Emil Triner sa vracia a spomína na staré dobré časy

Legenda českých automobilových súťaží, Emil Triner jazdil osem rokov za továrenský tím Škoda na majstrovstvách sveta rely. Teraz bude jazdiť na Slovensku opäť so škodovkou. Prvé zvezenie na zbrusu novom pretekárskom aute sme využili na spomienky a porovn

Legenda českých automobilových súťaží, Emil Triner,  jazdil osem rokov za továrenský tím Škoda na majstrovstvách sveta rely. Teraz bude jazdiť na Slovensku opäť so škodovkou. Prvé zvezenie na zbrusu novom pretekárskom aute sme využili na spomienky a porovnanie súčasného a minulého rely športu, ktorý prešiel rýchlym vývojom.

Štyridsaťpäťročný Emil Triner prvýkrát štartoval na Rely Plzeň v roku 1983 a počas svojej kariéry vyhral dvakrát na svetovej rely - v roku 1996 na rely Nového Zélandu a v roku 1997 na rely Fínska.


Ako vidíte rely včera a dnes?


"Predtým bolo pretekanie ľahšie, bola väčšia podpora a technika nebola taká drahá. Dnes je to najmä o peniazoch a v našich podmienkach ich veľa nie je.

Lákajú vás ešte majstrovstvá sveta?

"Ja som si, zaplať pánboh, užil svetových súťaží dosť. Jazdil som osem rokov za továrenský tím. Dnes sú tam mladí, draví chlapci, takže sa tam veľmi nehrniem. Dnešné majstrovstvá sú v podstate o troch jazdcoch - Loeb, Gronholm, Solberg. Ostatní sú ďaleko za nimi. To isté, čo platí v Čechách alebo na Slovensku, platí aj vo svete. Dva až tri najlepšie tímy sú na špičkovej úrovni a ostatné majú podstatne chudobnejší rozpočet."

Kto bude majstrom sveta 2006 ?

"Myslel som si, že Gronholm, ale po troch úvodných súťažiach pripúšťam, že to môže byť aj Loeb. Je to asi človek z kozmu, pretože vie jazdiť na každom povrchu a aj s polotovárenským autom."

V posledných rokoch sa zmenila technika súťažných vozidiel a zmenil sa aj jazdecký štýl.

"Áno. Bol som sa pozrieť na Rallye Monte Carlo. Na pozeranie toho nie je veľa, kto chce vidieť rely, mal by ísť do Švédska, Fínska alebo na nejakú šotolinovú rely, kde sa jazdí šmykom. Na asfalte sú autá riadené elektronikou, ktorá bojuje proti šmyku a jazdí sa čistou stopou. V začiatkoch som tiež rád jazdil s 'rozhádzaným' autom a šmykom. Bavilo to ľudí, aj mne sa to páčilo. Keď som chcel stačiť súčasnej špičke v Čechách, musel som začať jazdiť čisto. Dnešnej technike čistá stopa vyhovuje, škoda."

Mal by podiel elektroniky v súťažných autách klesnúť?

"Určite, malo by sa od toho upustiť, napokon všetky tímy už chcú autá zjednodušiť, lebo vývoj je prehnane drahý. Došlo to až tak ďaleko, že boli elektronicky riadené tlmiče, stabilizátory a diferenciály. Chce to zase klasicky plnú mechaniku, aby sa jazdec s autom trochu popasoval. V podstate dnes už ani tie súťaže nie sú také náročné, odštartuje sa v piatok a končí sa v nedeľu. Keď sme my odchádzali na podujatie majstrovstiev sveta, štrnásť dní trval iba tréning a preteky sa išli šesť dní vrátane nočných etáp. Bolo to súťaživejšie a veľmi rýchlo sa ukázala zrelosť pilota. Musel držať tempo, taktizovať a na konci zrýchliť. Dnes je to šprint, kde od začiatku nasadíte plné tempo až do konca. Dnes je to o pár sekundách."

Popularita rely však stúpa.

"Našťastie a stúpa aj v peniazoch. Nesmieme však zabudnúť, že fanúšikovia zamilovaní do rely športu čakajú od jazdcov kúsok umenia, nejaký šmyk, skrátka vzrušenie, a to sa pomaly vytratilo."

Donedávna ste jazdili s pohonom všetkých kolies, Fabia má však jednu poháňanú nápravu. Ako sa na to zvyká?

"Kedysi som jazdil s predným pohonom, ešte s Favoritom, potom s Octaviou Kit Car, určite sa adaptujem rýchlo. Auto sa mi zapáčilo už po prvých jazdách. Som rád, že som dostal šancu jazdiť na Slovensku. K vašim šotolinovým skúškam ma viažu pekné spomienky. Asi najviac som sa vždy tešil na Dobšinú."

Sú majstrovstvá Slovenskej republiky pre jazdca svetového formátu motiváciou?

"V poslednom čase som pretekal v Čechách, kde sa jazdí veľmi rýchlo, máme dobrú techniku a jazdcov, a rovnako na Slovensku je mnoho dobrých jazdcov. Uvidíme, ako dopadnú prvé súťaže, potom budeme múdrejší. Motivácia je rozhodne vysoká a aj tu sa bude musieť pretekať naplno."

Bude Fabia Kit Car stačiť na továrenské špeciály Super 1600?

"Naše auto je pripravené na takmer továrenskej úrovni. Medzi autami môžu byť minimálne rozdiely. V niektorých detailoch môže zaostávať, lebo Citroen a Suzuki majú skúsenosti zo svetových súťaží a z testovania. Uvidíme."

    Viac o Fabii Kit Car  TU...

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 697
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 810
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 714
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 611
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 880
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 745
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 311
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 271
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 201
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 817

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.