Emil Triner sa vracia a spomína na staré dobré časy

Legenda českých automobilových súťaží, Emil Triner jazdil osem rokov za továrenský tím Škoda na majstrovstvách sveta rely. Teraz bude jazdiť na Slovensku opäť so škodovkou. Prvé zvezenie na zbrusu novom pretekárskom aute sme využili na spomienky a porovn

Legenda českých automobilových súťaží, Emil Triner,  jazdil osem rokov za továrenský tím Škoda na majstrovstvách sveta rely. Teraz bude jazdiť na Slovensku opäť so škodovkou. Prvé zvezenie na zbrusu novom pretekárskom aute sme využili na spomienky a porovnanie súčasného a minulého rely športu, ktorý prešiel rýchlym vývojom.

Štyridsaťpäťročný Emil Triner prvýkrát štartoval na Rely Plzeň v roku 1983 a počas svojej kariéry vyhral dvakrát na svetovej rely - v roku 1996 na rely Nového Zélandu a v roku 1997 na rely Fínska.


Ako vidíte rely včera a dnes?


"Predtým bolo pretekanie ľahšie, bola väčšia podpora a technika nebola taká drahá. Dnes je to najmä o peniazoch a v našich podmienkach ich veľa nie je.

Lákajú vás ešte majstrovstvá sveta?

"Ja som si, zaplať pánboh, užil svetových súťaží dosť. Jazdil som osem rokov za továrenský tím. Dnes sú tam mladí, draví chlapci, takže sa tam veľmi nehrniem. Dnešné majstrovstvá sú v podstate o troch jazdcoch - Loeb, Gronholm, Solberg. Ostatní sú ďaleko za nimi. To isté, čo platí v Čechách alebo na Slovensku, platí aj vo svete. Dva až tri najlepšie tímy sú na špičkovej úrovni a ostatné majú podstatne chudobnejší rozpočet."

Kto bude majstrom sveta 2006 ?

"Myslel som si, že Gronholm, ale po troch úvodných súťažiach pripúšťam, že to môže byť aj Loeb. Je to asi človek z kozmu, pretože vie jazdiť na každom povrchu a aj s polotovárenským autom."

V posledných rokoch sa zmenila technika súťažných vozidiel a zmenil sa aj jazdecký štýl.

"Áno. Bol som sa pozrieť na Rallye Monte Carlo. Na pozeranie toho nie je veľa, kto chce vidieť rely, mal by ísť do Švédska, Fínska alebo na nejakú šotolinovú rely, kde sa jazdí šmykom. Na asfalte sú autá riadené elektronikou, ktorá bojuje proti šmyku a jazdí sa čistou stopou. V začiatkoch som tiež rád jazdil s 'rozhádzaným' autom a šmykom. Bavilo to ľudí, aj mne sa to páčilo. Keď som chcel stačiť súčasnej špičke v Čechách, musel som začať jazdiť čisto. Dnešnej technike čistá stopa vyhovuje, škoda."

Mal by podiel elektroniky v súťažných autách klesnúť?

"Určite, malo by sa od toho upustiť, napokon všetky tímy už chcú autá zjednodušiť, lebo vývoj je prehnane drahý. Došlo to až tak ďaleko, že boli elektronicky riadené tlmiče, stabilizátory a diferenciály. Chce to zase klasicky plnú mechaniku, aby sa jazdec s autom trochu popasoval. V podstate dnes už ani tie súťaže nie sú také náročné, odštartuje sa v piatok a končí sa v nedeľu. Keď sme my odchádzali na podujatie majstrovstiev sveta, štrnásť dní trval iba tréning a preteky sa išli šesť dní vrátane nočných etáp. Bolo to súťaživejšie a veľmi rýchlo sa ukázala zrelosť pilota. Musel držať tempo, taktizovať a na konci zrýchliť. Dnes je to šprint, kde od začiatku nasadíte plné tempo až do konca. Dnes je to o pár sekundách."

Popularita rely však stúpa.

"Našťastie a stúpa aj v peniazoch. Nesmieme však zabudnúť, že fanúšikovia zamilovaní do rely športu čakajú od jazdcov kúsok umenia, nejaký šmyk, skrátka vzrušenie, a to sa pomaly vytratilo."

Donedávna ste jazdili s pohonom všetkých kolies, Fabia má však jednu poháňanú nápravu. Ako sa na to zvyká?

"Kedysi som jazdil s predným pohonom, ešte s Favoritom, potom s Octaviou Kit Car, určite sa adaptujem rýchlo. Auto sa mi zapáčilo už po prvých jazdách. Som rád, že som dostal šancu jazdiť na Slovensku. K vašim šotolinovým skúškam ma viažu pekné spomienky. Asi najviac som sa vždy tešil na Dobšinú."

Sú majstrovstvá Slovenskej republiky pre jazdca svetového formátu motiváciou?

"V poslednom čase som pretekal v Čechách, kde sa jazdí veľmi rýchlo, máme dobrú techniku a jazdcov, a rovnako na Slovensku je mnoho dobrých jazdcov. Uvidíme, ako dopadnú prvé súťaže, potom budeme múdrejší. Motivácia je rozhodne vysoká a aj tu sa bude musieť pretekať naplno."

Bude Fabia Kit Car stačiť na továrenské špeciály Super 1600?

"Naše auto je pripravené na takmer továrenskej úrovni. Medzi autami môžu byť minimálne rozdiely. V niektorých detailoch môže zaostávať, lebo Citroen a Suzuki majú skúsenosti zo svetových súťaží a z testovania. Uvidíme."

    Viac o Fabii Kit Car  TU...

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 540
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 666
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 5 167
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 132
  5. Kam do tepla v januári? 2 542
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 367
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 358
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 140
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 314
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 061

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

ŠPORT

Hudáčkovci na olympiádu nepôjdu, Šatan a Ramsay zverejnili nomináciu

V nominácii nie je nijaký hráč Slovana.

DOMOV

Bola vonku so psami a zmizla. Po 11 dňoch našli zrejme jej telo

Miroslava Sojáková pracovala na marketingu v bratislavskej zoo.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.