Emil Triner sa vracia a spomína na staré dobré časy

Legenda českých automobilových súťaží, Emil Triner jazdil osem rokov za továrenský tím Škoda na majstrovstvách sveta rely. Teraz bude jazdiť na Slovensku opäť so škodovkou. Prvé zvezenie na zbrusu novom pretekárskom aute sme využili na spomienky a porovn

Legenda českých automobilových súťaží, Emil Triner,  jazdil osem rokov za továrenský tím Škoda na majstrovstvách sveta rely. Teraz bude jazdiť na Slovensku opäť so škodovkou. Prvé zvezenie na zbrusu novom pretekárskom aute sme využili na spomienky a porovnanie súčasného a minulého rely športu, ktorý prešiel rýchlym vývojom.

Štyridsaťpäťročný Emil Triner prvýkrát štartoval na Rely Plzeň v roku 1983 a počas svojej kariéry vyhral dvakrát na svetovej rely - v roku 1996 na rely Nového Zélandu a v roku 1997 na rely Fínska.


Ako vidíte rely včera a dnes?


"Predtým bolo pretekanie ľahšie, bola väčšia podpora a technika nebola taká drahá. Dnes je to najmä o peniazoch a v našich podmienkach ich veľa nie je.

Lákajú vás ešte majstrovstvá sveta?

"Ja som si, zaplať pánboh, užil svetových súťaží dosť. Jazdil som osem rokov za továrenský tím. Dnes sú tam mladí, draví chlapci, takže sa tam veľmi nehrniem. Dnešné majstrovstvá sú v podstate o troch jazdcoch - Loeb, Gronholm, Solberg. Ostatní sú ďaleko za nimi. To isté, čo platí v Čechách alebo na Slovensku, platí aj vo svete. Dva až tri najlepšie tímy sú na špičkovej úrovni a ostatné majú podstatne chudobnejší rozpočet."

Kto bude majstrom sveta 2006 ?

"Myslel som si, že Gronholm, ale po troch úvodných súťažiach pripúšťam, že to môže byť aj Loeb. Je to asi človek z kozmu, pretože vie jazdiť na každom povrchu a aj s polotovárenským autom."

V posledných rokoch sa zmenila technika súťažných vozidiel a zmenil sa aj jazdecký štýl.

"Áno. Bol som sa pozrieť na Rallye Monte Carlo. Na pozeranie toho nie je veľa, kto chce vidieť rely, mal by ísť do Švédska, Fínska alebo na nejakú šotolinovú rely, kde sa jazdí šmykom. Na asfalte sú autá riadené elektronikou, ktorá bojuje proti šmyku a jazdí sa čistou stopou. V začiatkoch som tiež rád jazdil s 'rozhádzaným' autom a šmykom. Bavilo to ľudí, aj mne sa to páčilo. Keď som chcel stačiť súčasnej špičke v Čechách, musel som začať jazdiť čisto. Dnešnej technike čistá stopa vyhovuje, škoda."

Mal by podiel elektroniky v súťažných autách klesnúť?

"Určite, malo by sa od toho upustiť, napokon všetky tímy už chcú autá zjednodušiť, lebo vývoj je prehnane drahý. Došlo to až tak ďaleko, že boli elektronicky riadené tlmiče, stabilizátory a diferenciály. Chce to zase klasicky plnú mechaniku, aby sa jazdec s autom trochu popasoval. V podstate dnes už ani tie súťaže nie sú také náročné, odštartuje sa v piatok a končí sa v nedeľu. Keď sme my odchádzali na podujatie majstrovstiev sveta, štrnásť dní trval iba tréning a preteky sa išli šesť dní vrátane nočných etáp. Bolo to súťaživejšie a veľmi rýchlo sa ukázala zrelosť pilota. Musel držať tempo, taktizovať a na konci zrýchliť. Dnes je to šprint, kde od začiatku nasadíte plné tempo až do konca. Dnes je to o pár sekundách."

Popularita rely však stúpa.

"Našťastie a stúpa aj v peniazoch. Nesmieme však zabudnúť, že fanúšikovia zamilovaní do rely športu čakajú od jazdcov kúsok umenia, nejaký šmyk, skrátka vzrušenie, a to sa pomaly vytratilo."

Donedávna ste jazdili s pohonom všetkých kolies, Fabia má však jednu poháňanú nápravu. Ako sa na to zvyká?

"Kedysi som jazdil s predným pohonom, ešte s Favoritom, potom s Octaviou Kit Car, určite sa adaptujem rýchlo. Auto sa mi zapáčilo už po prvých jazdách. Som rád, že som dostal šancu jazdiť na Slovensku. K vašim šotolinovým skúškam ma viažu pekné spomienky. Asi najviac som sa vždy tešil na Dobšinú."

Sú majstrovstvá Slovenskej republiky pre jazdca svetového formátu motiváciou?

"V poslednom čase som pretekal v Čechách, kde sa jazdí veľmi rýchlo, máme dobrú techniku a jazdcov, a rovnako na Slovensku je mnoho dobrých jazdcov. Uvidíme, ako dopadnú prvé súťaže, potom budeme múdrejší. Motivácia je rozhodne vysoká a aj tu sa bude musieť pretekať naplno."

Bude Fabia Kit Car stačiť na továrenské špeciály Super 1600?

"Naše auto je pripravené na takmer továrenskej úrovni. Medzi autami môžu byť minimálne rozdiely. V niektorých detailoch môže zaostávať, lebo Citroen a Suzuki majú skúsenosti zo svetových súťaží a z testovania. Uvidíme."

    Viac o Fabii Kit Car  TU...

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 366
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 16 470
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 10 527
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 877
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 029
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 180
  7. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 5 098
  8. Štefánka by Pulitzer 4 972
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 617
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 941

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska: Fico ma chcel vydierať, aby som ho vymenoval za predsedu ústavného súdu

Prezident Andrej Kiska vysvetľoval daňovú kauzu firmy KTAG.

Dnes píše Matúš Ritomský

S Čaputovou sa môže zopakovať Mikloškova dilema

Voľby nemôžu byť chladný kalkul, ide o hodnoty. Pripomína vám to niečo?

Autorská strana Michala Havrana

Rok po vražde je Slovensko ešte surovejšie (píše Michal Havran)

Pretože smrť dvoch mladých ľudí zničila jeho svet balíčkov a večierkov.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Podcast Za volantom

Za volantom: Ako sa zmení parkovanie na letiskách

Letiská riešia príliš veľa pasažierov.

Podcast Za volantom o autách a doprave.

Cupra odhaľuje prvý model, ktorý nie je preznačkovaným Seatom

Má technológiu výkonného plug-in hybridu.

Cupra Formentor

Pokuty na Slovensku: Na ktoré priestupky si vodiči musia dávať pozor?

Ak nafúkate nad jedno promile, hrozí už ročné väzenie.

Kia Ceed príde ako štýlový crossover už na jeseň

V ponuke bude aj plug-in hybridná verzia.