SME
Sobota, 25. marec, 2023 | Meniny má Marián
reklama

Subaru Forester 2,0 X

Každú hodinu pribúda niekoľko centimetrov snehu a nízka oblačnosť by sa dala krájať. Atmosféra ako stvorená pre Subaru Forester. Otázkou zostáva, ako sa s náročnými podmienkami vysporiada nový motor 2,0 X.

Každú hodinu pribúda niekoľko centimetrov snehu a nízka oblačnosť by sa dala krájať. Atmosféra ako stvorená pre Subaru Forester. Otázkou zostáva, ako sa s náročnými podmienkami vysporiada nový motor 2,0 X.

Klasik

Nazvať Subaru Forester športovo úžitkovým automobilom SUV nebude to pravé, podobne ako označenie Crossover. V princípe však Forester so samonosnou päťdverovou karosériou stelesňuje praktické výhody všetkých spomenutých tried.  Do  priestranného interiéru sa dobre nasadá a stiesnene sa necítia ani cestujúci vzadu (prekážať im môže jedine vyšší stredový tunel). Objem batožinového priestoru okliešťuje pohon všetkých kolies a plnohodnotné rezervné koleso. Operadlá zadných sedadiel sa sklápajú jednoducho a tvoria jednu rovinu s dnom kufra. Forester na nás zapôsobil ako  praktické auto a okrem dobre prístupného batožinového priestoru, ponúka dostatok odkladacích priestorov a  doplnkov. Jedným z nich je napríklad vyhrievanie čelného skla pod stieračmi. Dojem exluzivity v interiéri vo vyložene pracovnom aute nikto nečaká, hoci auto stojí milión korún. Vyslovene pracovne pôsobí trojramenný volant, autorádio a prístrojový panel s veľkými ciferníkmi. Výbava ani v prípade základného modelu Base neostáva bokom, hoci ignoruje (celkom pochopiteľne) napríklad ESP. Pomer cena a výbava už pre Subaru neznamená stratenú záležitosť, zvlášť ak do vybavenia pripočítame pohon všetkých kolies, svorný zadný diferenciál a koncepciu symetrického pohonu AWD. V Subaru neuznávajú zbytočné "pozlátko" a lacný efekt, čo si treba uvedomiť skôr než sa  pozriete na cenu a potom pochopíte, že nie je premrštená.

Rovnovážny stav
Pohon všetkých kolies Subaru AWD už nemá čím prekvapiť, pretože je rokmi vycibrený takmer k dokonalosti. O to viac nás zaujímal nový benzínový a neprepĺňaný dvojlitrový motor, ktorý ma za úlohu vyvrátiť fámy o tom, že Subaru vie urobiť iba kvalitný benzínový turbomotor. Agregát s protibežnými piestami typu boxer a charakteristickým zvukom urobil rozhodujúci krok vpred. Na rozdiel od predchodcu ponúka zaujímavý výkon 116 kW/158 k, ktorý si však treba poctivo vydolovať vo vyššom spektre otáčok. Potrebnú silu do života v ťažšom teréne mu dáva prídavná redukčná prevodovka. Na snehu nám výkon plne postačoval, ale na suchej ceste by Forester potreboval trochu viac, zvlášť v nižších otáčkach. Forester 2,0 X je slušná základná verzia s rozhodne prijateľnejšou ekonomikou prevádzky než 2,5 Turbo.  V jednom aute sa stretá mimoriadna zábava s veľkým pracovným využitím avšak vyššími prevádzkovými nákladmi. 


Na rozdiel od konvenčných pohonov všetkých kolies, Subaru AWD neprekvapí vodiča náhlym prísunom výkonu na nápravu. Štandardné rozdelenie výkonu medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50 mení medzinápravový diferenciál s viskóznou spojkou LSD podľa momentálnych podmienok. Spájajú sa tak výhody vozidiel s medzinápravovým diferenciálom a medzinápravovou spojkou do jedného.


 Forester zvládol vyššiu vrstvu uležaného snehu než je jeho svetlá výška podvozka (20,3 cm). Výhodou v porovnaní s menšími SUV je redukčná prevodovka. Tá v tomto prípade zabezpečuje rovnomernejší ťah a potrebnú silu.


Keď vodič využije danosti pohonu všetkých kolies Symmetrical AWD vo svoj prospech, môže si užiť dokonalú radosť za volantom. Subaru je na snehu so stúpajúcou rýchlosťou stabilnejšie a prirodzený sklon k pretáčavému správaniu možno korigovať plynovým pedálom.

 


 


leftSú situácie, kedy Forester vchádza do zákruty nedotáčavým šmykom. Stávalo sa to najmä na zľadovatelom podklade, v ostrých zákrutách a pri neskorom brzdení pred zákrutou. Ideálne je nasmerovať vozidlo do zákruty trochu skôr, „nahodiť ho“ a potom pod plynom prechádzať celú zákrutu. Nie vždy to musí byť pretekársky štýl, ale pri aute mierne pretočenom do vnútra zákruty hnacia sila pôsobí proti odstredivej.


Tvary karosérie, ktorú dôverne poznáme, mierne ožili najmä novými zadnými svetlami. Skutočné kvality Subaru Forester sa však ukázali v sťažených podmienkach, kedy sa neraz aktivovala aj čiastočná uzávierka zadného diferenciálu. Neželanému cúvnutiu v strmom kopci zabraňuje štandardne dodávaný Hill Holder. Zadné tlmiče udržujú stálu svetlú výšku bez ohľadu na zaťaženie batožinového priestoru.

V priebehu testu sme jazdili takmer stále po zasnežených cestách v horských oblastiach a na lazoch, kde išlo skúšanie pohonu všetkých kolies lepšie než v bežnej premávke. Toto prostredie je pre Forester ako stvorené.


 

 


Interiér je vyslovene pracovný a omnoho lepší než tomu bolo v minulosti. Zmena modelového roku priniesla iba pár detailov a prvkov vybavenia. Pokiaľ ide o štandard, nemožno povedať, že Subaru je skúpe. Akurát v tejto kategórii by sme privítali dvojzónovú klimatizáciu. Tempomat patrí do štandardu a v tomto type auta pôsobí trochu komicky, na druhej strane jeho výhodu ocenia mnohí motoristi. Zvlášť na diaľnici pri udržiavaní rýchlosti okolo 130 km/h a šetrení paliva.


Nový dvojlitrový motor typu boxer zapadá do symetrie pohonu všetkých kolies. Kľukový hriadeľ je presne v osi vozidla a protibežné piesty nevytvárajú rušivé dynamické kmity. Celkovú vyváženosť pohonu si človek uvedomí vo vysokej rýchlosti na snehu, kedy Subaru úžasne poslúcha.  Aby sa z bežného pracovného auta stalo náčinie na zábavu, otáčkomer musí prekročiť hranicu 4000 ot./min.


Prídavná redukčná prevodovka zlepšuje využitie v ťažkých podmienkach a citeľne pomáha motoru pri brodení snehom, v prudkom stúpaní i zohrievaní motora. V mrazivom ráne sme motor zohriali pomalou jazdou na pomalom prevode.


Ovládanie ventilácie je celkom príjemné a prehľadné. Reakcie sústavy na minimálne posunutie ovládača boli až príliš veľké. Tým pádom sa ťažšie nastavovala požadovaná teplota.


 


 


Stredná lakťová opierka sa dá preklopiť aj dozadu, kde poslúži ako držiak na nápoje. Je zaujímavé, ža tak dynamické auto, určené na cesty a necesty, má až štyri držiaky na nápoje. Forester modelového roku 2006 má citeľne viac miesta (+5 cm) na sedenie vzadu.


 


 


 


Pracovnému vozidlu na každý deň nechýba množstvo praktických detailov. Na pohľad trochu fádny interiér má obklady dverí z vode odolného plastu , veľké boxy v predných dverách, dva malé odkladacie priestory v strope a skrinku na vrchu prístrojovej dosky.


 


 



Batožinový priestor dosahuje skôr priemerný objem. Sedadlá sa sklápajú jednoducho a do jednej roviny s dnom. Každé voľné miesto je využité – odkladací box v dne batožinového priestoru ukazuje, ako hlboko by siahalo dno, keby vzadu nebol diferenciál a rezervné koleso.


 


 



Špecialitou Subaru je vyhrievanie čelného skla pod gumičkami stieračov.


 

 

 

 

 

 

 

 

Motor
Typ 4 - valcový, Boxer motor, EJ20 DOHC 16V ,
Uloženie horizontálne - pozdĺžne
Zdvihový objem 1994 cm3
Výkon 116/158 kw/k
Pri otáčkach 6400 ot./min.
Krútiaci moment 186 Nm
Pri otáčkach 3200 ot./min.
Kilogramový výkon 8,79 kg/k
Litrový výkon 79,2 k/l
Emisná norma EURO IV
Karoséria
Typ kombi-crossover
Počet dverí 5
Disky 16 x 6,5J
Pneumatiky 215/60 R16
Prevodovka
Typ Manuálna, prídavná dual-range
Počet stupňov 5 (5 - redukcia)
Poháňané kolesá všetky cez Subaru AWD
Podvozok
Predná náprava Nezávislé zavesenie, Mac Pherson, stabilizátor, vinuté pružiny, kvapalinové tlmiče
Zadná náprava Nezávislé zavesenie, Multi Link, stabilizátor, vinuté pružiny, kvapalinové tlmiče,samonastaviteľné
Svetlosť podvozka 205 mm
Priemer otočenia 10,6 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu bubnové
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2525 mm
Dĺžka 4485 mm
Širka 1735 mm
Výška 1590 mm
Pohotovostná hmotnosť 1390 kg
Užitočná hmotnosť 490 kg
Batožinový priestor 387 l
Objem palivovej nádrže 60 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 9,7 s
Maximálna rýchlosť 189 km/h
Spotreba
mesto 12,3 l/100 km
mimo mesto 7,5 l/100 km
kombinácia 9,3 l/100 km
Priemerná spotreba v extrémnych podmienkach testu 11,9 l/100 km

Subaru Forester 2,0 X Base  stojí  990 000 Sk

Naše hodnotenie:

+ -
pohon všetkých kolies AWD spotreba
jazdné vlastnosti na snehu prudké reakcie klimatizácie
priestranný interiér
odkladacie priestory
pocity z jazdy
 

 

 

 


 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Sodastream sa mení
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  5. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  6. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  7. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  8. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 311
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 4 875
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 4 201
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 157
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 963
  6. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 3 711
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 689
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 557
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nabíjanie na odpočívadle Čaradice. Ilustračné foto.

Cena stúpla najmä na verejných nabíjačkách.


23. mar
Renault Espace prvej generácie vyrobený v roku 1990 a piatej generácie z roku 2020.

Založil európsky segment MPV, dnes sa s ním lúčime.


Oliver Varchol 23. mar
Ford Explorer

Čoskoro sa vydá na cestu okolo sveta.


21. mar
Kia Niro HEV

Okrem dizajnu je už zaujímavejšia aj spotreba.


21. mar
reklama

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy
  2. Michaela Jónová: (v)žitie
  3. Anna Miľanová: Svetový deň vody - nech je radšej každý deň...
  4. Štefan Vidlár: Manky doba
  5. Ján Škerko: Richard Sulík nie je len povalač vlád, ale najnovšie aj podrazák
  6. Rastislav Puchala: Táto republika je v háji
  7. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien
  8. Anton Kovalčík: Kde bolo tam bolelo, alebo ako Voloďa kariéru robil. 3 - Petrohrad a Moskva.
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 991
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 659
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 044
  4. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 590
  5. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 487
  6. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 112
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 075
  8. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 2 396
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu