Toyota Yaris 1,3 VVTi

Toyota Yaris predstavuje štvrtinu predaja značky Toyota v Európe, preto niet divu, že automobilka si na príprave druhej generácie dala záležať. Okrem pôsobivejšieho dizajnu vsadila na väčšie vonkajšie i vnútorné rozmery. Skúšaný motor 1,3 VVT-i pochádza z


predchádzajúceho modelu.




Skrášlovacia kúra
Yaris druhej generácie už nepôsobí tak nezvyčajne ako jeho predchodca, no nemožno mu uprieť originalitu a zlepšenie celkového dizajnu. Aby Yaris nestratil priazeň žien a získal si sympatie mužov, automobilka vyhlásila súťaž o najlepší návrh, ktorý pochádza z dizajnérskeho centra Toyoty. Aby mali cestujúci viac pohodlia a napokon, aby sa mala krása kde vynímať, karoséria narástla vo všetkých smeroch, najmä do dĺžky (+ 11 cm). Z malého vozidla tesne pod hranicou segmentu B sa razom stalo jedno z väčších vozidiel svojej triedy, plne porovnateľné s konkurenciou.

Hra s číslami
Spodná hrana čelného skla je viac vpredu (12 cm) a bočný profil sa tak priblížil minivanu. Citeľne väčší vnútorný priestor profituje z dlhšieho rázvoru náprav (+9 cm). Kým vpredu je dostatok priestoru vo všetkých smeroch, v zadnej časti prichádza na rad rozhodovanie. Buď batožinový priestor alebo miesto na sedenie. Zadné delené sedadlá sú samostatne posuvné (v rozsahu 13 cm) s novým systémom sklápania Easy Flat. Trochu viac miesta sme čakali v oblasti hlavy, inak je priestor vzadu vyhovujúci. Systém sklápania a posúvania zaujal prístupnosťou a jednoduchým ovládaním z interiéru aj batožinového priestoru.

Easy Flat boduje
Pri sklápaní sa sedák posunie smerom k podlahe a sklopené operadlo vytvorí s dnom batožinového priestoru rovnú plochu. Za istých okolností možno dosiahnuť maximálny objem batožinového priestoru 363 l. Vtedy však neostáva veľa miesta na sedenie a v objeme je započítaný aj priestor (50 l) pod dnom batožinového priestoru. Variabilita zadnej časti i napriek mierne nadneseným číslam objemu kufra patrí k tomu najlepšiemu, čo na trhu existuje. Posádka na zadných sedadlách určite ocení rovnú podlahu a príjemne tvarované výplne dverí s odkladacím boxom. Za zmieku stoja zadné hlavové opierky, ktoré netreba pri sklápaní operadiel vyberať. V zasunutom stave nevyčnievajú z obrysov operadiel, aby neprekážali vodičovi pri cúvaní. Celkovo výhľad šikmo vpred i dozadu je silnou stránkou Toyoty Yaris. Predný stĺpik, ktorý býva veľkým problémom dnešných vozidiel, neprekáža pri parkovaní a odbočovaní.

Špajza
Interiér doslova oplýva odkladacími priestormi najrôznejšieho tvaru, charakteru i umiestnenia. Asi takto by malo vyzerať praktické auto na každý deň. Použitiu v meste nahráva ľahké nastupovanie do príjemných sedadiel. Na pohľad sa sedadlá zdajú byť plytké s nevýraznou bočnicou. Vhodne zvlolený materiál s primeranou tvrdosťou však na dlhých trasách vyvrátil obavy. Výhrady možno smerovať na adresu volantu s plastovým vencom a vrúbkovaným povrchom. Rovnako povrch ostatných plastov by si zaslúžil iný povrch, prípadne farebný odtieň. Jedna vec je povrch plastov a druhá kvalita spracovania na tradične vysokej úrovni.
Nová stredová konzola s ovládačmi umiestnenými vertikálne vyzerá zaujímavo a nenarúša koncepciu dobrej ergonómie. Väčšie zlepšenie sme čakali od centrálneho displeja, ktorý si ponechal trochu staromódne zelené podsvietenie i umiestnenie hlboko v stredovej konzole. Ovládanie na volante je zatiaľ iba súčasťou verzie Sol. K vychutnaniu zvuku autorádia by si Yaris zaslúžil lepšie odhlučnenie od motora. Aerodynamický hluk však klesol na veľmi nízku úroveň. Svoj podiel na tom má špeciálna architektúra a nové kryty podvozka.

Vyšší princíp
Toyota zostrojila Yaris pre veľkomesto a priľahlé oblasti s vyššou životnou úrovňou a nárokmi na výbavu malého auta. Útok na tristotisícovú hranicu sa teda nekoná a Yaris už v základe ponúka ABS, dva airbagy, päťhviezdičkovú bezpečnosť. Toyota Yaris v trojdverovom vyhotovení, s motorom 1,0 VVT-i a výbavou Base stojí 349 000 Sk. Testovaný päťdverový model 1,3 VVT-i Terra výjde na 424 900 Sk.




Hlučné a úsporné dedičstvo
Skúšaný motor 1,3 VVT-i je z troch ponúkaných alternatív zlatý stred pokiaľ ide o pomer ceny, spotreby i výkonu (64 kW/88k). V nižších otáčkach sa nenechá zahanbiť a relatívne ľahko sa nechá vytočiť. Priemerná spotreba v teste 6,4 l/100km je celkom pekný výsledok, pričom sa nám mimo mesta podarilo jazdiť za 5,1 l/100km. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,5 s patrí k najlepším v danej kategórii. K nedostatkom agregátu patrí hlučné správanie v strednom pásme otáčok. S utlmením hluku motora si mohli dať konštruktéri viac práce. Toyota Yaris v nás zanechala vskutku dobrý dojem umocnený dizajnom, jednoduchým ovládaním, výborným výhľadom z vozidla a variabilitou zadnej časti.




Karoséria okrem vydareného dizajnu vyniká nízkou úrovňou aerodynamického hluku a vysokým stupňom bezpečnosti. Nárast vonkajších rozmerov sa pozitívne prejavil na vnútornom priestore.


 


 




 




Jazdné vlastnosti Yarisu zaujali primeraným komfortom pruženia a ľahkou ovládateľnosťou. Podvozok rozhodne nepatrí medzi športové, už pomerne skoro dáva najavo hraničnú situáciu. O to lepšie si poradí na nerovnom povrchu ulíc mesta. Polomer otáčania klesol z 4,9 na 4,7 m.


 




 




Dizajn interiéru plynulo prechádza z prístrojovej dosky do dverí. V odkladacích priestoroch a výhľade von z miesta vodiča nemá nový Yaris konkurenta. Zmenu k lepšiemu by si zaslúžil zelený centrálny displej.


 


 




 




Veľkú radosť nám urobil výhľad z vozidla do každého smeru, najmä šikmo dopredu, v tomto je Yaris neprekonateľný. Plastový veniec vôbec nezodpovedá vyššiemu cenovému štandardu vozidla. Preto odporúčame verziu Sol, kde je už kožený a pozdĺžne nastaviteľný volant. Verzie terra a terra cool majú volant s plastovým vencom a bez pozdĺžneho nastavovania.




 




Odkladacie priestory sú takmer všade. Okrem troch uzatvárateľných skriniek a držiakov na malú fľašu v prístrojovej doske je ešte veľa možností, kde si niečo odložiť.


 


 




 




Plastový kryt okolo radiacej páky sa veľmi rýchlo špiní, ale tiež rýchlo a prakticky utiera. Predné sedadlá sú na pohľad nevýrazné, v praxi sa však osvedčili. Pri primeranej bočnej opore sa do nich ľahko nastupuje.


 





 




Hra so zadnými sedadlami sa začína posúvaním. Na systéme sklápania a posúvania sedadiel sa nám páčila jednoduchosť obsluhy a rýchly výsledný efekt.


 


 






V takejto konfigurácii možno do Toyoty Yaris vmestiť (na uhlopriečku) lyže s dĺžkou 175 cm. Dno batožinového priestoru ukrýva ešte jeden plytký priestor objemu 50 l s dvomi priehradkami. Celkom praktické.


 


 





Takmer rovná podlaha poteší najmä pri plnom obsadení. Posuvné zadné sedadlá nadobúdajú význam pre rodičov s deťmi. Ich ratolesti nie sú ešte veľmi náročné na priestor, ale o to viac vecí potrebujú rodičia vziať so sebou. Miesto na sedenie tak ustupuje batožinovému priestoru.


 




 




Naše hodnotenie

+ -
vnútorný priestor hlučný motor
dizajn plastový veniec volantu
spotreba
variabilita
výhľad z vozidla
ovládanie

  


Toyota yaris 1,3 VVT-i Terra 5D

Motor
Typ radový benzínový štvorvalec s technológiou VVT-i
Uloženie priečne
Zdvihový objem 1298 cm3
Výkon 64/87 kw/k
Pri otáčkach 6000 ot./min.
Krútiaci moment 121 Nm
Pri otáčkach 4200 ot./min.
Kilogramový výkon 12,4 kg/k
Litrový výkon 67,02 k/l
Emisná norma EURO IV
Karoséria
Typ hatchback
Počet dverí 5
Súčiniteľ odporu vzduchu Cx 0,3
Pneumatiky 185/60 R15
Disky 5,5 J x 15
Prevodovka
Typ manuálna
Počet stupňov 5
Poháňané kolesá predné
Podvozok
Predná náprava McPherson, stabilizátor, plynové tlmiče
Zadná náprava tuhá, skrutná priečka v tvare "V" ako stabilizátor
Svetlosť podvozka 120 mm
Priemer otočenia 9,4 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu bubnové
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2460 mm
Dĺžka 3750 mm
Širka 1695 mm
Výška 1530 mm
Pohotovostná hmotnosť 1085 kg
Užitočná hmotnosť 395 kg
Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel 272 / 1086 l
Objem palivovej nádrže 42 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 11,5 s
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Spotreba
mesto 7,2 l/100 km
mimo mesto 5,3 l/100 km
kombinácia 6 l/100 km
Bezpečnosť podľa Euro NCAP
Rok 2005 body
Celkové hodnotenie /35
Ochrana detí / 34
Ochrana Chodcov / 18

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 092
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 712
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 331
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 557
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 923
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 357
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 275
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 070
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 787
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 679

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica stále pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.