Približne osmina z celkových osemdesiat noviniek jesenného autosalónu vo Frankfurte pripadla na svetové a európske premiéry vozidiel s hybridným alebo alternatívnym pohonom. Na prelome rokov nadišiel čas aby sme sa formou seriálu vrátili k hybridným a ekeologickým konceptom roka 2005.
Téma znižovania palivovej spotreby a ohľaduplnosti k životnému prostrediu je stále aktuálnejšia a dáva šancu automobilovým výrobcom chytiť budúcnosť za správny koniec. Všetky popredné automobilky a koncerny si to uvedomujú a volia rôzne cesty i prostriedky k dosiahnutiu rovnakého cieľa : za menej paliva, čo najviac muziky. Hybridný systém pohonu tým pádom nachádza uplatnenie aj v triede luxusných, rýchlych a ťažkých automobilov, ktorým ešte donedávna na spotrebe zdanlivo nezáležalo. Argument, že majiteľ luxusného auta na spotrebu nepozerá, už dnes neobstojí. Automobilky Lexus, BMW a Audi na svojich hybridných systémoch demonštrujú, že úspora paliva nemusí za každú cenu znamenať zhoršenie jazdných parametrov. Enviromentálne sa správajúci zákazník tým pádom nepríde o hlavný benefit športových limuzín alebo SUV – dynamiku zabelenú v luxuse. Témou najbližšších rokov v sériovej výrobe zrejme bude hybridný pohon, bio-ethanol a zemný plyn, teda reálnejšie méty znižovania spotreby paliva, než je využitie vodíka.
Audi Q7 Hybrid Concept
Po Lexuse sa do partie veľkých hybridov pridá aj Audi s modelom Q7 Hybrid. Medzi prevodovkou a silným motorom 4,2 V8 (257 kW/ 440 Nm) je elektromotor, ktorý dokáže nárazovo zväčšiť krútiaci moment o 200 Nm. Pri brzdení a ustálenej rýchlosti funguje elektromotor ako generátor a dobíja batérie umiestnené pod batožinovým priestorom. Zararadením elektromotora do jednej línie s pozdĺžne uloženým motorom a prevodovkou vznikla koncepcia : „dve srdcia bijú ako jedno“. Audi Q7 Hybrid (2140 kg) dosahuje priemernú spotrebu 12 l/100 km, čo je o 13% menej ako model s benzínovým motorom. Z nuly na 100 km/h pritom ekologické Audi zrýchľuje za 6,8 s. V bežnom režime jazdy sa motory navzájom dopĺňajú a každý využíva svoje výhody. Prudký nárast krútiaceho momentu elektromotora má pozitívny vplyv na pružnosť vozidla pri akcelerácii. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h sa zlepšilo o 25 % , konkrétne o 2s. Pridaním Nikel-Metal Hydrid (NiMH) batérií a elektromotora vzrástla hmotnosť verzie Q7 Hybrid iba od 140 kg, čo predstavuje pri tak veľkom aute 7%.
O tom, kedy bijú obe srdcia Audi Q 7 súčastne a kedy nie, informuje vodiča LCD displej. Názorná ukážka činnosti systému má výchovný účinok smerom k ekonomickej jazde.
Batérie sa našťastie vmestili pod batožinový priestor, tým pádom zostalo sedemmiestne usporiadanie interiéru nezmenené.
Počas jazdy ustálenou rýchlosťou sa motorom roztočený elektromotor mení na generátor. . . .
......pri brzdení a spomaľovaní generátor dobíja batérie z prebytočnej pohybovej energie. Spaľovací motor sa okamžite vypína.
Elektromotor pomáha spaľovaciemu motoru pri zrýchľovaní, teda v procese, kedy benzínový motor potrebuje najviac paliva...
..... do 30 km/h dokáže Q7 Hybrid jazdiť iba s pomocou elektromotora. Dojazd sa pohybuje okolo 2 km. Potom sa automaticky naštartuje benzínový osemvalec, aby dobíjal batérie. Jazda v obytnej zóne je však aj tak úspornejšia a tichšia.