SME
Sobota, 29. január, 2022 | Meniny má Gašpar

Land Rover Discovery 3 TD V6 2.7 HSE

Klasický výrobca ťažkých terénnych vozidiel stále viac preniká do kategórie Luxusných SUV, ktorú v podstate založil. O jazdných výkonoch Discovery 3 v teréne asi nikto pochybuje, preto nás v súvislosti s deklarovanou príslušnosťou modelu k SUV (športov

Klasický výrobca ťažkých terénnych vozidiel stále viac preniká do kategórie Luxusných SUV, ktorú v podstate založil. O jazdných výkonoch Discovery 3 v teréne asi nikto pochybuje, preto nás v súvislosti s deklarovanou príslušnosťou modelu k SUV (športovo úžitkové vozidlá) zaujímali jazdné vlastnosti na ceste, ovládateľnosť, komfort a viariabilita interiéru.


Klasika po novom
Land Rover Discovery 3 mierne rozbíja doteraz zaužívané konzervatívne tvary karosérie. Zvlášť zaujme nová predná maska a nezvyčajná architektúra predných svetlometov v štýle Range Rover Sport. Aby mohol interiér pojať až tri rady sedadiel (7 miest) v kaskádovitom usporiadaní, tretia generácia si ponechala zvýšenú strechu v zadných partiách. Karoséria má patentovanú konštrukciu Body-Frame, ktorá predstavuje integráciu rámu a skeletu samonosnej karosérie. Pre zníženie hmotnosti sú kapota motora a dvere batožinového priestoru vyrobené z hliníka. Ďalšou viditeľnou zmenou je premiestnenie rezervného kolesa zo zadných dverí na podvozok, konkrétne za zadnú nápravu. Zadné piate dvere sú teraz vodorovne členené na dve časti.

Dlhý rázvor
Asi najväčšou zmenou oproti predchodcovi je brutálny nárast rázvoru náprav (+30,5 cm) až na 285 cm. Okrem skrátenia predného i zadného previsu karosérie, badať prínos väčšieho rázvoru v stabilite na ceste a v priestore pre posádku. Rovná podlaha v druhom rade sedadiel a tri samostatné kreslá poskytujú vskutku príjemné sedenie vo všetkých smeroch. Nevýhody šmykľavej a v zime studenej kože ako tak eliminujú madlá v operadlách predných sedadiel a prídavné vyhrievanie. Discovery 3 rozhodne deficitom priestoru netrpí a v závislosti od počtu sedadiel ponúka batožinový priestor objemu od 280 l do 2558 l.
Dve plnohodnotné samostatné sedadlá v treťom rade sa dajú úplne zaklopiť do podlahy batožinového priestoru. Najlepší pomer medzi prepravnou kapacitou a batožinovým priestorom ponúka päťmiestne usporiadanie s objemným a vysokým batožinovým priestorom.

Ako na vzduchovom vankúši
Prístrojový panel, plasty a ich povrch sú prísne účelové. V zhľadom na nákupnú cenu modelu môže interiér pôsosbiť málo exkluzívne. Discovery poteší vodičov so zmyslom pre jednoduchosť a odporom ku gýčovým prevedeniam interiérov niektorých SUV. Neznamená to však, že za volantom by ste sa zle cítili v obleku, akurát ideálnejšia bude športová konfekcia a ľahká elegancia. S vysokým komfortom na palube korešponduje podvozok vybavený vzduchovým pružením s nastaviteľnou svetlou výškou. Najväčším pozitívnym šokom je ľahké ovládanie a presvedčivé správanie podvozka na ceste. Väčšina majiteľov chce, aby sa ich SUV správalo na ceste ako limuzína so zvýšenou priechodnosťou. Land Roveru k dokonalosti chýbajú ostrejšie brzdy a možno vyšší výkon motora. Naše obavy z nemotorného a nakláňajúceho auta sa okamžite rozplynuli a vôbec nevadí, že vodič Discovery 3 strávi viac času na bežných cestách než v teréne. Aktívne vzduchové pruženie s funkciou Active Roll Mitigation (ARM) ma za úlohu korigovať náklon karosérie, aby sa posádka v zákrutách necítila ako na vysokom sťažni nakláňajúcej sa plachetnice. Špičková verzia HSE mala uzávierku zadnej nápravy a medzinápravového diferenciálu. V súčasných snehových podmienkach sme vo vysokohorskom teréne aj párkrát zapadli (pri jazde po stopách snežného pásového vozidla). Pri 70 cm vrstve uležaného snehu nepomohlo ani menenie svetlej výšky v rozsahu 185-290 mm. Na zmenu jazdného režimu slúži otočný ovládač Terrain Response. Podľa jeho polohy elektronika zvolí najvhodnejšiu kombináciu uzávierok, nastaví prah citlivosti kontrolných systémov, zmení charakter pruženia a svetlú výšku, prípadne zapojí do činnosti redukovaný prevod. Ten si spolu so svetlou výškou možno meniť aj osobitne. Elektronika rozoznáva program pre asfalt, klzký povrch (tráva/štrk/sneh) a tri druhy terénu (bahno, piesok, skaly).


Celkom milý tank
Discovery 3 je moderný luxusný tank kategórie SUV s dokonalou starostlivosťou o pohodlie, bezpečie a sebavedomie svojho majiteľa. Keď to je potrebné, dokáže pri zachovaní komfortu zdolať veľké prekážky. Množstvo elektroniky a prvkov luxusu dokonale maskuje klasický kabát a pokiaľ sa elektronika neobráti proti užívateľovi, má sa na čo tešiť. Naftový šesťvalec Jaguar 2,7 V6, takmer dokonale odhlučnený, je vskutku príjemný a primerane výkonný spoločník. V rýchlosti nad 120 km/h sa s 2,5 t vážiacim autom trochu trápi a zabúda na výrobcom predpísanú priemernú spotrebu 10,4 l. V priebehu testu od nás chcel 12,6 l/100km. Iba veľmi jemné tempo ho dokázilo zraziť na hranicu prvej desiatky. Z ponuky motorov ho považujeme za celkom príjemnú a predsa len úspornú alternatívu. Na rozdiel od originálnej verzie motora v modeloch Jaguar je zredukovaný počet dvoch turbodúchadiel na jedno väčšie, čím sa dosiahol priebeh krútiaceho momentu vhodný pre SUV. Inak slušný výkon 140 kW (190k) a krútiaci moment 440 Nm zabíja obrovská hmotnosť auta. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12,8 s potom asi nikoho neprekvapí. Rovnakú spokojnosť vyslovujeme so šesťstupňovou automatikou CommandShift. V rýchlosti preraďovania sa síce nepretrhne, ale celkom dobre sa adaptuje na momentálnu situáciu a štýl jazdy. Z pestrej palety prvkov vyčnievajú bočné hlavové airbagy, ktoré chránia aj cestujúcich v treťom rade sedadiel, prípadne adaptívne bi-xenónové reflektory, navigačný systém s DVD prispôsobený pre navigáciu mimo cestnej siete alebo komunikácia s telefónom cez Bluetooth. Základná cena Discovery 3 s naftovým motorom začína pri 1 561 000 Sk. Luxusná verzia HSE stojí 1 910 000 Sk a testovaná verzia s doplnkami 2 323 000 Sk.


Naše hodnotenie

+ -
podvozok spotreba
komfort (vzduchové pruženie) dynamika
ovládateľnosť dynamika
vnútorný priestor cena
výbava

Príchodom tretej generácie modelu Discovery ožil aj dizajn. Pôsobivé svetlomety zapustené v prednej maske pripomínajú luxusnejší Range Rover Sport. Rezervné koleso sa zo zadných dverí premiestnilo na podvozok (za zadnú nápravu). Zvýšená strecha nad druhým a tretím radom sedadiel je neoddeliteľnou súčasťou Discovery. Praktický význam tohto riešenia pocítia cestujúci na vlastnej koži.


Rezervné koleso je taraz uchytené na podvozku. Zadné dvere sú delené horizontálne so špeciálne vykrojeným zadným oknom. Pokiaľ vzadu nikto nesedí , atypické okno zlepší výhľad vodiča pri cúvaní. Pri daných rozmeroch auta sme radšej využívali prítomnosť parkovacích senzorov. Land Rover Dicovery 3 je dobrým príkladom toho, ako možno citlivo skĺbiť komerčne moderný dizajn s klasickou   koncepciou vozidla.


Podvozok dokonale eliminuje hmotu , ktorú musia niesť kolesá. Tým pádom sa Discovery 3 správa na ceste veľmi vyrovnane a stabilne aj pri prudších pohyboch volantom. Dokonca auto s vypnutým stabilizačným programom sa dá ešte v šmyku ovládať, čo nemožno povedať o všetkých terénnych vozidlách. Pre jazdu na snehu si treba zvoliť špeciálny program práce diferenciálov a rozdeľovania krútiaceho momentu. V tejto fáze prejazdu zákrutou sa krátkodobo uzatváral medzinápravový diferenciál. Pri prudkej akcelerácii v priamom smere zase samočinne pomáha uzávierka diferenciálu zadnej nápravy. Základné verzie majú klasické odpruženie vzduchovými pružinami. Testované Discovery sa vznáša na komfortom vzduchovom pružení s možnosťou zmeny svetlej výšky v rozsahu 185 až 290 mm.


Veľký LCD displej slúži navigačnému systému alebo informuje o stave podvozka a činnosti pohonu všetkých kolies. Vodič má prehľad o zvolenom móde, svetlej výške podvozka polohe kolies voči rovine a tiež o uhle natočenia kolies. Žltým tlačidlom sa aktivuje zjazdový asistent Hill Descent Control, ktorý automaticky udržuje nízku rýchlosť pri zjazde so strmého svahu.


Naftový šesťvalec Jaguar 2,7 V6 bol pre použitie v Discovery 3 mierne modifikovaný. Namiesto dvoch malých má jedno veľké turbodúchadlo a tým pádom iný priebeh krútiaceho momentu s maximom na 440 Nm. Vo všeobecnosti vysoký výkon 140 kW (190k) pod hmotnosťou auta trochu zaniká a nad 110 km/h stráca dych. Samozrejmé záleží na tom, aká nároky má vodič a čo považuje za dynamické. Na druhej strane, keď sa Discocvery 3 rozbehne, motor s jemným šepotom a nevtieravým zvukom udržuje aj tempo okolo 170 km/h.


Prvý pokus vyskúšať Discovery 3 v teréne dopadol tak ako sme čakali. Auto sa najskôr držalo na povrchu snehovej vrsty. Cestou späť sme zostali visieť na bruchu a pomohli už len lopaty. Čísla hovoria jasnou rečou : snehová pokrývka 70 cm a svetlosť podvozka maximálne 30 cm. Navyše nešlo o čerstvo napadnutý sneh, ale o dobre uležanú vrstvu snehu s hrubou kôrou a sypkým podkladom. Na horehroní sme teda museli upustiť od ďalších testov mimo ciest: nepochybujeme však o výnimočných schopnostiach Land Roveru mimo cesty.


Na prvý pohľad to tak nevyzerá, ale Discovery je prešpikované elektronikou. Tlačidlá a ovládacie prvky neohúria modernosťou tvarov, či prevratnou koncepciou. Aj v tomto prípade platí , že menej je niekedy viac.


 


 


 


 


 


Kožené sedadlá by mohli mať lepšie bočné vedenie, zvlášť ak sú potiahnuté kožou: Po stránke komfortu im nechýbajú odvetrávacie otvory a vyhrievanie vpredu aj vzadu. Vodičove sedadlo je navyše vybavené pamäťou nastavenia.


 


 


 


 


 




 


Interiér rešpektuje zameranie vozidla a v ničom sa nesnaží napodobniť limuzíny ako sa to stáva u mnohých luxusných SUV. Nezaškodilo by však viac farebnej pestrosti. Tlačidlá na multifunkčnom volante budú vyhovovať vodičom s dlhými prstami. O nedostatok priestoru sa báť netreba.


 


 


V druhej rade sú tri samostatné sedadlá s vyhrievaním a oddeleným sklápaním. Po ich sklopení vznikne slušný priestor hodný malej dodávky. Boky batožinového priestoru sú prispôsobené montáži tretej rady sedadiel a dvom cestujúcim.

 

 

 

 

 


Land rover Discovery 3 TD V6 2,7 HSE

Motor
Typ naftový šesťvalec typu V, prepĺňaný, štvorventilová technika
Uloženie pozdĺžne
Zdvihový objem 2720 cm3
Výkon 140/190 kw/k
Pri otáčkach 4000 ot./min.
Krútiaci moment 440 Nm
Pri otáčkach 1900 ot./min.
Kilogramový výkon 13,1 kg/k
Litrový výkon 69,8 k/l
Emisná norma EURO IV
Karoséria
Typ SUV
Počet dverí 5
Koeficien odporu vzduchu Cx 0,41
Pneumatiky 235/70 R 17
Disky 7J x 17
Prevodovka
Typ Automatická
Počet stupňov 6
Poháňané kolesá všetky
Podvozok
Predná náprava vzduchové pruženie, nezávislé zavesenie, dvojité trojuholníkové ramená
Zadná náprava vzduchové pruženie, nezávislé zavesenie, dvojité trojuholníkové ramená
Svetlosť podvozka 185 - 290 mm
Priemer otočenia 11,5 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu kotúčové s vnútorným chladením
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2885 mm
Dĺžka 4835 mm
Širka 2190 mm
Výška 1837 mm
Pohotovostná hmotnosť 2504 kg
Užitočná hmotnosť 726 kg
Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel 280/2558 l
Objem palivovej nádrže 90 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 12,8 s
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Spotreba
mesto 13,2 l/100 km
mimo mesto 8,7 l/100 km
kombinácia 10,4 l/100 km

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  4. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  5. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  6. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  10. Mecom ide na zelenú
  1. Na Oddelení klinickej biochémie vykonali cez 900-tisíc vyšetrení
  2. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  6. Vianočné dovolenky sa vrátili na čísla pred pandémiou
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  9. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  10. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 12 433
  2. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť 3 968
  3. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 628
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 3 585
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 423
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 3 376
  7. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 3 208
  8. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať 3 049
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 163
  10. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 1 898
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Andrej Lúčny

Za 1 800 eur sa Ethosu podarilo vylepiť bilbordy aj zaplatiť online kampaň.


27. jan
Na snímke zo 16. novembra 2021 si britský minister obrany Ben Wallace (vpravo) podáva ruku s ukrajinským prezidentom Volodymyrom Zelenským.

Legenda o rozpínavosti NATO len prikrýva úmysly Ruska. Nedajme sa zmiasť.


Ben Wallace 11 h
Radoslaw Sikorski

Rozhovor s Radoslawom Sikorským.


11 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

Prvé autá prídu na Slovensko koncom marca.


15 h
Prvá skica nového Mitsubishi ASX. Premiéru bude mať na jar 2023.

Premiéru bude mať na jar 2023.


27. jan
Hyundai Tucson

Uspel ten, kto si spravil včas zásoby.


27. jan
BMW M760 s motorom V12.

Motory V12 sa ponúkali od roku 1987.


25. jan

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Niektorí ľudia sú hetero, iní homo. Zvyknite si.
  2. Jozef Sitko: Moje novinárske príbehy a príhody (3.)
  3. Štefan Vidlár: Čo sa nám dnes prihodilo
  4. Elena Antalová: Keď vyšla Cigaretka na dva ťahy a narodil sa Robo Džunko
  5. Iveta Bakitová: Peru - pupok sveta Cusco a Machu Picchu
  6. Katarína Harvanová: ...a vaša ulica sa ako volá ?
  7. Ján Kinik: O čo Vám ide v tej RTVS?
  8. Roman Kebísek: Identifikovali portrét Margaret Lemonovej od barokového maliara A. van Dycka
  1. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 14 397
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 7 169
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: Epilóg – Zbohom, Anglicko 6 015
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 835
  5. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 5 664
  6. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 4 430
  7. Matúš Lazúr: Kam nám uletia ceny nehnuteľností 4 338
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 4 249
  1. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  5. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu