HYBRIDY A EKOLOGICKÉ VOZIDLÁ (2)

Honda Civic Hybrid

Honda už ani zďaleka nepatrí medzi nováčikov v konštrukcii hybridných pohonov. Navyše okrem tejto technológie už neraz ukázala potenciál svojich konštrukčných dielní v oblasti využitia vodíka a solárnych článkov.

Honda už ani zďaleka nepatrí medzi nováčikov v konštrukcii hybridných pohonov. Navyše okrem tejto technológie už neraz ukázala potenciál svojich konštrukčných dielní v oblasti využitia vodíka a solárnych článkov. Ropná kríza je však aktuálny problém a motoristická verejnosť chce vidieť projekty schopné fungovať už teraz. Preto Honda v roku 2001 predstavila Civic IMA s hybridným pohonom určený pre Japonsko a USA. Nový Civic Hybrid mal premiéru na jesennom autosalóne vo Frankfurte, čo možno označiť za jeho príchod do Európy. Srdcom druhej generácie hybridného sedanu je nový, výrazne kompaktnejší a účinnejší Honda Hybrid System, ktorý tvorí nový motor i-VTEC so zdvihovým objemom 1,3 litra so zabudovaným elektromotorom systému Integrated Motor Assist (IMA – integrovaná podpora motora). Oproti už používanému systému IMA prvej generácie dosahuje novinka o 20% vyšší výkon a o 5% nižšiu spotrebu. Spaľovací motor využíva trojstupňový systém i-VTEC s trojsmerným riadením ventilov v závislosti na jazdných podmienkach. Napríklad pri spomaľovaní vozidla, kedy valce bežia naprázdno, sa zastaví spaľovanie vo všetkých štyroch valcoch a ventily zostanú tesne uzatvorené. Jednak je v danom momente nulová spotreba a tiež sa znižujú pneumatické straty vznikajúce pri saní motora. V porovnaní so súčasným modelom Civic IMA sa o 10% zlepší využívanie brzdnej energie. Kvôli zníženiu trenia použili konštruktéri tlakovo odlievané hliníkové piesty, ktoré sa vyznačujú nízkou teplotnou rozťažnosťou a teda nižším trením pri vysokých teplotách. Elektromotor dostal cievky s vysokou hustotou vinutia a výkonné magnety na dosiahnutie vyššieho výkonu. Podobne ako Toyota Prius aj Civic hybrid má dynamický regeneračný brzdový systém, ktorý maximálne využíva brzdenie na zachytenie voľnej kinetickej energie do batérií. Hybridný systém si dokonca osvojila klimatizácia vybavená hybridným kompresorom, poháňaným ako motorom tak aj elektromotorom. Systém fungovania hybridného pohonu sa dá vysvetliť aj na vozidle Civic Hybrid : Keď vozidlo stojí v križovatke, spaľovací motor je vypnutý. Pri štarte auto rozbehne elektromotor a za ten čas sa naštartuje spaľovací agregát. Do maximálneho zrýchlenia sú zapojené oba motory podobne ako pri bežnej jazde, akurát s tým rozdielom , že sa mení časovanie ventilov spaľovacieho motora. Pri jazde stálou a nízkou rýchlosťou sú všetky ventily valcov zatvorené a vozidlo poháňa iba elektromotor. Spomaľovanie využíva systém na dobíjanie batérií. Výkon benzínového motora objemu 1,33 l dosahuje až 70 kW (95k), elektromotor poháňaný napätím 158 V zasa pridáva do systému výkon 15 kW a čo je dôležitejšie, dosahuje krútiaci moment až 103 Nm. Výkon sústavy oboch motorov je teda 80 kW (115 k) a spoločný krútiaci moment dosahuje maximum 170 Nm pri 2500 ot./min.

Systém IMA s integrovaným pomocným elektromotorom použila Honda v modeloch Civic IMA a Insight. Druhá generácia IMA je kompaktnejšia, má vyšší výkon a nižšiu spotrebu.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 340
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 106
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 873
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 305
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 196
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 012
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 908
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 767
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 651
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 320

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S elektronickým receptom riskuje pacient tour po lekárňach

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.