AMBICIÓZNY ŠTVORLÍSTOK

Porovnanie : Fiat Grande Punto, Ford Fiesta, Toyota Yaris a Renault Clio

Začiatok tohto roka bol v kategórii malých automobilov nezvyčajne pestrý: Krátko po sebe vstúpili na náš trh traja úplne noví konkurenti a všetci majú najvyššie ambície, hoci každý z iných dôvodov.

Ambiciózny štvorlístok
Začiatok tohto roka bol v kategórii malých automobilov nezvyčajne pestrý: Krátko po sebe vstúpili na náš trh traja úplne noví konkurenti a všetci majú najvyššie ambície, hoci každý z iných dôvodov. Renault Clio má za úlohu poraziť v predajoch Peugeot 206, Yaris zase musí nadviazať na mimoriadne úspešnú minulosť svojho predchodcu, nuž a Fiat Grande Punto má nôž na krku, pretože je poslednou nádejou koncernu Fiat. Ekonomické výsledky za uplynulý rok a januárové predaje síce ukazujú, že Fiat by mohol byť z najhoršieho von (Punto sa stal najpredávanejším modelom v západnej Európe), ale koniec roka je ešte v nedohľadne. Kvarteto porovnávaných vozidiel skompletizoval zástupca druhej najprudšie rastúcej značky na našom trhu za uplynulý rok – faceliftovaný Ford Fiesta.

Ceny a výbavy
Nech sú auta akokoľvek dobré, u slovenského zákazníka stále zohráva najdôležitejšiu úlohu cena. Preto importéri vždy so zverejnením ceny do poslednej chvíle taktizujú a vyčkávajú, aby konkurencia stihla zareagovať čo najneskôr. Podobne to bolo aj pred príchodom troch silných rivalov. Najťažšie to mal Renault, ktorý prišiel ako prvý. Fiat potom nastavil cenu presne podľa neho a Toyota oboch podliezla pri rovnakej výbave zhruba o 20.000 Sk. My sme sa ale sústredili na 5-dverové verzie. Najnižšiu cenu z testovaného kvarteta pred i po započítaní vybraných prvkov výbavy v tabuľke ponúka Ford Fiesta. Hneď za ním je Toyota Yaris, ktorá sa v kombinácii s motorom objemu 1,3 l dodáva len od stredného stupňa výbavy Terra. V nej nájdete všetky prvky okrem metalízy a klimatizácie ako štandard.


Model

Fiat Grande Punto

1.4

Ford Fiesta

1.25 16V

Renault Clio

1.2 16V

Toyota Yaris

1.3 VVT-i

Výbava Active Champion Authentique Terra
Záruka na mechanické časti/karosériu (roky) 2/8 2/12 2/12 3/12
Ceny vybraných prvkov výbavy vrátane DPH (Sk)
airbagy predné S S S S
airbagy bočné 11.000 - S S
airbagy stropné 11.000 - 9.900 -
ABS S 18.600 S S
klimatizácia 42.000 29.900 37.900 25.000
elektrické okná vpredu S S 8.500 S
posilňovač riadenia S S S S
diaľ. ovl. centrál. zam. S 3.100 S S
rádio s CD 12.000 14.800 14.900 S
výš. nast. sedadlo vodiča 2.500 S S -
výš. nast. volant S S S S
asym. del. zad. sedadlá 4.900 S 5.000 S
metalíza 9.900 13.000 11.900 12.000
Ceny náhradných dielcov vrátane DPH (Sk)
filter olejový 320 280 380 296
palivový bezúdržbový bezúdržbový 903 bezúdržbový
vzduchový 519 779 864 653
predné svetlo 6.774 5.391 6.545 4.486
zadné svetlo 2.448 2.561 2.361 3.031
predný nárazník 8.094 11.408 13.990 6.446
zadný nárazník 7.250 12.080 9.370 7.674
predný blatník 3.073 6.241 5.740 4.230
predná kapota 7.732 12.704 12.400 6.859
čelné sklo 7.081 6.110 9.215 7.877
predný brzdový kotúč (1 ks) 3.076 1.873 5.512 1.704
predné brzdové doštičky (sada) 2.783 1.922 1.990 2.336
základná cena testovanej verzie (Sk) 409.900 359.000 403.000 424.900
cena po započítaní vybraných prvkov výbavy(Sk) 503.200 438.400 491.100 461.900

Vysvetlívky: (S) štandard; (-) k danému motoru a výbave sa nedá doobjednať; (?) nepodarilo sa nám zistiť

Pohľad dovnútra
Kvalitu materiálov a vypracovania nemožno uprieť žiadnemu zo štvorice. Tu by sme určovali poradie vyslovene len podľa sympatií k dizajnovému stvárneniu každého z nich. Vyzdvihnúť však treba obrovský kvalitatívny pokrok Punta, ktoré by sa za svoj interiér nemuselo teraz hanbiť ani o kategóriu vyššie. Pomerne významne si polepšila tiež Fiesta. Vďaka novej palubnej doske z mäkčeného plastu a novej kombinácii materiálov pôsobí oveľa solídnejším dojmom. Pokiaľ ide o vnútorný a batožinový priestor, tu jasne dominuje nové Clio, tesne prenasledované Grande Puntom. Fiesta a Yaris sa držia mantinelov svojej kategórie, no napriek tomu sa nedá povedať, že by ste sa v nich museli tlačiť. Z Yarisa je zase najlepší výhľad na všetky strany a bezkonkurenčná je aj jeho variabilita zadnej časti. Zadné sedadlá sa dajú samostatne posúvať, sklápať a po ich zložení vznikne úplne rovná úložná plocha.

Punto pripomína malé Grand Turismo, pretože prioritou je vodič a jeho pôžitok z jazdy. Posádka vpredu je obkolesená kokpitom ako v BMW1. Kvalita materiálov a vypracovania sa výrazne zlepšila.


Dvojfarebne ladená nová palubná doska Fiesty  pôsobí na pohľad aj dotyk solídne a opticky významne osviežuje interiér. Volant a radiaca páka sú tradične skvelé. Konečne si máte kam odložiť ľavú nohu.

 


Kvalita materiálov patrí medzi najlepšie v segmente. Clio v porovnaní s Puntom sa dizajnéri viac pohrali s niektorými detailami. Všetky tlačidlá a páčky sú dosť malé. S odkladacími priestormi to nie je žiadna sláva.


Stredový panel s vertikálne uloženými ovládačmi vetracej sústavy je originálny a plne funkčný. Kvalita materiálov sa v porovnaní s prvou generáciou Yarisu výrazne zlepšila, výhľad na všetky strany je bezkonkurenčný.

 

S E D E N I E    V Z A D U :

Fiat Grande Punto
Najpohodlnejší posed vzadu ponúka Punto. Operadlá aj sedáky sú dobre tvarované a dostatočne dlhé. Miesta pre kolená a hlavy je tam neúrekom.

 

 

 

 

 

 

Renault Clio
Veľká priestorová voľnosť v oblasti kolien i hlavy. Zadné operadlo  by mohlo byť trochu dlhšie, naopak opierky hlavy sú vzorové.

















Toyota Yaris

V Yarise majú pasažieri o niečo menej miesta pre kolená, ale sedí sa vyššie a tým túto stratu vyrovnáva. Sedadlá sa dajú posúvať v rozmedzí 150 mm.

















Ford  Fiesta

Zadným sedadlám Fiesty chýba výraznejšie tvarovanie a väčší sklon sedákov. Miesta je ale vo všetkých smeroch dostatok.

















Šesnásť ventilov proti ôsmim

Tri z testovaných motorov boli vybavené 4-ventilovou technikou, jedine Fiat (nevedno prečo) nasadil na začiatok predaja do svojej novinky starý dvojventilový motor, ktorý by mal mať vďaka premenlivému časovaniu ventilov skvelú spotrebu a pričinením ďalších úprav pomerne nízko dostupný krútiaci moment. Neviem, či sme testovali iný motor, ale nami testovaný agregát nepotvrdil ani jednu z proklamovaných predností. V nízkych otáčkach, kde sa mal prejaviť krútiaci moment, dusil motor elektricky plynový pedál kvôli emisiám a keď sme ho viac vytočili, už stúpala spotreba. Akusticky pôsobí veľmi civilizovaným dojmom. Zvuk motora je slušne utlmený a ozýva sa až po prekročení 5.000 ot/min. Celkovo nás ale sklamal. Možno ešte viac samotný výrobca, ktorý tento motor postavil do prvej línie hneď pri uvedení na trh. Na tretie miesto medzi motormi sme dali 1,2-litrový štvorvalec Renaultu Clio. V spotrebe paliva je síce druhý v poradí, ale dynamikou a najmä hlučnosťou vo vyšších otáčkach zaostáva. Veľmi príjemne nás prekvapila Fiesta svojim výrazne prepracovaným 1,25-litrovým štvorvalcom Duratec. V porovnaní s predchodcom dostal hliníkovú hlavu valcov i nový blok, ale hlavne 4-ventilovú techniku, vďaka ktorej teraz krásne ťahá až po hranicu 6.000 ot/min. Všeobecne sa dá povedať, že má rád vysoké otáčky a jeho ťah je v celom rozsahu príjemne vyrovnaný. Medzi jeho nedostaky ale patrí slabšia kultúra chodu na voľnobehu a pokiaľ naň častejšie pritlačíte, rád si zdvihne svoj apetít. Suverénnym víťazom hodnotenia motorov je 1,3-litrový štvorvalec Toyoty Yaris. Spomedzi testovaných vozidiel dáva z objemu 1,3 l najvyšší výkon, s rozdielom kategórie je živší, silnejší, má ostrejší nástup odspodu a popri tom si aj najmenej zapýta. Cestu na lyžovačku do rakúskych Álp sme s ním pri využívaní maximálnych rýchlostných limitov na diaľnici absolvovali za 6,3 l/100 km (!). Zdalo sa nám preto až zbytočné postaviť tento motor proti konkurentom, lebo v dynamike a spotrebe by im možno stačil aj základný 1.0 VVT-i. Okrem predností má však aj jednu pomerne veľkú necnosť, a tou je hluk. Kvôli krátkemu sprevodovaniu už pri rýchlosti 100 km/h dosiahne úroveň otáčok, od ktorých začína jeho hlas posádku obťažovať. Zaujímavé na celej veci pritom  je, že po prekročení hranice 130 km/h tento hluk ustúpi do úzadia a opäť je pohoda.

Poznámky spoza volantu
Pokiaľ ide o podvozok, ten je najsilnejšou doménou Grande Punta. Prináša do tejto kategórie vozidiel úplne nový rozmer a dalo by sa povedať, že o koľko staré Punto zaostávalo vo vedení stopy za špičkou v triede, o toľko nové Grande Punto predstihlo väčšinu svojich konkurentov. Kvality nového podvozka sa naplno prejavia najmä mimo ulíc mesta a pri vyšších rýchlostiach. Vďaka dlhému rázvoru, širokému rozchodu kolies a vyváženej i tuhej karosérii vynikajúco drží stopu. Podvozok príkladne absorbuje všetky kmity a ani pri náhlej zmene smeru sa auto zbytočne nerozkýva.
V komforte pruženia patrí Talianovi zlatý stred. Pokiaľ ste boli zvyknutí na typické fiatovské búchanie náprav na výmoľoch, teraz to zažijete iba výnimočne. Poddajnejšie naladené pruženie robí skutočné zázraky, lebo aj ostré nárazy krásne tlmí. Ak vodič nemá zapnutý extrémne účinný režim elektrického posilňovača City, riadenie tiež veľmi dobre komunikuje s vodičom i vozovkou. V minulosti sme často kritizovali za veľmi ostrý nástup bŕzd Renault, no najnovší Fiat ich má ešte o stupeň citlivejšie, s priveľmi progresívnym posilňovačom. Preto odporúčame po naštartovaní vždy sa najskôr pripútať... Brzdnú silu však dávkujú rovnomerne a pri dynamike testovaného motora sú dostatočne odolné aj voči prehrievaniu.
Veľmi príjemným, občas až adrenalínovým zážitkom je zvezenie sa vo Fieste. Pohoda a presnosť, s akou prechádza zákrutami, si zaslúži pochvalu. Zásluhou veľmi dobrého kontaktu s vozovkou (prostredníctvom sedadla a priameho riadenia) vodič vždy veľmi presne odhadne, ako sú na tom pneumatiky s priľnavosťou na šmykľavom povrchu. Preto si dovolíte oveľa viac, než napríklad s Cliom či Yarisom. V porovnaní s nimi má však čo doháňať vo filtrovaní nerovností a v komforte pruženia. Na nekvalitných cestách nás Fiesta vytriasla najviac z testovaného kvarteta.
Yaris podvozkom neohúri, ale ani nesklame. Jeho prioritou je hladká a plynulá jazda bez vibrácií. V stabilite a jazdnom komforte zanechal predchodcu za sebou s priepastným rozdielom, takže teraz znesie porovnanie aj s novým Cliom. Na ceste ho nič zbytočne nerozkýva a aj keď po vjazde do zákruty sa mierne nakloní, prejde ňou s istotou a bezpečne. Dôležitú úlohu tu zohráva riadenie vybavené novou generáciou elektrického posilňovača, ktoré pri parkovacích manévroch pracuje ľahko a jemne, no s narastajúcou rýchlosťou adekvátne tuhne a v nájazdoch do zákrut predvádza chvályhodnú presnosť. Niektoré slabiny predchodcu však zdedil aj nový model, hlavne problémy s trakciou na výjazde z ostrých zákrut a križovatiek, ktoré sa na snehu ešte znásobujú. Ale v porovnaní s úspechmi Yarisa v iných oblastiach sú to len drobné chyby krásy. Brzdy pracujú ako sa patrí, nevädnú a znesú porovnanie s akýmkoľvek konkurentom v tejto triede.
Renault Clio nás určite nesklamal v komforte, v ktorom bol vždy meradlom svojej triedy. Trochu viac sme od neho čakali na cestách mimo mesta, kde sa na správaní auta priveľmi prejavuje kmitanie karosérie spôsobené nerovnosťou povrchu. Vyvoláva to dojem, akoby auto na ceste plávalo, hoci svojej stopy sa nevzdá. Pri jazde po meste nám vadili jeho nervózne reakcie na výmoľoch a nepretržité korigovanie až protivne účinného posilňovača riadenia. Voči nemu máme hádam najväčšie výhrady, lebo úplne kazí radosť z jazdy a kvôli nemu volant neposkytuje vodičovi takmer žiadne informácie spod kolies. Škoda, že výrobca nedal do Clia novú generáciu svojho elektrického posilňovača, ktorý sme skúšali vo faceliftovanom Mégane. Ten funguje podstatne lepšie.
V hodnotení podvozkov teda vedú Grande Punto a Fiesta. Obe autá sú stvorené pre vodičov, ktorí majú z jazdy pasiu, a preto ich vrelo odporúčame firmám ako referentské vozidlá. Yaris je viac šitý na mestskú premávku, hoci nezaostáva ani v zákrutách a na diaľnici. Silnou stránkou Clia je komfort jazdy za všetkých podmienok, no nie je s ním taká zábava ako s ostatnými. Brzdy nastupujú ostro (ako vždy), ale narazenie nosom do palubnej dosky hrozí tentokrát viac vo Fiate.


B A T O Ž I N O V Ý   P R I E S T O R :

Batožinový priestor Yarisa nás o objeme 272 l nepresvedčil. Je síce dosť široký, ale kvôli medzipodlahe a nízko posadenému plató do neho na výšku veľa nedáte.

Fiesta má papierovo druhý najväčší kufor (284 l), ale vďaka nízkej nakladacej hrane a praktickému tvaru sa nám pozdával najviac.

Clio má najväčší kufor (288 l) so širokým nakladacím otvorom ale po zložení zadných sedadiel v ňom vznikne schod.

Kufor Grande  Punta má objem 275 l, zvyknúť si ale treba na jeho vysokú nakladaciu hranu. Po sklopení sedadiel nevznikne rovné dno.

Tentoraz bez meraní...
Kvôli veľmi tuhým mrazom, ktoré by ohrozili jemnú meraciu techniku a tiež vinou chrípkovej epidémie, ktorá na určité obdobie preriedila stavy vo firme Slovdekra, sme tentokrát museli merania zrýchlenia, brzdných dráh a vnútorného hluku vypustiť. Subjektívne sa nám však najtichší zdal byť Renault Clio, hlavne vďaka nízkemu aerodynamickému hluku z obtekania karosérie. Na druhé miesto by sme dali Grande Punto s výraznejším hlukom z odvaľovania kolies. Kvôli pomerne hlučnému motoru by tretí skončil Yaris, pričom je zaujímavé, že najviac ho počuť pri rýchlosti 100 až 130 km/h, ale po prekročení tejto hranice opäť stíchne. Najhlučnejšia z testovanej štvorice sa nám zdala byť Fiesta. V porovnaní s ostatnými je najstaršia, čo samozrejme cítiť na odhlučnení podvozka i karosérie, no ani motor nepatrí medzi šepkárov.

Resumé
Záverečné hodnotenie bude trochu dlhšie ako inokedy, pretože máme toho veľa na srdci. Rozhodovanie o víťazovi opäť nebolo jednoduché. Obaja lídri nášho hodnotenia - nové Punto i Yaris - sú talentované a veľmi dobre navrhnuté autá, preto sa ťažko určovalo, kto je lepší. Každý z nich má však úplne odlišný charakter. Yaris je ideálne auto do mesta, veľmi obratné s priam úžasným priemerom zatáčania, výborným výhľadom na všetky strany, bezkonkurenčným a ľahko ovládateľným systémom sklápania i posúvania zadných sedadiel. Grande Punto sa zasa väčšmi sústredí na vodiča a radosť z jazdy. Suverénnejšie sa správa na ceste a viac si s ním môžete dovoliť v zákrutách. Páči sa nám tiež jeho perfektný štýl, pohodlie vo vnútri, praktický tvar batožinového priestoru... Ale najviac sme boli unesení z jazdných vlastností a nádychu kvality, ktorá v porovnaní s predchádzajúcim modelom poskočila o hodný kus dopredu.
O víťazovi nakoniec rozhodol náskok pohonnej jednotky Yarisa. Nielen v porovnaní s Puntom, ale s celou testovanou štvorkou je najdynamickejší a najúspornejší. Spomedzi štvorlístka Yaris pôsobí najvyváženejším dojmom, a preto ho určujeme za víťaza tohto testu. Silnejšou stránkou pohonnej jednotky Grande Punta je vysoký akustický komfort jazdy, lenže svojou dynamikou a spotrebou sa zaradil na samý koniec. Dôvod? Fiat použil starý osemvetilový motor, ktorý je síce krásne tichý, ale neťahá. Ak z neho chcete vydolovať trochu dynamiky, musíte ho riadne vytočiť, čo sa zase odrazí na spotrebe. Trochu nám pripomína BMW radu 1 s 1,6-litrovým zážihovým štvorvalcom. Podvozok má obrovský potenciál, ale kvôli lenivej pohonnej jednotke ho neviete využiť. Pri písaní týchto riadkov nás trochu mrzí, že popri skvelých naftových motoroch Fiat nasadil na začiatok predaja dva zastaralé osemvetilové zážihové motory, ktoré zanechajú v zákazníkoch viac rozpakov než pozitívnych dojmov. Pritom auto za nič nemôže, lebo je úplne skvelé a trpí tým, že Taliani opäť niečo nedomysleli do konca. Momentálne sa dá už objednávať aj motor 1.4 16V, ten tu však mal byť ako prvý. Nebyť agregátu 1.4 8V, ktorý nás trochu sklamal, mohol celkom reálne vyhrať Fiat. Ak sa vám nové Grande Punto páči, odporúčame ho všetkými desiatimi - ale s iným motorom. Buď si objednajte šesnásťventilový benzínový štvorvalec objemu 1,4 l alebo niektorý zo skvelých turbodieselov MultiJet.
Tretie miesto patrí Fieste, o ktorej ťažko povedať niečo zlé, akurát už nepôsobí takým sviežim dojmom a nechytí vás natoľko za srdce ako Yaris či Punto. Pritom v rámci faceliftu vo Forde napravili všetko, čo tomuto modelu bolo vyčítané. V interiéri dostal nové, kvalitnejšie plasty, už si máte kde oprieť ľavú nohu, cez palubný počítač si dokonca môžete nastaviť niektoré funkcie auta a pod kapotou sa objavil nový 16-ventilový motor objemu 1,25 l, ktorý nás pozitívne prekvapil. Aj vo vedení stopy a v presnosti riadenia pritom stále patrí medzi elitu. V tieni Yarisa a Punta ostáva hlavne slabším odhlučnením kabíny a podvozka, sedadlá by mali lepšie podopierať telo v zákrutách a podvozok by pri prejazde nerovností mohol reagovať trochu jemnejšie.
Na poslednej priečke sa umiestnil držiteľ titulu európske auto roka Renault Clio. Pravdupovediac, keď sme si s kolegami počas porovnávacieho testu striedali autá z ruky do ruky, neraz sme sa pýtali: „Za čo vlastne Clio dostalo titul?“ Priestorovo síce malý Renault výrazne podrástol, je kultivovanejší, zlepšil sa v ochrane posádky i chodcov a aj kvalitou materiálov patrí medzi najlepších vo svojom segmente. Ničím vám však nevyrazí dych, ničím nie je výnimočný, aby si tento titul zaslúžil. Keď ho postavíte do predajne vedľa Méganu, z diaľky ho ani nerozoznáte. Sadnete za volant a tiež si pripadáte iba ako v Mégane. Takmer polovica interiéru - od volantom cez páčky pod volantom, ovládače na stredovej konzole, kľučky dverí, tlačidlá, sedadlá až po „chrumkajúcu“ prevodovku - je prevzatá z modelu Mégane. Od väčšieho brata pochádzajú tiež vonkajšie spätné zrkadlá, predimenzovaný posilňovač riadenia bez akejkoľvek spätnej väzby a po technickej stránke z neho vychádza tiež podvozok. Dalo by sa teda povedať, že nové Clio je viac menším derivátom modelu Mégane než samým sebou. A tým nás ako auto roka sklamal.

Fiat Grande Punto

 

+ -
veľký kvalitatívny pokrok motor
výborný podvozok ostrekovače čel. skla
štýlový dizajn

Chyba konštruktérov alebo len testovaného auta? Plastová lišta na okraji kapoty pred čelným sklom má 3 výlisky pre ostrekovač, ale funkčné sú len dva krajné. Na očistenie skla pri jazde po meste vám postačia, ale mimo mesta prostredný ostrekovač citeľne chýba.


S radiacou pákou sa narába tak dobre a presne ako v žiadnom zo súčasných modelov Fiat. Aj pri športovom štýle jazdy sa vo vyššej rýchlosti vždy trafíte.

Volant má vynikajúci tvar a dobre sadne do ruky. Výlisky vo vrchnej polovici venca nám pripadali najprv divne, ale pri ostrejšom štýle jazdy sme si na ne zvykli.

 





 

Ford Fiesta

 

+ -
cena a výbava odhlučnenie interiéru
vynikajúca stabilita spotreba paliva
nový motor

 

Predné aj zadné svetlá Fiesty majú nový tvar.



Prepracovaný prístrojový panel. Digitálny palivomer nahradil spoľahlivejší analógový. Cez palubný počítač sa dá teraz nastavovať aj niekoľko funkcií auta. 








Predným sedadlám by nezaškodilo výraznejšie čalúnenie.

 















 

Renault Clio


+ -
vnútorný priestor riadenie a radenie
kvalitné materiály plávajúci podvozok
nízky aerodynamický hluk


 

Nové Clio je vybavené rovnako „chrumkajúcou“ prevodovkou ako väčšie modely Mégane a Scénic.

Páčky pod volantom sú veľmi malé.

 

 

 

 


Výška opierok hláv sa upravuje tlačidlami po bokoch, čo je oveľa jednoduchšie riešenie. Vodič aj spolujazdec môžu teraz s nimi manipulovať aj počas jazdy.







 

Toyota Yaris


+ -
variabilita interiéru hlučný motor
silný a úsporný motor malý kufor
dobrý výhľad

Najvýkonnejší a najúspornejší motor v teste. Jedinou jeho necnosťou je hluk vo vyšších otáčkach.


Po zložení samostatne posúvateľných a sklápateľných zadných sedadiel vznikne rovná úložná plocha.






Yaris ponúka množstvo odkladacích priestorov objemu 18,2 l, kde sa dá veľa zabudnúť.








 


 

Toyota Yaris a Fiat Grande Punto najviac oslovili aj hosťa nášho testu, trojnásobného majstra SR v pretekoch automobilov do vrchu Ondreja Pilného.

Testované vozidlá očami Ondreja Pilného, trojnásobného majstra SR v pretekoch automobilov do vrchu.

Tradíciou našich porovnávacích testov býva, že pravidelne si ku ich výrobe voláme nestranného hosťa. Niekedy vylosujeme jedného z predplatiteľov, inokedy (ako napríklad nedávno) pozveme niektorého z našich úspešných pretekárov. Keďže tentokrát sme skúšali malé autá, pozvali sme si pretekára, ktorý s vozidlom tejto kategórie absolvoval tri sezóny a stal sa nielen najmladším víťazom Škoda Fabia Cupu, ale tri razy po sebe si pripísal aj titul v kategórii A-1.400 cm³. Takže inými slovami povedané, Ondrej Pilný má s malými autami a motormi do 1.400 cm³ niečo odžité. Najviac sa mu pozdávali Yaris a Grande Punto. Tu je  jeho názor na všetky testované vozidlá:
Toyota Yaris: Na to, aký je maličký, je až veľmi živý. Sedenie sa mi pozdáva, ale nemuselo byť také vysoké. Privítal by som pred vodičom umiestnený prístrojový panel, lebo takýto štýl mi nevyhovuje. Jazda v Yarise bola inak perfektná, podvozok má veľa spoločného s Puntom. Motor má veľmi rýchly nábeh krútiaceho momentu, ale vo vyšších otáčkach je dosť hlučný.
Fiat Grande Punto:
Sedelo sa mi v ňom veľmi dobre, pretože som si mohol znížiť sedadlo a oči som mal zarovno s volantom ( tak ako v pretekárskom aute). Tvar volantu bol prispôsobený na športovú jazdu, páčil sa mi tiež štýlový dizajn palubnej dosky. Radiaca páka pracuje presne a vždy sa trafíte aj pri vyššej rýchlosti. Motor je odspodu lenivý, dobre ťahá len vo vysokých otáčkach. Najúžasnejší je ale podvozok. Hoci som v Punte sedel prvýkrát, nebál som sa doň opierať v zákrutách. Brzdy reagujú fantasticky rýchlo. Svojim charakterom sa vyrovnajú pretekárskemu autu.
Ford Fiesta:
Toto auto má skôr rodinný charakter. Sedí sa v ňom pohodlne a páči sa mi, že rýchlostná páka nie je ďaleko od volantu . Výhrady mám voči brzdám, na ktoré som musel v porovnaní s ostatnými riadne zatlačiť, keď som chcel, aby včas zareagovali.
Podvozok je inak rozprávka. S týmto autom sa dajú jemne prejsť zákruty aj pri vyššej rýchlosti. Vďaka krútiacemu momentu odspodu je výkon motora dostačujúci.
Renault Clio:
Podvozkovo sa nový Clio veľmi nevydaril. Pôsobí na mňa dosť nestabilne, nepohodlne sa radia rýchlosti a zlý pocit som mal aj z riadenia. Motor ťahá na svoj objem pekne, ale vo vyšších otáčkach je tiež dosť hlučný.

Technické údaje

parameter Fiat Grande Punto 1.4 Ford Fiesta 1.25 16V Renault Clio 1.2 16V Toyota Yaris 1.3 VVT-i
motor radový štvorvalec radový štvorvalec radový štvorvalec radový štvorvalec
zdvihový objem (cm³) 1.368 1.242 1.149 1.296
výkon kW(k) pri ot/min 57(77)6.000 55(75)6.000 55(75)5.500 64(87)6.000
krútiaci moment Nm pri ot/min 116/3.000 110/4.000 105/4.250 121/4.200
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 13,2 14,6 13,4 11,6
maximálna rýchlosť (km/h) 164 163 167 170
prevodovka 5-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna
priemerná spotreba l/100 km 6,1 6,0 5,9 6,0
nameraná spotreba 8,7 8,6 7,6 7,3
rázvor náprav (mm) 2.510 2.486 2.566 2.460
dĺžka/šírka/výška (mm) 4.030/1.687/1.490 3.918/1.685/1.464 3.986/2.025/1.493 3.750/1.695/1.530
palivová nádrž (l) 45 45 55 42

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 693
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 484
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 008
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 510
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 581
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 336
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 315
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 086
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 999
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 886

Téma: Renault


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Pozrite si 30 najpredávanejších áut v Európe za prvý polrok

Úspech zaznamenal Volkswagen Tiguan aj Citroen C3.

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.