Vozidlá s hybridným pohonom už nemusia používať iba benzínový motor. Citroen ako prvý na svete predstavil funkčný prototyp automobilu poháňaného hybridnou sústavou s elektromotorom a naftovým motorom HDi, ktorý je na stavbu vhodnejší , pretože má o 20% nižšiu spotrebu než porovnateľný benzínový agregát.
V koncepte Hybrid HDi má naftový motor systém Stop&Start. Akonáhle vozidlo zastane, motor sa samočinne vypne. Keď vodič opätovne stlačí plynový pedál, motor sa v priebehu necelej sekundy naštartuje. Systém Stop&Start je prvýkrát použitý na naftovom motore, ktorý sa predtým javil ako nevhodný. Pri rozbehu pomáha vozidlu elektromotor zabudovaný medzi spaľovacím motorom a prevodovkou. Počas brzdenia a pri ustálenej rýchlosti funguje elektromotor ako generátor, aby mohol dobíjať batérie. Elektromotor sa zapája do činnosti v situáciách, kedy spaľovacie mtoroy spotrebujú najviac paliva, teda pri zrýchlení a pohýnaní sa z miesta. Pri rýchlosti do 50 km/h dokáže Hybrid HDi prejsť na elektrický pohon 5 km. Spoločný ťah sústavy naftového motora (66 kW) a elektromotora (16 kW) prináša efekt aj v o 35 % lepšej dynamike. Z enviromentálneho hľadiska okrem nižšej spotreby paliva zaujme pokles CO2 vo výfukových plynoch o 45 %.
Koncept Hybrid Hdi spotrebuje v mestskom režime menej paliva (3,0 l/100 km) než je jeho celková priemerná spotreba 3,4 l/100 km. Klasickú manuálnu prevodovku nahradila automatizovaná manuálna prevodovka SensoDrive. Na sériovú výrobu budeme musieť počkať až do roku 2010.
Vysvetlivky: 1 – naftový motor 1,6 HDi (66kW/90k), 2 – časticový filter výfukových plynov, 3 – systém Stop&Start, 4 – elektromotor/generátor (16 kW/22k), 5- automatizovaná manuálna prevodovka SensoDrive, 6 – riadiaca elektronika na transformáciu napätia a menič, 7 – akomulátor 12 V, 8 – riadiaca elektronika hybridného pohonu, 9 – vysokonapäťové vodiče (288 V), 10 - zotrvačník
Porovnanie súčasnosti a budúcnosti
Parameter | Citroen C4 1,6 HDi | C4 Hybride HDi |
Priemerná spotreba | ||
MVEG cyklus (l/100km) | 4,7 | 3,4 |
Spotreba v meste (l/100km) | 5,9 | 3,0 |
CO2 (g/km) | 142 | 80 (-45 %) |
Zrýchlenie z 30 -60 km/h (s) | 5,8 | 3,5 |
Zrýchlenie z 80 -120 km/h (s) | 13,0 | 10,6 |