Menej mŕtvych na cestách, pomohol nám Jastrab ?

Národný automotoklub Slovenskej republiky (NAMK SR) prostredníctvom svojho prezidenta Mgr. Juraja Smrečana vyslovil spokojnosť nad klesajúcim počtom dopravných nehôd a ich následkov.

Národný automotoklub Slovenskej republiky (NAMK SR) prostredníctvom svojho prezidenta Mgr. Juraja Smrečana vyslovil spokojnosť nad klesajúcim počtom dopravných nehôd a ich následkov. V roku 2005 sa na slovenských cestách stalo 59 972 dopravných nehôd, teda o 1261 menej ako v roku 2004. „Je zvlášť potešiteľné, že oproti roku 2004 na cestách zahynulo o 43 ľudí menej. Žiaľ, aj napriek zníženiu nehodovosti si doprava vybrala krutú daň, 560 mŕtvych. Medzi ťažko zranenými sme zaznamenali medziročný pokles o stodeväťdesiat.“

Dopravných nehôd bolo v minulom roku menej i napriek stále sa zhusťujúcej premávke a rastúcemu počtu nových i ojazdených automobilov. Naša cestná sieť sa zlešuje iba veľmi pomalým tempom s ročným prírastkom pár kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, preto je prezident NAMK SR presvedčený, že pomohli systémové opatrenia polície: „Vodičmi zatracovaná akcia Jastrab mala svoje opodstatnenie, pretože dopravno-bezpečnostná akcia trvala (spolu všetky akcie) viac ako jeden mesiac. Prikláňame sa k preventívnym opatreniam ako je dopravná výchova, prípadne bodový systém, zároveň však priznávame, že represívny postup voči agresívnym vodičom priniesol svoje ovocie.“

Národný Automotoklub podpísal Európsku chartu o bezpečnosti cestnej premávky a zaviazal sa podporiť opatrenia, na základe ktorých by mal do roku 2010 klesnúť počet dopravných nehôd na polovicu. Najúčinnejším nástrojom rozvoja bezpečnosti má byť zavedenie dopravnej výchovy v školách a jej systematické vyučovanie. Podľa NAMK SR, pre neporiadneho vodiča je odoberanie bodov a opätovné preskúšanie väčší trest než tvrdý finančný postih. Bohatým motoristom na výške pokuty nezáleží a chudobnejším môže mastná sankcia rozbiť rodinný rozpočet. Dopravná výchova by sa mala týkať najmä mladých ľudí, od útleho detstva až do veku, kedy získavajú vodičský preukaz. Podľa štatistík začínajúci vodiči vo veku 18 až 20 rokov spôsobili 9,5 % zo všetkých tragických dopravných nehôd. „So zdesením sme prijali informácie o parlamentnom návrhu novely zákona o premávke na pozemných komunikáciách, kde navrhovali zníženie vekovej hranice na získanie vodičského preukazu z 18 na 17 rokov. Takýto návrh podporíme iba vtedy, keď budeme systematicky viesť mládež k dopravnej výchove a keď budeme mať cesty na požadovanej úrovni“ dodáva prezident NAMK SR, Juraj Smrečan. Na našu otázku, ako jazdí šéf NAMK na pomerne rýchlom automobile (Škodu Superb) odpovedal: „Jazdím podľa predpisov. Na diaľnici využívam tempomat a rešpektujem povolenú rýchlosť, ušetrím tak poriadne množstvo paliva“.

Aby boli slová podložené činmi, vlani uzrelo svetlo sveta prvé mobilné detské dopravné ihrisko prevádzkované NAMK SR. V upravenom úžitkovom automobile je prenosné dopravné zančenie, semafóry, kužele a bicykle, pripravené na dopravnú výchovu kdekoľvek naSlovensku. (foto:Milan Černák)
Viac info o mobilnom dopravnom hrisku TU...

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 477
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 886
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 141
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 282
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 400
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 895
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 853
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 807
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 726
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 444

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.