Dacia zvládla 50 000 km bez poruchy a s dobrou spotrebou
Prvý dlhodobý test Dacie Logan na Slovensku, zorganizovaný denníkom SME, motoristickým mesačníkom Autožurnál a Rádiom Expres, končí. Lacný rodinný automobil od minulej jari navštívil sedem krajín strednej Európy, najazdil 49 722 km a spotreboval 3397 litrov paliva. Bezporuchovou jazdou tak potvrdil novú kvalitatívnu úroveň značky Dacia a splnil očakávania, zároveň rozbehol sériu ďalších dlhodobých testov. Modelu Logan chýba k ideálu lacného rodinného sedanu pozinkovaná karoséria, ABS, a airbag spolujazdca v štandardnom vybavení a tiež otváranie veka batožinového priestoru z miesta vodiča. Nízke prevádzkové náklady, veľký vnútorný priestor, objemný kufor (510 l) a zaujímavá cena ho pasujú za favorita svojej kategórie.
Studené finále
Dacia pri dlhotrvajúcich mrazoch okolo -25 stupňov štartovala bez problémov na prvýkrát, rovnako dobre fungovalo centrálne zamykanie a zohrievanie interiéru. Po pár kilometroch išiel z kúrenia teplý vzduch, čo iba dokazovalo, že Dacia je stavaná do ťažkých podmienok. Ráno nás však privítal aj vŕzgajúci ventilátor kúrenia. Akonáhle sa auto zohrialo, ventilátor stíchol. Vyššia svetlosť podvozka zlepšuje priechodnosť v hlbokom snehu a tiež parkovanie v zimnej kalamite. Najviac nás potešili jazdné vlastnosti na snehu, pretože Dacia sa vďaka dlhému rázvoru náprav ľahko ovláda a dobre drží zvolenú stopu. So zaťažením zadnej nápravy citeľne klesá trakčná schopnosť poháňaných kolies. Samozrejme pre bezpečnosť posádky by mal byť v aute antiblokovací systém ABS. Posilňovač bŕzd pracuje veľmi progresívne, stačí iba malý tlak na brzdový pedál a kolesá sa dostávajú do šmyku. Jazda v zimnom období znamená vyššiu spotrebu, ktorá v tejto časti testu stúpla na 7,1 l/100 km. Snehovú kalamitu si odniesol roh nárazníka a časť vnútorného podblatníka.
Posledná fáza dlhodobého testu prebiehala v náročných zimných podmienkach. Okrem dlhotrvajúcich nízkych teplôt muselo testované vozidlo zvládnuť jazdu v hlbokom snehu. Tuhé mrazy boli klincom do rakvy pre gumičky stieračov. Štartovanie, zohrievanie interiéru a jazdné vlastnosti na snehu nesklamali. Rozmrazovanie zadného okna by malo prebiehať rýchlejšie. Námrazu je niekedy jednoduchšie zoškrabať než čakať na účinok systému.
Prehliadka v servise
Dôvodom záverečnej návštevy servisu bola kompletná kontrola vozidla po absolvovaní dlhodobého testu. Po prehliadke podvozka, karosérie, prevodovky a motora môžeme skonštatovať, že Dacia zvládla 50 000 km vo veľmi dobrej kondícii a bez poruchy. Jedinou chybou krásy sú drobné poškodenia spôsobené neopatrným parkovaním v Chorvátsku a testom v náročných podmienkach hôr. Dacia Logan má na rozdiel od mnohých konkurentov plechový kryt motora prevodovky, podobný plechový kryt v koncerne Renault má iba model Kangoo 4x4.
Hodina pravdy nadišla v čase, keď sa na meradle počtu najazdených kilometrov objavilo číslo 49 722. V autorizovanom servise Renault nás čakali dvaja mechanici, sada náradia a meracie prístroje. Posledná zastávka v servise (v rámci dlhodobého testu) trvala takmer 2,5 hodiny. Po skončení testu zostaneme v kontakte s novým majiteľom skúšaného automobilu, aby sme mohli monitorovať jeho ďalší osud.
Brzdové platničky sú opotrebované na 60 %, podľa mechanikov by mohli vydržať ešte ďalších desať až dvadsaťtisíc kilometrov. Kotúče dostali v priebehu testu zabrať, ale s ich výmenou sa netreba ponáhľať minimálne ďalších päťdesiattisíc kilometrov, pretože predné kotúčové brzdy pracujú súmerne a nameraná ovalita je na požadovanej úrovni.
Zadné brzdové obloženie má za sebou polovicu svojej životnosti. Piestik zadnej bubnovej brzdy zatiaľ tesní stopercentne.
Po presakujúcom oleji na prevodovke a motore niet ani stopy. Rovnako v dobrom stave sú aj manžety na polosiach. Výfukové potrubie nesie znaky jemnej korózie tak ako je u vozidiel tejto kategórie zvykom. S tesnosťou výfuku nebude problém až do chvíle, kým na niektorom mieste neprehrdzavie, pretože systém nemá spojky a je zváraný do jednoliateho celku.
Výrobca predpisuje výmenu zapaľovacích sviečok pri 60 000 km, a zdá sa, že na ich výmenu bude najvyšší čas.
Meranie tlakov vo valcoch veľa napovie o stave motora. Po autorizovanom servise sme rovnakú procedúru absolvovali v malom súkromnom autoservise. Všetky valce majú požadovanú kompresiu, motor je teda dobre zabehnutý a v plnej kondícii. Napokon prejavilo sa to aj na spotrebe, ktorá od začiatku testu postupne klesala. Dokonca motor je v nami kritizovanom pásme otáčok citeľne tichší než predtým.
Spotreba 6,83 l /100 km
Priemerná spotreba nameraná v dlhodobom teste prekročila priemer udávaný výrobcom iba o 0,3 l/100 km. Na očakávanom výsledku sa podpísal charakter testovacích jázd, ktoré za účelom rýchleho najazdenia predpísaného počtu kilometrov viedli väčšinou mimo mesta a tiež nižšie zaťaženie vozidla pri bežnom jazdení. S výnimkou špeciálnych častí testu tvorili posádku maximálne dve osoby s minimálnou príručnou batožinou. Dovolenkové cesty v letnom období sme absolvovali s dobre vyťaženým autom ale rodinným charakterom jazdy. Z celkovej vzdialenosti 49 722 km najazdila Dacia Logan v hustej mestskej premávke približne 28 %.
Celkové náklady na prevádzku Dacie Logan 1,4i Ambiente (50 000 km)
Prihlásenie vozidla 2000 Sk
Ročná diaľničná známka pre SR 1000 Sk
Povinné zmluvné poistenie (3x štvrťročne) 5874Sk
Ročné havarijné poistenie 15432 Sk
Záručná prehliadka po 30 000 km 3036 Sk
Pohonné hmoty (Sk) 132 088 Sk
Náklady celkom 159 430 Sk
Náklady na 1 km 3,18 Sk
Celková priemerná spotreba 6,83 l/100km
Spotrebované pohonné hmoty 3397,5 l
Počet kilometrov 49 722 km
Priemerná spotreba 6,83 l/100km
Spotreba v zime (45 565 km až 49 722 km)
Nabehané kilometre : 4157 km
Spotrebované litre 296,5 l
Priemerná spotreba : 7,1 l/100 km
Tlmiče a brzdy sú v poriadku
Počas kontroly úplne nového auta sa podľa očakávania prejavila nesúmernosť v účinku brzdového systému a tlmičov, pretože automobil nebol ešte „zabehnutý“. Značné zlepšenie nastalo pri kontrole podvozka v približnej polovici testu (21 000 km), kedy sa podvozok doslova vyznamenal. Po jazdecky ťažšej jesennej a zimnej časti sme očakávali mierne zhoršenie. Opak sa stal pravdou. Podvozok sme otestovali na novom digitálne riadenom testovacom zariadení (Pneuservis ARS) v Bratislave, kde nám o meraní vystavili protokol. Rok jazdenia a 50 000 km sa na brzdách a tlmičoch takmer vôbec neprejavili. Z údajov najviac poteší dobrá účinnosť tlmičov, súmerné pôsobenie bŕzd a nízka ovalita bŕzd.
Testovacie zariadenie v Pneuservise ARS je jedno z najmodernejších na Slovensku. Podľa slov technika vykonávajúceho meranie by mali tlmiče vydržať minimálne raz taký počet kilometrov, pri dobre zladenom podvozku je však podľa neho prekvapujúce, že letné penumatiky nám vydržali iba 30 000 km.
Záverečná kontrola podvozka
Skúšaný parameter | po 2000 km | Po 21 000 km | Po 50 000 km | |
Hmotnosť vozidla s vodičom | 1017 kg | 1052 kg | 1096 kg | |
Zaťaženie prednej nápravy | 620 kg | 634 kg | 671 kg | |
Zaťaženie zadnej nápravy | 397 kg | 418 kg | 425 kg | |
Účinnosť tlmičov na prednej náprave | ||||
Ľavý predný | 74% | 67% | 100% | |
Pravý predný | 65% | 69% | 92 % | |
Nesúmernosť účinku na prednej náprave | 12 % | 2 % | 8 % | |
Účinnosť tlmičov na zadnej náprave | ||||
Ľavý zadný | 75% | 76% | 93% | |
Pravý zadný | 73% | 78% | 91% | |
Nesúmernosť účinku na zadnej náprave | 2% | 2% | 2 % | |
Brzdy na prednej náprave | ||||
Brzdná sila ľavej strany | 2,18 kN | 2,27 kN | 1,87 kN | |
Brzdná sila pravej strany | 2,03 kN | 2,24 kN | 1,70 kN | |
Nesúmernosť bŕzd na prednej náprave | 7% | 1%, | 9% | |
Maximálna nesúmernosť | 19% | 16 % | - | |
Brzdy na zadnej náprave | ||||
Brzdná sila ľavej strany | 0,97 kN | 1,25 kN | 1,18kN | |
Brzdná sila pravej strany | 1,27 kN | 1,23kN | 1,15kN | |
Nesúmernosť bŕzd na zadnej náprave | 24% | 2 %, | 3% | |
Maximálna nesúmernosť | 28% | 19% | - | |
Ručná brzda | ||||
Maximálna brzdná sila ľavej strany | 0,97 kN | 1,29 kN | 1,07 kN | |
Maximálna brzdná sila pravej strany | 1,15 kN | 1,07 kN | 0,98 kN | |
Hranicu zablokovania dosiahlo ľavé koleso | ||||
Ovalita predných bŕzd | ||||
Ľavá strana | +/- 9% | +/- 9% | +/- 4% | |
Pravá strana | +/- 8% | +/-5% | +/- 4% | |
Ovalita zadných bŕzd | ||||
Ľavá strana | +/- 9% | +/- 5 % | +/- 5 % | |
Pravá strana | +/- 8% | +/- 7% | +/- 5 % |
Nový dlhodobý test
Denník SME spolu s doterajšími partnermi, motoristickým mesačníkom Autožurnál a Rádiom Expres rozbieha ďalší dlhodobý test horúcej novinky a tiež dostupného rodinného automobilu Kia Rio s naftovým motorom 1,5 CRDi. Podrobnosti o teste budeme pravidelne prinášať v novej prílohe Auto-moto.