SME
Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Suzuki SX4 - prvá jazda

Slovensko patrí medzi hŕstku krajín, kde automobilka Suzuki uviedla svoj nový model SX4 iba desať dní po svetovej premiére v Ženeve. Kompaktné Suzuki s pohonom predných alebo všetkých kolies prichádza na trh podstatne skôr než sesterský model Fiat S


Slovensko patrí medzi hŕstku krajín, kde automobilka Suzuki uviedla svoj nový model SX4 iba desať dní po svetovej premiére v Ženeve. Kompaktné Suzuki s pohonom predných alebo všetkých kolies prichádza na trh podstatne skôr než sesterský model Fiat Sedici.


Spolupráca výhodná pre oboch

Talianska automobilka Fiat dlho zvažovala, ktorými dverami má vstúpiť medzi osobné vozidlá s pohonom všetkých kolies a jediné možné riešenie sa našlo v spolupráci so Suzuki. Projekt rozbehli v časoch, keď Fiat spolupracoval s koncernom GM. Po rozchode Fiatu a GM sa vývoja naplno chopilo Suzuki, až vznikol X-over pre všetky 4 ročné obdobia. Taliani totiž vedeli, ako má auto vyzerať, ale v Suzuki mali predstavu o tom, ako bude vozidlo na každý deň v roku fungovať. Automobilka Suzuki zabezpečila vývoj modelu od konceptu až po reálne auto, výrobu nevynímajúc. Plánovaná ročná kapacita Magyar Suzuki Corporation je 60 000 kusov, z toho dve tretiny pripadnú na Suzuki a jedna pre Fiat.


Dizajn v dobrých rukách
Suzuki z pochopiteľných dôvodov nechalo návrh dizajnu modelu SX4 na Talianov, konkrétne dizajnérske štúdio Ital Design. Správnosť tohto kroku potvrdzuje karoséria rozmerovo zaradená medzi osobné kompakty avšak s nádychom SUV. Podľa druhu vybavenia a pohonu je SX4 rozdelené na osobnú verziu „urban line“ a „outdoor line“, ktorý je bližšie ku kategórii SUV. Terénna verzia má svalnatejší výzor, strešné lyžiny a ochranné plastové kryty pod nárazníkmi. Rozdiel medzi osobnou verziou a terénnou dokumentuje svetlá výška podvozka 175 mm resp 190 mm.





Miesto nad hlavou
Interiér Suzuki SX4 pozostáva z jednoduchých línií a prísne funkčného japonského štýlu. Ovládacie prvky, technológia podsvietenia prístrojového panelu a materiály taktiež pochádzajú z dielne Suzuki. Povrch použitých plastov vyzerá veľmi funkčne , čo pri každodennom užívaní zákazníci isto ocenia. Za zmienku rozhodne stojí výborný výhľad z auta , vyšší posed vodiča i posádky a na túto triedu primeraný priestor. SX4 s vysokou karosériou myslí aj na vysoké postavy a ponúka viac miesta nad hlavou. Daňou za vyššiu strechu a priestranný interiér je dvojitý predný stĺpik s malým presklenným trojuholníkom. Medzi odlišnosti, ktorými sa Suzuki SX4 vymyká klasickému kompaktnému vozidlu patria aj veľké spätné zrkadlá. Batožinový priestor má v základnom usporiadaní objem 270 litrov, postupným sklápaním zadných sedadiel sa dá zväčšiť až na 670 litrov s rovnou úložnou plochou.

Teória 4WD
Systém pohonu všetkých kolies 4WD navrhnutý pre Suzuki SX4 využíva zadný diferenciál s integrovanou medzinápravovou spojkou. V princípe ide o plne elektronicky riadený pohon všetkých kolies vylepšený oproti predchádzajúcim cestným modelom o možnosť voľby pracovného režimu. Vodič si tlačidlom vedľa radiacej páky zvolí pohon prednej nápravy (2WD), automatické riadenie pohonu všetkých kolies (Auto 4WD) alebo zablokovanie medzinápravovej spojky (LOCK) pre jazdu v ťažších podmienkach. Automatický režim rozdeľuje krútiaci moment v závislosti na vstupných údajoch. Pri pohýnaní sa z miesta (do 10 km/h) pripadá na prednú nápravu 90% sily a na zadnú zvyšných 10%. Keď kolesá nepreklzujú, pomer sa zmení na 100 : 0 v prospech prednej nápravy. Až keď sa predné kolesá začnú šmýkať, nastáva presun sily na zadnú nápravu, maximálne však 50 %. Aby nedošlo k prudkému presunu krútiaceho momentu z jednej nápravy na druhú v nevhodnej chvíli, riadiaca jednotka sníma aj uhol natočenia volantu a zabezpečenie trakcie podriadi dodržaniu zvolenej stopy. Pri zablokovaní medzinápravovej spojky funkciou Lock (aktívna do 60 km/h) dostáva zadná náprava od 30 do 50% krútiaceho momentu. Stabilizačný systém ESP dokáže (pribrzdením pretáčajúceho sa kolesa) aspoň čiastočne nahradiť samosvorný diferenciál.

Pohon všetkých klies v praxi
Už z princípu nám bolo jasné, že tento pohon je určený pre bezpečnú jazdu za zhoršených podmienok i ľahšie celoročné využitie auta a nie jazdu šmykom. Testovacie jazdy viedli iba po francúzskych asfaltových cestách, teda aj napriek dažďu bola v zábere prevažne predná náprava. Preto sme aspoň nakrátko vyšli mimo cesty na sklad dreva s rozmočeným podkladom, blatom a štrkovou cestou. Aj tu sa SX4 správalo veľmi civilizovane, aby pohon všetkých kolies nenarobil na šmykľavom povrchu starosti menej skúsenému vodičovi. Skôr naopak, nenápadne mu pomáha.

Motory
Praktický rodinný hatchback poháňajú tri motory. Základný benzínový štvorvalec 1,5 16V zostáva vyhradený pre pohon prednej nápravy, teda cestnú verziu SX4. O pár koní silnejší motor 1,6 VVT s lepším priebehom krútiaceho momentu si možno objednať k obom verziám pohonu. V prevedení 4WD sú dynamické parametre pochopiteľne o niečo horšie. Naftový agregát 1,9 DDiS pochádza z koncernu Fiat a pre Suzuki SX4 je v ponuke výhradne s pohonom všetkých kolies. Nás na ceste presvedčila benzínová varianta 1,6 VVT. S Dieselom 1,9 DDiS a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou sa príjemne jazdí, dobre predbieha ale tiež cítiť prírastok hmotnosti (+ 130 kg). Štvorstupňovú automatickú prevodovku možno skombinovať iba pohonom prednej nápravy a motorom 1,6 VVT.


Rýchla premiéra
Suzuki SX4 sa vyrába v maďarskom závode značky Suzuki spoločne s modelom Fiat Sedici, ale na rozdiel od svojej talianskej dvojičky, SX4 prišlo do predaja týždeň po premiére v Ženeve. Slovensko patrí k prvým trhom vôbec, kde bol model uvedený. Základná verzia 1,5 s pohonom prednej nápravy stojí 379 000 Sk. Varianta 1,6 VVT GS (4WD) s pohonom všetkých kolies je v ponuke od 554 000 Sk. Importér Suzuki na Slovensku si v tomto roku trúfa predať okolo osemsto kusov SX4.



Počnúc modelmi Swift a Vitara začalo Suzuki produkovať dynamicky vyzerajúce autá s výrazne lepším dizajnom. SX4 navrhnuté štúdiom Ital Design v tejto nastúpenej ceste pokračuje, bez ohľadu na to, či sú niektoré črty karosérie odpozerané alebo nie. Koncepcia vyššej a dobre presvetlenej karosérie prináša potrebný vnútorný priestor, pohodu a dobrý prehľad za volantom.



Interiér vsádza na klasické stvárnenie prístrojovej dosky, overené materiály a ovládacie prvky. Novinkou je koncepcia vnútorného priestoru so šikmým predným stĺpikom a vysokou strechou. Vzniklo tak podstatne vzdušnejšie prostredie a dobrý výhľad na všetky strany. Doménou Suzuki bude zrejme bohaté sériové vybavenie verzie s pohonom všetkých kolies. Plasty sú ľahko umývateľné a nenáročné na údržbu.



K už existujúcim farbám Suzuki pribudli nové atraktívne laky. Batožinový priestor má v základnom usporiadaní objem 270 l, ktorý možno následne zväčšovať na 625, resp. 1045 l.



 






Suzuki SX4 zostáva v hraničných situáciach a na nespevnenom povrchu nedotáčavé. Zadná časť auta sa „neodtrhne“, ani keď sa do činnosti zapojí zadná náprava. Auto si tak zachováva pôvodnú charakteristiku typickú pre vozidlá s predným pohonom. Pre vodiča to znamená pokojné a civilizované jazdenie. Viaclamelovú spojku ovláda riadiaca jednotka prostredníctvom elektromagnetu. Aby pracoval pohon v prospech vodiča, elektronika zhromažďuje údaje o otáčaní kolies zo senzorov ABS, komunikuje s riadiacou jednotkou motora, sníma uhol natočenia volantu a ak je automobil vybavený systémom ESP (Daimler Chrysler), tak berie do úvahy aj jeho výstupné údaje.



Na diaľnici a asfaltových cestách bolo SX4 mimoriadne tiché a komfortné. Verzia s pohonom všetkých kolies sa dobre cíti aj tam, kde má vodič bežného osobného auta strach z nízkeho podvozka a iba jednej poháňanej nápravy. Na rozľahlom sklade dreva sme sa celkom dobre a bez obáv zabavili. Slová o všestrannom využití nabrali reálny charakter.



Okrem jazdy v rozbahnenom prostredí sme si vyskúšali ako pracuje pohon všetkých kolies bez ESP, teda ak je polovica auta na rozmočenej tráve a druhá polovica na asfalte. Pripojením pohonu zadnej nápravy stúpla trakcia na trávnatej časti natoľko, že auto sa rozbehlo aj bez pribrzďovania pretáčajúcich sa kolies na ľavej strane. Reakcia elektromagnetickej spojky bola vcelku rýchla, čo dokumentuje aj krátke  video.

 

Prvý dojem veľmi dobrý, je to všestranné auto pre rodinu i prácu; pohon všetkých kolies zvyšujúci využitie mimo asfaltových ciest je ladený skôr pre bezpečnosť než "for fun"
Vzhľad v porovnaní so Suzuki Liana veľký pokrok, pekné a milé auto z každej strany, verzia 4WD by mohla byť výraznejšie opticky odlíšená
Interiér slušný priestor, kvalitné spracovanie, jednoduchá obsluha, dobré odhlučnenie
Motor najviac sa nám páčil naftový agregát, ktorý je trochu ťažší, zahanbiť sa nenechal ani benziňák 1,6 VVT, dokonca bol príjemne tichý aj na diaľnici; základný motor sme neskúšali
Jazdné vlastnosti primerané našim očakávaniam, zaujímavý komfort pruženia
Výbava tradične veľmi slušný pomer ceny a ponúknutej výbavy
Technika zaujalo nás zladenie jednotlivých komponentov a dotiahnutý pohon všetkých kolies
Úžitok pomerne vysoká úžitková hodnota
Charakter rodina , podnikanie, vidiek, kopce, šport

Suzuki SX4 1,5 L(2WD) 1,6 VVT (4WD) 1,9 DDiS (4WD)
Motor
Typ štvorvalec M15A, 16V štvorvalec M16A, 16V diesel,M19AA,8V
Uloženie priečne priečne priečne
Zdvihový objem 1490 1586 1910 cm3
Výkon 73/99 78/106 88/120 kw/k
Pri otáčkach 5600 5600 3500 ot./min.
Krútiaci moment 133 145 280 Nm
Pri otáčkach 4100 4000 2000 ot./min.
Kilogramový výkon 11,4 11,2 11 kg/k
Litrový výkon 66,4 66,8 62,8 k/l
Emisná norma EURO IV EURO IV EURO IV
Karoséria
Typ hatchback hatchback hatchback
Počet dverí 5 5 5
Pneumatiky 195/65 R15 206/60 R16 206/60 R16
Prevodovka
Typ Manuálna Manuálna Manuálna
Počet stupňov 5 5 6
Poháňané kolesá predné všetky všetky
Podvozok
Predná náprava McPherson McPherson McPherson
Zadná náprava jednoduchá, torzný priečnik jednoduchá, torzný priečnik jednoduchá, torzný priečnik
Svetlosť podvozka 165 190 190 mm
Priemer otočenia 10,6 10 6 10,6 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením kotúčové s vnútorným chladením kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu bubnové bubnové bubnové
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2500 2500 2500 mm
Dĺžka 4100 4140 4140 mm
Šírka 1730 1755 1755 mm
Výška 1555 1620 1620 mm
Pohotovostná hmotnosť 1130 1190 1325 kg
Užitočná hmotnosť 470 570 465 kg
Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel 270/625/1045 270/625/1045 270/625/1045 l
Objem palivovej nádrže 50 50 50 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 11 11,5 11,2 s
Maximálna rýchlosť 175 170 180 km/h
Spotreba
mesto 8,5 8,9 8,1 l/100 km
mimo mesto 5,7 6,1 5,7 l/100 km
kombinácia 6,8 7,1 6,6 l/100 km
Bezpečnosť podľa Euro NCAP
hviezdy/body
Celkové hodnotenie /29
Ochrana detí /30
Ochrana chodcov /22

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  2. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  3. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  4. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  5. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  6. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  7. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  8. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  10. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  1. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  2. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  3. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  4. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  5. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  6. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  7. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  10. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 18 584
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 913
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 409
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 339
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 920
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 402
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 043
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 659
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 624
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 143
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger, minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Lengvarský do mesiaca preverí ako zaviesť povinné očkovanie.


12 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako zvládajú obchody a obchodníci pandémiu.


a 2 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


18 h
Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


6. dec
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu, alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec

Blogy SME

  1. Miroslav Kollár: POLITICI - NEZNEUŽÍVAJTE A NEZAVÁDZAJTE SENIOROV !!!
  2. Ján Šeďo: Kocúrkovo alebo len aby sme v hanbe nezostali.
  3. Ľudovít Mravík: Covid-19: Po stopách Covidu. Relevantné údaje! Situácia v Európe: Česko epicentrom!
  4. Lubomir Zahora: Koľko je známych zriedkavých ochorení
  5. Otilia Horrocks: Aký je Váš plán B?
  6. Víťazoslav Würschner: Vážení redaktori Plus JEDEN DEŇ
  7. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť.
  8. Sylvia Smatanová: Máme predsa lockdown
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 212
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 030
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 990
  4. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 3 834
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 817
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 588
  7. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 774
  8. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov 2 732
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu