predchádzajúceho modelu.
Skrášlovacia kúra
Yaris druhej generácie už nepôsobí tak nezvyčajne ako jeho predchodca, no nemožno mu uprieť originalitu a zlepšenie celkového dizajnu. Aby Yaris nestratil priazeň žien a získal si sympatie mužov, automobilka vyhlásila súťaž o najlepší návrh, ktorý pochádza z dizajnérskeho centra Toyoty. Aby mali cestujúci viac pohodlia a napokon, aby sa mala krása kde vynímať, karoséria narástla vo všetkých smeroch, najmä do dĺžky (+ 11 cm). Z malého vozidla tesne pod hranicou segmentu B sa razom stalo jedno z väčších vozidiel svojej triedy, plne porovnateľné s konkurenciou.
Hra s číslami
Spodná hrana čelného skla je viac vpredu (12 cm) a bočný profil sa tak priblížil minivanu. Citeľne väčší vnútorný priestor profituje z dlhšieho rázvoru náprav (+9 cm). Kým vpredu je dostatok priestoru vo všetkých smeroch, v zadnej časti prichádza na rad rozhodovanie. Buď batožinový priestor alebo miesto na sedenie. Zadné delené sedadlá sú samostatne posuvné (v rozsahu 13 cm) s novým systémom sklápania Easy Flat. Trochu viac miesta sme čakali v oblasti hlavy, inak je priestor vzadu vyhovujúci. Systém sklápania a posúvania zaujal prístupnosťou a jednoduchým ovládaním z interiéru aj batožinového priestoru.
Easy Flat boduje
Pri sklápaní sa sedák posunie smerom k podlahe a sklopené operadlo vytvorí s dnom batožinového priestoru rovnú plochu. Za istých okolností možno dosiahnuť maximálny objem batožinového priestoru 363 l. Vtedy však neostáva veľa miesta na sedenie a v objeme je započítaný aj priestor (50 l) pod dnom batožinového priestoru. Variabilita zadnej časti i napriek mierne nadneseným číslam objemu kufra patrí k tomu najlepšiemu, čo na trhu existuje. Posádka na zadných sedadlách určite ocení rovnú podlahu a príjemne tvarované výplne dverí s odkladacím boxom. Za zmieku stoja zadné hlavové opierky, ktoré netreba pri sklápaní operadiel vyberať. V zasunutom stave nevyčnievajú z obrysov operadiel, aby neprekážali vodičovi pri cúvaní. Celkovo výhľad šikmo vpred i dozadu je silnou stránkou Toyoty Yaris. Predný stĺpik, ktorý býva veľkým problémom dnešných vozidiel, neprekáža pri parkovaní a odbočovaní.
Špajza
Interiér doslova oplýva odkladacími priestormi najrôznejšieho tvaru, charakteru i umiestnenia. Asi takto by malo vyzerať praktické auto na každý deň. Použitiu v meste nahráva ľahké nastupovanie do príjemných sedadiel. Na pohľad sa sedadlá zdajú byť plytké s nevýraznou bočnicou. Vhodne zvlolený materiál s primeranou tvrdosťou však na dlhých trasách vyvrátil obavy. Výhrady možno smerovať na adresu volantu s plastovým vencom a vrúbkovaným povrchom. Rovnako povrch ostatných plastov by si zaslúžil iný povrch, prípadne farebný odtieň. Jedna vec je povrch plastov a druhá kvalita spracovania na tradične vysokej úrovni.
Nová stredová konzola s ovládačmi umiestnenými vertikálne vyzerá zaujímavo a nenarúša koncepciu dobrej ergonómie. Väčšie zlepšenie sme čakali od centrálneho displeja, ktorý si ponechal trochu staromódne zelené podsvietenie i umiestnenie hlboko v stredovej konzole. Ovládanie na volante je zatiaľ iba súčasťou verzie Sol. K vychutnaniu zvuku autorádia by si Yaris zaslúžil lepšie odhlučnenie od motora. Aerodynamický hluk však klesol na veľmi nízku úroveň. Svoj podiel na tom má špeciálna architektúra a nové kryty podvozka.
Vyšší princíp
Toyota zostrojila Yaris pre veľkomesto a priľahlé oblasti s vyššou životnou úrovňou a nárokmi na výbavu malého auta. Útok na tristotisícovú hranicu sa teda nekoná a Yaris už v základe ponúka ABS, dva airbagy, päťhviezdičkovú bezpečnosť. Toyota Yaris v trojdverovom vyhotovení, s motorom 1,0 VVT-i a výbavou Base stojí 349 000 Sk. Testovaný päťdverový model 1,3 VVT-i Terra výjde na 424 900 Sk.
Hlučné a úsporné dedičstvo
Skúšaný motor 1,3 VVT-i je z troch ponúkaných alternatív zlatý stred pokiaľ ide o pomer ceny, spotreby i výkonu (64 kW/88k). V nižších otáčkach sa nenechá zahanbiť a relatívne ľahko sa nechá vytočiť. Priemerná spotreba v teste 6,4 l/100km je celkom pekný výsledok, pričom sa nám mimo mesta podarilo jazdiť za 5,1 l/100km. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,5 s patrí k najlepším v danej kategórii. K nedostatkom agregátu patrí hlučné správanie v strednom pásme otáčok. S utlmením hluku motora si mohli dať konštruktéri viac práce. Toyota Yaris v nás zanechala vskutku dobrý dojem umocnený dizajnom, jednoduchým ovládaním, výborným výhľadom z vozidla a variabilitou zadnej časti.
Karoséria okrem vydareného dizajnu vyniká nízkou úrovňou aerodynamického hluku a vysokým stupňom bezpečnosti. Nárast vonkajších rozmerov sa pozitívne prejavil na vnútornom priestore.
Jazdné vlastnosti Yarisu zaujali primeraným komfortom pruženia a ľahkou ovládateľnosťou. Podvozok rozhodne nepatrí medzi športové, už pomerne skoro dáva najavo hraničnú situáciu. O to lepšie si poradí na nerovnom povrchu ulíc mesta. Polomer otáčania klesol z 4,9 na 4,7 m.
Dizajn interiéru plynulo prechádza z prístrojovej dosky do dverí. V odkladacích priestoroch a výhľade von z miesta vodiča nemá nový Yaris konkurenta. Zmenu k lepšiemu by si zaslúžil zelený centrálny displej.
Veľkú radosť nám urobil výhľad z vozidla do každého smeru, najmä šikmo dopredu, v tomto je Yaris neprekonateľný. Plastový veniec vôbec nezodpovedá vyššiemu cenovému štandardu vozidla. Preto odporúčame verziu Sol, kde je už kožený a pozdĺžne nastaviteľný volant. Verzie terra a terra cool majú volant s plastovým vencom a bez pozdĺžneho nastavovania.
Odkladacie priestory sú takmer všade. Okrem troch uzatvárateľných skriniek a držiakov na malú fľašu v prístrojovej doske je ešte veľa možností, kde si niečo odložiť.
Plastový kryt okolo radiacej páky sa veľmi rýchlo špiní, ale tiež rýchlo a prakticky utiera. Predné sedadlá sú na pohľad nevýrazné, v praxi sa však osvedčili. Pri primeranej bočnej opore sa do nich ľahko nastupuje.
Hra so zadnými sedadlami sa začína posúvaním. Na systéme sklápania a posúvania sedadiel sa nám páčila jednoduchosť obsluhy a rýchly výsledný efekt.
V takejto konfigurácii možno do Toyoty Yaris vmestiť (na uhlopriečku) lyže s dĺžkou 175 cm. Dno batožinového priestoru ukrýva ešte jeden plytký priestor objemu 50 l s dvomi priehradkami. Celkom praktické.
Takmer rovná podlaha poteší najmä pri plnom obsadení. Posuvné zadné sedadlá nadobúdajú význam pre rodičov s deťmi. Ich ratolesti nie sú ešte veľmi náročné na priestor, ale o to viac vecí potrebujú rodičia vziať so sebou. Miesto na sedenie tak ustupuje batožinovému priestoru.
Naše hodnotenie
+ | - |
vnútorný priestor | hlučný motor |
dizajn | plastový veniec volantu |
spotreba | |
variabilita | |
výhľad z vozidla | |
ovládanie |
Toyota yaris 1,3 VVT-i Terra 5D
Motor | |
Typ | radový benzínový štvorvalec s technológiou VVT-i |
Uloženie | priečne |
Zdvihový objem | 1298 cm3 |
Výkon | 64/87 kw/k |
Pri otáčkach | 6000 ot./min. |
Krútiaci moment | 121 Nm |
Pri otáčkach | 4200 ot./min. |
Kilogramový výkon | 12,4 kg/k |
Litrový výkon | 67,02 k/l |
Emisná norma | EURO IV |
Karoséria | |
Typ | hatchback |
Počet dverí | 5 |
Súčiniteľ odporu vzduchu | Cx 0,3 |
Pneumatiky | 185/60 R15 |
Disky | 5,5 J x 15 |
Prevodovka | |
Typ | manuálna |
Počet stupňov | 5 |
Poháňané kolesá | predné |
Podvozok | |
Predná náprava | McPherson, stabilizátor, plynové tlmiče |
Zadná náprava | tuhá, skrutná priečka v tvare "V" ako stabilizátor |
Svetlosť podvozka | 120 mm |
Priemer otočenia | 9,4 m |
Brzdy vpredu | kotúčové s vnútorným chladením |
Brzdy vzadu | bubnové |
Rozmery, hmotnosti, objemy | |
Rázvor náprav | 2460 mm |
Dĺžka | 3750 mm |
Širka | 1695 mm |
Výška | 1530 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1085 kg |
Užitočná hmotnosť | 395 kg |
Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel | 272 / 1086 l |
Objem palivovej nádrže | 42 l |
Prevádzkové hodnoty | |
Zrýchlenie | 11,5 s |
Maximálna rýchlosť | 170 km/h |
Spotreba | |
mesto | 7,2 l/100 km |
mimo mesto | 5,3 l/100 km |
kombinácia | 6 l/100 km |
Bezpečnosť podľa Euro NCAP | ![]() |
Rok 2005 | body |
Celkové hodnotenie | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ochrana detí | ![]() ![]() ![]() |
Ochrana Chodcov | ![]() ![]() |