SME
Sobota, 1. apríl, 2023 | Meniny má Hugo
reklama

Toyota Yaris 1,3 VVTi

Toyota Yaris predstavuje štvrtinu predaja značky Toyota v Európe, preto niet divu, že automobilka si na príprave druhej generácie dala záležať. Okrem pôsobivejšieho dizajnu vsadila na väčšie vonkajšie i vnútorné rozmery. Skúšaný motor 1,3 VVT-i pochádza z


predchádzajúceho modelu.




Skrášlovacia kúra
Yaris druhej generácie už nepôsobí tak nezvyčajne ako jeho predchodca, no nemožno mu uprieť originalitu a zlepšenie celkového dizajnu. Aby Yaris nestratil priazeň žien a získal si sympatie mužov, automobilka vyhlásila súťaž o najlepší návrh, ktorý pochádza z dizajnérskeho centra Toyoty. Aby mali cestujúci viac pohodlia a napokon, aby sa mala krása kde vynímať, karoséria narástla vo všetkých smeroch, najmä do dĺžky (+ 11 cm). Z malého vozidla tesne pod hranicou segmentu B sa razom stalo jedno z väčších vozidiel svojej triedy, plne porovnateľné s konkurenciou.

Hra s číslami
Spodná hrana čelného skla je viac vpredu (12 cm) a bočný profil sa tak priblížil minivanu. Citeľne väčší vnútorný priestor profituje z dlhšieho rázvoru náprav (+9 cm). Kým vpredu je dostatok priestoru vo všetkých smeroch, v zadnej časti prichádza na rad rozhodovanie. Buď batožinový priestor alebo miesto na sedenie. Zadné delené sedadlá sú samostatne posuvné (v rozsahu 13 cm) s novým systémom sklápania Easy Flat. Trochu viac miesta sme čakali v oblasti hlavy, inak je priestor vzadu vyhovujúci. Systém sklápania a posúvania zaujal prístupnosťou a jednoduchým ovládaním z interiéru aj batožinového priestoru.

Easy Flat boduje
Pri sklápaní sa sedák posunie smerom k podlahe a sklopené operadlo vytvorí s dnom batožinového priestoru rovnú plochu. Za istých okolností možno dosiahnuť maximálny objem batožinového priestoru 363 l. Vtedy však neostáva veľa miesta na sedenie a v objeme je započítaný aj priestor (50 l) pod dnom batožinového priestoru. Variabilita zadnej časti i napriek mierne nadneseným číslam objemu kufra patrí k tomu najlepšiemu, čo na trhu existuje. Posádka na zadných sedadlách určite ocení rovnú podlahu a príjemne tvarované výplne dverí s odkladacím boxom. Za zmieku stoja zadné hlavové opierky, ktoré netreba pri sklápaní operadiel vyberať. V zasunutom stave nevyčnievajú z obrysov operadiel, aby neprekážali vodičovi pri cúvaní. Celkovo výhľad šikmo vpred i dozadu je silnou stránkou Toyoty Yaris. Predný stĺpik, ktorý býva veľkým problémom dnešných vozidiel, neprekáža pri parkovaní a odbočovaní.

Špajza
Interiér doslova oplýva odkladacími priestormi najrôznejšieho tvaru, charakteru i umiestnenia. Asi takto by malo vyzerať praktické auto na každý deň. Použitiu v meste nahráva ľahké nastupovanie do príjemných sedadiel. Na pohľad sa sedadlá zdajú byť plytké s nevýraznou bočnicou. Vhodne zvlolený materiál s primeranou tvrdosťou však na dlhých trasách vyvrátil obavy. Výhrady možno smerovať na adresu volantu s plastovým vencom a vrúbkovaným povrchom. Rovnako povrch ostatných plastov by si zaslúžil iný povrch, prípadne farebný odtieň. Jedna vec je povrch plastov a druhá kvalita spracovania na tradične vysokej úrovni.
Nová stredová konzola s ovládačmi umiestnenými vertikálne vyzerá zaujímavo a nenarúša koncepciu dobrej ergonómie. Väčšie zlepšenie sme čakali od centrálneho displeja, ktorý si ponechal trochu staromódne zelené podsvietenie i umiestnenie hlboko v stredovej konzole. Ovládanie na volante je zatiaľ iba súčasťou verzie Sol. K vychutnaniu zvuku autorádia by si Yaris zaslúžil lepšie odhlučnenie od motora. Aerodynamický hluk však klesol na veľmi nízku úroveň. Svoj podiel na tom má špeciálna architektúra a nové kryty podvozka.

Vyšší princíp
Toyota zostrojila Yaris pre veľkomesto a priľahlé oblasti s vyššou životnou úrovňou a nárokmi na výbavu malého auta. Útok na tristotisícovú hranicu sa teda nekoná a Yaris už v základe ponúka ABS, dva airbagy, päťhviezdičkovú bezpečnosť. Toyota Yaris v trojdverovom vyhotovení, s motorom 1,0 VVT-i a výbavou Base stojí 349 000 Sk. Testovaný päťdverový model 1,3 VVT-i Terra výjde na 424 900 Sk.




Hlučné a úsporné dedičstvo
Skúšaný motor 1,3 VVT-i je z troch ponúkaných alternatív zlatý stred pokiaľ ide o pomer ceny, spotreby i výkonu (64 kW/88k). V nižších otáčkach sa nenechá zahanbiť a relatívne ľahko sa nechá vytočiť. Priemerná spotreba v teste 6,4 l/100km je celkom pekný výsledok, pričom sa nám mimo mesta podarilo jazdiť za 5,1 l/100km. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,5 s patrí k najlepším v danej kategórii. K nedostatkom agregátu patrí hlučné správanie v strednom pásme otáčok. S utlmením hluku motora si mohli dať konštruktéri viac práce. Toyota Yaris v nás zanechala vskutku dobrý dojem umocnený dizajnom, jednoduchým ovládaním, výborným výhľadom z vozidla a variabilitou zadnej časti.




Karoséria okrem vydareného dizajnu vyniká nízkou úrovňou aerodynamického hluku a vysokým stupňom bezpečnosti. Nárast vonkajších rozmerov sa pozitívne prejavil na vnútornom priestore.


 


 




 




Jazdné vlastnosti Yarisu zaujali primeraným komfortom pruženia a ľahkou ovládateľnosťou. Podvozok rozhodne nepatrí medzi športové, už pomerne skoro dáva najavo hraničnú situáciu. O to lepšie si poradí na nerovnom povrchu ulíc mesta. Polomer otáčania klesol z 4,9 na 4,7 m.


 




 




Dizajn interiéru plynulo prechádza z prístrojovej dosky do dverí. V odkladacích priestoroch a výhľade von z miesta vodiča nemá nový Yaris konkurenta. Zmenu k lepšiemu by si zaslúžil zelený centrálny displej.


 


 




 




Veľkú radosť nám urobil výhľad z vozidla do každého smeru, najmä šikmo dopredu, v tomto je Yaris neprekonateľný. Plastový veniec vôbec nezodpovedá vyššiemu cenovému štandardu vozidla. Preto odporúčame verziu Sol, kde je už kožený a pozdĺžne nastaviteľný volant. Verzie terra a terra cool majú volant s plastovým vencom a bez pozdĺžneho nastavovania.




 




Odkladacie priestory sú takmer všade. Okrem troch uzatvárateľných skriniek a držiakov na malú fľašu v prístrojovej doske je ešte veľa možností, kde si niečo odložiť.


 


 




 




Plastový kryt okolo radiacej páky sa veľmi rýchlo špiní, ale tiež rýchlo a prakticky utiera. Predné sedadlá sú na pohľad nevýrazné, v praxi sa však osvedčili. Pri primeranej bočnej opore sa do nich ľahko nastupuje.


 





 




Hra so zadnými sedadlami sa začína posúvaním. Na systéme sklápania a posúvania sedadiel sa nám páčila jednoduchosť obsluhy a rýchly výsledný efekt.


 


 






V takejto konfigurácii možno do Toyoty Yaris vmestiť (na uhlopriečku) lyže s dĺžkou 175 cm. Dno batožinového priestoru ukrýva ešte jeden plytký priestor objemu 50 l s dvomi priehradkami. Celkom praktické.


 


 





Takmer rovná podlaha poteší najmä pri plnom obsadení. Posuvné zadné sedadlá nadobúdajú význam pre rodičov s deťmi. Ich ratolesti nie sú ešte veľmi náročné na priestor, ale o to viac vecí potrebujú rodičia vziať so sebou. Miesto na sedenie tak ustupuje batožinovému priestoru.


 




 




Naše hodnotenie

+ -
vnútorný priestor hlučný motor
dizajn plastový veniec volantu
spotreba
variabilita
výhľad z vozidla
ovládanie

  


Toyota yaris 1,3 VVT-i Terra 5D

Motor
Typ radový benzínový štvorvalec s technológiou VVT-i
Uloženie priečne
Zdvihový objem 1298 cm3
Výkon 64/87 kw/k
Pri otáčkach 6000 ot./min.
Krútiaci moment 121 Nm
Pri otáčkach 4200 ot./min.
Kilogramový výkon 12,4 kg/k
Litrový výkon 67,02 k/l
Emisná norma EURO IV
Karoséria
Typ hatchback
Počet dverí 5
Súčiniteľ odporu vzduchu Cx 0,3
Pneumatiky 185/60 R15
Disky 5,5 J x 15
Prevodovka
Typ manuálna
Počet stupňov 5
Poháňané kolesá predné
Podvozok
Predná náprava McPherson, stabilizátor, plynové tlmiče
Zadná náprava tuhá, skrutná priečka v tvare "V" ako stabilizátor
Svetlosť podvozka 120 mm
Priemer otočenia 9,4 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu bubnové
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2460 mm
Dĺžka 3750 mm
Širka 1695 mm
Výška 1530 mm
Pohotovostná hmotnosť 1085 kg
Užitočná hmotnosť 395 kg
Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel 272 / 1086 l
Objem palivovej nádrže 42 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 11,5 s
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Spotreba
mesto 7,2 l/100 km
mimo mesto 5,3 l/100 km
kombinácia 6 l/100 km
Bezpečnosť podľa Euro NCAP
Rok 2005 body
Celkové hodnotenie /35
Ochrana detí / 34
Ochrana Chodcov / 18

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Deti v letných táboroch budú pomáhať strážiť roboty
  2. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  3. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  4. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  5. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  6. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  7. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  8. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  1. Deti v letných táboroch budú pomáhať strážiť roboty
  2. MetLife prináša novinky v skupinovom poistení pre zamestnancov
  3. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  4. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  5. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  6. Unilabs Slovensko otvára v Boroch najmodernejšie laboratórium
  7. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  8. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  1. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte 30 799
  2. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 22 145
  3. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur. 14 236
  4. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 11 308
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 5 956
  6. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 4 106
  7. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 4 098
  8. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať? 3 518
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: Umenie Žiť
  2. Anton Kovalčík: Čím je dláždená cesta do Kremľa? 1 - Zopár výbuchov.
  3. Ivan Čáni: Robert a Lucinka.
  4. Peter Svoreň: Erste Group zasiahla banková neistota najsilnejšie, z úderu by sa však mala čoskoro zotaviť
  5. Erika Telekyová : Pomocníčka je svetový bestseller, ktorý vás vtiahne do deja. Na pretras sa dostanú aj tabuizované témy a hra s mysľou
  6. Ľubomír Maretta: Svetlo
  7. Ján Šeďo: Flambované banány už 15 rokov neprestajne lákajú.
  8. Rudolf Trbušek: Nula na účte veriteľa po 6 rokoch nie je poctivý zámer.
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 45 156
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 25 237
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 403
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 9 055
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 809
  6. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne ! 4 480
  7. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien 4 089
  8. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 4 087
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
SkryťZatvoriť reklamu