SME
reklama

Subaru Forester 2,0 X

Každú hodinu pribúda niekoľko centimetrov snehu a nízka oblačnosť by sa dala krájať. Atmosféra ako stvorená pre Subaru Forester. Otázkou zostáva, ako sa s náročnými podmienkami vysporiada nový motor 2,0 X.

Každú hodinu pribúda niekoľko centimetrov snehu a nízka oblačnosť by sa dala krájať. Atmosféra ako stvorená pre Subaru Forester. Otázkou zostáva, ako sa s náročnými podmienkami vysporiada nový motor 2,0 X.

Klasik

Nazvať Subaru Forester športovo úžitkovým automobilom SUV nebude to pravé, podobne ako označenie Crossover. V princípe však Forester so samonosnou päťdverovou karosériou stelesňuje praktické výhody všetkých spomenutých tried.  Do  priestranného interiéru sa dobre nasadá a stiesnene sa necítia ani cestujúci vzadu (prekážať im môže jedine vyšší stredový tunel). Objem batožinového priestoru okliešťuje pohon všetkých kolies a plnohodnotné rezervné koleso. Operadlá zadných sedadiel sa sklápajú jednoducho a tvoria jednu rovinu s dnom kufra. Forester na nás zapôsobil ako  praktické auto a okrem dobre prístupného batožinového priestoru, ponúka dostatok odkladacích priestorov a  doplnkov. Jedným z nich je napríklad vyhrievanie čelného skla pod stieračmi. Dojem exluzivity v interiéri vo vyložene pracovnom aute nikto nečaká, hoci auto stojí milión korún. Vyslovene pracovne pôsobí trojramenný volant, autorádio a prístrojový panel s veľkými ciferníkmi. Výbava ani v prípade základného modelu Base neostáva bokom, hoci ignoruje (celkom pochopiteľne) napríklad ESP. Pomer cena a výbava už pre Subaru neznamená stratenú záležitosť, zvlášť ak do vybavenia pripočítame pohon všetkých kolies, svorný zadný diferenciál a koncepciu symetrického pohonu AWD. V Subaru neuznávajú zbytočné "pozlátko" a lacný efekt, čo si treba uvedomiť skôr než sa  pozriete na cenu a potom pochopíte, že nie je premrštená.

Rovnovážny stav
Pohon všetkých kolies Subaru AWD už nemá čím prekvapiť, pretože je rokmi vycibrený takmer k dokonalosti. O to viac nás zaujímal nový benzínový a neprepĺňaný dvojlitrový motor, ktorý ma za úlohu vyvrátiť fámy o tom, že Subaru vie urobiť iba kvalitný benzínový turbomotor. Agregát s protibežnými piestami typu boxer a charakteristickým zvukom urobil rozhodujúci krok vpred. Na rozdiel od predchodcu ponúka zaujímavý výkon 116 kW/158 k, ktorý si však treba poctivo vydolovať vo vyššom spektre otáčok. Potrebnú silu do života v ťažšom teréne mu dáva prídavná redukčná prevodovka. Na snehu nám výkon plne postačoval, ale na suchej ceste by Forester potreboval trochu viac, zvlášť v nižších otáčkach. Forester 2,0 X je slušná základná verzia s rozhodne prijateľnejšou ekonomikou prevádzky než 2,5 Turbo.  V jednom aute sa stretá mimoriadna zábava s veľkým pracovným využitím avšak vyššími prevádzkovými nákladmi. 


Na rozdiel od konvenčných pohonov všetkých kolies, Subaru AWD neprekvapí vodiča náhlym prísunom výkonu na nápravu. Štandardné rozdelenie výkonu medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50 mení medzinápravový diferenciál s viskóznou spojkou LSD podľa momentálnych podmienok. Spájajú sa tak výhody vozidiel s medzinápravovým diferenciálom a medzinápravovou spojkou do jedného.


 Forester zvládol vyššiu vrstvu uležaného snehu než je jeho svetlá výška podvozka (20,3 cm). Výhodou v porovnaní s menšími SUV je redukčná prevodovka. Tá v tomto prípade zabezpečuje rovnomernejší ťah a potrebnú silu.


Keď vodič využije danosti pohonu všetkých kolies Symmetrical AWD vo svoj prospech, môže si užiť dokonalú radosť za volantom. Subaru je na snehu so stúpajúcou rýchlosťou stabilnejšie a prirodzený sklon k pretáčavému správaniu možno korigovať plynovým pedálom.

 


 


leftSú situácie, kedy Forester vchádza do zákruty nedotáčavým šmykom. Stávalo sa to najmä na zľadovatelom podklade, v ostrých zákrutách a pri neskorom brzdení pred zákrutou. Ideálne je nasmerovať vozidlo do zákruty trochu skôr, „nahodiť ho“ a potom pod plynom prechádzať celú zákrutu. Nie vždy to musí byť pretekársky štýl, ale pri aute mierne pretočenom do vnútra zákruty hnacia sila pôsobí proti odstredivej.


Tvary karosérie, ktorú dôverne poznáme, mierne ožili najmä novými zadnými svetlami. Skutočné kvality Subaru Forester sa však ukázali v sťažených podmienkach, kedy sa neraz aktivovala aj čiastočná uzávierka zadného diferenciálu. Neželanému cúvnutiu v strmom kopci zabraňuje štandardne dodávaný Hill Holder. Zadné tlmiče udržujú stálu svetlú výšku bez ohľadu na zaťaženie batožinového priestoru.

V priebehu testu sme jazdili takmer stále po zasnežených cestách v horských oblastiach a na lazoch, kde išlo skúšanie pohonu všetkých kolies lepšie než v bežnej premávke. Toto prostredie je pre Forester ako stvorené.


 

 


Interiér je vyslovene pracovný a omnoho lepší než tomu bolo v minulosti. Zmena modelového roku priniesla iba pár detailov a prvkov vybavenia. Pokiaľ ide o štandard, nemožno povedať, že Subaru je skúpe. Akurát v tejto kategórii by sme privítali dvojzónovú klimatizáciu. Tempomat patrí do štandardu a v tomto type auta pôsobí trochu komicky, na druhej strane jeho výhodu ocenia mnohí motoristi. Zvlášť na diaľnici pri udržiavaní rýchlosti okolo 130 km/h a šetrení paliva.


Nový dvojlitrový motor typu boxer zapadá do symetrie pohonu všetkých kolies. Kľukový hriadeľ je presne v osi vozidla a protibežné piesty nevytvárajú rušivé dynamické kmity. Celkovú vyváženosť pohonu si človek uvedomí vo vysokej rýchlosti na snehu, kedy Subaru úžasne poslúcha.  Aby sa z bežného pracovného auta stalo náčinie na zábavu, otáčkomer musí prekročiť hranicu 4000 ot./min.


Prídavná redukčná prevodovka zlepšuje využitie v ťažkých podmienkach a citeľne pomáha motoru pri brodení snehom, v prudkom stúpaní i zohrievaní motora. V mrazivom ráne sme motor zohriali pomalou jazdou na pomalom prevode.


Ovládanie ventilácie je celkom príjemné a prehľadné. Reakcie sústavy na minimálne posunutie ovládača boli až príliš veľké. Tým pádom sa ťažšie nastavovala požadovaná teplota.


 


 


Stredná lakťová opierka sa dá preklopiť aj dozadu, kde poslúži ako držiak na nápoje. Je zaujímavé, ža tak dynamické auto, určené na cesty a necesty, má až štyri držiaky na nápoje. Forester modelového roku 2006 má citeľne viac miesta (+5 cm) na sedenie vzadu.


 


 


 


Pracovnému vozidlu na každý deň nechýba množstvo praktických detailov. Na pohľad trochu fádny interiér má obklady dverí z vode odolného plastu , veľké boxy v predných dverách, dva malé odkladacie priestory v strope a skrinku na vrchu prístrojovej dosky.


 


 



Batožinový priestor dosahuje skôr priemerný objem. Sedadlá sa sklápajú jednoducho a do jednej roviny s dnom. Každé voľné miesto je využité – odkladací box v dne batožinového priestoru ukazuje, ako hlboko by siahalo dno, keby vzadu nebol diferenciál a rezervné koleso.


 


 



Špecialitou Subaru je vyhrievanie čelného skla pod gumičkami stieračov.


 

 

 

 

 

 

 

 

Motor
Typ 4 - valcový, Boxer motor, EJ20 DOHC 16V ,
Uloženie horizontálne - pozdĺžne
Zdvihový objem 1994 cm3
Výkon 116/158 kw/k
Pri otáčkach 6400 ot./min.
Krútiaci moment 186 Nm
Pri otáčkach 3200 ot./min.
Kilogramový výkon 8,79 kg/k
Litrový výkon 79,2 k/l
Emisná norma EURO IV
Karoséria
Typ kombi-crossover
Počet dverí 5
Disky 16 x 6,5J
Pneumatiky 215/60 R16
Prevodovka
Typ Manuálna, prídavná dual-range
Počet stupňov 5 (5 - redukcia)
Poháňané kolesá všetky cez Subaru AWD
Podvozok
Predná náprava Nezávislé zavesenie, Mac Pherson, stabilizátor, vinuté pružiny, kvapalinové tlmiče
Zadná náprava Nezávislé zavesenie, Multi Link, stabilizátor, vinuté pružiny, kvapalinové tlmiče,samonastaviteľné
Svetlosť podvozka 205 mm
Priemer otočenia 10,6 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu bubnové
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2525 mm
Dĺžka 4485 mm
Širka 1735 mm
Výška 1590 mm
Pohotovostná hmotnosť 1390 kg
Užitočná hmotnosť 490 kg
Batožinový priestor 387 l
Objem palivovej nádrže 60 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 9,7 s
Maximálna rýchlosť 189 km/h
Spotreba
mesto 12,3 l/100 km
mimo mesto 7,5 l/100 km
kombinácia 9,3 l/100 km
Priemerná spotreba v extrémnych podmienkach testu 11,9 l/100 km

Subaru Forester 2,0 X Base  stojí  990 000 Sk

Naše hodnotenie:

+ -
pohon všetkých kolies AWD spotreba
jazdné vlastnosti na snehu prudké reakcie klimatizácie
priestranný interiér
odkladacie priestory
pocity z jazdy
 

 

 

 


 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 714
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 211
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 103
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 115
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 916
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 387
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 265
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Fakty sú neúprosné. Slovenská populácia nezadržateľne starne
  2. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  3. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  4. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  5. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  6. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  7. Viktor Pamula: Súdna rada bez predsedu
  8. Marek Strapko: Ja mám základné vzdelanie!!!
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 99 534
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 518
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 292
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 915
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 270
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 894
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 869
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu