Sotva vo mne dozneli prvé dojmy zo zoznámenia sa s Alfou Romeo 159 v prevedení sedan a už som sedel za volantom verzie kombi. Tentokrát som si posvietil na obe najšportovejšie verzie – naftový päťvalec 2.4 JTDm a benzínový 3.2 V6 motor v kombinácii s po
Viac priestoru v športovejšom balení
Sotva vo mne dozneli prvé dojmy zo zoznámenia sa s Alfou Romeo 159 v prevedení sedan a už som sedel za volantom verzie kombi. Tentokrát som si posvietil na obe najšportovejšie verzie – naftový päťvalec 2.4 JTDm a benzínový 3.2 V6 motor v kombinácii s pohonom všetkých kolies Q4.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Tri otázky pre Claudia Marchesaniho, šéfa projektu Alfa Romeo 159
Bude Alfa Romeo 159 Sportwagon existovať aj vo verzii Crosswagon?
Momentálne sa o tom rozhoduje, ale s najväčšou pravdepodobnosťou áno.
Tento rok mala Alfa Romeo predstaviť model 147 s pohonom 4x4. Celý projekt bol ale nakoniec zastavený. Vrátite sa k tejto myšlienke u nástupcu 147?
To závisí od toho akú platformu použijeme. Pokiaľ sa rozhodneme pre skrátenú platformu modelu 159, tak s pohonom 4x4 nebude problém. Pokiaľ by sme ale použili novú platformu, museli by sme vyvinúť aj nový pohon 4x4 a to by si vyžiadalo ďalšie investície. Takže všetko závisí od platformy.
(S odstupom času sme sa dozvedeli, že nová ale čoskoro aj súčasná Alfa Romeo 147 bude vybavená novým systémom pohonu predných kolies Q2, čo je obdoba samosvorného diferenciálu Torsen z pohonu všetkých kolies Q4, ale na prednej náprave. Tento systém by mal byť v ponuke len s naftovým motorom 1.9 JTD a jeho úlohou bude efektívnejší prenos krútiaceho momentu na obe poháňané kolesá. Predpokladaný termín uvedenia je október 2006.)
Môžete prezradiť niečo o budúcnosti ďalších modelov s pohonom 4x4? Napríklad ako to vyzerá s SUV?
Ani tu nie je ešte nič pevne rozhodnuté. Stále vedieme diskusie či sa vydáme cestou veľkej limuzíny, teda nasledovníka modelu 166, alebo cestou SUV. Keďže momentálne klesá záujem o veľké limuzíny, všetko nahráva skôr vozidlu kategórie SUV.
Ani nie tak dávno nás model 159 v porovnávacom teste presvedčil, že vie byť dôstojným súperom aj tým najlepším v triede. Čo platí pre sedan, ale nemusí byť vždy pravda v prípade kombi, a preto sme boli zvedaví, ako sa nový Sportwagon vysporiadal so svojim dvojitým poslaním zakódovaným už v samotnom názve - Sport a Wagon (kombi). Zvonka vyzerá rovnako bezchybne ako predloha, z ktorej vychádza. Smerom dozadu natiahnutá línia strechy a zaoblená zadná časť nijak nenarúšajú športovo – elegantný strih limuzíny a hoci ani tentokrát nešlo konštruktérom o dosiahnutie maximálneho priestoru pre batožinu, objem kufra v porovnaní s predchodcom narástol o nezanedbateľných 85 litrov. Oproti sedanu 159 to znamená o 40 litrov naviac (po kryciu roletu). Prvý predpoklad na úspech teda splnil, lebo predchádzajúci model 156 Sportwagon prišiel s ešte menším kufrom než mal sedan a prakticky sa doň nevmestil ani zložený športový kočík. Nástupca 159 je v tomto ohľade šikovnejší. Do jeho 445 litrov v základnom usporiadaní už dáte predsa len viac, a keď sme už spomínali kočík, tak ten sa vám tam vďaka solídnej vnútornej šírke bez problémov vmestí aj priečne. Štandardne montované delené zadné sedadlá v pomere 60:40 navyše znásobujú jeho využiteľnosť i prepravnú kapacitu. Čo ale Sportwagonu chýba je väčší zmysel pre praktické a premyslené detaily. Okno na zadných dverách sa nedá zvlášť vyklápať, samotným piatym dverám chýba kľučka na prístup zvonka a ani zadné sedadlá nie je možné sklopiť do jednej roviny s podlahou. Niekoho nepoteší ani vysoká nakladacia hrana a pomerne úzky vstupný otvor, ale to je daň za špičkové jazdné vlastnosti a vysokú torznú tuhosť karosérie, ktorou sa Sportwagon podobne ako sedan zaraďuje na špicu svojho segmentu. Pôdorys batožinového priestoru je inak pravidelný a minimálne členitý. Okrem niekoľkých odkladacích priestorov po bokoch, jednej 12V zásuvky, 4 háčikov na tašky a troch svetielok poteší, že napriek použitiu viacprvkovej zadnej nápravy sa pod dnom našlo ešte miesto aj pre plnohodnotnú rezervu. Interiér sa v základných rysoch nijak neodlišuje od sedanu. Na perfektnom posede s prístrojmi natočenými na vodiča, príjemných materiáloch a špičkovej kvalite vypracovania sa nič nezmenilo. Snáď len vzadu pribudlo trochu viac miesta pre cestujúcich na výšku. Rovnako skvelý je tiež podvozok, ktorý vďaka minimálnemu poklesu torznej tuhosti karosérie (o 15 daN.m/rad v porovnaní so sedanom) nestratil nič zo svojich kvalít. Zo širokej palety motorov sme ako prvý vyskúšali turbodiesel 2.4 JTD s výkonom rovných 147 kW/200 k. Ide o prepĺňaný naftový päťvalec, ktorý produkuje jednu z krajších zvukových kulís medzi naftovými motormi, veľmi podobnú atmosferickým pohonným jednotkám Twin Spark. K životu sa prebúdza od 1.750 ot/min a silno ťahá po hranicu 4.500 ot/min, čo mu stačí na veľmi slušné hodnoty zrýchlenia (8,7 s) i maximálnej rýchlosti (225 km/h). Napriek tomu, že Sportwagon je s ním až o 190 kg ťažší než s motorom 1.9 JTD, podvozok excelentne stráži presuny hmotností a prenos jeho výkonu na vozovku. Ani pri razantnej akcelerácii krútiaci moment neťahá za volant, auto sa dá ľahko a presne ovládať a nesklamú ani brzdy, ktoré už pri porovnávacom teste sedanov dali konkurentom na frak v priemere o 3 metre. S pohonom všetkých kolies Q4 a výkonným 3.2-litrovým zážihovým V6 motorom (191 kW/260 k) je Sportwagon o niečo mrštnejší, menej nedotáčavý ale samozrejme aj menej úsporný. Zvuk atmosferického šesťvalca v kombinácii so športovo vyladeným výfukovým potrubím však dostane každého, až zabudnete, že pôvodne ste uvažovali o nafťáku 2.4 JTD.
Batožinový priestor v porovnaní s predchodcom narástol o 85 na 445 l.
Vyššia nakladacia hrana a užší vstupný otvor sú daňou za vysokú torznú tuhosť karosérie a z toho vyplývajúce špičkové jazdné vlastnosti. Po zložení zadných sedadiel nevznikne rovná plocha.
<
Kokpit sa nijak neodlišuje od sedanu. Sportwagon už v základe ponúka 7 airbagov, elektrické ovládanie všetkých bočných okien, klimatizáciu a iné.