SME

Ozubené remene so životnosťou motora

V roku 1961 po prvý raz nahradil v zážihovom (benzínovom) motore Glas reťaz na pohon vačkového hriadeľa ozubený remeň. Potom sa ozubený remeň začal čoraz viac používať v konštrukcii spaľovacích motorov...

V roku 1961 po prvý raz nahradil v zážihovom (benzínovom) motore Glas reťaz na pohon vačkového hriadeľa ozubený remeň. Potom sa ozubený remeň začal čoraz viac používať v konštrukcii spaľovacích motorov. V súčasnosti sa oceňuje jeho jednoduchosť, prispôsobivosť rôznym obežným dráham, nízka hmotnosť, malá náročnosť na priestor, nízke výrobné náklady i malá rozťažnosť, ktorá umožňuje zachovanie presnosti časovania ventilov i nastavenia zapaľovania (v súčasnosti sa dosahuje tolerancia 1 až 1,5 stupňa na kľukovom hriadeli), malé trecie straty a tým aj nízka spotreba paliva, malé množstvo škodlivín vo výfukových plynoch a tichosť chodu. Dnes sa ozubený remeň používa v troch štvrtinách európskych motorov a značne sa rozšíril tiež v oblasti vysokozaťažených vznetových (naftových) motorov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dnes dosahujú ozubené remene v zážihových motoroch životnosť 120- až 160-tisíc kilometrov a vo vznetových motoroch 90- až 160-tisíc kilometrov. V niektorých zážihových motoroch však už teraz vydrží ozubený remeň toľko ako motor. Vo všeobecnosti sa dnes vyžaduje životnosť motora 240-tisíc kilometrov. Nové ozubené remene majú tiež vydržať 240-tisíc kilometrov alebo 10 až 12 rokov. To si vyžiadalo použiť vysokokvalitné materiály na základe sklených kordov s nízkym opotrebením a automatický systém napínania remeňa.

Je zaujímavé spomenúť, že zvýšenie výkonu rotačných vstrekovacích čerpadiel vznetových motorov spôsobilo značne väčšie namáhanie ozubeného remeňa. Naproti tomu súčasná najnovšia technika vstrekovania Common Rail znížila mechanické zaťaženie ozubeného remeňa na úroveň zážihových motorov. Vďaka tomu sa tu podarilo predĺžiť životnosť ozubeného remeňa na vyše 300-tisíc kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: AI

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 96 459
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 011
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 694
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 932
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 263
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 110
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 747
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu