Fiat vymenil všeobecne obľúbený dizajn prvej generácie modelu Croma za veľmi expresívne tvary nového kombi. Aby mohla automobilka v neľahkej ekonomickej situácii takto riskovať, musí si byť vedomá praktických kvalít nového auta.
Ako za starých čias
Oveľa presvedčivejšie než vonkajšok na nás zapôsobil interiér v príjemnej kombinácii farieb a s očakávanou kvalitou dielenského spracovania. Elektronikou posiata prístrojová doska môže ohúriť, ale aj vyvolať obavu ako Fiat zvládne nápor elektroniky. V priebehu testu sme mohli využiť výhody digitálne ovládanej dvojzónovej klimatizácie a ďalších prvkov štandardného vybavenia. Nie celkom praktické a pochopiteľné sa nám zdá umiestnenie spínacej skrinky vedľa páky ručnej brzdy. Navyše plastová spínacia skrinka a plastový kľúč veľkú dôveru nevzbudzovali. Kľúč sa totiž späť zo štartovacej polohy vracal trochu neisto. Celkovo však Fiat opäť raz predviedol, že vie urobiť pekný a ergonomicky vyspelý interiér. Zvlášť stredová konzola nás zaujala prehľadnosťou a ovládaním. Ak sa k tomu pridá vyššie umiestnená radiaca páka, dojem z miesta vodiča je fakt dobrý. Rovnako si nemožno sťažovať na nedostatok priestoru na zadných sedadlách. Ich sklápanie je komplikovanejšie, nehovoriac o nepraktickom zdvíhaní zadného sedáku. Hlboko umiestnené dno batožinového priestoru zväčšilo celkový objem na praktických 500 l, no po sklopení zadných operadiel vznikne veľký schod a nakladacia hrana je voči dnu kufra prehnane vysoko. Problém by mohlo vyriešiť dvojité dno. Fiat v ostatných rokoch nasadil vysokú latku štandardného vybavenia v modeloch Stilo, Croma i Grande Punto, niekedy však aj na úkor základnej ceny. K príjemnému pocitu z dlhého pobytu v interiéri prispela nízka úroveň aerodynamického hluku a komfortné sedadlá. Pokiaľ ide o bezpečnosť, Croma okrem čelných, bočných a hlavových airbagov ponúka kolenný airbag pre vodiča.
Silný býk oddychoval
Naftový motor 1,9 JTD s výkonom 110 kW sa nám zdal byť trochu utlmený a svoj potenciál ukazoval iba vo vyšších otáčkach. Krátko po štarte a pri nízkych rýchlostiach mu možno vyčítať hlasné správanie. Vodič tak chce podvedome preraďovať vyššie aj keď to netreba. Celkovo s nízkymi otáčkami sa motor v láske nemá. So zapnutou klimatizáciou a v bežnom cestovnom tempe našich ciest si Croma vypýta 7,2 l/100 km (podľa výrobcu 6,1 l/100km). Pri spotrebe okolo 8 l/100 km si môže vodič vychutnať skrytý potenciál motora a najmä podvozka. Dosahovanie najnižšej spotreby nás prestalo baviť pri priemere 5,9 l/100 km. Pohľad na dymiacu Cromu predchádzajúcej generácie zostane iba v spomienkach, pretože nový model je vybavený filtrom pevných častíc DPF zachytávajúcim všetky sadze.
Prekvapujúci podvozok
Veľkým prekvapením, aspoň pre nás, bol komfortný podvozok s dobrým držaním stopy. Vodič sedí síce vysoko nad zemou, ale veľmi citlivo dokáže vnímať správanie auta. Posed a optická nestabilita karosérie vyvoláva obavy, ktoré sú zbytočné. Stabilizačný program ESP zasahuje veľmi citlivo a po chvíli adaptácie vodiča na podvozok umožní celkom dynamickú jazdu na snehu. Croma v nás zanechala množstvo navzájom rozdielnych pocitov. Sklamal dizajn a variabilita zadnej časti. Viac ochoty a energie sme čakali od motora v pásme nižších otáčok. Na druhej strane príjemne prekvapilo pohodlie sedenia, jednoduché ovládanie, vysoká úroveň bezpečnosti a najmä jazdné vlastnosti.
Nie každému sa nová Croma páči. Nás presvedčila prevedením interiéru a jazdnými vlastnosťami, ktoré sú ďaleko lepšie, než by človek čakal. Podvozok zrejme hravo zvládne aj silnejšiu verziu s naftovým motorom výkonu 200 k.
Zatiaľ jediná verzia karosérie ťaží z predností modelov kombi. Vďaka tuhému skeletu a bohatej bezpečnostnej výbave Croma dosiahla dobré výsledky v nárazových testoch.
Základný objem batožinového priestoru 500 l poteší každú viacdetnú rodinu. Po sklopení sedadiel objem vzrastie na 1610 l. K veľkej kapacite by sa hodila nižšie umiestnená nakladacia hrana a jednoduchšie sklápanie sadadiel.
Naše hodnotenie
+ | - |
podvozok | prístup do batožinového priestoru |
objem bat. priestoru | variabilita zadných sedadiel |
pracovisko vodiča | dizajn |
bezpečnosť | |
výbava |
Fiat Croma 1,9 JTD 16 V Dynamic - technické údaje
Motor | |
Typ | naftový štvorvalec 1,9 JTD 16 V MultiJet |
Uloženie | priečne |
Zdvihový objem | 1910 cm3 |
Výkon | 110/150 kw/k |
Pri otáčkach | 4000 ot./min. |
Krútiaci moment | 320 Nm |
Pri otáčkach | 2000 ot./min. |
Kilogramový výkon | 10,2 kg/k |
Litrový výkon | 78,5 k/l |
Emisná norma | EURO IV |
Karoséria | |
Typ | kombi |
Počet dverí | 5 |
Súčiniteľ odporu vzduchu | Cx 0,29 |
Pneumatiky | 215/55 R16 |
Disky | 7 J x16 |
Prevodovka | |
Typ | manuálna |
Počet stupňov | 6 |
Poháňané kolesá | predné |
Podvozok | |
Predná náprava | nezávislé zavesenie, McPherson |
Zadná náprava | nezávislé, multilink |
Svetlosť podvozka | 150 mm |
Priemer otočenia | 10,9 m |
Brzdy vpredu | kotúčové s vnútorným chladením |
Brzdy vzadu | kotúčové s vnútorným chladením |
Rozmery, hmotnosti, objemy | |
Rázvor náprav | 2700 mm |
Dĺžka | 4756 mm |
Šírka | 1775 mm |
Výška | 1597 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1530 kg |
Užitočná hmotnosť | kg |
Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel | 500/1610 l |
Objem palivovej nádrže | 62 l |
Prevádzkové hodnoty | |
Zrýchlenie | 9,6 s |
Maximálna rýchlosť | 210 km/h |
Spotreba | |
mesto | 8,2 l/100 km |
mimo mesto | 4,9 l/100 km |
kombinácia | 6,1 l/100 km |
Bezpečnosť podľa Euro NCAP | |
Rok | 2005/body |
Celkové hodnotenie | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ochrana detí | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ochrana chodcov | ![]() |
Cena základného modelu Fiat Croma 1,8 16 V Active : 809 900 Sk
Cena testovaného modelu Fiat Croma 1,9 JTD 16 V Dynamic : 949 900 Sk