HYBRIDY A EKOLOGICKÉ VOZIDLÁ (2)

Honda Civic Hybrid

Honda už ani zďaleka nepatrí medzi nováčikov v konštrukcii hybridných pohonov. Navyše okrem tejto technológie už neraz ukázala potenciál svojich konštrukčných dielní v oblasti využitia vodíka a solárnych článkov.

Honda už ani zďaleka nepatrí medzi nováčikov v konštrukcii hybridných pohonov. Navyše okrem tejto technológie už neraz ukázala potenciál svojich konštrukčných dielní v oblasti využitia vodíka a solárnych článkov. Ropná kríza je však aktuálny problém a motoristická verejnosť chce vidieť projekty schopné fungovať už teraz. Preto Honda v roku 2001 predstavila Civic IMA s hybridným pohonom určený pre Japonsko a USA. Nový Civic Hybrid mal premiéru na jesennom autosalóne vo Frankfurte, čo možno označiť za jeho príchod do Európy. Srdcom druhej generácie hybridného sedanu je nový, výrazne kompaktnejší a účinnejší Honda Hybrid System, ktorý tvorí nový motor i-VTEC so zdvihovým objemom 1,3 litra so zabudovaným elektromotorom systému Integrated Motor Assist (IMA – integrovaná podpora motora). Oproti už používanému systému IMA prvej generácie dosahuje novinka o 20% vyšší výkon a o 5% nižšiu spotrebu. Spaľovací motor využíva trojstupňový systém i-VTEC s trojsmerným riadením ventilov v závislosti na jazdných podmienkach. Napríklad pri spomaľovaní vozidla, kedy valce bežia naprázdno, sa zastaví spaľovanie vo všetkých štyroch valcoch a ventily zostanú tesne uzatvorené. Jednak je v danom momente nulová spotreba a tiež sa znižujú pneumatické straty vznikajúce pri saní motora. V porovnaní so súčasným modelom Civic IMA sa o 10% zlepší využívanie brzdnej energie. Kvôli zníženiu trenia použili konštruktéri tlakovo odlievané hliníkové piesty, ktoré sa vyznačujú nízkou teplotnou rozťažnosťou a teda nižším trením pri vysokých teplotách. Elektromotor dostal cievky s vysokou hustotou vinutia a výkonné magnety na dosiahnutie vyššieho výkonu. Podobne ako Toyota Prius aj Civic hybrid má dynamický regeneračný brzdový systém, ktorý maximálne využíva brzdenie na zachytenie voľnej kinetickej energie do batérií. Hybridný systém si dokonca osvojila klimatizácia vybavená hybridným kompresorom, poháňaným ako motorom tak aj elektromotorom. Systém fungovania hybridného pohonu sa dá vysvetliť aj na vozidle Civic Hybrid : Keď vozidlo stojí v križovatke, spaľovací motor je vypnutý. Pri štarte auto rozbehne elektromotor a za ten čas sa naštartuje spaľovací agregát. Do maximálneho zrýchlenia sú zapojené oba motory podobne ako pri bežnej jazde, akurát s tým rozdielom , že sa mení časovanie ventilov spaľovacieho motora. Pri jazde stálou a nízkou rýchlosťou sú všetky ventily valcov zatvorené a vozidlo poháňa iba elektromotor. Spomaľovanie využíva systém na dobíjanie batérií. Výkon benzínového motora objemu 1,33 l dosahuje až 70 kW (95k), elektromotor poháňaný napätím 158 V zasa pridáva do systému výkon 15 kW a čo je dôležitejšie, dosahuje krútiaci moment až 103 Nm. Výkon sústavy oboch motorov je teda 80 kW (115 k) a spoločný krútiaci moment dosahuje maximum 170 Nm pri 2500 ot./min.

Systém IMA s integrovaným pomocným elektromotorom použila Honda v modeloch Civic IMA a Insight. Druhá generácia IMA je kompaktnejšia, má vyšší výkon a nižšiu spotrebu.

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 729
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 13 314
  3. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 13 071
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 11 046
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 7 594
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 379
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 410
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 245
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 072
  10. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 3 656

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Jakuba Fila

Rozhodnú voľby skrytí voliči? Pri čítaní prieskumov sa treba mať na pozore

Ustálila sa štvorica favoritov, súboj môže byť tesný do konca.

Dobré ráno

Dobré ráno: Nachystajte sa na ešte horšieho Roberta Fica

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Za hrsť mýtov o majdane

Rukoväť slovenských ukrajinistov.

Neprehliadnite tiež

Honda v Európe do troch rokov skončí s výrobou áut

Britské médiá za tým vidia frustráciu z brexitu, automobilka to odmieta.

Honda

Aj Porsche čelí možnej pokute v súvislosti s emisným škandálom

Vyšetrovatelia majú podozrenie, že spoločnosť spáchala administratívny priestupok.

Ilustračné foto.

BMW rozširuje ponuku výkonných SUV o modely X3 M a X4 M

Pod kapotou sa nachádza zatiaľ najsilnejší radový šesťvalec značky.

Ostrý Ford Focus ST dostal motor z Mustangu

Pôjde o jedinú verziu s benzínovým štvorvalcom.

Ford Focus ST