SME

Emil Triner sa vracia a spomína na staré dobré časy

Legenda českých automobilových súťaží, Emil Triner jazdil osem rokov za továrenský tím Škoda na majstrovstvách sveta rely. Teraz bude jazdiť na Slovensku opäť so škodovkou. Prvé zvezenie na zbrusu novom pretekárskom aute sme využili na spomienky a porovn

Legenda českých automobilových súťaží, Emil Triner,  jazdil osem rokov za továrenský tím Škoda na majstrovstvách sveta rely. Teraz bude jazdiť na Slovensku opäť so škodovkou. Prvé zvezenie na zbrusu novom pretekárskom aute sme využili na spomienky a porovnanie súčasného a minulého rely športu, ktorý prešiel rýchlym vývojom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Štyridsaťpäťročný Emil Triner prvýkrát štartoval na Rely Plzeň v roku 1983 a počas svojej kariéry vyhral dvakrát na svetovej rely - v roku 1996 na rely Nového Zélandu a v roku 1997 na rely Fínska.


Ako vidíte rely včera a dnes?


"Predtým bolo pretekanie ľahšie, bola väčšia podpora a technika nebola taká drahá. Dnes je to najmä o peniazoch a v našich podmienkach ich veľa nie je.

Lákajú vás ešte majstrovstvá sveta?

SkryťVypnúť reklamu

"Ja som si, zaplať pánboh, užil svetových súťaží dosť. Jazdil som osem rokov za továrenský tím. Dnes sú tam mladí, draví chlapci, takže sa tam veľmi nehrniem. Dnešné majstrovstvá sú v podstate o troch jazdcoch - Loeb, Gronholm, Solberg. Ostatní sú ďaleko za nimi. To isté, čo platí v Čechách alebo na Slovensku, platí aj vo svete. Dva až tri najlepšie tímy sú na špičkovej úrovni a ostatné majú podstatne chudobnejší rozpočet."

Kto bude majstrom sveta 2006 ?

"Myslel som si, že Gronholm, ale po troch úvodných súťažiach pripúšťam, že to môže byť aj Loeb. Je to asi človek z kozmu, pretože vie jazdiť na každom povrchu a aj s polotovárenským autom."

V posledných rokoch sa zmenila technika súťažných vozidiel a zmenil sa aj jazdecký štýl.

"Áno. Bol som sa pozrieť na Rallye Monte Carlo. Na pozeranie toho nie je veľa, kto chce vidieť rely, mal by ísť do Švédska, Fínska alebo na nejakú šotolinovú rely, kde sa jazdí šmykom. Na asfalte sú autá riadené elektronikou, ktorá bojuje proti šmyku a jazdí sa čistou stopou. V začiatkoch som tiež rád jazdil s 'rozhádzaným' autom a šmykom. Bavilo to ľudí, aj mne sa to páčilo. Keď som chcel stačiť súčasnej špičke v Čechách, musel som začať jazdiť čisto. Dnešnej technike čistá stopa vyhovuje, škoda."

SkryťVypnúť reklamu

Mal by podiel elektroniky v súťažných autách klesnúť?

"Určite, malo by sa od toho upustiť, napokon všetky tímy už chcú autá zjednodušiť, lebo vývoj je prehnane drahý. Došlo to až tak ďaleko, že boli elektronicky riadené tlmiče, stabilizátory a diferenciály. Chce to zase klasicky plnú mechaniku, aby sa jazdec s autom trochu popasoval. V podstate dnes už ani tie súťaže nie sú také náročné, odštartuje sa v piatok a končí sa v nedeľu. Keď sme my odchádzali na podujatie majstrovstiev sveta, štrnásť dní trval iba tréning a preteky sa išli šesť dní vrátane nočných etáp. Bolo to súťaživejšie a veľmi rýchlo sa ukázala zrelosť pilota. Musel držať tempo, taktizovať a na konci zrýchliť. Dnes je to šprint, kde od začiatku nasadíte plné tempo až do konca. Dnes je to o pár sekundách."

Popularita rely však stúpa.

SkryťVypnúť reklamu

"Našťastie a stúpa aj v peniazoch. Nesmieme však zabudnúť, že fanúšikovia zamilovaní do rely športu čakajú od jazdcov kúsok umenia, nejaký šmyk, skrátka vzrušenie, a to sa pomaly vytratilo."

Donedávna ste jazdili s pohonom všetkých kolies, Fabia má však jednu poháňanú nápravu. Ako sa na to zvyká?

"Kedysi som jazdil s predným pohonom, ešte s Favoritom, potom s Octaviou Kit Car, určite sa adaptujem rýchlo. Auto sa mi zapáčilo už po prvých jazdách. Som rád, že som dostal šancu jazdiť na Slovensku. K vašim šotolinovým skúškam ma viažu pekné spomienky. Asi najviac som sa vždy tešil na Dobšinú."

Sú majstrovstvá Slovenskej republiky pre jazdca svetového formátu motiváciou?

"V poslednom čase som pretekal v Čechách, kde sa jazdí veľmi rýchlo, máme dobrú techniku a jazdcov, a rovnako na Slovensku je mnoho dobrých jazdcov. Uvidíme, ako dopadnú prvé súťaže, potom budeme múdrejší. Motivácia je rozhodne vysoká a aj tu sa bude musieť pretekať naplno."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bude Fabia Kit Car stačiť na továrenské špeciály Super 1600?

"Naše auto je pripravené na takmer továrenskej úrovni. Medzi autami môžu byť minimálne rozdiely. V niektorých detailoch môže zaostávať, lebo Citroen a Suzuki majú skúsenosti zo svetových súťaží a z testovania. Uvidíme."

    Viac o Fabii Kit Car  TU...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  2. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  3. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  4. Ako zvládnuť prvý mobil a udržať si dôveru v rodine
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  6. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  7. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  2. Jesenné tvorenie pre krajší domov aj nápaditý šatník
  3. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  4. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  5. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  6. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 10 565
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 056
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 5 160
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 828
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 777
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 563
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 031
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 800
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: Môj vzor I. Miklóš nám už asi semilnie. A spolu s ním aj naša schopnosť vidieť, čo je vlastne zač ten dnešný populizmus
  2. Martin Kresák: Degrowth po slovensky: súdruh Kamenický opäť úraduje
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LIII.
  4. Tomáš Kuvik: Najväčší Slovák v nás
  5. Martin Fronk: František Jozef I. vtedy a dnes
  6. Michal Fiabane: Fukuyama sa mýlil. Dejiny nekončia - začínajú byť opäť desivé.
  7. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné párvo. Časť 1.
  8. Jozef Černek: Na vrchole, kde končia deti a začínajú otcovia
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 11 547
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 10 613
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 8 509
  4. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 7 454
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 7 408
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 517
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 797
  8. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 4 593
  1. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  2. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  3. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  4. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  5. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  6. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  7. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  8. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu