SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Menej mŕtvych na cestách, pomohol nám Jastrab ?

Národný automotoklub Slovenskej republiky (NAMK SR) prostredníctvom svojho prezidenta Mgr. Juraja Smrečana vyslovil spokojnosť nad klesajúcim počtom dopravných nehôd a ich následkov.

Národný automotoklub Slovenskej republiky (NAMK SR) prostredníctvom svojho prezidenta Mgr. Juraja Smrečana vyslovil spokojnosť nad klesajúcim počtom dopravných nehôd a ich následkov. V roku 2005 sa na slovenských cestách stalo 59 972 dopravných nehôd, teda o 1261 menej ako v roku 2004. „Je zvlášť potešiteľné, že oproti roku 2004 na cestách zahynulo o 43 ľudí menej. Žiaľ, aj napriek zníženiu nehodovosti si doprava vybrala krutú daň, 560 mŕtvych. Medzi ťažko zranenými sme zaznamenali medziročný pokles o stodeväťdesiat.“

Dopravných nehôd bolo v minulom roku menej i napriek stále sa zhusťujúcej premávke a rastúcemu počtu nových i ojazdených automobilov. Naša cestná sieť sa zlešuje iba veľmi pomalým tempom s ročným prírastkom pár kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, preto je prezident NAMK SR presvedčený, že pomohli systémové opatrenia polície: „Vodičmi zatracovaná akcia Jastrab mala svoje opodstatnenie, pretože dopravno-bezpečnostná akcia trvala (spolu všetky akcie) viac ako jeden mesiac. Prikláňame sa k preventívnym opatreniam ako je dopravná výchova, prípadne bodový systém, zároveň však priznávame, že represívny postup voči agresívnym vodičom priniesol svoje ovocie.“

Národný Automotoklub podpísal Európsku chartu o bezpečnosti cestnej premávky a zaviazal sa podporiť opatrenia, na základe ktorých by mal do roku 2010 klesnúť počet dopravných nehôd na polovicu. Najúčinnejším nástrojom rozvoja bezpečnosti má byť zavedenie dopravnej výchovy v školách a jej systematické vyučovanie. Podľa NAMK SR, pre neporiadneho vodiča je odoberanie bodov a opätovné preskúšanie väčší trest než tvrdý finančný postih. Bohatým motoristom na výške pokuty nezáleží a chudobnejším môže mastná sankcia rozbiť rodinný rozpočet. Dopravná výchova by sa mala týkať najmä mladých ľudí, od útleho detstva až do veku, kedy získavajú vodičský preukaz. Podľa štatistík začínajúci vodiči vo veku 18 až 20 rokov spôsobili 9,5 % zo všetkých tragických dopravných nehôd. „So zdesením sme prijali informácie o parlamentnom návrhu novely zákona o premávke na pozemných komunikáciách, kde navrhovali zníženie vekovej hranice na získanie vodičského preukazu z 18 na 17 rokov. Takýto návrh podporíme iba vtedy, keď budeme systematicky viesť mládež k dopravnej výchove a keď budeme mať cesty na požadovanej úrovni“ dodáva prezident NAMK SR, Juraj Smrečan. Na našu otázku, ako jazdí šéf NAMK na pomerne rýchlom automobile (Škodu Superb) odpovedal: „Jazdím podľa predpisov. Na diaľnici využívam tempomat a rešpektujem povolenú rýchlosť, ušetrím tak poriadne množstvo paliva“.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Aby boli slová podložené činmi, vlani uzrelo svetlo sveta prvé mobilné detské dopravné ihrisko prevádzkované NAMK SR. V upravenom úžitkovom automobile je prenosné dopravné zančenie, semafóry, kužele a bicykle, pripravené na dopravnú výchovu kdekoľvek naSlovensku. (foto:Milan Černák)
Viac info o mobilnom dopravnom hrisku TU...

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  4. Tento rok turizmu neprial
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  9. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 338
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 745
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 943
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 747
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 677
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 282
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 730
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 968
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 209
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 107
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


14 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


17 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  2. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  3. Ctirad Klimčík: O študentoch
  4. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  5. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  6. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  7. Mária Drahošová: Upratovanie v sebe. Ako na to?
  8. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 010
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 780
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 961
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 057
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 985
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 615
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 544
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 443
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu