Nový Civic sa vzpiera všetkým zaužívaným trendom. Začalo to rozmermi karosérie, ktoré sú menšie než mal predchodca, a to si pri všeobecnom zväčšovaní automobilov v rámci tried dovolí iba málokto. Alibistické odvolávanie sa na vnútorný priestor prameniaci z väčších vonkajších rozmerov teda neobstojí.
Totálne iný
Pri preskúmaní proporcií karosérie je každému jasné, že vnútorný priestor vznikol v originálnom tvare automobilového vajíčka. Zvlášť prekvapuje priestor vzadu. Vpredu sa taktiež na nedostatok miesta sťažovať nemožno. Akurát polkruhový tvar prístrojovej dosky ústí pri dverách v ostrom výčnelku, ktorý môže obmedzovať pri nasadaní. Inak je interiér na túto triedu priestranný až do takej miery, že sa môžu lídri triedy červenať. Zmena k lepšiemu hlavne v porovnaní s predchádzajúcim Civicom nastala v použitých materiáloch, ktoré začínajú byť hodné ceny auta. S vnútorným dizajnom sa treba vyrovnať a prijať ho rovnako ako fakt, že Civic už neexistuje v chudobnej slovenskej výbave na hranici pol milióna korún.
Predsudky zostávajú bokom
Náš rezervovaný prístup k novej koncepcii interiéru zmizol po pár dňoch. Civic sa rovnako ľahko ovláda ako každá športová Honda. Elektronika pomáha, ale neobmedzuje a variabilita zadnej časti presahuje doteraz platné možnosti kompaktných hatchbackov. Pred rozmiestnením ovládacích prvkov vrátane radiacej páky klobúk dole. Jedine plast okolo radiacej páky a polguľa, z ktorej páka vyčnieva, pôsobí trochu lacno.
Podvozok
Snáď žiadnemu Civicu v histórii sme nemuseli vyčítať nedostatočný kontakt vodiča s cestou. S komfortom pruženia prejazdom nerovností a odhlučnením podvozka to bývalo horšie. Konštruktéri si toho boli vedomí a pripravili skutočne dobrý podvozok. Ak sa dostane Civic na hranicu priľnavosti, k čomu dokáže motor 1,8 i-VTEC celkom ľahko vyprovokovať, šmýka sa skôr prednou časťou smerom von (nedotáčavo). Príjemný zvrat nastal v prístupnosti motorov Honda k bežnej jazde. Zážihový štvorvalec 1,8 i-VTEC má chuť do práce v nízkych otáčkach a pri výkone 103 kW/140 k netreba za bežnú dynamickú jazdu platiť viac. V bežnom režime sa spotreba pohybuje okolo 7 litrov paliva, lepšie vychutnanie auta vychádza na 9,1 l/100 km. Pri jazde plnej odriekania klesol priemer na 6,1 l/100 km. Podľa nás sa reálny priemer bude pohybovať okolo 8 l/100 km.
Presvedčil
Istej skupine motoristov nový Civic učaruje už na prvý pohľad. Z vlastnej skúsenosti však vieme, že dokáže osloviť aj tú druhú skupinu. Za extravaganciou sa ukrývajú skutočné hodnoty založené na ergonómii, variabilite a jazdných vlastnostiach.
Na trhu niet výraznejšieho auta nižšej strednej triedy než je Honda Civic. Technickému dizajnu pristane aj čierna farba a doplnky verzie sport. Expresívny dizajn nesie v sebe riziko, že nebude všeobecne obľúbený, pre istý okruh zákazníkov však znamená osudovú príťažlivosť.
Podvozok a jazdné vlastnosti zodpovedajú dynamickému vzhľadu s dvomi koncovkami výfuku. V hraničných situáciách, ktoré vodič ľahko rozpozná, je Civic nedotáčavý.
K agilnému motoru patrí šesťstupňová prevodovka a imidžové prvky verzie Sport. Hliníkové pedále sú v tomto prípade súčasťou sériového vybavenia.
„Push the button! Štartovanie pomocou tlačidla sa stáva stále populárnejšie. Voči tlačidlu a jeho skvelému umiestneniu by sme nemali výhrady, keby nebolo potrebné používať aj klasický kľúč v spínacej skrinke. Tlačidlo tak nahrádza iba finálne otočenie kľúčom do štartovacej polohy.
Rozporuplný dojem z interiéru trvá iba krátko. Predné sedadlá verzie Sport sú dobre tvarované a primerane tuhé. Taktiež poteší trojramenný multifunkčný volant a ostatné tlačidlá v jeho blízkosti. Z istého uhla pohľadu priznávame, že prístrojová doska posunula vývoj v nižšej strednej triede o krok vpred.
Horizontálne členenie prístrojového panelu v dvoch rovinách rozdeľuje indikované údaje do dvoch skupín na podstatné a menej podstatné. Rýchlosť a svetelná indikácia ekonomickej jazdy sú na vrchu prístrojového panelu. Vodič ich vníma podvedome a pritom sa môže stále pozerať na cestu. Pohľad na otáčkomer už taký jednoznačný nie je, lebo v jeho strede je multifunkčný displej palubného počítača, ktorý chcel množstvom funkcií vynahradiť roky absencie vo vozidlách značky Honda.
Variabilita zadných sedadiel valcuje konkurenciu, lebo sedáky možno zdvihnúť a za prednými sedadlami prevážať vysoké predmety. Ich nakladanie uľahčujú doširoka otvárateľné zadné dvere.
Základný objem kufra 415 l možno zväčšiť sklopením sedadiel. Vznikne tak rovná plocha, pretože sedáky zadných sedadiel klesnú až na podlahu. Honda sa zrejme snaží zákazníkom vynahradiť neexistujúcu kombi verziu.
Naše hodnotenie
+ - dizajn cena variabilita zadných sedadiel systém štartovania nastupovanie dozadu výhľad dozadu jazdné vlastnosti ergonómia
Honda Civic a konkurenti
automobil - model | motor | cena (Sk) | bezpečnosť | výkon (kW/k) | spotreba (l/100km) | zrýchlenie | kufor (l) |
Honda Civic 1,8 | Sport 1,8 i-VTEC | 729.000 | ABS, VSA, 6 x airbag | 103/140 | 6,6 | 8,9 | 415 |
VW Golf 2,0 | Sportline 2,0 FSI | 785.800 | ABS, ESP, 6 x airbag | 110/150 | 7,6 | 8,8 | 352 |
Opel Astra 1,8 | Cosmo 1,8 16V MT5 | 683.400 | ABS, 4 x airbag | 92/125 | 7,8 | 10,9 | 350 |
Mazda 3 2,0 i | Sport 2,0i16V | 794.900 | ABS, DSC, 6 x airbag | 110/150 | 8,2 | 9,0 | 300 |
Peugeot 307 2,0 | XS 2,0e16V | 734.000 | ABS, 6x airbag | 104/140 | 7,7 | 8,9 | 341 |
Fiat Stilo 1,8 | Dynamic 1,8 16V | 699.900 | ABS, ESP, 6 x airbag | 98/133 | 8,1 | 10,3 | 370 |
Renault Megane 2,0 | Dynamique 2,0 16V | 735.900 | ABS, 6 x airbag | 99/135 | 8 | 9,2 | 330 |
Honda Civic 1,8 i-VTEC Sport
Motor | ||
Typ | benzínový štvorvalec, SOHC i-VTEC | |
Uloženie | priečne | |
Zdvihový objem | 1799 | cm3 |
Výkon | 103/140 | kw/k |
Pri otáčkach | 6300 | ot./min. |
Krútiaci moment | 174 | Nm |
Pri otáčkach | 4300 | ot./min. |
Kilogramový výkon | 9,03 | kg/k |
Litrový výkon | 77,8 | k/l |
Emisná norma | Euro VI | |
Karoséria | ||
Typ | hatchback | |
Počet dverí | 5 | |
Pneumatiky | 225/45 R17 | |
Disky | 7Jx17 | |
Prevodovka | ||
Typ | manuálna | |
Počet stupňov | 6 | |
Poháňané kolesá | predné | |
Podvozok | ||
Predná náprava | McPherson | |
Zadná náprava | tuhá náprava so skrutnou tyčou | |
Svetlosť podvozka | 150 | mm |
Priemer otočenia | 11,1 | m |
Brzdy vpredu | kotúčové s vnútorným chladením | |
Brzdy vzadu | kotúčové | |
Rozmery, hmotnosti, objemy | ||
Rázvor náprav | 2620 | mm |
Dĺžka | 4245 | mm |
Širka | 1765 | mm |
Výška | 1460 | mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1265 | kg |
Užitočná hmotnosť | 485 | kg |
Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel | 415/1282 | l |
Objem palivovej nádrže | 50 | l |
Prevádzkové hodnoty | ||
Zrýchlenie | 8,9 | s |
Maximálna rýchlosť | 205 | km/h |
Spotreba | ||
mesto | 8,4 | l/100 km |
mimo mesto | 5,5 | l/100 km |
kombinácia | 6,6 | l/100 km |