SME
Streda, 19. máj, 2021 | Meniny má GertrúdaKrížovkyKrížovky
TECHNIKA

Ozubené remene so životnosťou motora

V roku 1961 po prvý raz nahradil v zážihovom (benzínovom) motore Glas reťaz na pohon vačkového hriadeľa ozubený remeň. Potom sa ozubený remeň začal čoraz viac používať v konštrukcii spaľovacích motorov...

V roku 1961 po prvý raz nahradil v zážihovom (benzínovom) motore Glas reťaz na pohon vačkového hriadeľa ozubený remeň. Potom sa ozubený remeň začal čoraz viac používať v konštrukcii spaľovacích motorov. V súčasnosti sa oceňuje jeho jednoduchosť, prispôsobivosť rôznym obežným dráham, nízka hmotnosť, malá náročnosť na priestor, nízke výrobné náklady i malá rozťažnosť, ktorá umožňuje zachovanie presnosti časovania ventilov i nastavenia zapaľovania (v súčasnosti sa dosahuje tolerancia 1 až 1,5 stupňa na kľukovom hriadeli), malé trecie straty a tým aj nízka spotreba paliva, malé množstvo škodlivín vo výfukových plynoch a tichosť chodu. Dnes sa ozubený remeň používa v troch štvrtinách európskych motorov a značne sa rozšíril tiež v oblasti vysokozaťažených vznetových (naftových) motorov.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Dnes dosahujú ozubené remene v zážihových motoroch životnosť 120- až 160-tisíc kilometrov a vo vznetových motoroch 90- až 160-tisíc kilometrov. V niektorých zážihových motoroch však už teraz vydrží ozubený remeň toľko ako motor. Vo všeobecnosti sa dnes vyžaduje životnosť motora 240-tisíc kilometrov. Nové ozubené remene majú tiež vydržať 240-tisíc kilometrov alebo 10 až 12 rokov. To si vyžiadalo použiť vysokokvalitné materiály na základe sklených kordov s nízkym opotrebením a automatický systém napínania remeňa.

Je zaujímavé spomenúť, že zvýšenie výkonu rotačných vstrekovacích čerpadiel vznetových motorov spôsobilo značne väčšie namáhanie ozubeného remeňa. Naproti tomu súčasná najnovšia technika vstrekovania Common Rail znížila mechanické zaťaženie ozubeného remeňa na úroveň zážihových motorov. Vďaka tomu sa tu podarilo predĺžiť životnosť ozubeného remeňa na vyše 300-tisíc kilometrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  2. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  3. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  4. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť. Oplatí sa počkať?
  5. Prečo je májová bryndza najlepšia? Hovorí za ňu zloženie
  6. Špičková rodinná dovolenka na Slovensku
  7. Firmy požadujú väčšiu flexibilitu
  8. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  9. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  10. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80%
  1. Špičková rodinná dovolenka na Slovensku
  2. Firmy požadujú väčšiu flexibilitu
  3. Prečo je májová bryndza najlepšia? Hovorí za ňu zloženie
  4. FAVI tento rok plánuje expanziu na 10 ďalších trhov
  5. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  6. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  7. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  8. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  9. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  10. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 15 175
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 9 154
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 8 307
  4. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 185
  5. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 930
  6. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 6 062
  7. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť 5 960
  8. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 649
  9. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 5 642
  10. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí 4 557
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prokurátor Úradu špeciálnej prokuratúry Peter Kysel.

Petrovi Kyselovi hrozí finančný trest.

9 h

Ako je na tom potvrdenie o očkovaní?

6 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Koncept vlastných zdieľaných áut začína najprv v Bratislave.

13 h
Dacia Logan

V ponuke je iba najsilnejší motor na plyn.

19 h
Peugeot 2008 a pred ním jeho elektrická verzia e-2008.

Rozdiel v nákladoch na prevádzku je obrovský.

17. máj
Toyota GR Yaris

Perfektné šoférske auto kazí iba chabý zvuk trojvalca.

15. máj