SME

Opel Zafira 1,9 CDTI

Zafira prvej generácie pripravila pre svoju nástupkyňu výbornú východziu pozíciu. Konštruktéri túto danosť dokonale využili a rodinný van zveľadili tak ako sa patrí. My sme vyskúšali výkonnú verziu 1,9 CDTI.

Zafira prvej generácie pripravila pre svoju nástupkyňu výbornú východziu pozíciu. Konštruktéri túto danosť dokonale využili a rodinný van zveľadili tak ako sa patrí. My sme vyskúšali výkonnú verziu 1,9 CDTI.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Poteší oko

Nová Zafira používa v boji o zákazníka rovnaké zbrane ako predchádzajúci model. Jednou z najúčinnejších je uržite dizajn, ktorý sa opäť vydaril. Okrem dominantnej prednej časti je asi najvýraznejším prvkom sklenená strecha so stredovým tunelom. Harmóniu tvarov podľa nás rušia chromované lemy koncových svetiel, ktoré pripomínajú skôr lacný tunning než seriózne rodinné vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu

Poteší rodinu

Základný cieľ, vytvorenie čo najväčšieho vnútorného priestoru na kompaktnom podvozku, konštruktéri doviedli k dokonalosti. Ešte pred štartom redakčného testu sme mali možnosť priamo porovnať Zafiru s konkurenčnými minivanmi. Podľa nás je vskutku najväčšia s unikátnym usporiadaním interiéru, kde dve zadné núdzové sedadlá nevyzerajú trápne. Na Zafire (prístrojový panel) vidieť pokrok značky Opel aj v spracovaní plastov a rastúcej kvalite dielenského spracovania. Rezervy sú v obkladoch prahov dverí, plastoch na stredovom tuneli , krytoch mechanizmu posúvania sedadiel a plastoch, ktoré prichádzajú do kontaktu so špinou. Pri slabšej údržbe rýchlo strácajú svoj pôvodný vzhľad a klesá dojem kvality. Z pohľadu vodiča je prístrojový panel navrhnutý pekne a ergonomicky správne, nehovoriac o dobre umiestnenej radiacej páke a príjemnom volante. Zafira technicky vychádza z modelu Astra, a teda sa môže pochváliť vynikajúcim podvozkom, výborným motorom, ale žiaľ aj komplikovaným ovládaním palubného počítača. Rovnako si autori mohli odpustiť „lietadlovú“ páku ručnej brzdy.

SkryťVypnúť reklamu

Flexibilná

Význam slov ako flexibilný a variabilný dokonale vysvetľuje interiér. Základom jeho predchádzajúceho úspechu bol systém sklápania sedadiel Flex 7. Dvojica zadných sedadiel aj v novej Zafire zmizne do podlahy jednoduchým sklopením. Navyše druhý rad sediel sa dá posúvať a prispôsobiť potrebám pasažierov v zadnom rade. Bolo by prehnané hodnotiť dve zadné sedadlá ako plnohodnotné, hoci deti sa na nich môžu cítiť celkom pohodlne. Podľa nás ide skôr o núdzové a však najlepšie riešenie sedemmiestneho interiéru v danej triede. Pri plnom obsadení treba počítať s minimálnym priestorom na batožinu. Naopak po sklopení zadných sedadiel objem prudko vzrastie (645 litrov).

Šporťák

Od základnej verzie s benzínovým motorom (1,6 Twinport) nemožno očakávať ktovie akú dynamiku, no to, čo predviedla Zafira 1,9 CDTI s výkonom 110 kW/150 k presahuje všetky očakávania. Podvozok dokonale zvládol vyššie ťažisko rozmernej karosérie a tiež výkon motora. Naftový agregát talianskeho pôvodu ťahá ako zmyslov zbavený a keď treba, tak tento rodinný van preženie ktorúkoľvek limuzínu. Otec rodiny tak nebude ukrátený o občasné zašportovanie si za volantom pri priemernej spotrebe 7,9 l/ 100 km. Pri miernom tempe spotreba klesne aj na 6,1 l/100 k, ale to musíte mať vzadu ratolesti a vedľa seba manželku. Rozdiel v dynamike verzií dokonale odzrkadľuje cena. Opel Zafira 1,6 (77 kW) Essentia stojí 673 400 Sk a verzia 1,9 CDTI (110 kW) 963 400 a viac.

SkryťVypnúť reklamu

Zafira druhej generácie je takmer dokonalé auto, ktoré má potenciál druhý krát prevalcovať konkurenčné kompaktné minivany. Zaspať na vavrínoch však nemôže.

 

Drobné nedostatky, typické pre Opel, prehluší variabilita interiéru a neskutočne dobré jazdné vlastnosti.

Na výborne riešenom pracovisku vodiča nám prekážalo iba komplikované ovládanie palubného počítača a netradične tvarovaná ručná brzda. Prístroje, volant a sedadlá stoja za to.

Pohoda za volantom zafiry sa nevytratila ani na úzkych zasnežených cestách.. Práve tu nám možno k väčšej radosti z jazdy chýbalo vypínateľné ESP. Napokon celkom svižne sa dá jazdiť aj so stabilizačným systémom. Jeho zásahy sú kultivované a pokiaľ vodič nerobí prudké pohyby volantom, ESP mu dovolí aj mierny „powerslide“. Naplnilo sa však základné poslanie – rodinné auto má byť bezpečné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Presklenné plochy strechy možno zacloniť elektricky vysúvateľnou roletou. Aby mal trik so sklenenou strechou svoje praktické opodstatnenie, stredový tunel strechy ponúka množstvo odkladacích priestorov. Na druhej strane lepšie miesto na zabúdanie ani neexistuje.

Pozorovať nebo nad hlavou cez sklenenú strechu môže byť príjemné . Ak zostane namrznutý sneh v záhyboch strechy, posádka toho veľa ned sebou neuvidí. Obsluha na umyvárke v Brezne tiež  nebola tvarom strechy nadšená.

Použité materiály a vypracovanie palubnej dosky sa nám páčilo. Otázkou vkusu je akurát použitie drevenej výplne. Podobnú kvalitu plastov by mohol Opel rozšíriť aj na kryty prahov dverí, stredový tunel a výplne dverí.

Roleta na všetkých oknách strechy sa ovláda elektricky a podľa očakávania prakticky. Cez svetlú tkaninu  preniká svetlo ale nie slnečné lúče.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K tak jednoduchému panelu by pristalo aj jednoduché ovládanie palubného počítača.

Ručná brzda vyzerá efektne a moderne. Samotné ovládanie nás nepotešilo. Ak by mal zostať tento tvar brzdy, potom navrhujeme odisťovacie tlačidlo priamo v madle a nie na jeho boku.

 

Nastupovanie do tretieho radu musí človek jednoducho akceptovať. Druhý rad sedadiel je posuvný a Zafira má viac miesta ako konkurenti.

Miesto v treťom rade sedadiel je pre dospelých viac-menej núdzové, no nevyzerá tak trápne ako u konkurencie.

 

 

 

Batožinový priestor krásne graduje . Od slabých 140 l v sedemmiestnom usporiadaní cez pekných 645 l (päť miest) až po dodávku 1820 l (2 miesta). Variabilita interiéru naozaj poteší. 22

Deliaca sieť má svoje miesto v malom boxe pod sedákom druhého radu sedadiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

 

 

 

 

 

Opel Zafira 1,9 CDTI

Motor

Typ naftový štvorvalec, Common Rail 2

Uloženie priečne

Zdvihový objem 1910 cm3

Výkon 110/150 kw/k

Pri otáčkach 4000 ot./min.

Krútiaci moment 320 Nm

Pri otáčkach 2000 ot./min.

Kilogramový výkon 10,9 kg/k

Litrový výkon 78,5 k/l

Emisná norma EURO III

Karoséria

Typ kompakt. minivan

Počet dverí 5

Súčiniteľ odporu vzduchu Cx 0,31

Pneumatiky 205/55 R16

Disky 6,5 J x 16

Prevodovka

Typ Manuálna

Počet stupňov 6

Poháňané kolesá predné

Podvozok

Predná náprava nezávislé zavesenie, McPherson

Zadná náprava priečne ramená

Svetlosť podvozka 150 mm

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Priemer otočenia 11,2 m

Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením (308 mm)

Brzdy vzadu kotúčové (264 mm)

Rozmery, hmotnosti, objemy

Rázvor náprav 2703 mm

Dĺžka 4467 mm

Širka 1801 mm

Výška 1635 mm

Pohotovostná hmotnosť 1628 kg

Užitočná hmotnosť 577 kg

Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel (7/5/2 miest) 140 /645/ 1820 l

Objem palivovej nádrže 58 l

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 10,4 s

Maximálna rýchlosť 202 km/h

Spotreba

mesto 7,8 l/100 km

mimo mesto 5,3 l/100 km

kombinácia 6,2 l/100 km

Bezpečnosť podľa Euro NCAP

Rok 2005 / body

Celkové hodnotenie / 33

Ochrana detí  /37

Ochrana Chodcov / 16

Cena základného modelu Opel Zafira  1,6 Essentia:    od 673 400  Sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cena modelu Opel Zafira 1,9 CDTI (110 kW) Enjoy :   od 963 400 Sk

Opel

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  2. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  8. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Hrady, zámky a zoologické záhrady. 100 tipov na výlety v Česku
  3. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. V spaľovni vytriedili nevybuchnuté petardy a plynové bomby
  7. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  8. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 24 184
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 835
  3. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 11 676
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 10 860
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 7 155
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 6 527
  7. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 929
  8. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 3 592
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Elena Antalová: A vzápätí nechal Stalin vyškriabať Ježova zo všetkých záberov
  2. Viktor Pamula: Milý Matúš, ženy nie sú iba matky
  3. Ivan Mlynár: Smerácky zombie Robert Fico nám prináša politické retro a dostatok nedostatku.
  4. Ivan Čáni: Gustáv Husák o povaľačoch …
  5. Dávid Polák: Izrael ako lakmusový papierik NATO
  6. Jozef Javurek: Čierny obelisk
  7. Róbert Mačej: Prečo politici ľuďom kradnú sny
  8. Diana Atzmon Weinberg: Jadrový Irán? Nie je to paranoja, ale realita
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 180 848
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 778
  3. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 7 374
  4. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 6 859
  5. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 5 981
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 651
  7. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 557
  8. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad 3 846
  1. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  2. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  3. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  5. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  6. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  7. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  8. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
SkryťZatvoriť reklamu