší a o 75 mm širší než predchodca, z čoho by mali profitovať predovšetkým pasažieri vzadu. V skutočnosti ale priestor vzadu a batožinový priestor priemerného objemu 378 l neohúrili ani spolovice tak ako jedinečná kvalita vypracovania a veľkoryso vybavený interiér. Podobne ako u modelu GS si vaše končeky prstov budú užívať na dotyk lahodiace materiály a precízny chod aj toho posledného ovládača.
Hi-Tech
Všetko spolu nádherne ladí, nehovoriac o špičkovej aparatúre s 13 reproduktormi a CD meničom na 6 CD (bez zásobníka) v štandardnej výbave, ktorý dokáže prehrávať aj formáty MP3 a WMA (Windows Media Audio). Fajnšmekri si za príplatok môžu doobjednať novú generáciu audio sústavy Mark Levinson, ktorá patrí medzi špičku v danom segmente. Tento systém obsahuje 10-kanálový zosilňovač s výkonom 300 Wattov a 14 reproduktorov, vrátane prvého 200 mm invertovaného subwoofera. Prispôsobený je akustickým vlastnostiam kabíny nového Lexusu IS a je úplne kompatibilný s médiami CD, CD-R, DTS 5.1, DVD video a podobne ako štandardný systém aj s hudobnými súbormi vo formáte MP3 a WMA zaznamenanými na CD alebo DVD. Ostatná komfortná a bezpečnostná
výbava vytvára podobne vyčerpávajúci zoznam ako model GS. V Lexuse IS nechýba integrovaný systém riadenia dynamiky VDIM , predkolízny systém Pre-Crash (príprava vozidla na náraz), adaptívny tempomat ACC, prvý dvojkomorový airbag SRS na svete, kolenné airbagy pre vodiča aj spolujazdca, natáčacie bi-xenónové reflektory, elektricky nastaviteľný volant, vyhrievané alebo vetrané predné sedadlá, navigačný systém s dotykovým displejom, drevený obklad z javora a s povrchovou úpravou od firmy Yamaha (špecialistom na výrobu pian) a iné. Ceny a výbavy nového Lexusu IS importér zatiaľ nezverejnil, ale podľa neoficiálnych informácií by mal stáť menej než BMW a Audi pri podstatne bohatšej výbave, čo sa dá Japoncom veriť.
Ideálnu polohu sedenia si nájde každý vodič veľmi rýchlo, pretože volant i sedadlo majú široký rozsah nastavenia vo všetkých potrebných smeroch.
Prístroje by mohli byť lepšie čitateľné.
Batožinový priestor má objem iba 378 l ale pravidelný vstupný otvor.
Nová automatická prevodovka s „krídelkami“ pod volantom radí v manuálnom režime smerom dolu krásne rýchlo a s medziplynom, smerom hore jej to už trochu trvá.
Kompletne zakrytá podlaha znamená lepšiu aerodynamiku a nižšiu úroveň hluku v interiéri.
Prvé dojmy - Lexus IS
Vzhľad | elegantný a dynamický |
Interiér | všadeprítomná prvotriedna kvalita vypracovania a dobre odhlučnennie |
Motor | diesel po zahriati mimoriadne kultivovaný ale dynamicky menej výrazný než vo vozidle Toyota Avensis, benzín sa viac hodí k športovému charakteru auta |
Jazdné vlastnosti | je stabilný a pôsobí isto za každých okolností, presné a citlivé riadenie, dá sa s ním pekne zabaviť, ale ESP prísne stráži zadné poháňané kolesá |
Výbava | vyčerpávajúca, priplatiť sa dá len za niekoľko prvkov, ktoré ale u konkurencie nenájdete |
Technika | najmodernejšia, obsahuje takmer všetko, čo väčší model GS |
Úžitok | výborné manažérske vozidlo pre dvoch, na kratšie vzdialenosti aj pre 4 pasažierov (priestor vzadu porovnateľný s Audi A4), malý kufor |
Charakter | športovo luxusný |
Lexus IS - technické údaje
Motor | |
|
Typ | IS 220 d prepĺňaný vznetový štvorvalec | IS 250 |
Uloženie | vpredu pozdĺžne | vpredu pozdĺžne |
Zdvihový objem | 2231 cm3 | 2499 cm3 |
Výkon | 130/177 kw/k | 153/208 kw/k |
Pri otáčkach | 3600 ot./min. | 6400 ot./min. |
Krútiaci moment | 400 Nm | 252 Nm |
Pri otáčkach | 2000-2600 ot./min. | 4800 ot./min. |
Kilogramový výkon | 9,2 kg/k | 7,8 kg/k |
Litrový výkon | 79 k/l | 83 k/l |
Emisie | 168 g/km | 231 g/km |
Karoséria | ![]() | |
Typ | sedan | sedan |
Počet dverí | 5 | 5 |
Súčiniteľ odporu vzduchu | Cx 0,27 | Cx 0,27 |
Pneumatiky | 225/45 R17 vpredu, 245/45 R17 vzadu | 225/40 R18 vpredu a 255/40 R18 vzadu |
Disky | hliníkové | hliníkové |
Prevodovka | ||
Typ | manuálna/automatická | manuálna / automatická s radením na volante |
Počet stupňov | 6 | 6 |
Poháňané kolesá | zadné | zadné |
Podvozok | ||
Predná náprava | dvojité lichobežníky, vinuté pružiny, stabilizátor | dvojité lichobežníky, vinuté pružiny, stabilizátor |
Zadná náprava | 5-prvkové zavesenie, vinuté pružiny, stabilizátor | 5-prvkové zavesenie, vinuté pružiny, stabilizátor |
Priemer otočenia | 10,2 m | 10,2 m |
Brzdy vpredu | vzduchom chladené kotúče, 296 mm | vzduchom chladené kotúče, 296 mm |
Brzdy vzadu | kotúče, 291 mm | kotúče, 291 mm |
Rozmery, hmotnosti, objemy | ||
Rázvor náprav | 2730 mm | 2730 mm |
Dĺžka | 4575 mm | 4575 mm |
Širka | 1535 mm | 1535 mm |
Výška | 1440 mm | 1440 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1635 kg | 1635 kg |
Užitočná hmotnosť | 485 kg | 485 kg |
Batožinový priestor | 378 l | 378 l |
Objem palivovej nádrže | 65 l | 65 l |
Prevádzkové hodnoty (M/A) | ||
Zrýchlenie | 8,9 s | 8,4 / 8,1 s |
Maximálna rýchlosť | 215 km/h | 230 / 225 km/h |
Spotreba | ||
mesto | n | 13,5 / 12,7 l/100 km |
mimo mesto | n | 7,7 / 7,0 l/100 km |
kombinácia | 6,3 l/100 km | 9,8 / 9,1 l/100 km |