SME

BMW 530 iX

Pohon všetkých kolies vo vyššej strednej triede sa pomaly stáva nevyhnutnosťou teda aspoň pre trio najuznávanejších značiek, Audi, BMW a Mercedes. Dohnať imidž pohonu Quattro nebude pre BMW jednoduchá záležitosť, hoci s pohonom všetkých kolies už nejak

Pohon všetkých kolies vo vyššej strednej triede sa pomaly stáva nevyhnutnosťou teda aspoň pre trio najuznávanejších značiek, Audi, BMW a Mercedes. Dohnať náskok a imidž pohonu Quattro nebude pre BMW jednoduchá záležitosť, hoci s pohonom všetkých kolies už nejaké skúsenosti má. Otázne je, či si  xDrive vybuduje rovnaké renomé ako Quattro, prípadne 4-Matic od Mercedesu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Teória xDrive

Systém XDrive využíva medzinápravovú viaclamelovú spojku VTG prepojenú s hnacími hriadeľmi prednej a zadnej nápravy. Za normálnych, až laboratórnych adhéznych podmienok Xdrive prenáša 40% výkonu na prednú a 60 % na zadnú nápravu. Využíva tak konštrukčné danosti vozidla vychádzajúce z pohonu zadnej nápravy. Tento pomer sa stále mení podľa informácií získaných z riadiacej jednotky. Tá monitoruje otáčanie kolies, priečne a pozdĺžne zrýchlenie vozidla, uhol natočenia volantu i polohu vozidla voči rovine. Pohon xDrive sa okrem zabezpečenia trakcie stará aj o stabilitu vozidla. Akonáhle DSC III zaregistruje pretáčavý alebo nedotáčavý šmyk, XDrive zasiahne patričným prerozdelením krútiaceho momentu medzi nápravy tak, aby sa šmyk vyrovnal. Až keď toto nepomôže, potom prichádza na rad pribrzďovanie kolies. Reakčný čas systému xDrive je 0,1 s, pričom medzinápravová spojka nemusí čakať na preklz jednotlivých kolies a až potom pripájať pohon druhej nápravy. Okrem krajných možností (napr. zadná náprava na ľade a predná na asfalte) sú poháňané všetky kolesá. Vodič to pocíti ako výhodu pri pohýnaní sa na klzkom povrchu. Od začiatku totiž zaberajú všetky kolesá a mení sa len pomer hnacieho momentu. Prudkému pripojeniu druhej nápravy sa BMW taktne vyhlo. Náhly prísun výkonu na niektorú nápravu tým pádom nevyvolá šmyk. Uzávierky diferenciálov náprav do istej miery nahrádza pribrzďovanie pretáčajúcich sa kolies.

SkryťVypnúť reklamu

Kým niektoré pohony majú prioritne poháňané predné kolesá a tie sa musia najskôr prešmyknúť, aby sa pripojila zadná náprava, BMW na tento moment nečaká. Pokiaľ ide o trakciu, využíva skutočnosť, že pri zrýchľovaní vpred má lepšiu priľnavosť zadná náprava. Keď je na zadné kolesá výkonu priveľa, viac výkonu začne smerovať dopredu.  Do uzavretia mozaiky o pohone xDrive nám chýba ešte skúsenosť s BMW na snehu. Asi najväčšou výhodou systému xDrive je skutočnosť, že prvoradá nie je iba trakcia bez ale aj smerová stabilita vozidla v zhoršených adhéznych podmienkach.  

Naša skúsenosť

BMW s pohonom zadnej nápravy a s vypnutým stabilizačným systémom by nebolo problém v slalome rozhádzať. Zvlášť s poriadným záprahom koní benzínového šesťvalca. Verzia s pohonom všetkých kolies xDrive lepšie drží stopu bez náznakov pretáčavého šmyku, hoci asfaltový povrch je značne znečistený.  Šmyk nastal skôr po uvoľnení ťahu motora. Vtedy stúpne prítlak prednej nápravy a odľahčená zadná náprava sa mierne vychýli.

SkryťVypnúť reklamu

Pre elektromechanicky  riadené pohony všetkých kolies je príznačné  oneskorenie zásahu systému pri preklze hnaných kolies. Pri xDrive je tento jav takmer nepozorovateľný ani pri prudkom pohýnaní sa na nespevnenom podklade. Ani záprah 258k nedostal kolesá do nadmerného preklzu, pretože ten sa eliminuje vopred.  

Asi najsilnejšou stránkou pohonu xDrive je smerová stabilita. Počítač veľmi dôsledne vyhodnocuje nielen trakciu, ale aj natočenie volantu a vodičom požadovaný smer. Niekedy sa tak môže stať, že xDrive uprednostní smerovú stabililitu pred trakciou. Výsledkom je dokonalá poslušnosť vozidla na vodičové príkazy. O práci systému svedčí aj rýchle pohýnanie na povrchu s rozdielnou priľnavosťou. Dve kolesá zostali na špinavom asfalte a dve boli na vhkej tráve. Aj s vypnutým trakčným systémom vozidlo zrýchľovalo v priamom smere bez potreby korekcie volantom.

SkryťVypnúť reklamu

S BMW 530 iX zabudnite na nespútanú zábavu. Môžete si akurát vychutnávať čistý prejazd zákrutami, prípadne jemný driftík na nespevnenom povrchu. V zime pripravujeme test pohonu na snehu, kde očakávame väčšiu zábavu. Na jemnom piesku a rovnej ploche sa nám akože podarilo nahodiť auto do šmyku, to sa však okamžite (ani nie tak vplyvom opačného natočenia volantu) zrovnávalo do neutrálnej pozície. Našťastie pohon xDrive sa rovnako úspešne bráni aj nedotáčavému šmyku.

Nízkoprofilové pneumatiky obuté na sedemnásť  palcových diskoch dokonale bojovali proti odstredivej sile. Tým pádom prispeli k výrazne neutrálnemu správaniu auta.

Najľahší benzínový šesťvalec vo svojej kategórii zaujme aj výkonom 190 kW/ 258 k, ale najmä priebehom krútiaceho momentu s vrcholom 300 Nm už pri 2500 ot./min. Priemerná spotreba verzie 530 iX samozrejme kolíše v závislosti od chuti vodiča počúvať nádherné pradenie radového šesťvalca. Bez väčších problémov sa možno vmestiť do spotreby udávanej výrobcom (10,3 l/100 km), ale bežný priemer s vychutnaním si motora nám vychádzal od 11,8 do 14,5 l/100 km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Automatická prevodovka pracuje vypočítateľne a pomerne rýchlo pochopí jazdný štýl vodiča. Pri šprinte z miesta sa správa trochu komótne, hoci necháva motor vytáčať. Jej najväčšou cnosťou v porovnaní s konkurenciou je podraďovanie pri športovom štýle jazdy. Stačí, že vodič pred zákrutou uberie plyn prípadne pribrzdí a prevodovka okamžite podradí do takého pásma otáčok, ktoré vodič preferuje. Táto spolupráca motora a prevodovky ideálne funguje na vidieckych cestách. V pokojnom tempe a ekonomickom režime sa mechanizmus s podraďovaním neobťažuje. Pre športové vyžitie by bola vhodnejšia manuálna prevodovka, pretože automat aj v poloautomatickom režime preradí smerom hore tesne pred dosiahnutím maximálnych otáčok. Nie vždy je to však vhodný moment na preradenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

Na interiér radu 5 si treba zvyknúť a za umelecký dojem maximálny počet bodov asi nedostane. Technické prevedenie a ergonómia sa  však blíži k dokonalosti aspoň pre športovo založených vodičov.

Priestorových problémov sa päťka asi navždy zbavila.

 

 

 

 

Kino Glória

Čelné sklo v BMW 5 môže na želanie slúžiť ako premietacie plátno. Vodič sleduje to najpodstatnejšie na čelnom skle a na prehľadné „budíky“ zablúdi zrakom iba občas. Okrem aktuálnej rýchlosti sa na skle objavujú údaje z navigačného systému, aktívny tempomat a tiež všetky výstražné hlásenia. Projekcia na skle neprekáža ani v noci, navyše ju možno vypnúť. Asi najväčší význam holografického premietania na sklo cítiť v meste a na preplnenej diaľnici. Škoda, že tento výdobytok techniky môže využívať iba malá hŕstka vodičov. Nedávno sa s holografickou projekciou pripojil Citroen C6.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

                       BMW 530 iX - automat

Motor

Typ

radový benzínový šesťvalec, magnéziový blok motora

Uloženie

pozdĺžne

Zdvihový objem

2979 cm3

Výkon

190/258 kw/k

Pri otáčkach

6600 ot./min.

Krútiaci moment

300 Nm

Pri otáčkach

2500 - 4000 ot./min.

Kilogramový výkon

6,8 kg/k

Litrový výkon

86,6 k/l

Emisná norma

EURO IV

Karoséria

Typ

limuzína

Počet dverí

5

Súčiniteľ odporu vzduchu Cx

0,3

Pneumatiky

225/55 R17

Disky

7,5 J X17

Prevodovka

Typ

Automatická

Počet stupňov

6

Poháňané kolesá

všetky

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podvozok

Predná náprava

dvojkĺbová konštrukcia s pružiacimi vzperami (hliník)

Zadná náprava

viacprvková integral IV, (hliník)

Svetlosť podvozka

120 mm

Priemer otočenia

11,4 m

Brzdy vpredu

kotúčové s vnútorným chladením

Brzdy vzadu

kotúčové s vnútorným chladením

Rozmery, hmotnosti, objemy

Rázvor náprav

2888 mm

Dĺžka

4841 mm

Širka

1846 mm

Výška

1468 mm

Pohotovostná hmotnosť

1605 kg

Užitočná hmotnosť

560 kg

Batožinový priestor

520 l

Objem palivovej nádrže

70 l

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie

7,1 s

Maximálna rýchlosť

248 km/h

Spotreba

mesto

14,4 l/100 km

mimo mesto

7,9 l/100 km

kombinácia

10,3 l/100 km

v teste

12,5 l/100km

Bezpečnosť podľa Euro NCAP

Rok testu

2004

Oblasť

Hviezdy/body

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celkové hodnotenie

   / 29

Ochrana detí

   / 42

Ochrana Chodcov

  / 2

Cena vozidla  BMW 530 iX v čase testu:  1 754 420 Sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 79 979
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 424
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 134
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 447
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 876
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 249
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 212
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 320
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  5. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 651
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 565
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 50 109
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 103
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 375
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 958
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 697
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 476
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu