Pohon všetkých kolies vo vyššej strednej triede sa pomaly stáva nevyhnutnosťou teda aspoň pre trio najuznávanejších značiek, Audi, BMW a Mercedes. Dohnať náskok a imidž pohonu Quattro nebude pre BMW jednoduchá záležitosť, hoci s pohonom všetkých kolies už nejaké skúsenosti má. Otázne je, či si xDrive vybuduje rovnaké renomé ako Quattro, prípadne 4-Matic od Mercedesu.
Teória xDrive
Systém XDrive využíva medzinápravovú viaclamelovú spojku VTG prepojenú s hnacími hriadeľmi prednej a zadnej nápravy. Za normálnych, až laboratórnych adhéznych podmienok Xdrive prenáša 40% výkonu na prednú a 60 % na zadnú nápravu. Využíva tak konštrukčné danosti vozidla vychádzajúce z pohonu zadnej nápravy. Tento pomer sa stále mení podľa informácií získaných z riadiacej jednotky. Tá monitoruje otáčanie kolies, priečne a pozdĺžne zrýchlenie vozidla, uhol natočenia volantu i polohu vozidla voči rovine. Pohon xDrive sa okrem zabezpečenia trakcie stará aj o stabilitu vozidla. Akonáhle DSC III zaregistruje pretáčavý alebo nedotáčavý šmyk, XDrive zasiahne patričným prerozdelením krútiaceho momentu medzi nápravy tak, aby sa šmyk vyrovnal. Až keď toto nepomôže, potom prichádza na rad pribrzďovanie kolies. Reakčný čas systému xDrive je 0,1 s, pričom medzinápravová spojka nemusí čakať na preklz jednotlivých kolies a až potom pripájať pohon druhej nápravy. Okrem krajných možností (napr. zadná náprava na ľade a predná na asfalte) sú poháňané všetky kolesá. Vodič to pocíti ako výhodu pri pohýnaní sa na klzkom povrchu. Od začiatku totiž zaberajú všetky kolesá a mení sa len pomer hnacieho momentu. Prudkému pripojeniu druhej nápravy sa BMW taktne vyhlo. Náhly prísun výkonu na niektorú nápravu tým pádom nevyvolá šmyk. Uzávierky diferenciálov náprav do istej miery nahrádza pribrzďovanie pretáčajúcich sa kolies.
Kým niektoré pohony majú prioritne poháňané predné kolesá a tie sa musia najskôr prešmyknúť, aby sa pripojila zadná náprava, BMW na tento moment nečaká. Pokiaľ ide o trakciu, využíva skutočnosť, že pri zrýchľovaní vpred má lepšiu priľnavosť zadná náprava. Keď je na zadné kolesá výkonu priveľa, viac výkonu začne smerovať dopredu. Do uzavretia mozaiky o pohone xDrive nám chýba ešte skúsenosť s BMW na snehu. Asi najväčšou výhodou systému xDrive je skutočnosť, že prvoradá nie je iba trakcia bez ale aj smerová stabilita vozidla v zhoršených adhéznych podmienkach.
Naša skúsenosť
BMW s pohonom zadnej nápravy a s vypnutým stabilizačným systémom by nebolo problém v slalome rozhádzať. Zvlášť s poriadným záprahom koní benzínového šesťvalca. Verzia s pohonom všetkých kolies xDrive lepšie drží stopu bez náznakov pretáčavého šmyku, hoci asfaltový povrch je značne znečistený. Šmyk nastal skôr po uvoľnení ťahu motora. Vtedy stúpne prítlak prednej nápravy a odľahčená zadná náprava sa mierne vychýli.
Pre elektromechanicky riadené pohony všetkých kolies je príznačné oneskorenie zásahu systému pri preklze hnaných kolies. Pri xDrive je tento jav takmer nepozorovateľný ani pri prudkom pohýnaní sa na nespevnenom podklade. Ani záprah 258k nedostal kolesá do nadmerného preklzu, pretože ten sa eliminuje vopred.
Asi najsilnejšou stránkou pohonu xDrive je smerová stabilita. Počítač veľmi dôsledne vyhodnocuje nielen trakciu, ale aj natočenie volantu a vodičom požadovaný smer. Niekedy sa tak môže stať, že xDrive uprednostní smerovú stabililitu pred trakciou. Výsledkom je dokonalá poslušnosť vozidla na vodičové príkazy. O práci systému svedčí aj rýchle pohýnanie na povrchu s rozdielnou priľnavosťou. Dve kolesá zostali na špinavom asfalte a dve boli na vhkej tráve. Aj s vypnutým trakčným systémom vozidlo zrýchľovalo v priamom smere bez potreby korekcie volantom.
S BMW 530 iX zabudnite na nespútanú zábavu. Môžete si akurát vychutnávať čistý prejazd zákrutami, prípadne jemný driftík na nespevnenom povrchu. V zime pripravujeme test pohonu na snehu, kde očakávame väčšiu zábavu. Na jemnom piesku a rovnej ploche sa nám akože podarilo nahodiť auto do šmyku, to sa však okamžite (ani nie tak vplyvom opačného natočenia volantu) zrovnávalo do neutrálnej pozície. Našťastie pohon xDrive sa rovnako úspešne bráni aj nedotáčavému šmyku.
Nízkoprofilové pneumatiky obuté na sedemnásť palcových diskoch dokonale bojovali proti odstredivej sile. Tým pádom prispeli k výrazne neutrálnemu správaniu auta.
Najľahší benzínový šesťvalec vo svojej kategórii zaujme aj výkonom 190 kW/ 258 k, ale najmä priebehom krútiaceho momentu s vrcholom 300 Nm už pri 2500 ot./min. Priemerná spotreba verzie 530 iX samozrejme kolíše v závislosti od chuti vodiča počúvať nádherné pradenie radového šesťvalca. Bez väčších problémov sa možno vmestiť do spotreby udávanej výrobcom (10,3 l/100 km), ale bežný priemer s vychutnaním si motora nám vychádzal od 11,8 do 14,5 l/100 km.
Automatická prevodovka pracuje vypočítateľne a pomerne rýchlo pochopí jazdný štýl vodiča. Pri šprinte z miesta sa správa trochu komótne, hoci necháva motor vytáčať. Jej najväčšou cnosťou v porovnaní s konkurenciou je podraďovanie pri športovom štýle jazdy. Stačí, že vodič pred zákrutou uberie plyn prípadne pribrzdí a prevodovka okamžite podradí do takého pásma otáčok, ktoré vodič preferuje. Táto spolupráca motora a prevodovky ideálne funguje na vidieckych cestách. V pokojnom tempe a ekonomickom režime sa mechanizmus s podraďovaním neobťažuje. Pre športové vyžitie by bola vhodnejšia manuálna prevodovka, pretože automat aj v poloautomatickom režime preradí smerom hore tesne pred dosiahnutím maximálnych otáčok. Nie vždy je to však vhodný moment na preradenie.
Na interiér radu 5 si treba zvyknúť a za umelecký dojem maximálny počet bodov asi nedostane. Technické prevedenie a ergonómia sa však blíži k dokonalosti aspoň pre športovo založených vodičov.
Priestorových problémov sa päťka asi navždy zbavila.
Kino Glória
Čelné sklo v BMW 5 môže na želanie slúžiť ako premietacie plátno. Vodič sleduje to najpodstatnejšie na čelnom skle a na prehľadné „budíky“ zablúdi zrakom iba občas. Okrem aktuálnej rýchlosti sa na skle objavujú údaje z navigačného systému, aktívny tempomat a tiež všetky výstražné hlásenia. Projekcia na skle neprekáža ani v noci, navyše ju možno vypnúť. Asi najväčší význam holografického premietania na sklo cítiť v meste a na preplnenej diaľnici. Škoda, že tento výdobytok techniky môže využívať iba malá hŕstka vodičov. Nedávno sa s holografickou projekciou pripojil Citroen C6.
BMW 530 iX - automat
Motor | |
Typ | radový benzínový šesťvalec, magnéziový blok motora |
Uloženie | pozdĺžne |
Zdvihový objem | 2979 cm3 |
Výkon | 190/258 kw/k |
Pri otáčkach | 6600 ot./min. |
Krútiaci moment | 300 Nm |
Pri otáčkach | 2500 - 4000 ot./min. |
Kilogramový výkon | 6,8 kg/k |
Litrový výkon | 86,6 k/l |
Emisná norma | EURO IV |
Karoséria | |
Typ | limuzína |
Počet dverí | 5 |
Súčiniteľ odporu vzduchu Cx | 0,3 |
Pneumatiky | 225/55 R17 |
Disky | 7,5 J X17 |
Prevodovka | |
Typ | Automatická |
Počet stupňov | 6 |
Poháňané kolesá | všetky |
Podvozok | |
Predná náprava | dvojkĺbová konštrukcia s pružiacimi vzperami (hliník) |
Zadná náprava | viacprvková integral IV, (hliník) |
Svetlosť podvozka | 120 mm |
Priemer otočenia | 11,4 m |
Brzdy vpredu | kotúčové s vnútorným chladením |
Brzdy vzadu | kotúčové s vnútorným chladením |
Rozmery, hmotnosti, objemy | |
Rázvor náprav | 2888 mm |
Dĺžka | 4841 mm |
Širka | 1846 mm |
Výška | 1468 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1605 kg |
Užitočná hmotnosť | 560 kg |
Batožinový priestor | 520 l |
Objem palivovej nádrže | 70 l |
Prevádzkové hodnoty | |
Zrýchlenie | 7,1 s |
Maximálna rýchlosť | 248 km/h |
Spotreba | |
mesto | 14,4 l/100 km |
mimo mesto | 7,9 l/100 km |
kombinácia | 10,3 l/100 km |
v teste | 12,5 l/100km |
Bezpečnosť podľa Euro NCAP | ![]() |
Rok testu | 2004 |
Oblasť | Hviezdy/body |
Celkové hodnotenie | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ochrana detí | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ochrana Chodcov | ![]() |
Cena vozidla BMW 530 iX v čase testu: 1 754 420 Sk