Ponuka modelov Volkswagen medzi Golfom a Passatom je už pomerne nabitá. Posledný modelový prírastok Jetta stelesňuje kombináciu oboch bestsellerov. Golf jej prepožičiava techniku, Passat zasa vonkajší imidž, dizajn zadných svetiel a v prípade testovanej verzie Sportline 2,0 TDI i cenu.
Dobrý kompromis
Navrhnúť sedan nižšej strednej triedy tak, aby zadná časť nevyznela ako prilepený batoh, sa nepodarí vždy. Volkswagen Jetta patrí k výnimkám, lebo vonkajším dizajnom iba potvrdzuje, že má právo byť samostatným modelom.Bokom nezostáva ani objem batožinového priestoru 527 l, čo je iba o trochu menej, než má Passat (565 l) a o dosť viac, ako ponúka Golf (350 l). Pri karosérii typu sedan treba rátať s malým nakladacím otvorom (98 x 47 cm) a vysoko položenou nakladacou hranou (71 cm).
Ako Golf
Jetta vyzerá rozhodne reprezentatívnejšie ako Golf a pritom je menšia a obratnejšia než Passat.Dielenské spracovanie a použité materiály dosahujú už tradične vysokú úroveň. Športové sedadlá verzie Sportline odporúčame každému, kto trávi na dlhých cestách väčšinu pracovného týždňa a pritom chce využiť danosti podvozka. Ponuka odkladacích priestorov je už výrazne lepšia, ako v prechádzajúcich modeloch a nárast vnútorného priestoru, ktorý so sebou priniesla piata generácia modelu Golf, pocíti posádka najmä v oblasti nôh a ramien. Menej miesta zostalo vzadu nad hlavami pasažierov. Vnútorné vybavenie pripomína štandardy platné v strednej triede. Rovnako aj cena modelu 2,0 TDI Sportline 912 100 korún patrí o triedu vyššie, veď s príplatkami sa vyšplhala na 1 010 600 korún. Navonok sa Jetta tvári originálnejšie a honosnejšie ako Golf, v interiéri však väčšia odlišnosť od modelu Golf chýba.
Vnútorné rozmery*
Sedenie vzadu | |
Šírka v oblasti ramien | 136 cm |
Šírka v oblasti lakťov | 146 cm |
Výška strechy nad sedadlom | 90 cm |
Sedenie vpredu | |
Šírka v oblasti ramien | 139 cm |
Šírka v oblasti lakťov | 146 cm |
Miera komfortu | 185 cm |
* vlastné meranie
Spotreba ako z katalógu
Suverénne jazdné vlastnosti kompaktného sedanu neovplyvnili ani zimné pneumatiky. Prírastok hmotnosti na zadnej náprave a dlhší zadný previs cítiť iba vo vyslovene extrémnych situáciách, pred ktorými dôrazne chráni stabilizačný systém ESP. Dvojlitrový turbodiesel s technológiou čerpadlo-tryska je neprekonateľný v pomere výkonu a spotreby paliva. Akurát môže prekážať jeho drsný "klepotavý" zvuk krátko po štarte a pri nízkych rýchlostiach. Bez problémov sme dosiahli výrobcom udávanú priemernú spotrebu 5,5 l/100 km. V rýchlejšom tempe priemer vzrástol na 6,8 l/100 km.
Jednoduchšia bude výhodnejšia
Dobre vybavená Jetta Sportline 2,0 TDI sa cenou približuje modelu Passat 2,0 TDI Sportline a v tejto finančnej sfére sa nám zdá rozumnejšia kúpa väčšieho Passatu. Jetta má svoje miesto tam, kde Passat s cenou iba začína.
Naše hodnotenie :
vzhľad | vydarená kombinácia dvoch modelových radov |
interiér | kvalita, slušný priestor na nohy a ramená, menej miesta nad hlavou vzadu, dobrý posed vodiča |
motor | úsporný, výkonný a hlučný |
jazdné vlastnosti | bezpečné a suverénne aj vo vyšších rýchlostiach,presné držanie stopy, slabší komfort pruženia |
technika | lepšia úroveň v danej triede |
výbava | luxus rastie priamo úmerne s cenou, Sportline poskytne slušný komfort |
úžitok | rodiny poteší veľký batožinový priestor a nízka spotreba, vstupný otvor kufra by mohol byť väčší |
celkový dojem | vyvážené kvalitné auto vhodné na služobné účely a tiež ako rodinný sedan |
Pochrómované časti čelnej masky pridávajú Jette vážnosť a dravosť športového Golfu R32. Za predné hmlovky si vo verzii Sportline netreba priplácať, za ostrekovače predných svetlometov však áno.
Jazdné vlastnosti prekonávajú mnohých konkurentov, zvlášť v kombinácii so silným naftovým motorom, kvalitnými pneumatikami a zníženým športovým podvozkom (-15 mm). Stabilizačný systém ESP patrí do zoznamu príplatkového vybavenia.
Zadná časť s objemným batožinovým priestorom a svetlami z LED diód pripomína väčší Passat. Bočný profil karosérie pôsobí vyvážene, napokon Jetta nie je Golf s kufrom ale samostatný model navrhnutý pre vzniknutú medzeru po vozidle VW Bora.
Hliníkové disky Atlanta priemeru 16 palcov sú naozaj pekné, ale pri pneumatikách rozmeru 205/55 R16 treba dávať lepší pozor na jamy. Použité obutie a športový podvozok znamenajú nižší komfort na rozbitých cestách.
Smerové svetlá integrované do spätných zrkadiel sú v móde najmä kvôli zvýšenej bezpečnosti. V noci však blikajúca smerovka vodiča vyrušuje, lebo jej sklo siaha až na okraj zrkadla.
Prístrojová doska ponúkne presne to isté čo Golf: kvalitné spracovanie, solídne materiály a jednoduché ovládanie.
Verzia Sportline je mimoriadne štedrá, okrem hliníkovej dekorácie interiéru ponúka kožený športový volant. Multifunkčné ovládanie je za príplatok 15 200 Sk.
Veľmi praktickým doplnkom, možno ešte lepším, než elektrické otváranie okien vzadu, je diaľkové ovládanie so samostatným tlačidlom na otváranie veka kufra. To sa po stlačení tlačidla samočinne nadvihne.
VW Jetta sa vďaka veľkému batožinovému priestoru (527 l) stáva rodinnou alternáciou kratšieho Golfu.
Predné športové sedadlá s výškovým nastavovaním na mieste vodiča aj spolujazdca sú výsadou verzie sportline. Rozdiel v porovnaní so základnými sedadlami ostatných verzií je markantný. Priestor na nohy a ramená patrí k tomu lepšiemu v triede.
Zvažujúca sa strecha obmedzuje priestor na hlavu pasažierov vyššieho vzrastu.
V precízne spracovaných výplniach dverí sa našlo miest aj na veľké odkladacie boxy. Vpredu sa do tvarovaného priečinku vmestí 1,5 l fľaša s nápojom.
Zadné dvere by sa mohli otvárať pod väčším uhlom, inak zvuk pri ich zatváraní svedčí o dobrom spracovaní auta.
Malé predmety sa vo veľkom priestore doslova strácajú. Pod dnom je plnohodnotné rezervné koleso, na prevoz dlhších premetov dobre poslúži otvor v operadlách zadných sedadiel.
Nakladacia hrana sedanu je pomerne vysoko. Od zeme ju delí 71 cm od dna kufra 23 cm.
Agregát 2,0 TDI s výkonom 103 kW/140 k sa stal mimoriadne obľúbený, okrem koncernových značiek Škoda, Audi, Seat, ho prevzalo aj Mitsubishi. K jeho prednostiam patrí nízka spotreba, slušný výkon a krútiaci moment. Problémom je však hlučná prevádzka, záleží už len na tom, ako sa s jeho odhlučnením vysporiada výrobca auta.
Porovnanie cien:
VW Jetta 2,0 TDI Sportline verzus VW Passat 2,0 TDI Sportline
Model | VW Jetta | VW Passat |
Motor | 2,0 TDI | 2,0 TDI |
Výkon (kW/k) | 103/140 | 103/140 |
Spotreba (l/100km) | 5,5 | 5,8 |
Zrýchlenie 0-100km/h (s) | 9,7 | 9,8 |
Objem bat. priestoru (l) | 527 | 565 |
Cena verzie Sportline 2,0 TDI (Sk)* | 920 900 | 1 021 500 |
ESP – stabilizačný systém | 25 900 Sk | S |
Airbagy (čelné, bočné, hlavové) | S | S |
Klimatizácia | S (Climatic) | S (Climatic) |
Kožený volant | S | S |
Športový podvozok | S | S |
*šesťstupňová manuálna prevodovka
Cena modelu od :; 662 000; Sk
Cena verzie 2,0 TDI Sportline; 920900; Sk
Motor | |||
Typ | radový naftový štvorvalec, čerpadlo-tryska | ||
Uloženie | priečne | ||
Zdvihový objem | 1968 | cm3 | |
Výkon | 103/140 | kw/k | |
Pri otáčkach | 4000 | ot./min. | |
Krútiaci moment | 320 | Nm | |
Pri otáčkach | 1750 | ot./min. | |
Kilogramový výkon | 9,95 | kg/k | |
Litrový výkon | 71,1 | k/l | |
Emisná norma | EURO IV | ||
Karoséria | |||
Typ | sedan | ||
Počet dverí | 4 | ||
Pneumatiky | 205/55 R16 | ||
Disky | 6,5J x 16 | ||
Prevodovka | |||
Typ | Manuálna | ||
Počet stupňov | 6 | ||
Poháňané kolesá | predné | ||
Podvozok | |||
Predná náprava | trojuholníkové ramená | ||
Zadná náprava | štvorprvkové nezávislé zavesenie | ||
Svetlosť podvozka | 135 (120) | mm | |
Priemer otočenia | 10,9 | m | |
Brzdy vpredu | kotúčové s vnútorným chladením | ||
Brzdy vzadu | kotúčové | ||
Rozmery, hmotnosti, objemy | |||
Rázvor náprav | 2578 | mm | |
Dĺžka | 4554 | mm | |
Širka | 1781 | mm | |
Výška | 1459 | mm | |
Pohotovostná hmotnosť | 1393 | kg | |
Užitočná hmotnosť | 597 | kg | |
Batožinový priestor základný | 527 | l | |
Objem palivovej nádrže | 55 | l | |
Prevádzkové hodnoty | |||
Zrýchlenie | 9,7 | s | |
Maximálna rýchlosť | 207 | km/h | |
Spotreba | |||
mesto | 6,9 | l/100 km | |
mimo mesto | 4,7 | l/100 km | |
kombinácia | 5,5 | l/100 km | |
spotreba v teste | 6,0 | l/100 km |