SME

Fiat Croma 1,9 JTD

Fiat vymenil všeobecne obľúbený dizajn prvej generácie modelu Croma za veľmi expresívne tvary nového kombi. Aby mohla automobilka v neľahkej ekonomickej situácii takto riskovať, musí si byť vedomá praktických kvalít nového auta.

Fiat vymenil všeobecne obľúbený dizajn prvej generácie modelu Croma za veľmi expresívne tvary nového kombi. Aby mohla automobilka v neľahkej ekonomickej situácii takto riskovať, musí si byť vedomá praktických kvalít nového auta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako za starých čias

Oveľa presvedčivejšie než vonkajšok na nás zapôsobil interiér v príjemnej kombinácii farieb a s očakávanou kvalitou dielenského spracovania. Elektronikou posiata prístrojová doska môže ohúriť, ale aj vyvolať obavu ako Fiat zvládne nápor elektroniky. V priebehu testu sme mohli využiť výhody digitálne ovládanej dvojzónovej klimatizácie a ďalších prvkov štandardného vybavenia. Nie celkom praktické a pochopiteľné sa nám zdá umiestnenie spínacej skrinky vedľa páky ručnej brzdy. Navyše plastová spínacia skrinka a plastový kľúč veľkú dôveru nevzbudzovali. Kľúč sa totiž späť zo štartovacej polohy vracal trochu neisto. Celkovo však Fiat opäť raz predviedol, že vie urobiť pekný a ergonomicky vyspelý interiér. Zvlášť stredová konzola nás zaujala prehľadnosťou a ovládaním. Ak sa k tomu pridá vyššie umiestnená radiaca páka, dojem z miesta vodiča je fakt dobrý. Rovnako si nemožno sťažovať na nedostatok priestoru na zadných sedadlách. Ich sklápanie je komplikovanejšie, nehovoriac o nepraktickom zdvíhaní zadného sedáku. Hlboko umiestnené dno batožinového priestoru zväčšilo celkový objem na praktických 500 l, no po sklopení zadných operadiel vznikne veľký schod a nakladacia hrana je voči dnu kufra prehnane vysoko. Problém by mohlo vyriešiť dvojité dno. Fiat v ostatných rokoch nasadil vysokú latku štandardného vybavenia v modeloch Stilo, Croma i Grande Punto, niekedy však aj na úkor základnej ceny. K príjemnému pocitu z dlhého pobytu v interiéri prispela nízka úroveň aerodynamického hluku a komfortné sedadlá. Pokiaľ ide o bezpečnosť, Croma okrem čelných, bočných a hlavových airbagov ponúka kolenný airbag pre vodiča.

SkryťVypnúť reklamu

Silný býk oddychoval

Naftový motor 1,9 JTD s výkonom 110 kW sa nám zdal byť trochu utlmený a svoj potenciál ukazoval iba vo vyšších otáčkach. Krátko po štarte a pri nízkych rýchlostiach mu možno vyčítať hlasné správanie. Vodič tak chce podvedome preraďovať vyššie aj keď to netreba. Celkovo s nízkymi otáčkami sa motor v láske nemá. So zapnutou klimatizáciou a v bežnom cestovnom tempe našich ciest si Croma vypýta 7,2 l/100 km (podľa výrobcu 6,1 l/100km). Pri spotrebe okolo 8 l/100 km si môže vodič vychutnať skrytý potenciál motora a najmä podvozka. Dosahovanie najnižšej spotreby nás prestalo baviť pri priemere 5,9 l/100 km. Pohľad na dymiacu Cromu predchádzajúcej generácie zostane iba v spomienkach, pretože nový model je vybavený filtrom pevných častíc DPF zachytávajúcim všetky sadze.

SkryťVypnúť reklamu

Prekvapujúci podvozok

Veľkým prekvapením, aspoň pre nás, bol komfortný podvozok s dobrým držaním stopy. Vodič sedí síce vysoko nad zemou, ale veľmi citlivo dokáže vnímať správanie auta. Posed a optická nestabilita karosérie vyvoláva obavy, ktoré sú zbytočné. Stabilizačný program ESP zasahuje veľmi citlivo a po chvíli adaptácie vodiča na podvozok umožní celkom dynamickú jazdu na snehu. Croma v nás zanechala množstvo navzájom rozdielnych pocitov. Sklamal dizajn a variabilita zadnej časti. Viac ochoty a energie sme čakali od motora v pásme nižších otáčok. Na druhej strane príjemne prekvapilo pohodlie sedenia, jednoduché ovládanie, vysoká úroveň bezpečnosti a najmä jazdné vlastnosti.

Nie každému sa nová Croma páči. Nás presvedčila prevedením interiéru a jazdnými vlastnosťami, ktoré sú ďaleko lepšie, než by človek čakal. Podvozok zrejme hravo zvládne aj silnejšiu verziu s naftovým motorom výkonu 200 k.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ jediná verzia karosérie ťaží z predností modelov kombi. Vďaka tuhému skeletu a bohatej bezpečnostnej výbave Croma dosiahla dobré výsledky v nárazových testoch.

 

Základný objem batožinového priestoru 500 l poteší každú viacdetnú rodinu. Po sklopení sedadiel objem vzrastie na 1610 l. K veľkej kapacite by sa hodila nižšie umiestnená nakladacia hrana a jednoduchšie sklápanie sadadiel.

 

 

 

Naše hodnotenie

+ -

podvozok prístup do batožinového priestoru

objem bat. priestoru variabilita zadných sedadiel

pracovisko vodiča dizajn

bezpečnosť

výbava

Fiat Croma 1,9 JTD 16 V Dynamic - technické údaje

Motor

Typ naftový štvorvalec 1,9 JTD 16 V MultiJet

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Uloženie priečne

Zdvihový objem 1910 cm3

Výkon 110/150 kw/k

Pri otáčkach 4000 ot./min.

Krútiaci moment 320 Nm

Pri otáčkach 2000 ot./min.

Kilogramový výkon 10,2 kg/k

Litrový výkon 78,5 k/l

Emisná norma EURO IV

Karoséria

Typ kombi

Počet dverí 5

Súčiniteľ odporu vzduchu Cx 0,29

Pneumatiky 215/55 R16

Disky 7 J x16

Prevodovka

Typ manuálna

Počet stupňov 6

Poháňané kolesá predné

Podvozok

Predná náprava nezávislé zavesenie, McPherson

Zadná náprava nezávislé, multilink

Svetlosť podvozka 150 mm

Priemer otočenia 10,9 m

Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením

Brzdy vzadu kotúčové s vnútorným chladením

Rozmery, hmotnosti, objemy

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rázvor náprav 2700 mm

Dĺžka 4756 mm

Šírka 1775 mm

Výška 1597 mm

Pohotovostná hmotnosť 1530 kg

Užitočná hmotnosť kg

Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel 500/1610 l

Objem palivovej nádrže 62 l

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 9,6 s

Maximálna rýchlosť 210 km/h

Spotreba

mesto 8,2 l/100 km

mimo mesto 4,9 l/100 km

kombinácia 6,1 l/100 km

Bezpečnosť podľa Euro NCAP

Rok 2005/body

Celkové hodnotenie  / 34

Ochrana detí / 39

Ochrana chodcov / 6

Cena základného  modelu Fiat Croma 1,8 16 V Active : 809 900 Sk

Cena testovaného modelu Fiat Croma 1,9 JTD 16 V Dynamic : 949 900 Sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 817
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 458
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 142
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 460
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 330
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 281
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu