SME

Lexus LS 430 – vyššia latka v luxusnej triede

V týchto dňoch uvádza slovenský importér Toyota Slovakia na náš trh nový Lexus LS 430, tretiu generácia vlajkovej lode značky, Lexus GS 300 a Lexus RX 300. Lexus GS 430 nahrádza doterajší LS 400, ktorý sa začal vyrábať pred desiatimi rokmi a už vtedy vyt


voril nový štandard kvality, trvanlivosti, nízkeho hluku a životnosti. Lexus LS 430 ešte viac zvýrazňuje silné stránky predchádzajúceho modelu, poskytuje väčší pôžitok z jazdy, väčší jazdný komfort, vyššiu stabilitu a lepšiu ovládateľnosť. Má tiež najnižší koeficient odporu vzduchu vo svojej triede (Cx 0,25), čoho výsledkom je nižšia hladina aerodynamického hluku a nižšia spotreba paliva. Výrazne sa zväčšila aj veľkosť vnútorného priestoru vďaka zväčšeniu rázvoru, ale i zväčšeniu šírky a výšky vozidla. Nový motor V8 32V VVT-i má objem 4,3 l, výkon 281 k a krútiaci moment 417 Nm pri otáčkach 3600 min.-1. S počítačom riadenou samočinnou päťstupňovou prevodovkou zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy, dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h a spĺňa emisné predpisy Euro IV.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Elektronické riadenie motora patrí k najdokonalejším systémom, ktoré boli vyvinuté a kontroluje vstrekovanie a zapaľovanie zmesi 1000-krát za sekundu.
Motor s novou päťstupňovou elektronicky riadenou inteligentnou samočinnou prevodovkou Super ECT (Electronically Controlled Transmission), ktorá dokáže prispôsobiť radenie jednotlivých stupňov štýlu jazdy vodiča a povahe vozovky. Prevodovka navyše spolupracuje s riadiacou jednotkou motora a dokáže tak v čase preraďovania znížiť krútiaci moment, aby bolo preradenie úplne nebadateľné. Rozpozná stúpanie a klesanie. Pri jazde do kopca zbytočne nezaraďuje vyšší prevodový stupeň. Pri jazde z kopca podradí na 3. prevodový stupeň a vozidlo využíva brzdný účinok motora.

Inteligentný systém elektronického riadenia škrtiacej klapky ETCS-i (Electronic Throttle Control System – inteligent) využíva zasa informácie z riadiacej jednotky motora na nastavenie polohy škrtiacej klapky, čím sa zabezpečuje dostatočný krútiaci moment v akejkoľvek situácii. Výsledkom je plynulejšia jazda bez častého preraďovania. Napríklad pri jazde do kopca, keď auto pomaly stráca rýchlosť, štandardná samočinná prevodovka podradí, Lexus LS 430 pomocou systémov ETCS-i a „Torque Activated Powertrain control“ zvýši výkon motora zmenou polohy škrtiacej klapky a vozidlo nemusí podradiť. Oba systémy spolupracujú aj so systémom riadenia jazdy na snehu (snow mode), s tempomatom a so systémami VSC (Vehicle Stability Control) a TRC (Traction Control).

SkryťVypnúť reklamu

Motor je vybavený aj systémom ACIS (Acoustic Control Induction System), ktorý tiež zvyšuje krútiaci moment motora, najmä pri nízkych rýchlostiach. Zmena krútiaceho momentu sa dosahuje zmenou efektívnej dĺžky sacieho potrubia. Systém VVT-i zasa zlepšuje priebeh krútiaceho momentu a výkonu v celom rozsahu otáčok plynulou zmenou časovania otvárania sacích ventilov.

Vďaka spomenutým systémom patrí pohonná jednotka Lexusu LS 430 k tým najdokonalejším na svete. Po úpravách podvozku poskytuje LS 430 vodičovi istotu a stabilitu pri všetkých jazdných podmienkach, zlepšuje manévrovateľnosť a stabilitu. Viacprvkové zavesenie kolies s nízkotlakovými dvojčinnými tlmičmi je základom pre solídne odpruženie. Úplnou novinkou je elektronicky regulovateľné pneumatické odpruženie. Systém udržuje svetlú výšku vozidla na požadovanej úrovni bez ohľadu na počet pasažierov a možno ju zvýšiť až o 20 mm. Pri vyšších rýchlostiach sa svetlá výška vozidla automaticky zníži, aby sa zabezpečila dostatočná úroveň stability a nízka hladina odporu vzduchu. Lexus LS 430 má obuté pneumatiky 225/55 R17 špeciálne vyvinuté pre tento model.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: gld

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Keď sa z brigády stane kariéra
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 10 210
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 5 552
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 2 581
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 522
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 179
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 1 815
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 488
  8. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 1 482
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kovalčík: Kresťania v strednej Európe v boji proti fašizmu. Prvá časť - Nemecko a Rakúsko.
  2. Rado Surovka: Od pondelka bude chlieb a benzín za polovicu
  3. Štefan Šturdzík: Pohľad na politikov po hektickom mesiaci je čisté zúfalstvo.
  4. Jaroslav Liptak: Slovensko, krajina skepticizmu. Prečo?
  5. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  6. Marian Mudrák: Ako spoznať pravú starožitnosť?
  7. Marian Mudrák: Chróm, Bauhaus a Art deco: Extravagantný dizajn moderného bytu
  8. Jozef Kurty: Hodnoty naruby, otroctvo je sloboda
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 18 065
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 196
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 291
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 572
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 607
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 493
  7. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 5 214
  8. Rado Surovka: Vám, v parlamente, už naozaj hrabe.... 5 062
  1. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  2. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  3. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  4. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  5. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  6. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  7. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  8. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu