SME

Lacné pneumatiky môžu byť staré a protektory

Pneumatiky sa často spomínajú ako nutné zlo, pretože veľa stoja, sú starosti s ich výmenou a keď to najviac treba, zradia. Na druhej strane pneumatiky sú jediným kontaktným bodom medzi autom a cestou.

Pneumatiky sa často spomínajú ako nutné zlo, pretože veľa stoja, sú starosti s ich výmenou a keď to najviac treba, zradia. Na druhej strane pneumatiky sú jediným kontaktným bodom medzi autom a cestou. Vozidlo môže mať najmodernejšiu techniku, vysoký výkon, dokonalé bezpečnostné systémy a dobré brzdy, ale ak má nevhodné pneumatiky, stáva sa nebezpečným.

Celoročné pneumatiky už nie sú v móde, a tak k jari neodmysliteľne patrí prezúvanie automobilu a patričné finančné výdavky. Za dobrú plácu treba od pneuservisu žiadať kvalitnú prácu a komfort.

1,6mm nestačí
Zákonom predpísanú minimálnu hĺbku dezénu (1,6 mm) považujú odborníci na automobilovú bezpečnosť za doslova nebezpečnú, najmä pri rýchlych vozidlách a širokých pneumatikách náchylných na aquaplaining. Najideálnejšie je vymeniť pneumatiky, ak hlĺbka dezénu klesne pod tri milimetre. Výber novej pneumatiky síce riadi cena, ale na prvom mieste by mala byť bezpečnosť, ktorá je pri protektorovaných plášťoch neznámych výrobcov diskutabilná. Pri kúpe lacných pneumatík v supermarkete si treba k cene prirátať oveľa rýchlejšie opotrebovanie.


Pozor na dátum výroby
Konkurenčný boj o zákazníka občas nepozná hranice, najmä pokiaľ ide o najlacnejšie pneumatiky predávané v supermarketoch. Dnes možno kúpiť lacnú pneumatiku bez označenia dátumu výroby a výrobcu. Pritom dátum výroby musí mať každá pneumatika na predpísanom mieste pred označením rozmeru. Nové plášte, ale so starším dátumom výroby možno získať za výhodnú cenu, nie sú však vhodné pre rodinne založeného motoristu, ktorý ich plánuje používať minimálne päť rokov, pretože po piatom roku (podľa normy ČSN) stráca pneumatika svoje materiálové i mechanické vlastnosti. Kúpiť dvoj- až trojročnú pneumatiku sa odporúča, ak ju majiteľ zoderie v priebehu jednej sezóny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tento plášť bol vyrobený v osemnástom týždni minulého roka. Označenie týždňa a roku výroby sa nachádza vždy pred číslom udávajúcim rozmer pneumatiky, prípadne s označením DOT.

Celoprotektor na prvý pohľad nerozoznáte
Ďalším veľkým rizikom lacných pneumatík je celoprotektor, teda tepelne obnovený celý plášť od jednej pätky plášťa k druhej. Bežný motorista tento typ protektorovania voľným okom nerozozná. Pneumatika je síce použiteľná a lacná, ale iba pri nízkych rýchlostiach a starých automobiloch. Kilometrový výkon podstatne klesá, nehovoriac o jazdných vlastnostiach. Istej skupine motoristov a starším škodovkám môže lacná pneumatika vyhovovať, ale predávajú sa neoverené pneumatiky aj v rozmeroch vhodných pre Octaviu a Fabiu a tieto autá jazdia podstatne rýchlejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Dvoma sadami diskov šetríte pneumatiku
Výmena kompletných kolies, teda demontáž a montáž, očistenie a vyváženie stojí v závislosti od regiónu od 380 do 500 korún. Ak má motorista iba jednu sadu diskov a okrem vyváženia a montáže treba plášte na diskoch prezúvať, cena vzrastie približne o 200 korún. Skladovanie pneumatík na diskoch je výhodnejšie. Na druhej strane najlacnejší plechový disk vhodný na zimu stojí okolo tisíc korún.

Pri prezúvaní dostanú zabrať najmä športové nízkoprofilové a vysokorýchlostné plášte.


Skladovanie pneumatík
Skladovanie práve nepotrebných pneumatík trápi najmä ľudí v mestách, preto sa využíva služba skladovania pneumatík. Platia sa dve až tri koruny na deň skladovania. Starostlivé uloženie a umytie zimných pneumatík s diskami tak vyjde asi na 480 korún. Letné pneumatiky bývajú v sklade o niečo kratšie a približná cena za štyri mesiace sa v Bratislave pohybuje okolo 240 korún.Pneumatiky skladované doma by nemali byť na priamom slnku ani v neprimeranom chlade. Kompletné kolesá (pneumatika + disk) stačí nafúkať na predpísaný tlak a poukladať na seba.

SkryťVypnúť reklamu

Zinkové závažia zvýšili cenu za vyváženie
Od polovice minulého roka musia pneuservisy používať na vyvažovanie kolies výlučne závažia zo zinku. Cena závažia preto stúpla o 30 percent a je na zákazníkovi, aby si skontroloval, či je na kolese zinkové závažie, za ktoré platí. Na zmenu materiálu z olova na zinok doplatili majitelia starších aút a protektorovaných pneumatík. Na ich vyváženie treba ďaleko viac zinku, ako na moderné disky a pneumatiky, kde sa používajú malé samolepiace pásiky.

Výber vhodného dezénu 
Pri výbere pneumatiky by mal okrem peňaženky asistovať odborník , ktorý zohľadní rozmery predpísané v technickom preukaze vozidla, výkon, spôsob používania automobilu i oblasť, kde sa auto najčastejšie pohybuje. Pneumatika vhodná na vodu má mať veľké odtokové kanáliky. Tie nemusia byť iba priečne (odvádzajú vodu do bokov), ale môžu byť aj pozdĺžne. Pneumatika vhodná na rýchlu jazdu v daždi má spravidla nižší kilometrový výkon a vyššiu hlučnosť.


Univerzálnejší dezén , vhodný na suchú vozovku má užšie odvodňovacie kanáliky, tým pádom väčšiu stykovú plochu s cestou, väčšiu výdrž a lepšiu priľnavosť na suchu. V daždi treba byť opatrnejší kvôli vzniku Aquaplainingu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama



SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 541
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 231
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 979
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 991
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 951
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 821
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 454
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  2. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  3. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  4. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  5. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  6. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  7. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  8. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 364
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 705
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 806
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 906
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 563
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 521
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 884
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 870
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu