SME
reklama

Suzuki SX4 - prvá jazda

Slovensko patrí medzi hŕstku krajín, kde automobilka Suzuki uviedla svoj nový model SX4 iba desať dní po svetovej premiére v Ženeve. Kompaktné Suzuki s pohonom predných alebo všetkých kolies prichádza na trh podstatne skôr než sesterský model Fiat S


Slovensko patrí medzi hŕstku krajín, kde automobilka Suzuki uviedla svoj nový model SX4 iba desať dní po svetovej premiére v Ženeve. Kompaktné Suzuki s pohonom predných alebo všetkých kolies prichádza na trh podstatne skôr než sesterský model Fiat Sedici.


Spolupráca výhodná pre oboch

Talianska automobilka Fiat dlho zvažovala, ktorými dverami má vstúpiť medzi osobné vozidlá s pohonom všetkých kolies a jediné možné riešenie sa našlo v spolupráci so Suzuki. Projekt rozbehli v časoch, keď Fiat spolupracoval s koncernom GM. Po rozchode Fiatu a GM sa vývoja naplno chopilo Suzuki, až vznikol X-over pre všetky 4 ročné obdobia. Taliani totiž vedeli, ako má auto vyzerať, ale v Suzuki mali predstavu o tom, ako bude vozidlo na každý deň v roku fungovať. Automobilka Suzuki zabezpečila vývoj modelu od konceptu až po reálne auto, výrobu nevynímajúc. Plánovaná ročná kapacita Magyar Suzuki Corporation je 60 000 kusov, z toho dve tretiny pripadnú na Suzuki a jedna pre Fiat.


Dizajn v dobrých rukách
Suzuki z pochopiteľných dôvodov nechalo návrh dizajnu modelu SX4 na Talianov, konkrétne dizajnérske štúdio Ital Design. Správnosť tohto kroku potvrdzuje karoséria rozmerovo zaradená medzi osobné kompakty avšak s nádychom SUV. Podľa druhu vybavenia a pohonu je SX4 rozdelené na osobnú verziu „urban line“ a „outdoor line“, ktorý je bližšie ku kategórii SUV. Terénna verzia má svalnatejší výzor, strešné lyžiny a ochranné plastové kryty pod nárazníkmi. Rozdiel medzi osobnou verziou a terénnou dokumentuje svetlá výška podvozka 175 mm resp 190 mm.





Miesto nad hlavou
Interiér Suzuki SX4 pozostáva z jednoduchých línií a prísne funkčného japonského štýlu. Ovládacie prvky, technológia podsvietenia prístrojového panelu a materiály taktiež pochádzajú z dielne Suzuki. Povrch použitých plastov vyzerá veľmi funkčne , čo pri každodennom užívaní zákazníci isto ocenia. Za zmienku rozhodne stojí výborný výhľad z auta , vyšší posed vodiča i posádky a na túto triedu primeraný priestor. SX4 s vysokou karosériou myslí aj na vysoké postavy a ponúka viac miesta nad hlavou. Daňou za vyššiu strechu a priestranný interiér je dvojitý predný stĺpik s malým presklenným trojuholníkom. Medzi odlišnosti, ktorými sa Suzuki SX4 vymyká klasickému kompaktnému vozidlu patria aj veľké spätné zrkadlá. Batožinový priestor má v základnom usporiadaní objem 270 litrov, postupným sklápaním zadných sedadiel sa dá zväčšiť až na 670 litrov s rovnou úložnou plochou.

Teória 4WD
Systém pohonu všetkých kolies 4WD navrhnutý pre Suzuki SX4 využíva zadný diferenciál s integrovanou medzinápravovou spojkou. V princípe ide o plne elektronicky riadený pohon všetkých kolies vylepšený oproti predchádzajúcim cestným modelom o možnosť voľby pracovného režimu. Vodič si tlačidlom vedľa radiacej páky zvolí pohon prednej nápravy (2WD), automatické riadenie pohonu všetkých kolies (Auto 4WD) alebo zablokovanie medzinápravovej spojky (LOCK) pre jazdu v ťažších podmienkach. Automatický režim rozdeľuje krútiaci moment v závislosti na vstupných údajoch. Pri pohýnaní sa z miesta (do 10 km/h) pripadá na prednú nápravu 90% sily a na zadnú zvyšných 10%. Keď kolesá nepreklzujú, pomer sa zmení na 100 : 0 v prospech prednej nápravy. Až keď sa predné kolesá začnú šmýkať, nastáva presun sily na zadnú nápravu, maximálne však 50 %. Aby nedošlo k prudkému presunu krútiaceho momentu z jednej nápravy na druhú v nevhodnej chvíli, riadiaca jednotka sníma aj uhol natočenia volantu a zabezpečenie trakcie podriadi dodržaniu zvolenej stopy. Pri zablokovaní medzinápravovej spojky funkciou Lock (aktívna do 60 km/h) dostáva zadná náprava od 30 do 50% krútiaceho momentu. Stabilizačný systém ESP dokáže (pribrzdením pretáčajúceho sa kolesa) aspoň čiastočne nahradiť samosvorný diferenciál.

Pohon všetkých klies v praxi
Už z princípu nám bolo jasné, že tento pohon je určený pre bezpečnú jazdu za zhoršených podmienok i ľahšie celoročné využitie auta a nie jazdu šmykom. Testovacie jazdy viedli iba po francúzskych asfaltových cestách, teda aj napriek dažďu bola v zábere prevažne predná náprava. Preto sme aspoň nakrátko vyšli mimo cesty na sklad dreva s rozmočeným podkladom, blatom a štrkovou cestou. Aj tu sa SX4 správalo veľmi civilizovane, aby pohon všetkých kolies nenarobil na šmykľavom povrchu starosti menej skúsenému vodičovi. Skôr naopak, nenápadne mu pomáha.

Motory
Praktický rodinný hatchback poháňajú tri motory. Základný benzínový štvorvalec 1,5 16V zostáva vyhradený pre pohon prednej nápravy, teda cestnú verziu SX4. O pár koní silnejší motor 1,6 VVT s lepším priebehom krútiaceho momentu si možno objednať k obom verziám pohonu. V prevedení 4WD sú dynamické parametre pochopiteľne o niečo horšie. Naftový agregát 1,9 DDiS pochádza z koncernu Fiat a pre Suzuki SX4 je v ponuke výhradne s pohonom všetkých kolies. Nás na ceste presvedčila benzínová varianta 1,6 VVT. S Dieselom 1,9 DDiS a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou sa príjemne jazdí, dobre predbieha ale tiež cítiť prírastok hmotnosti (+ 130 kg). Štvorstupňovú automatickú prevodovku možno skombinovať iba pohonom prednej nápravy a motorom 1,6 VVT.


Rýchla premiéra
Suzuki SX4 sa vyrába v maďarskom závode značky Suzuki spoločne s modelom Fiat Sedici, ale na rozdiel od svojej talianskej dvojičky, SX4 prišlo do predaja týždeň po premiére v Ženeve. Slovensko patrí k prvým trhom vôbec, kde bol model uvedený. Základná verzia 1,5 s pohonom prednej nápravy stojí 379 000 Sk. Varianta 1,6 VVT GS (4WD) s pohonom všetkých kolies je v ponuke od 554 000 Sk. Importér Suzuki na Slovensku si v tomto roku trúfa predať okolo osemsto kusov SX4.



Počnúc modelmi Swift a Vitara začalo Suzuki produkovať dynamicky vyzerajúce autá s výrazne lepším dizajnom. SX4 navrhnuté štúdiom Ital Design v tejto nastúpenej ceste pokračuje, bez ohľadu na to, či sú niektoré črty karosérie odpozerané alebo nie. Koncepcia vyššej a dobre presvetlenej karosérie prináša potrebný vnútorný priestor, pohodu a dobrý prehľad za volantom.



Interiér vsádza na klasické stvárnenie prístrojovej dosky, overené materiály a ovládacie prvky. Novinkou je koncepcia vnútorného priestoru so šikmým predným stĺpikom a vysokou strechou. Vzniklo tak podstatne vzdušnejšie prostredie a dobrý výhľad na všetky strany. Doménou Suzuki bude zrejme bohaté sériové vybavenie verzie s pohonom všetkých kolies. Plasty sú ľahko umývateľné a nenáročné na údržbu.



K už existujúcim farbám Suzuki pribudli nové atraktívne laky. Batožinový priestor má v základnom usporiadaní objem 270 l, ktorý možno následne zväčšovať na 625, resp. 1045 l.



 






Suzuki SX4 zostáva v hraničných situáciach a na nespevnenom povrchu nedotáčavé. Zadná časť auta sa „neodtrhne“, ani keď sa do činnosti zapojí zadná náprava. Auto si tak zachováva pôvodnú charakteristiku typickú pre vozidlá s predným pohonom. Pre vodiča to znamená pokojné a civilizované jazdenie. Viaclamelovú spojku ovláda riadiaca jednotka prostredníctvom elektromagnetu. Aby pracoval pohon v prospech vodiča, elektronika zhromažďuje údaje o otáčaní kolies zo senzorov ABS, komunikuje s riadiacou jednotkou motora, sníma uhol natočenia volantu a ak je automobil vybavený systémom ESP (Daimler Chrysler), tak berie do úvahy aj jeho výstupné údaje.



Na diaľnici a asfaltových cestách bolo SX4 mimoriadne tiché a komfortné. Verzia s pohonom všetkých kolies sa dobre cíti aj tam, kde má vodič bežného osobného auta strach z nízkeho podvozka a iba jednej poháňanej nápravy. Na rozľahlom sklade dreva sme sa celkom dobre a bez obáv zabavili. Slová o všestrannom využití nabrali reálny charakter.



Okrem jazdy v rozbahnenom prostredí sme si vyskúšali ako pracuje pohon všetkých kolies bez ESP, teda ak je polovica auta na rozmočenej tráve a druhá polovica na asfalte. Pripojením pohonu zadnej nápravy stúpla trakcia na trávnatej časti natoľko, že auto sa rozbehlo aj bez pribrzďovania pretáčajúcich sa kolies na ľavej strane. Reakcia elektromagnetickej spojky bola vcelku rýchla, čo dokumentuje aj krátke  video.

 

Prvý dojem veľmi dobrý, je to všestranné auto pre rodinu i prácu; pohon všetkých kolies zvyšujúci využitie mimo asfaltových ciest je ladený skôr pre bezpečnosť než "for fun"
Vzhľad v porovnaní so Suzuki Liana veľký pokrok, pekné a milé auto z každej strany, verzia 4WD by mohla byť výraznejšie opticky odlíšená
Interiér slušný priestor, kvalitné spracovanie, jednoduchá obsluha, dobré odhlučnenie
Motor najviac sa nám páčil naftový agregát, ktorý je trochu ťažší, zahanbiť sa nenechal ani benziňák 1,6 VVT, dokonca bol príjemne tichý aj na diaľnici; základný motor sme neskúšali
Jazdné vlastnosti primerané našim očakávaniam, zaujímavý komfort pruženia
Výbava tradične veľmi slušný pomer ceny a ponúknutej výbavy
Technika zaujalo nás zladenie jednotlivých komponentov a dotiahnutý pohon všetkých kolies
Úžitok pomerne vysoká úžitková hodnota
Charakter rodina , podnikanie, vidiek, kopce, šport

Suzuki SX4 1,5 L(2WD) 1,6 VVT (4WD) 1,9 DDiS (4WD)
Motor
Typ štvorvalec M15A, 16V štvorvalec M16A, 16V diesel,M19AA,8V
Uloženie priečne priečne priečne
Zdvihový objem 1490 1586 1910 cm3
Výkon 73/99 78/106 88/120 kw/k
Pri otáčkach 5600 5600 3500 ot./min.
Krútiaci moment 133 145 280 Nm
Pri otáčkach 4100 4000 2000 ot./min.
Kilogramový výkon 11,4 11,2 11 kg/k
Litrový výkon 66,4 66,8 62,8 k/l
Emisná norma EURO IV EURO IV EURO IV
Karoséria
Typ hatchback hatchback hatchback
Počet dverí 5 5 5
Pneumatiky 195/65 R15 206/60 R16 206/60 R16
Prevodovka
Typ Manuálna Manuálna Manuálna
Počet stupňov 5 5 6
Poháňané kolesá predné všetky všetky
Podvozok
Predná náprava McPherson McPherson McPherson
Zadná náprava jednoduchá, torzný priečnik jednoduchá, torzný priečnik jednoduchá, torzný priečnik
Svetlosť podvozka 165 190 190 mm
Priemer otočenia 10,6 10 6 10,6 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením kotúčové s vnútorným chladením kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu bubnové bubnové bubnové
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2500 2500 2500 mm
Dĺžka 4100 4140 4140 mm
Šírka 1730 1755 1755 mm
Výška 1555 1620 1620 mm
Pohotovostná hmotnosť 1130 1190 1325 kg
Užitočná hmotnosť 470 570 465 kg
Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel 270/625/1045 270/625/1045 270/625/1045 l
Objem palivovej nádrže 50 50 50 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 11 11,5 11,2 s
Maximálna rýchlosť 175 170 180 km/h
Spotreba
mesto 8,5 8,9 8,1 l/100 km
mimo mesto 5,7 6,1 5,7 l/100 km
kombinácia 6,8 7,1 6,6 l/100 km
Bezpečnosť podľa Euro NCAP
hviezdy/body
Celkové hodnotenie /29
Ochrana detí /30
Ochrana chodcov /22

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 829
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 084
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 979
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 655
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 8 539
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 151
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 019
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Čáni: Keď sa hanbí dôchodca za iného dôchodcu – blogera.
  2. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  3. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  4. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  6. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  7. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  8. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 549
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 695
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 502
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 12 412
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 446
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 212
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 6 715
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu