SME

Schumi vykročil za Fangiovým rekordom

S veľkým treskom odštartoval v nedeľu v Melbourne 53. ročník majstrovstiev sveta formuly 1. Veľkú cenu Austrálie vyhral najväčší favorit Nemec Michael Schumacher na Ferrari, ale po hromadnej havárii už v prvej zákrute vypadlo osem vozidiel - nakoniec v ci

eli klasifikovali len osem z 22 jazdcov. Za druhým Kolumbijčanom Montoyom (Williams) stál prvý raz v kariére na stupni víťazov fínsky mladík Räikkönen (McLaren). Austrálčania oslavovali svojho hrdinu Marka Webera v kokpite Minardi, ktorý vo svojej premiére v F1 skončil na bodovanom 5. mieste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z pole position štartoval Barrichello, vedľa neho stál na štartovom rošte tímový kolega M. Schumacher - obaja na starých modeloch Ferrari F 2001. Ako raketa vypálil tretí R. Schumacher na Williamse, ale nenašiel skulinku, ktorou by sa dostal pred Barrichella. Brazílčan ho najprv zablokoval vo vnútornej dráhe a keď vzápätí vošiel pred Ralfa aj v strede cesty a začal brzdiť pred pravotočivou zákrutou, Schumi II mu narazil do zadnej časti vozidla. Modro-biely Williams vyletel do vzduchu, našťastie sa neprevrátil a mäkko pristál v bariére z pneumatík.

SkryťVypnúť reklamu

V hromadnej havárii pochovali nádeje aj McNish (V. Brit., Toyota), Panis (Fr., BAR-Honda), Button (V. Brit., Renault), Heidfeld (Nem., Sauber-Petronas), Massa (Braz., Sauber-Petronas), Fisichella (Jordan-Honda). Z dymovej clony lietali úlomky na všetky strany.

Preteky však neprerušili, na trať vyšlo bezpečnostné vozidlo a krúžilo pred zvyškom jazdcov (poradie na čele: 1. Coulthard, 2. Trulli, 3. Montoya, 4. M. Schumacher), kým nevyčistili okruh. Od 5. kola sa išlo naplno, Schumi sa ľahko dostal pred Montoyu, ale po havárii Trulliho v 8. runde znova nastúpilo bezpečnostné vozidlo. Škót Coulthard prišiel o vedenie v 11. kole, v zákrute vyletel na trávu, o čelo zvádzali súboj Montoya s M. Schumacherom.

Kolumbijčan má silnejší motor (880 koní) než majster sveta z Nemecka (850 k) a po cieľovej rovinke sa prvý natlačil do zákruty, no M. Schumacher v 17. kole zakontroval a elegantne sa dostal pred Montoyu. Potom už bolo všetko jasné až do cieľa v 58. kole. Tretie miesto si udržal Räikkönen, ktorý v 37. kole zajazdil najrýchlejšie kolo (1:28,541 min), kým jeho skúsenejší tímový kolega Coulthard pre poruchu prevodovky preteky nedokončil.

SkryťVypnúť reklamu

Vo svojej premiére v efjednotke bodoval Austrálčan Weber na Minardi a zásluhu Fína Sala zostal jeden bod aj pre nový tím Toyota.
M. Schumacher s celkovým 54. víťazstvom úspešne vykročil za piatym titulom majstra sveta, ktorým by vyrovnal rekord Argentínčana Juana Manuela Fangia. Otázka znie: dokáže niekto Schumiho zastaviť?
Spor Barrichello - R. Schumacher nakoniec nevyriešili ani komisári FIA, situáciu po štarte označili za "bežnú haváriu".

Hlasy v cieli:
M. Schumacher: "Bolo to správne rozhodnutie, že sme jazdili s vlaňajším modelom. Nové vozidlo potrebujeme ešte odskúšať, vychytať drobné chyby. F2001 je spoľahlivý, a to je na začiatku ročníka veľmi dôležité. Ťažko sa mi vyjadruje k havárii - Barrichello je môj tímový kolega, Ralf mladší brat. Keď som videl vozidlo Williams vo vzduchu, bál som sa o Ralfa. Cez vysielačku som sa pýtal, ako sa to skončilo - až potom som sa upokojil. Pravidlo hovorí: "jazdec vzadu môže stopu meniť, ako často chce. Ten vpredu však nemôže. Mám dojem, že Rubens menil stopu viac než je povolené."
J. P. Montoya: "Mal som pekné súboje s M. Schumacherom, ale vedúce postavenie som neudržal - Michael bol rýchlejší a jeho prevaha narastala."
K. Räikkönen: "Som nesmierne šťastný, v prvých pretekoch v novom tíme som na stupni víťazov."
R. Schumacher: "Najprv som chcel Barrichella predbehnúť sprava - zavrel ma. Potom som to skúsil z druhej strany a znova mi vošiel do dráhy, to už zároveň brzdil pred zákrutou. Bolo to hrozné. Radšej lietam v lietadle ako v aute formuly 1."
R. Barrichello: "Takéto veci sa v našom športe stávajú. Bránil som si svoju pozíciu a musel som brzdiť, odmietam však tvrdenie, že som brzdil príliš skoro. Naopak. Ralf išiel do zákruty veľmi rýchlo. Ak ma chcel predbehnúť z vonkajšej strany, mohol to urobiť, bol tam ešte priestor."

SkryťVypnúť reklamu

Výsledky - VC Austrálie (okruh 5,303 km, 58 kôl, 307,574 km):
1. M. Schumacher (Nem., Ferrari) 1:35:36,792 h (priem. rýchlosť 193,011 km/h), 2. Montoya (Kol., BMW-Williams) +18,628 s, 3. Räikkönen (Fín., McLaren-Mercedes) +25,067, 4. Irvine (V. Brit., Jaguár-Cosworth) +1 kolo, 5. Webber (Austr., Minardi-Asiatech) +2 kolá, 6. Salo (Fín., Toyota) +2 kolá.

Ďalšie poradie: 7. Yoong (Malajz., Minardi-Asiatech) +3 kolá, 8. De la Rosa (Šp., Jaguár-Cosworth) +5 kôl.

Nedokončili: po hromadnej havárii v 1. kole - McNish (V. Brit., Toyota), Panis (Fr., BAR-Honda), Button (V. Brit., Renault), Heidfeld (Nem., Sauber-Petronas), Massa (Braz., Sauber-Petronas), Fisichella (Jordan-Honda), R. Schumacher (Nem., BMW-Williams), Barrichello (Braz., Ferrari), 8 - Trulli (Tal., Renault) havária, 12 - Sato (Jap., Jordan-Honda) tech. porucha, 19 - Frentzen (Nem., Arrows-Cosworth) diskvalifikácia, 23 - Bernoldi (Braz., Arrows-Cosworth) diskvalifikácia, 28 - Villeneuve (Kan., BAR-Honda) techn. porucha, 35 - Coulthard (V. Brit., McLaren-Mercedes) prevodovka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poradie MS po prvých pretekoch (zo 17): 1. M. Schumacher 10 bodov, 2. Montoya 6, 3. Räikkönen 4, 4. Irvine 3, 5. Webber 2, 6. Salo 1.

Pohár konštruktérov: 1. Ferrari 10, 2. Williams 6, 3. McLaren 4, 4. Jaguar 3, 5. Minardi 2, 6. Toyota 1.
Druhé preteky 17-dielneho seriálu MS, Veľká cena Malajzie v Sepandu, sa jazdia v nedeľu 17. marca.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 186
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 747
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 554
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 890
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 736
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 379
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 668
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 526
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu