HYBRIDY A EKOLOGICKÉ VOZIDLÁ (2)

Honda Civic Hybrid

Honda už ani zďaleka nepatrí medzi nováčikov v konštrukcii hybridných pohonov. Navyše okrem tejto technológie už neraz ukázala potenciál svojich konštrukčných dielní v oblasti využitia vodíka a solárnych článkov.

Honda už ani zďaleka nepatrí medzi nováčikov v konštrukcii hybridných pohonov. Navyše okrem tejto technológie už neraz ukázala potenciál svojich konštrukčných dielní v oblasti využitia vodíka a solárnych článkov. Ropná kríza je však aktuálny problém a motoristická verejnosť chce vidieť projekty schopné fungovať už teraz. Preto Honda v roku 2001 predstavila Civic IMA s hybridným pohonom určený pre Japonsko a USA. Nový Civic Hybrid mal premiéru na jesennom autosalóne vo Frankfurte, čo možno označiť za jeho príchod do Európy. Srdcom druhej generácie hybridného sedanu je nový, výrazne kompaktnejší a účinnejší Honda Hybrid System, ktorý tvorí nový motor i-VTEC so zdvihovým objemom 1,3 litra so zabudovaným elektromotorom systému Integrated Motor Assist (IMA – integrovaná podpora motora). Oproti už používanému systému IMA prvej generácie dosahuje novinka o 20% vyšší výkon a o 5% nižšiu spotrebu. Spaľovací motor využíva trojstupňový systém i-VTEC s trojsmerným riadením ventilov v závislosti na jazdných podmienkach. Napríklad pri spomaľovaní vozidla, kedy valce bežia naprázdno, sa zastaví spaľovanie vo všetkých štyroch valcoch a ventily zostanú tesne uzatvorené. Jednak je v danom momente nulová spotreba a tiež sa znižujú pneumatické straty vznikajúce pri saní motora. V porovnaní so súčasným modelom Civic IMA sa o 10% zlepší využívanie brzdnej energie. Kvôli zníženiu trenia použili konštruktéri tlakovo odlievané hliníkové piesty, ktoré sa vyznačujú nízkou teplotnou rozťažnosťou a teda nižším trením pri vysokých teplotách. Elektromotor dostal cievky s vysokou hustotou vinutia a výkonné magnety na dosiahnutie vyššieho výkonu. Podobne ako Toyota Prius aj Civic hybrid má dynamický regeneračný brzdový systém, ktorý maximálne využíva brzdenie na zachytenie voľnej kinetickej energie do batérií. Hybridný systém si dokonca osvojila klimatizácia vybavená hybridným kompresorom, poháňaným ako motorom tak aj elektromotorom. Systém fungovania hybridného pohonu sa dá vysvetliť aj na vozidle Civic Hybrid : Keď vozidlo stojí v križovatke, spaľovací motor je vypnutý. Pri štarte auto rozbehne elektromotor a za ten čas sa naštartuje spaľovací agregát. Do maximálneho zrýchlenia sú zapojené oba motory podobne ako pri bežnej jazde, akurát s tým rozdielom , že sa mení časovanie ventilov spaľovacieho motora. Pri jazde stálou a nízkou rýchlosťou sú všetky ventily valcov zatvorené a vozidlo poháňa iba elektromotor. Spomaľovanie využíva systém na dobíjanie batérií. Výkon benzínového motora objemu 1,33 l dosahuje až 70 kW (95k), elektromotor poháňaný napätím 158 V zasa pridáva do systému výkon 15 kW a čo je dôležitejšie, dosahuje krútiaci moment až 103 Nm. Výkon sústavy oboch motorov je teda 80 kW (115 k) a spoločný krútiaci moment dosahuje maximum 170 Nm pri 2500 ot./min.

Systém IMA s integrovaným pomocným elektromotorom použila Honda v modeloch Civic IMA a Insight. Druhá generácia IMA je kompaktnejšia, má vyšší výkon a nižšiu spotrebu.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 371
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 633
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 184
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 699
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 293
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 245
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 066
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 002
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 694
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 656

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Možno to zle vidím; možno Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky alebo prehnane.

KOMENTÁRE

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

SMS-kou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu.

SVET

Turecko vypustí zo školských osnov evolúciu, pridá džihád

Erdogan približuje školstvo ku konzervatívnemu islamu.

Neprehliadnite tiež

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.