Národný automotoklub Slovenskej republiky (NAMK SR) prostredníctvom svojho prezidenta Mgr. Juraja Smrečana vyslovil spokojnosť nad klesajúcim počtom dopravných nehôd a ich následkov. V roku 2005 sa na slovenských cestách stalo 59 972 dopravných nehôd, teda o 1261 menej ako v roku 2004. „Je zvlášť potešiteľné, že oproti roku 2004 na cestách zahynulo o 43 ľudí menej. Žiaľ, aj napriek zníženiu nehodovosti si doprava vybrala krutú daň, 560 mŕtvych. Medzi ťažko zranenými sme zaznamenali medziročný pokles o stodeväťdesiat.“
Dopravných nehôd bolo v minulom roku menej i napriek stále sa zhusťujúcej premávke a rastúcemu počtu nových i ojazdených automobilov. Naša cestná sieť sa zlešuje iba veľmi pomalým tempom s ročným prírastkom pár kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, preto je prezident NAMK SR presvedčený, že pomohli systémové opatrenia polície: „Vodičmi zatracovaná akcia Jastrab mala svoje opodstatnenie, pretože dopravno-bezpečnostná akcia trvala (spolu všetky akcie) viac ako jeden mesiac. Prikláňame sa k preventívnym opatreniam ako je dopravná výchova, prípadne bodový systém, zároveň však priznávame, že represívny postup voči agresívnym vodičom priniesol svoje ovocie.“
Národný Automotoklub podpísal Európsku chartu o bezpečnosti cestnej premávky a zaviazal sa podporiť opatrenia, na základe ktorých by mal do roku 2010 klesnúť počet dopravných nehôd na polovicu. Najúčinnejším nástrojom rozvoja bezpečnosti má byť zavedenie dopravnej výchovy v školách a jej systematické vyučovanie. Podľa NAMK SR, pre neporiadneho vodiča je odoberanie bodov a opätovné preskúšanie väčší trest než tvrdý finančný postih. Bohatým motoristom na výške pokuty nezáleží a chudobnejším môže mastná sankcia rozbiť rodinný rozpočet. Dopravná výchova by sa mala týkať najmä mladých ľudí, od útleho detstva až do veku, kedy získavajú vodičský preukaz. Podľa štatistík začínajúci vodiči vo veku 18 až 20 rokov spôsobili 9,5 % zo všetkých tragických dopravných nehôd. „So zdesením sme prijali informácie o parlamentnom návrhu novely zákona o premávke na pozemných komunikáciách, kde navrhovali zníženie vekovej hranice na získanie vodičského preukazu z 18 na 17 rokov. Takýto návrh podporíme iba vtedy, keď budeme systematicky viesť mládež k dopravnej výchove a keď budeme mať cesty na požadovanej úrovni“ dodáva prezident NAMK SR, Juraj Smrečan. Na našu otázku, ako jazdí šéf NAMK na pomerne rýchlom automobile (Škodu Superb) odpovedal: „Jazdím podľa predpisov. Na diaľnici využívam tempomat a rešpektujem povolenú rýchlosť, ušetrím tak poriadne množstvo paliva“.
Aby boli slová podložené činmi, vlani uzrelo svetlo sveta prvé mobilné detské dopravné ihrisko prevádzkované NAMK SR. V upravenom úžitkovom automobile je prenosné dopravné zančenie, semafóry, kužele a bicykle, pripravené na dopravnú výchovu kdekoľvek naSlovensku. (foto:Milan Černák)
Viac info o mobilnom dopravnom hrisku TU...