Subaru Forester 2,0 X

Každú hodinu pribúda niekoľko centimetrov snehu a nízka oblačnosť by sa dala krájať. Atmosféra ako stvorená pre Subaru Forester. Otázkou zostáva, ako sa s náročnými podmienkami vysporiada nový motor 2,0 X.

Každú hodinu pribúda niekoľko centimetrov snehu a nízka oblačnosť by sa dala krájať. Atmosféra ako stvorená pre Subaru Forester. Otázkou zostáva, ako sa s náročnými podmienkami vysporiada nový motor 2,0 X.

Klasik

Nazvať Subaru Forester športovo úžitkovým automobilom SUV nebude to pravé, podobne ako označenie Crossover. V princípe však Forester so samonosnou päťdverovou karosériou stelesňuje praktické výhody všetkých spomenutých tried.  Do  priestranného interiéru sa dobre nasadá a stiesnene sa necítia ani cestujúci vzadu (prekážať im môže jedine vyšší stredový tunel). Objem batožinového priestoru okliešťuje pohon všetkých kolies a plnohodnotné rezervné koleso. Operadlá zadných sedadiel sa sklápajú jednoducho a tvoria jednu rovinu s dnom kufra. Forester na nás zapôsobil ako  praktické auto a okrem dobre prístupného batožinového priestoru, ponúka dostatok odkladacích priestorov a  doplnkov. Jedným z nich je napríklad vyhrievanie čelného skla pod stieračmi. Dojem exluzivity v interiéri vo vyložene pracovnom aute nikto nečaká, hoci auto stojí milión korún. Vyslovene pracovne pôsobí trojramenný volant, autorádio a prístrojový panel s veľkými ciferníkmi. Výbava ani v prípade základného modelu Base neostáva bokom, hoci ignoruje (celkom pochopiteľne) napríklad ESP. Pomer cena a výbava už pre Subaru neznamená stratenú záležitosť, zvlášť ak do vybavenia pripočítame pohon všetkých kolies, svorný zadný diferenciál a koncepciu symetrického pohonu AWD. V Subaru neuznávajú zbytočné "pozlátko" a lacný efekt, čo si treba uvedomiť skôr než sa  pozriete na cenu a potom pochopíte, že nie je premrštená.

Rovnovážny stav
Pohon všetkých kolies Subaru AWD už nemá čím prekvapiť, pretože je rokmi vycibrený takmer k dokonalosti. O to viac nás zaujímal nový benzínový a neprepĺňaný dvojlitrový motor, ktorý ma za úlohu vyvrátiť fámy o tom, že Subaru vie urobiť iba kvalitný benzínový turbomotor. Agregát s protibežnými piestami typu boxer a charakteristickým zvukom urobil rozhodujúci krok vpred. Na rozdiel od predchodcu ponúka zaujímavý výkon 116 kW/158 k, ktorý si však treba poctivo vydolovať vo vyššom spektre otáčok. Potrebnú silu do života v ťažšom teréne mu dáva prídavná redukčná prevodovka. Na snehu nám výkon plne postačoval, ale na suchej ceste by Forester potreboval trochu viac, zvlášť v nižších otáčkach. Forester 2,0 X je slušná základná verzia s rozhodne prijateľnejšou ekonomikou prevádzky než 2,5 Turbo.  V jednom aute sa stretá mimoriadna zábava s veľkým pracovným využitím avšak vyššími prevádzkovými nákladmi. 


Na rozdiel od konvenčných pohonov všetkých kolies, Subaru AWD neprekvapí vodiča náhlym prísunom výkonu na nápravu. Štandardné rozdelenie výkonu medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50 mení medzinápravový diferenciál s viskóznou spojkou LSD podľa momentálnych podmienok. Spájajú sa tak výhody vozidiel s medzinápravovým diferenciálom a medzinápravovou spojkou do jedného.


 Forester zvládol vyššiu vrstvu uležaného snehu než je jeho svetlá výška podvozka (20,3 cm). Výhodou v porovnaní s menšími SUV je redukčná prevodovka. Tá v tomto prípade zabezpečuje rovnomernejší ťah a potrebnú silu.


Keď vodič využije danosti pohonu všetkých kolies Symmetrical AWD vo svoj prospech, môže si užiť dokonalú radosť za volantom. Subaru je na snehu so stúpajúcou rýchlosťou stabilnejšie a prirodzený sklon k pretáčavému správaniu možno korigovať plynovým pedálom.

 


 


leftSú situácie, kedy Forester vchádza do zákruty nedotáčavým šmykom. Stávalo sa to najmä na zľadovatelom podklade, v ostrých zákrutách a pri neskorom brzdení pred zákrutou. Ideálne je nasmerovať vozidlo do zákruty trochu skôr, „nahodiť ho“ a potom pod plynom prechádzať celú zákrutu. Nie vždy to musí byť pretekársky štýl, ale pri aute mierne pretočenom do vnútra zákruty hnacia sila pôsobí proti odstredivej.


Tvary karosérie, ktorú dôverne poznáme, mierne ožili najmä novými zadnými svetlami. Skutočné kvality Subaru Forester sa však ukázali v sťažených podmienkach, kedy sa neraz aktivovala aj čiastočná uzávierka zadného diferenciálu. Neželanému cúvnutiu v strmom kopci zabraňuje štandardne dodávaný Hill Holder. Zadné tlmiče udržujú stálu svetlú výšku bez ohľadu na zaťaženie batožinového priestoru.

V priebehu testu sme jazdili takmer stále po zasnežených cestách v horských oblastiach a na lazoch, kde išlo skúšanie pohonu všetkých kolies lepšie než v bežnej premávke. Toto prostredie je pre Forester ako stvorené.


 

 


Interiér je vyslovene pracovný a omnoho lepší než tomu bolo v minulosti. Zmena modelového roku priniesla iba pár detailov a prvkov vybavenia. Pokiaľ ide o štandard, nemožno povedať, že Subaru je skúpe. Akurát v tejto kategórii by sme privítali dvojzónovú klimatizáciu. Tempomat patrí do štandardu a v tomto type auta pôsobí trochu komicky, na druhej strane jeho výhodu ocenia mnohí motoristi. Zvlášť na diaľnici pri udržiavaní rýchlosti okolo 130 km/h a šetrení paliva.


Nový dvojlitrový motor typu boxer zapadá do symetrie pohonu všetkých kolies. Kľukový hriadeľ je presne v osi vozidla a protibežné piesty nevytvárajú rušivé dynamické kmity. Celkovú vyváženosť pohonu si človek uvedomí vo vysokej rýchlosti na snehu, kedy Subaru úžasne poslúcha.  Aby sa z bežného pracovného auta stalo náčinie na zábavu, otáčkomer musí prekročiť hranicu 4000 ot./min.


Prídavná redukčná prevodovka zlepšuje využitie v ťažkých podmienkach a citeľne pomáha motoru pri brodení snehom, v prudkom stúpaní i zohrievaní motora. V mrazivom ráne sme motor zohriali pomalou jazdou na pomalom prevode.


Ovládanie ventilácie je celkom príjemné a prehľadné. Reakcie sústavy na minimálne posunutie ovládača boli až príliš veľké. Tým pádom sa ťažšie nastavovala požadovaná teplota.


 


 


Stredná lakťová opierka sa dá preklopiť aj dozadu, kde poslúži ako držiak na nápoje. Je zaujímavé, ža tak dynamické auto, určené na cesty a necesty, má až štyri držiaky na nápoje. Forester modelového roku 2006 má citeľne viac miesta (+5 cm) na sedenie vzadu.


 


 


 


Pracovnému vozidlu na každý deň nechýba množstvo praktických detailov. Na pohľad trochu fádny interiér má obklady dverí z vode odolného plastu , veľké boxy v predných dverách, dva malé odkladacie priestory v strope a skrinku na vrchu prístrojovej dosky.


 


 



Batožinový priestor dosahuje skôr priemerný objem. Sedadlá sa sklápajú jednoducho a do jednej roviny s dnom. Každé voľné miesto je využité – odkladací box v dne batožinového priestoru ukazuje, ako hlboko by siahalo dno, keby vzadu nebol diferenciál a rezervné koleso.


 


 



Špecialitou Subaru je vyhrievanie čelného skla pod gumičkami stieračov.


 

 

 

 

 

 

 

 

Motor
Typ 4 - valcový, Boxer motor, EJ20 DOHC 16V ,
Uloženie horizontálne - pozdĺžne
Zdvihový objem 1994 cm3
Výkon 116/158 kw/k
Pri otáčkach 6400 ot./min.
Krútiaci moment 186 Nm
Pri otáčkach 3200 ot./min.
Kilogramový výkon 8,79 kg/k
Litrový výkon 79,2 k/l
Emisná norma EURO IV
Karoséria
Typ kombi-crossover
Počet dverí 5
Disky 16 x 6,5J
Pneumatiky 215/60 R16
Prevodovka
Typ Manuálna, prídavná dual-range
Počet stupňov 5 (5 - redukcia)
Poháňané kolesá všetky cez Subaru AWD
Podvozok
Predná náprava Nezávislé zavesenie, Mac Pherson, stabilizátor, vinuté pružiny, kvapalinové tlmiče
Zadná náprava Nezávislé zavesenie, Multi Link, stabilizátor, vinuté pružiny, kvapalinové tlmiče,samonastaviteľné
Svetlosť podvozka 205 mm
Priemer otočenia 10,6 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu bubnové
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2525 mm
Dĺžka 4485 mm
Širka 1735 mm
Výška 1590 mm
Pohotovostná hmotnosť 1390 kg
Užitočná hmotnosť 490 kg
Batožinový priestor 387 l
Objem palivovej nádrže 60 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 9,7 s
Maximálna rýchlosť 189 km/h
Spotreba
mesto 12,3 l/100 km
mimo mesto 7,5 l/100 km
kombinácia 9,3 l/100 km
Priemerná spotreba v extrémnych podmienkach testu 11,9 l/100 km

Subaru Forester 2,0 X Base  stojí  990 000 Sk

Naše hodnotenie:

+ -
pohon všetkých kolies AWD spotreba
jazdné vlastnosti na snehu prudké reakcie klimatizácie
priestranný interiér
odkladacie priestory
pocity z jazdy
 

 

 

 


 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 717
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 13 213
  3. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 13 181
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 981
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 7 683
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 379
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 417
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 315
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 051
  10. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 3 642

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Jakuba Fila

Rozhodnú voľby skrytí voliči? Pri čítaní prieskumov sa treba mať na pozore

Ustálila sa štvorica favoritov, súboj môže byť tesný do konca.

Dobré ráno

Dobré ráno: Nachystajte sa na ešte horšieho Roberta Fica

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Za hrsť mýtov o majdane

Rukoväť slovenských ukrajinistov.

Neprehliadnite tiež

Honda v Európe do troch rokov skončí s výrobou áut

Britské médiá za tým vidia frustráciu z brexitu, automobilka to odmieta.

Honda

Aj Porsche čelí možnej pokute v súvislosti s emisným škandálom

Vyšetrovatelia majú podozrenie, že spoločnosť spáchala administratívny priestupok.

Ilustračné foto.

BMW rozširuje ponuku výkonných SUV o modely X3 M a X4 M

Pod kapotou sa nachádza zatiaľ najsilnejší radový šesťvalec značky.

Ostrý Ford Focus ST dostal motor z Mustangu

Pôjde o jedinú verziu s benzínovým štvorvalcom.

Ford Focus ST