Fiat Croma 1,9 JTD

Fiat vymenil všeobecne obľúbený dizajn prvej generácie modelu Croma za veľmi expresívne tvary nového kombi. Aby mohla automobilka v neľahkej ekonomickej situácii takto riskovať, musí si byť vedomá praktických kvalít nového auta.

Fiat vymenil všeobecne obľúbený dizajn prvej generácie modelu Croma za veľmi expresívne tvary nového kombi. Aby mohla automobilka v neľahkej ekonomickej situácii takto riskovať, musí si byť vedomá praktických kvalít nového auta.

Ako za starých čias
Oveľa presvedčivejšie než vonkajšok na nás zapôsobil interiér v príjemnej kombinácii farieb a s očakávanou kvalitou dielenského spracovania. Elektronikou posiata prístrojová doska môže ohúriť, ale aj vyvolať obavu ako Fiat zvládne nápor elektroniky. V priebehu testu sme mohli využiť výhody digitálne ovládanej dvojzónovej klimatizácie a ďalších prvkov štandardného vybavenia. Nie celkom praktické a pochopiteľné sa nám zdá umiestnenie spínacej skrinky vedľa páky ručnej brzdy. Navyše plastová spínacia skrinka a plastový kľúč veľkú dôveru nevzbudzovali. Kľúč sa totiž späť zo štartovacej polohy vracal trochu neisto. Celkovo však Fiat opäť raz predviedol, že vie urobiť pekný a ergonomicky vyspelý interiér. Zvlášť stredová konzola nás zaujala prehľadnosťou a ovládaním. Ak sa k tomu pridá vyššie umiestnená radiaca páka, dojem z miesta vodiča je fakt dobrý. Rovnako si nemožno sťažovať na nedostatok priestoru na zadných sedadlách. Ich sklápanie je komplikovanejšie, nehovoriac o nepraktickom zdvíhaní zadného sedáku. Hlboko umiestnené dno batožinového priestoru zväčšilo celkový objem na praktických 500 l, no po sklopení zadných operadiel vznikne veľký schod a nakladacia hrana je voči dnu kufra prehnane vysoko. Problém by mohlo vyriešiť dvojité dno. Fiat v ostatných rokoch nasadil vysokú latku štandardného vybavenia v modeloch Stilo, Croma i Grande Punto, niekedy však aj na úkor základnej ceny. K príjemnému pocitu z dlhého pobytu v interiéri prispela nízka úroveň aerodynamického hluku a komfortné sedadlá. Pokiaľ ide o bezpečnosť, Croma okrem čelných, bočných a hlavových airbagov ponúka kolenný airbag pre vodiča.

Silný býk oddychoval
Naftový motor 1,9 JTD s výkonom 110 kW sa nám zdal byť trochu utlmený a svoj potenciál ukazoval iba vo vyšších otáčkach. Krátko po štarte a pri nízkych rýchlostiach mu možno vyčítať hlasné správanie. Vodič tak chce podvedome preraďovať vyššie aj keď to netreba. Celkovo s nízkymi otáčkami sa motor v láske nemá. So zapnutou klimatizáciou a v bežnom cestovnom tempe našich ciest si Croma vypýta 7,2 l/100 km (podľa výrobcu 6,1 l/100km). Pri spotrebe okolo 8 l/100 km si môže vodič vychutnať skrytý potenciál motora a najmä podvozka. Dosahovanie najnižšej spotreby nás prestalo baviť pri priemere 5,9 l/100 km. Pohľad na dymiacu Cromu predchádzajúcej generácie zostane iba v spomienkach, pretože nový model je vybavený filtrom pevných častíc DPF zachytávajúcim všetky sadze.
Prekvapujúci podvozok

Veľkým prekvapením, aspoň pre nás, bol komfortný podvozok s dobrým držaním stopy. Vodič sedí síce vysoko nad zemou, ale veľmi citlivo dokáže vnímať správanie auta. Posed a optická nestabilita karosérie vyvoláva obavy, ktoré sú zbytočné. Stabilizačný program ESP zasahuje veľmi citlivo a po chvíli adaptácie vodiča na podvozok umožní celkom dynamickú jazdu na snehu. Croma v nás zanechala množstvo navzájom rozdielnych pocitov. Sklamal dizajn a variabilita zadnej časti. Viac ochoty a energie sme čakali od motora v pásme nižších otáčok. Na druhej strane príjemne prekvapilo pohodlie sedenia, jednoduché ovládanie, vysoká úroveň bezpečnosti a najmä jazdné vlastnosti.

Nie každému sa nová Croma páči. Nás presvedčila prevedením interiéru a jazdnými vlastnosťami, ktoré sú ďaleko lepšie, než by človek čakal. Podvozok zrejme hravo zvládne aj silnejšiu verziu s naftovým motorom výkonu 200 k.

Zatiaľ jediná verzia karosérie ťaží z predností modelov kombi. Vďaka tuhému skeletu a bohatej bezpečnostnej výbave Croma dosiahla dobré výsledky v nárazových testoch.

 

Základný objem batožinového priestoru 500 l poteší každú viacdetnú rodinu. Po sklopení sedadiel objem vzrastie na 1610 l. K veľkej kapacite by sa hodila nižšie umiestnená nakladacia hrana a jednoduchšie sklápanie sadadiel.

 

 

 


Naše hodnotenie

+ -
podvozok prístup do batožinového priestoru
objem bat. priestoru variabilita zadných sedadiel
pracovisko vodiča dizajn
bezpečnosť
výbava

Fiat Croma 1,9 JTD 16 V Dynamic - technické údaje

Motor
Typ naftový štvorvalec 1,9 JTD 16 V MultiJet
Uloženie priečne
Zdvihový objem 1910 cm3
Výkon 110/150 kw/k
Pri otáčkach 4000 ot./min.
Krútiaci moment 320 Nm
Pri otáčkach 2000 ot./min.
Kilogramový výkon 10,2 kg/k
Litrový výkon 78,5 k/l
Emisná norma EURO IV
Karoséria
Typ kombi
Počet dverí 5
Súčiniteľ odporu vzduchu Cx 0,29
Pneumatiky 215/55 R16
Disky 7 J x16
Prevodovka
Typ manuálna
Počet stupňov 6
Poháňané kolesá predné
Podvozok
Predná náprava nezávislé zavesenie, McPherson
Zadná náprava nezávislé, multilink
Svetlosť podvozka 150 mm
Priemer otočenia 10,9 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu kotúčové s vnútorným chladením
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2700 mm
Dĺžka 4756 mm
Šírka 1775 mm
Výška 1597 mm
Pohotovostná hmotnosť 1530 kg
Užitočná hmotnosť kg
Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel 500/1610 l
Objem palivovej nádrže 62 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 9,6 s
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Spotreba
mesto 8,2 l/100 km
mimo mesto 4,9 l/100 km
kombinácia 6,1 l/100 km
Bezpečnosť podľa Euro NCAP
Rok 2005/body
Celkové hodnotenie  / 34
Ochrana detí / 39
Ochrana chodcov / 6

Cena základného  modelu Fiat Croma 1,8 16 V Active : 809 900 Sk
Cena testovaného modelu Fiat Croma 1,9 JTD 16 V Dynamic : 949 900 Sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 136
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 378
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 077
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 334
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 6 206
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 933
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 610
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 184
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 038
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 835

Téma: Fiat Punto, Bravo, 500, Ducato, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Matúša Krčmárika

Mlčme, ak veríme, že práva diktátora sú viac ako obyčajných ľudí

Keď diktátor zrazil krajinu na kolená, frázy neplatia.

KULTÚRA

Anjel aj démon. Bruno Ganz nemal talent z tohto sveta

Pomáhal osamelým, šepkal aj vrahovi.

Neprehliadnite tiež

Čo prinesie ženevský autosalón a kto sa ho nezúčastní?

Neúčasť viacerých značiek kompenzuje množstvo noviniek.

Dacia Logan MCV je splnený sen o dostupnom novom aute (test)

Časy, keď sa ľudia za Daciu hanbili sú už minulosťou.

Dacia Logan MCV Stepway
Ilustračné foto
Podcast Za volantom

Za volantom: Môže sa cestovanie vlakmi zlepšiť?

Za posledné mesiace došlo k viacerým nehodám vlakov.

Podcast Za volantom o autách a doprave.
Matúš Vallo

Blogy SME

  1. Milan Zaťko: Ficoizmus s ľudskou tvárou.
  2. Pavel Pospíšil: (Proti)Ústavný „PUČ“ ?
  3. Tibor Paulen: Kto otáča klimatickým termostatom ? - 4.časť: oceány
  4. Helena Smihulova Laucikova: Nehrám sa
  5. Viera Polakovičová: Jun Märkl výborne dirigoval francúzsku hudbu
  6. Marek Strapko: Posilka v byte - pozor na susedov!
  7. Miro Jankes: Dnešná inverzia
  8. Miroslav Makyta: Odstavte Fica !
  1. Paula Kentošová: Skončila som na psychiatrii 11 743
  2. Monika Nagyova: Bratislavská reality show v MHD 8 103
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Zsuzsovú môže spájať s Pentou Lexov človek 6 459
  4. Jana Žilková: Dievča s biliónmi na účte 6 313
  5. Rudolf Pado: Ďakujem, pani Čaputová 5 970
  6. Miroslav Žiak: Raw koláče sú síce zdravšie, ale... 4 986
  7. Martin Balušík: Spoznávanie Ukrajiny - zážitky z cesty 3 471
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kto pomáhal Zsuzsovej? 3 429