
voril nový štandard kvality, trvanlivosti, nízkeho hluku a životnosti. Lexus LS 430 ešte viac zvýrazňuje silné stránky predchádzajúceho modelu, poskytuje väčší pôžitok z jazdy, väčší jazdný komfort, vyššiu stabilitu a lepšiu ovládateľnosť. Má tiež najnižší koeficient odporu vzduchu vo svojej triede (Cx 0,25), čoho výsledkom je nižšia hladina aerodynamického hluku a nižšia spotreba paliva. Výrazne sa zväčšila aj veľkosť vnútorného priestoru vďaka zväčšeniu rázvoru, ale i zväčšeniu šírky a výšky vozidla. Nový motor V8 32V VVT-i má objem 4,3 l, výkon 281 k a krútiaci moment 417 Nm pri otáčkach 3600 min.-1. S počítačom riadenou samočinnou päťstupňovou prevodovkou zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy, dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h a spĺňa emisné predpisy Euro IV.
Elektronické riadenie motora patrí k najdokonalejším systémom, ktoré boli vyvinuté a kontroluje vstrekovanie a zapaľovanie zmesi 1000-krát za sekundu.
Motor s novou päťstupňovou elektronicky riadenou inteligentnou samočinnou prevodovkou Super ECT (Electronically Controlled Transmission), ktorá dokáže prispôsobiť radenie jednotlivých stupňov štýlu jazdy vodiča a povahe vozovky. Prevodovka navyše spolupracuje s riadiacou jednotkou motora a dokáže tak v čase preraďovania znížiť krútiaci moment, aby bolo preradenie úplne nebadateľné. Rozpozná stúpanie a klesanie. Pri jazde do kopca zbytočne nezaraďuje vyšší prevodový stupeň. Pri jazde z kopca podradí na 3. prevodový stupeň a vozidlo využíva brzdný účinok motora.
Inteligentný systém elektronického riadenia škrtiacej klapky ETCS-i (Electronic Throttle Control System – inteligent) využíva zasa informácie z riadiacej jednotky motora na nastavenie polohy škrtiacej klapky, čím sa zabezpečuje dostatočný krútiaci moment v akejkoľvek situácii. Výsledkom je plynulejšia jazda bez častého preraďovania. Napríklad pri jazde do kopca, keď auto pomaly stráca rýchlosť, štandardná samočinná prevodovka podradí, Lexus LS 430 pomocou systémov ETCS-i a „Torque Activated Powertrain control“ zvýši výkon motora zmenou polohy škrtiacej klapky a vozidlo nemusí podradiť. Oba systémy spolupracujú aj so systémom riadenia jazdy na snehu (snow mode), s tempomatom a so systémami VSC (Vehicle Stability Control) a TRC (Traction Control).
Motor je vybavený aj systémom ACIS (Acoustic Control Induction System), ktorý tiež zvyšuje krútiaci moment motora, najmä pri nízkych rýchlostiach. Zmena krútiaceho momentu sa dosahuje zmenou efektívnej dĺžky sacieho potrubia. Systém VVT-i zasa zlepšuje priebeh krútiaceho momentu a výkonu v celom rozsahu otáčok plynulou zmenou časovania otvárania sacích ventilov.
Vďaka spomenutým systémom patrí pohonná jednotka Lexusu LS 430 k tým najdokonalejším na svete. Po úpravách podvozku poskytuje LS 430 vodičovi istotu a stabilitu pri všetkých jazdných podmienkach, zlepšuje manévrovateľnosť a stabilitu. Viacprvkové zavesenie kolies s nízkotlakovými dvojčinnými tlmičmi je základom pre solídne odpruženie. Úplnou novinkou je elektronicky regulovateľné pneumatické odpruženie. Systém udržuje svetlú výšku vozidla na požadovanej úrovni bez ohľadu na počet pasažierov a možno ju zvýšiť až o 20 mm. Pri vyšších rýchlostiach sa svetlá výška vozidla automaticky zníži, aby sa zabezpečila dostatočná úroveň stability a nízka hladina odporu vzduchu. Lexus LS 430 má obuté pneumatiky 225/55 R17 špeciálne vyvinuté pre tento model.
Autor: gld