SME
Nedeľa, 26. marec, 2023 | Meniny má Emanuel
reklama

BMW 530 iX

Pohon všetkých kolies vo vyššej strednej triede sa pomaly stáva nevyhnutnosťou teda aspoň pre trio najuznávanejších značiek, Audi, BMW a Mercedes. Dohnať imidž pohonu Quattro nebude pre BMW jednoduchá záležitosť, hoci s pohonom všetkých kolies už nejak



Pohon všetkých kolies vo vyššej strednej triede sa pomaly stáva nevyhnutnosťou teda aspoň pre trio najuznávanejších značiek, Audi, BMW a Mercedes. Dohnať náskok a imidž pohonu Quattro nebude pre BMW jednoduchá záležitosť, hoci s pohonom všetkých kolies už nejaké skúsenosti má. Otázne je, či si  xDrive vybuduje rovnaké renomé ako Quattro, prípadne 4-Matic od Mercedesu.



Teória xDrive
Systém XDrive využíva medzinápravovú viaclamelovú spojku VTG prepojenú s hnacími hriadeľmi prednej a zadnej nápravy. Za normálnych, až laboratórnych adhéznych podmienok Xdrive prenáša 40% výkonu na prednú a 60 % na zadnú nápravu. Využíva tak konštrukčné danosti vozidla vychádzajúce z pohonu zadnej nápravy. Tento pomer sa stále mení podľa informácií získaných z riadiacej jednotky. Tá monitoruje otáčanie kolies, priečne a pozdĺžne zrýchlenie vozidla, uhol natočenia volantu i polohu vozidla voči rovine. Pohon xDrive sa okrem zabezpečenia trakcie stará aj o stabilitu vozidla. Akonáhle DSC III zaregistruje pretáčavý alebo nedotáčavý šmyk, XDrive zasiahne patričným prerozdelením krútiaceho momentu medzi nápravy tak, aby sa šmyk vyrovnal. Až keď toto nepomôže, potom prichádza na rad pribrzďovanie kolies. Reakčný čas systému xDrive je 0,1 s, pričom medzinápravová spojka nemusí čakať na preklz jednotlivých kolies a až potom pripájať pohon druhej nápravy. Okrem krajných možností (napr. zadná náprava na ľade a predná na asfalte) sú poháňané všetky kolesá. Vodič to pocíti ako výhodu pri pohýnaní sa na klzkom povrchu. Od začiatku totiž zaberajú všetky kolesá a mení sa len pomer hnacieho momentu. Prudkému pripojeniu druhej nápravy sa BMW taktne vyhlo. Náhly prísun výkonu na niektorú nápravu tým pádom nevyvolá šmyk. Uzávierky diferenciálov náprav do istej miery nahrádza pribrzďovanie pretáčajúcich sa kolies.
Kým niektoré pohony majú prioritne poháňané predné kolesá a tie sa musia najskôr prešmyknúť, aby sa pripojila zadná náprava, BMW na tento moment nečaká. Pokiaľ ide o trakciu, využíva skutočnosť, že pri zrýchľovaní vpred má lepšiu priľnavosť zadná náprava. Keď je na zadné kolesá výkonu priveľa, viac výkonu začne smerovať dopredu.  Do uzavretia mozaiky o pohone xDrive nám chýba ešte skúsenosť s BMW na snehu. Asi najväčšou výhodou systému xDrive je skutočnosť, že prvoradá nie je iba trakcia bez ale aj smerová stabilita vozidla v zhoršených adhéznych podmienkach.  



Naša skúsenosť



BMW s pohonom zadnej nápravy a s vypnutým stabilizačným systémom by nebolo problém v slalome rozhádzať. Zvlášť s poriadným záprahom koní benzínového šesťvalca. Verzia s pohonom všetkých kolies xDrive lepšie drží stopu bez náznakov pretáčavého šmyku, hoci asfaltový povrch je značne znečistený.  Šmyk nastal skôr po uvoľnení ťahu motora. Vtedy stúpne prítlak prednej nápravy a odľahčená zadná náprava sa mierne vychýli.



Pre elektromechanicky  riadené pohony všetkých kolies je príznačné  oneskorenie zásahu systému pri preklze hnaných kolies. Pri xDrive je tento jav takmer nepozorovateľný ani pri prudkom pohýnaní sa na nespevnenom podklade. Ani záprah 258k nedostal kolesá do nadmerného preklzu, pretože ten sa eliminuje vopred.  



Asi najsilnejšou stránkou pohonu xDrive je smerová stabilita. Počítač veľmi dôsledne vyhodnocuje nielen trakciu, ale aj natočenie volantu a vodičom požadovaný smer. Niekedy sa tak môže stať, že xDrive uprednostní smerovú stabililitu pred trakciou. Výsledkom je dokonalá poslušnosť vozidla na vodičové príkazy. O práci systému svedčí aj rýchle pohýnanie na povrchu s rozdielnou priľnavosťou. Dve kolesá zostali na špinavom asfalte a dve boli na vhkej tráve. Aj s vypnutým trakčným systémom vozidlo zrýchľovalo v priamom smere bez potreby korekcie volantom.



S BMW 530 iX zabudnite na nespútanú zábavu. Môžete si akurát vychutnávať čistý prejazd zákrutami, prípadne jemný driftík na nespevnenom povrchu. V zime pripravujeme test pohonu na snehu, kde očakávame väčšiu zábavu. Na jemnom piesku a rovnej ploche sa nám akože podarilo nahodiť auto do šmyku, to sa však okamžite (ani nie tak vplyvom opačného natočenia volantu) zrovnávalo do neutrálnej pozície. Našťastie pohon xDrive sa rovnako úspešne bráni aj nedotáčavému šmyku.



Nízkoprofilové pneumatiky obuté na sedemnásť  palcových diskoch dokonale bojovali proti odstredivej sile. Tým pádom prispeli k výrazne neutrálnemu správaniu auta.


Najľahší benzínový šesťvalec vo svojej kategórii zaujme aj výkonom 190 kW/ 258 k, ale najmä priebehom krútiaceho momentu s vrcholom 300 Nm už pri 2500 ot./min. Priemerná spotreba verzie 530 iX samozrejme kolíše v závislosti od chuti vodiča počúvať nádherné pradenie radového šesťvalca. Bez väčších problémov sa možno vmestiť do spotreby udávanej výrobcom (10,3 l/100 km), ale bežný priemer s vychutnaním si motora nám vychádzal od 11,8 do 14,5 l/100 km.



Automatická prevodovka pracuje vypočítateľne a pomerne rýchlo pochopí jazdný štýl vodiča. Pri šprinte z miesta sa správa trochu komótne, hoci necháva motor vytáčať. Jej najväčšou cnosťou v porovnaní s konkurenciou je podraďovanie pri športovom štýle jazdy. Stačí, že vodič pred zákrutou uberie plyn prípadne pribrzdí a prevodovka okamžite podradí do takého pásma otáčok, ktoré vodič preferuje. Táto spolupráca motora a prevodovky ideálne funguje na vidieckych cestách. V pokojnom tempe a ekonomickom režime sa mechanizmus s podraďovaním neobťažuje. Pre športové vyžitie by bola vhodnejšia manuálna prevodovka, pretože automat aj v poloautomatickom režime preradí smerom hore tesne pred dosiahnutím maximálnych otáčok. Nie vždy je to však vhodný moment na preradenie.



 



Na interiér radu 5 si treba zvyknúť a za umelecký dojem maximálny počet bodov asi nedostane. Technické prevedenie a ergonómia sa  však blíži k dokonalosti aspoň pre športovo založených vodičov.



Priestorových problémov sa päťka asi navždy zbavila.



 



 



 


 


Kino Glória



Čelné sklo v BMW 5 môže na želanie slúžiť ako premietacie plátno. Vodič sleduje to najpodstatnejšie na čelnom skle a na prehľadné „budíky“ zablúdi zrakom iba občas. Okrem aktuálnej rýchlosti sa na skle objavujú údaje z navigačného systému, aktívny tempomat a tiež všetky výstražné hlásenia. Projekcia na skle neprekáža ani v noci, navyše ju možno vypnúť. Asi najväčší význam holografického premietania na sklo cítiť v meste a na preplnenej diaľnici. Škoda, že tento výdobytok techniky môže využívať iba malá hŕstka vodičov. Nedávno sa s holografickou projekciou pripojil Citroen C6.






                       BMW 530 iX - automat



























































































































































Motor
Typ radový benzínový šesťvalec, magnéziový blok motora
Uloženie pozdĺžne
Zdvihový objem 2979 cm3
Výkon 190/258 kw/k
Pri otáčkach 6600 ot./min.
Krútiaci moment 300 Nm
Pri otáčkach 2500 - 4000 ot./min.
Kilogramový výkon 6,8 kg/k
Litrový výkon 86,6 k/l
Emisná norma EURO IV
Karoséria
Typ limuzína
Počet dverí 5
Súčiniteľ odporu vzduchu Cx 0,3
Pneumatiky 225/55 R17
Disky 7,5 J X17
Prevodovka
Typ Automatická
Počet stupňov 6
Poháňané kolesá všetky
Podvozok
Predná náprava dvojkĺbová konštrukcia s pružiacimi vzperami (hliník)
Zadná náprava viacprvková integral IV, (hliník)
Svetlosť podvozka 120 mm
Priemer otočenia 11,4 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu kotúčové s vnútorným chladením
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2888 mm
Dĺžka 4841 mm
Širka 1846 mm
Výška 1468 mm
Pohotovostná hmotnosť 1605 kg
Užitočná hmotnosť 560 kg
Batožinový priestor 520 l
Objem palivovej nádrže 70 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 7,1 s
Maximálna rýchlosť 248 km/h
Spotreba
mesto 14,4 l/100 km
mimo mesto 7,9 l/100 km
kombinácia 10,3 l/100 km
v teste 12,5 l/100km
Bezpečnosť podľa Euro NCAP
Rok testu 2004
Oblasť Hviezdy/body
Celkové hodnotenie    / 29
Ochrana detí    / 42
Ochrana Chodcov   / 2


Cena vozidla  BMW 530 iX v čase testu:  1 754 420 Sk


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  2. Sodastream sa mení
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  6. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  7. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  8. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 444
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 5 106
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 4 527
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 387
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 481
  6. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 3 250
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 688
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 561
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kristína Pomothy

Psychologička Kristína Pomothy vraví, že naša kultúra sa odklonila od mystických zážitkov.


23. mar
Miralem Pjanič (vľavo) na MS v drese Bosny a Hercegoviny.

Džeko? Možno to bude znieť hlúpo, ale naozaj nebolo cítiť, že nehral.


8 h
Krojovaný pár víta prezidenta T.G.Masaryka na Morave v Čejkoviciach (1924).

Keď prišiel November, myslela som si, že sa vrátia názvy ulíc a budov po T. G. M.


20. mar
Renault Espace prvej generácie vyrobený v roku 1990 a piatej generácie z roku 2020.

Založil európsky segment MPV, dnes sa s ním lúčime.


Oliver Varchol 23. mar

Neprehliadnite tiež

Nabíjanie na odpočívadle Čaradice. Ilustračné foto.

Cena stúpla najmä na verejných nabíjačkách.


23. mar
Renault Espace prvej generácie vyrobený v roku 1990 a piatej generácie z roku 2020.

Založil európsky segment MPV, dnes sa s ním lúčime.


Oliver Varchol 23. mar
Ford Explorer

Čoskoro sa vydá na cestu okolo sveta.


21. mar
Kia Niro HEV

Okrem dizajnu je už zaujímavejšia aj spotreba.


21. mar
reklama

Blogy SME

  1. Samuel Ivančák: Hammelova rozprávka pre deti aj dospelých má 50 rokov
  2. Radovan Čipka: O dyskách trochu odborne I: Dyslexia
  3. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy
  4. Anna Miľanová: Svetový deň vody - nech je radšej každý deň...
  5. Štefan Vidlár: Manky doba
  6. Ján Škerko: Richard Sulík nie je len povalač vlád, ale najnovšie aj podrazák
  7. Rastislav Puchala: Táto republika je v háji
  8. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 023
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 687
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 5 485
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 768
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 855
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 361
  7. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 125
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 112
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu