SME

Toyota Yaris 1,3 VVTi

Toyota Yaris predstavuje štvrtinu predaja značky Toyota v Európe, preto niet divu, že automobilka si na príprave druhej generácie dala záležať. Okrem pôsobivejšieho dizajnu vsadila na väčšie vonkajšie i vnútorné rozmery. Skúšaný motor 1,3 VVT-i pochádza z

predchádzajúceho modelu.

Skrášlovacia kúra

Yaris druhej generácie už nepôsobí tak nezvyčajne ako jeho predchodca, no nemožno mu uprieť originalitu a zlepšenie celkového dizajnu. Aby Yaris nestratil priazeň žien a získal si sympatie mužov, automobilka vyhlásila súťaž o najlepší návrh, ktorý pochádza z dizajnérskeho centra Toyoty. Aby mali cestujúci viac pohodlia a napokon, aby sa mala krása kde vynímať, karoséria narástla vo všetkých smeroch, najmä do dĺžky (+ 11 cm). Z malého vozidla tesne pod hranicou segmentu B sa razom stalo jedno z väčších vozidiel svojej triedy, plne porovnateľné s konkurenciou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Hra s číslami

Spodná hrana čelného skla je viac vpredu (12 cm) a bočný profil sa tak priblížil minivanu. Citeľne väčší vnútorný priestor profituje z dlhšieho rázvoru náprav (+9 cm). Kým vpredu je dostatok priestoru vo všetkých smeroch, v zadnej časti prichádza na rad rozhodovanie. Buď batožinový priestor alebo miesto na sedenie. Zadné delené sedadlá sú samostatne posuvné (v rozsahu 13 cm) s novým systémom sklápania Easy Flat. Trochu viac miesta sme čakali v oblasti hlavy, inak je priestor vzadu vyhovujúci. Systém sklápania a posúvania zaujal prístupnosťou a jednoduchým ovládaním z interiéru aj batožinového priestoru.

Easy Flat boduje

Pri sklápaní sa sedák posunie smerom k podlahe a sklopené operadlo vytvorí s dnom batožinového priestoru rovnú plochu. Za istých okolností možno dosiahnuť maximálny objem batožinového priestoru 363 l. Vtedy však neostáva veľa miesta na sedenie a v objeme je započítaný aj priestor (50 l) pod dnom batožinového priestoru. Variabilita zadnej časti i napriek mierne nadneseným číslam objemu kufra patrí k tomu najlepšiemu, čo na trhu existuje. Posádka na zadných sedadlách určite ocení rovnú podlahu a príjemne tvarované výplne dverí s odkladacím boxom. Za zmieku stoja zadné hlavové opierky, ktoré netreba pri sklápaní operadiel vyberať. V zasunutom stave nevyčnievajú z obrysov operadiel, aby neprekážali vodičovi pri cúvaní. Celkovo výhľad šikmo vpred i dozadu je silnou stránkou Toyoty Yaris. Predný stĺpik, ktorý býva veľkým problémom dnešných vozidiel, neprekáža pri parkovaní a odbočovaní.

SkryťVypnúť reklamu

Špajza

Interiér doslova oplýva odkladacími priestormi najrôznejšieho tvaru, charakteru i umiestnenia. Asi takto by malo vyzerať praktické auto na každý deň. Použitiu v meste nahráva ľahké nastupovanie do príjemných sedadiel. Na pohľad sa sedadlá zdajú byť plytké s nevýraznou bočnicou. Vhodne zvlolený materiál s primeranou tvrdosťou však na dlhých trasách vyvrátil obavy. Výhrady možno smerovať na adresu volantu s plastovým vencom a vrúbkovaným povrchom. Rovnako povrch ostatných plastov by si zaslúžil iný povrch, prípadne farebný odtieň. Jedna vec je povrch plastov a druhá kvalita spracovania na tradične vysokej úrovni.

Nová stredová konzola s ovládačmi umiestnenými vertikálne vyzerá zaujímavo a nenarúša koncepciu dobrej ergonómie. Väčšie zlepšenie sme čakali od centrálneho displeja, ktorý si ponechal trochu staromódne zelené podsvietenie i umiestnenie hlboko v stredovej konzole. Ovládanie na volante je zatiaľ iba súčasťou verzie Sol. K vychutnaniu zvuku autorádia by si Yaris zaslúžil lepšie odhlučnenie od motora. Aerodynamický hluk však klesol na veľmi nízku úroveň. Svoj podiel na tom má špeciálna architektúra a nové kryty podvozka.

SkryťVypnúť reklamu

Vyšší princíp

Toyota zostrojila Yaris pre veľkomesto a priľahlé oblasti s vyššou životnou úrovňou a nárokmi na výbavu malého auta. Útok na tristotisícovú hranicu sa teda nekoná a Yaris už v základe ponúka ABS, dva airbagy, päťhviezdičkovú bezpečnosť. Toyota Yaris v trojdverovom vyhotovení, s motorom 1,0 VVT-i a výbavou Base stojí 349 000 Sk. Testovaný päťdverový model 1,3 VVT-i Terra výjde na 424 900 Sk.

Hlučné a úsporné dedičstvo

Skúšaný motor 1,3 VVT-i je z troch ponúkaných alternatív zlatý stred pokiaľ ide o pomer ceny, spotreby i výkonu (64 kW/88k). V nižších otáčkach sa nenechá zahanbiť a relatívne ľahko sa nechá vytočiť. Priemerná spotreba v teste 6,4 l/100km je celkom pekný výsledok, pričom sa nám mimo mesta podarilo jazdiť za 5,1 l/100km. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,5 s patrí k najlepším v danej kategórii. K nedostatkom agregátu patrí hlučné správanie v strednom pásme otáčok. S utlmením hluku motora si mohli dať konštruktéri viac práce. Toyota Yaris v nás zanechala vskutku dobrý dojem umocnený dizajnom, jednoduchým ovládaním, výborným výhľadom z vozidla a variabilitou zadnej časti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Karoséria okrem vydareného dizajnu vyniká nízkou úrovňou aerodynamického hluku a vysokým stupňom bezpečnosti. Nárast vonkajších rozmerov sa pozitívne prejavil na vnútornom priestore.

 

 

 

Jazdné vlastnosti Yarisu zaujali primeraným komfortom pruženia a ľahkou ovládateľnosťou. Podvozok rozhodne nepatrí medzi športové, už pomerne skoro dáva najavo hraničnú situáciu. O to lepšie si poradí na nerovnom povrchu ulíc mesta. Polomer otáčania klesol z 4,9 na 4,7 m.

 

 

Dizajn interiéru plynulo prechádza z prístrojovej dosky do dverí. V odkladacích priestoroch a výhľade von z miesta vodiča nemá nový Yaris konkurenta. Zmenu k lepšiemu by si zaslúžil zelený centrálny displej.

 

 

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľkú radosť nám urobil výhľad z vozidla do každého smeru, najmä šikmo dopredu, v tomto je Yaris neprekonateľný. Plastový veniec vôbec nezodpovedá vyššiemu cenovému štandardu vozidla. Preto odporúčame verziu Sol, kde je už kožený a pozdĺžne nastaviteľný volant. Verzie terra a terra cool majú volant s plastovým vencom a bez pozdĺžneho nastavovania.

 

Odkladacie priestory sú takmer všade. Okrem troch uzatvárateľných skriniek a držiakov na malú fľašu v prístrojovej doske je ešte veľa možností, kde si niečo odložiť.

 

 

 

Plastový kryt okolo radiacej páky sa veľmi rýchlo špiní, ale tiež rýchlo a prakticky utiera. Predné sedadlá sú na pohľad nevýrazné, v praxi sa však osvedčili. Pri primeranej bočnej opore sa do nich ľahko nastupuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

 

Hra so zadnými sedadlami sa začína posúvaním. Na systéme sklápania a posúvania sedadiel sa nám páčila jednoduchosť obsluhy a rýchly výsledný efekt.

 

 

V takejto konfigurácii možno do Toyoty Yaris vmestiť (na uhlopriečku) lyže s dĺžkou 175 cm. Dno batožinového priestoru ukrýva ešte jeden plytký priestor objemu 50 l s dvomi priehradkami. Celkom praktické.

 

 

Takmer rovná podlaha poteší najmä pri plnom obsadení. Posuvné zadné sedadlá nadobúdajú význam pre rodičov s deťmi. Ich ratolesti nie sú ešte veľmi náročné na priestor, ale o to viac vecí potrebujú rodičia vziať so sebou. Miesto na sedenie tak ustupuje batožinovému priestoru.

 

 

Naše hodnotenie

+ -

SkryťVypnúť reklamu
reklama

vnútorný priestor hlučný motor

dizajn plastový veniec volantu

spotreba

variabilita

výhľad z vozidla

ovládanie

  

Toyota yaris 1,3 VVT-i Terra 5D

Motor

Typ radový benzínový štvorvalec s technológiou VVT-i

Uloženie priečne

Zdvihový objem 1298 cm3

Výkon 64/87 kw/k

Pri otáčkach 6000 ot./min.

Krútiaci moment 121 Nm

Pri otáčkach 4200 ot./min.

Kilogramový výkon 12,4 kg/k

Litrový výkon 67,02 k/l

Emisná norma EURO IV

Karoséria

Typ hatchback

Počet dverí 5

Súčiniteľ odporu vzduchu Cx 0,3

Pneumatiky 185/60 R15

Disky 5,5 J x 15

Prevodovka

Typ manuálna

Počet stupňov 5

Poháňané kolesá predné

Podvozok

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predná náprava McPherson, stabilizátor, plynové tlmiče

Zadná náprava tuhá, skrutná priečka v tvare "V" ako stabilizátor

Svetlosť podvozka 120 mm

Priemer otočenia 9,4 m

Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením

Brzdy vzadu bubnové

Rozmery, hmotnosti, objemy

Rázvor náprav 2460 mm

Dĺžka 3750 mm

Širka 1695 mm

Výška 1530 mm

Pohotovostná hmotnosť 1085 kg

Užitočná hmotnosť 395 kg

Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel 272 / 1086 l

Objem palivovej nádrže 42 l

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 11,5 s

Maximálna rýchlosť 170 km/h

Spotreba

mesto 7,2 l/100 km

mimo mesto 5,3 l/100 km

kombinácia 6 l/100 km

Bezpečnosť podľa Euro NCAP

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rok 2005 body

Celkové hodnotenie /35

Ochrana detí / 34

Ochrana Chodcov / 18

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 13 772
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 294
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 816
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 835
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 518
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 341
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 190
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  2. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  3. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  4. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  5. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  6. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  7. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  8. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 563
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 318
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 162
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 775
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 159
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 011
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 434
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 460
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu