Emil Triner sa vracia a spomína na staré dobré časy

Legenda českých automobilových súťaží, Emil Triner jazdil osem rokov za továrenský tím Škoda na majstrovstvách sveta rely. Teraz bude jazdiť na Slovensku opäť so škodovkou. Prvé zvezenie na zbrusu novom pretekárskom aute sme využili na spomienky a porovn

Legenda českých automobilových súťaží, Emil Triner,  jazdil osem rokov za továrenský tím Škoda na majstrovstvách sveta rely. Teraz bude jazdiť na Slovensku opäť so škodovkou. Prvé zvezenie na zbrusu novom pretekárskom aute sme využili na spomienky a porovnanie súčasného a minulého rely športu, ktorý prešiel rýchlym vývojom.

Štyridsaťpäťročný Emil Triner prvýkrát štartoval na Rely Plzeň v roku 1983 a počas svojej kariéry vyhral dvakrát na svetovej rely - v roku 1996 na rely Nového Zélandu a v roku 1997 na rely Fínska.


Ako vidíte rely včera a dnes?


"Predtým bolo pretekanie ľahšie, bola väčšia podpora a technika nebola taká drahá. Dnes je to najmä o peniazoch a v našich podmienkach ich veľa nie je.

Lákajú vás ešte majstrovstvá sveta?

Článok pokračuje pod video reklamou

"Ja som si, zaplať pánboh, užil svetových súťaží dosť. Jazdil som osem rokov za továrenský tím. Dnes sú tam mladí, draví chlapci, takže sa tam veľmi nehrniem. Dnešné majstrovstvá sú v podstate o troch jazdcoch - Loeb, Gronholm, Solberg. Ostatní sú ďaleko za nimi. To isté, čo platí v Čechách alebo na Slovensku, platí aj vo svete. Dva až tri najlepšie tímy sú na špičkovej úrovni a ostatné majú podstatne chudobnejší rozpočet."

Kto bude majstrom sveta 2006 ?

"Myslel som si, že Gronholm, ale po troch úvodných súťažiach pripúšťam, že to môže byť aj Loeb. Je to asi človek z kozmu, pretože vie jazdiť na každom povrchu a aj s polotovárenským autom."

V posledných rokoch sa zmenila technika súťažných vozidiel a zmenil sa aj jazdecký štýl.

"Áno. Bol som sa pozrieť na Rallye Monte Carlo. Na pozeranie toho nie je veľa, kto chce vidieť rely, mal by ísť do Švédska, Fínska alebo na nejakú šotolinovú rely, kde sa jazdí šmykom. Na asfalte sú autá riadené elektronikou, ktorá bojuje proti šmyku a jazdí sa čistou stopou. V začiatkoch som tiež rád jazdil s 'rozhádzaným' autom a šmykom. Bavilo to ľudí, aj mne sa to páčilo. Keď som chcel stačiť súčasnej špičke v Čechách, musel som začať jazdiť čisto. Dnešnej technike čistá stopa vyhovuje, škoda."

Mal by podiel elektroniky v súťažných autách klesnúť?

"Určite, malo by sa od toho upustiť, napokon všetky tímy už chcú autá zjednodušiť, lebo vývoj je prehnane drahý. Došlo to až tak ďaleko, že boli elektronicky riadené tlmiče, stabilizátory a diferenciály. Chce to zase klasicky plnú mechaniku, aby sa jazdec s autom trochu popasoval. V podstate dnes už ani tie súťaže nie sú také náročné, odštartuje sa v piatok a končí sa v nedeľu. Keď sme my odchádzali na podujatie majstrovstiev sveta, štrnásť dní trval iba tréning a preteky sa išli šesť dní vrátane nočných etáp. Bolo to súťaživejšie a veľmi rýchlo sa ukázala zrelosť pilota. Musel držať tempo, taktizovať a na konci zrýchliť. Dnes je to šprint, kde od začiatku nasadíte plné tempo až do konca. Dnes je to o pár sekundách."

Popularita rely však stúpa.

"Našťastie a stúpa aj v peniazoch. Nesmieme však zabudnúť, že fanúšikovia zamilovaní do rely športu čakajú od jazdcov kúsok umenia, nejaký šmyk, skrátka vzrušenie, a to sa pomaly vytratilo."

Donedávna ste jazdili s pohonom všetkých kolies, Fabia má však jednu poháňanú nápravu. Ako sa na to zvyká?

"Kedysi som jazdil s predným pohonom, ešte s Favoritom, potom s Octaviou Kit Car, určite sa adaptujem rýchlo. Auto sa mi zapáčilo už po prvých jazdách. Som rád, že som dostal šancu jazdiť na Slovensku. K vašim šotolinovým skúškam ma viažu pekné spomienky. Asi najviac som sa vždy tešil na Dobšinú."

Sú majstrovstvá Slovenskej republiky pre jazdca svetového formátu motiváciou?

"V poslednom čase som pretekal v Čechách, kde sa jazdí veľmi rýchlo, máme dobrú techniku a jazdcov, a rovnako na Slovensku je mnoho dobrých jazdcov. Uvidíme, ako dopadnú prvé súťaže, potom budeme múdrejší. Motivácia je rozhodne vysoká a aj tu sa bude musieť pretekať naplno."

Bude Fabia Kit Car stačiť na továrenské špeciály Super 1600?

"Naše auto je pripravené na takmer továrenskej úrovni. Medzi autami môžu byť minimálne rozdiely. V niektorých detailoch môže zaostávať, lebo Citroen a Suzuki majú skúsenosti zo svetových súťaží a z testovania. Uvidíme."

    Viac o Fabii Kit Car  TU...

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 077
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 298
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 535
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 237
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 757
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 386
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 040
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 514
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 815
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 681

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.