SME
Sobota, 24. júl, 2021 | Meniny má VladimírKrížovkyKrížovky
PNEUMATIKY I.

Lacné pneumatiky môžu byť staré a protektory

Pneumatiky sa často spomínajú ako nutné zlo, pretože veľa stoja, sú starosti s ich výmenou a keď to najviac treba, zradia. Na druhej strane pneumatiky sú jediným kontaktným bodom medzi autom a cestou.

Pneumatiky sa často spomínajú ako nutné zlo, pretože veľa stoja, sú starosti s ich výmenou a keď to najviac treba, zradia. Na druhej strane pneumatiky sú jediným kontaktným bodom medzi autom a cestou. Vozidlo môže mať najmodernejšiu techniku, vysoký výkon, dokonalé bezpečnostné systémy a dobré brzdy, ale ak má nevhodné pneumatiky, stáva sa nebezpečným.

Celoročné pneumatiky už nie sú v móde, a tak k jari neodmysliteľne patrí prezúvanie automobilu a patričné finančné výdavky. Za dobrú plácu treba od pneuservisu žiadať kvalitnú prácu a komfort.

1,6mm nestačí
Zákonom predpísanú minimálnu hĺbku dezénu (1,6 mm) považujú odborníci na automobilovú bezpečnosť za doslova nebezpečnú, najmä pri rýchlych vozidlách a širokých pneumatikách náchylných na aquaplaining. Najideálnejšie je vymeniť pneumatiky, ak hlĺbka dezénu klesne pod tri milimetre. Výber novej pneumatiky síce riadi cena, ale na prvom mieste by mala byť bezpečnosť, ktorá je pri protektorovaných plášťoch neznámych výrobcov diskutabilná. Pri kúpe lacných pneumatík v supermarkete si treba k cene prirátať oveľa rýchlejšie opotrebovanie.


Pozor na dátum výroby
Konkurenčný boj o zákazníka občas nepozná hranice, najmä pokiaľ ide o najlacnejšie pneumatiky predávané v supermarketoch. Dnes možno kúpiť lacnú pneumatiku bez označenia dátumu výroby a výrobcu. Pritom dátum výroby musí mať každá pneumatika na predpísanom mieste pred označením rozmeru. Nové plášte, ale so starším dátumom výroby možno získať za výhodnú cenu, nie sú však vhodné pre rodinne založeného motoristu, ktorý ich plánuje používať minimálne päť rokov, pretože po piatom roku (podľa normy ČSN) stráca pneumatika svoje materiálové i mechanické vlastnosti. Kúpiť dvoj- až trojročnú pneumatiku sa odporúča, ak ju majiteľ zoderie v priebehu jednej sezóny.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Tento plášť bol vyrobený v osemnástom týždni minulého roka. Označenie týždňa a roku výroby sa nachádza vždy pred číslom udávajúcim rozmer pneumatiky, prípadne s označením DOT.

Celoprotektor na prvý pohľad nerozoznáte
Ďalším veľkým rizikom lacných pneumatík je celoprotektor, teda tepelne obnovený celý plášť od jednej pätky plášťa k druhej. Bežný motorista tento typ protektorovania voľným okom nerozozná. Pneumatika je síce použiteľná a lacná, ale iba pri nízkych rýchlostiach a starých automobiloch. Kilometrový výkon podstatne klesá, nehovoriac o jazdných vlastnostiach. Istej skupine motoristov a starším škodovkám môže lacná pneumatika vyhovovať, ale predávajú sa neoverené pneumatiky aj v rozmeroch vhodných pre Octaviu a Fabiu a tieto autá jazdia podstatne rýchlejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Dvoma sadami diskov šetríte pneumatiku
Výmena kompletných kolies, teda demontáž a montáž, očistenie a vyváženie stojí v závislosti od regiónu od 380 do 500 korún. Ak má motorista iba jednu sadu diskov a okrem vyváženia a montáže treba plášte na diskoch prezúvať, cena vzrastie približne o 200 korún. Skladovanie pneumatík na diskoch je výhodnejšie. Na druhej strane najlacnejší plechový disk vhodný na zimu stojí okolo tisíc korún.

Pri prezúvaní dostanú zabrať najmä športové nízkoprofilové a vysokorýchlostné plášte.


Skladovanie pneumatík
Skladovanie práve nepotrebných pneumatík trápi najmä ľudí v mestách, preto sa využíva služba skladovania pneumatík. Platia sa dve až tri koruny na deň skladovania. Starostlivé uloženie a umytie zimných pneumatík s diskami tak vyjde asi na 480 korún. Letné pneumatiky bývajú v sklade o niečo kratšie a približná cena za štyri mesiace sa v Bratislave pohybuje okolo 240 korún.Pneumatiky skladované doma by nemali byť na priamom slnku ani v neprimeranom chlade. Kompletné kolesá (pneumatika + disk) stačí nafúkať na predpísaný tlak a poukladať na seba.

Skryť Vypnúť reklamu

Zinkové závažia zvýšili cenu za vyváženie
Od polovice minulého roka musia pneuservisy používať na vyvažovanie kolies výlučne závažia zo zinku. Cena závažia preto stúpla o 30 percent a je na zákazníkovi, aby si skontroloval, či je na kolese zinkové závažie, za ktoré platí. Na zmenu materiálu z olova na zinok doplatili majitelia starších aút a protektorovaných pneumatík. Na ich vyváženie treba ďaleko viac zinku, ako na moderné disky a pneumatiky, kde sa používajú malé samolepiace pásiky.

Výber vhodného dezénu 
Pri výbere pneumatiky by mal okrem peňaženky asistovať odborník , ktorý zohľadní rozmery predpísané v technickom preukaze vozidla, výkon, spôsob používania automobilu i oblasť, kde sa auto najčastejšie pohybuje. Pneumatika vhodná na vodu má mať veľké odtokové kanáliky. Tie nemusia byť iba priečne (odvádzajú vodu do bokov), ale môžu byť aj pozdĺžne. Pneumatika vhodná na rýchlu jazdu v daždi má spravidla nižší kilometrový výkon a vyššiu hlučnosť.


Univerzálnejší dezén , vhodný na suchú vozovku má užšie odvodňovacie kanáliky, tým pádom väčšiu stykovú plochu s cestou, väčšiu výdrž a lepšiu priľnavosť na suchu. V daždi treba byť opatrnejší kvôli vzniku Aquaplainingu.

Skryť Vypnúť reklamu



Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  4. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  5. Od Česka až po Jadran
  6. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  7. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 11 283
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 7 280
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 205
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 877
  5. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 4 799
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 957
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 508
  8. Od Česka až po Jadran 3 284
  9. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 529
  10. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 515
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger.

Pred parlamentom boli stovky ľudí.


3 h
Milan Lasica počas klaňačky na svojom poslednom koncerte so súborom Bratislava Hot Serenaders 18. júla 2021 v Štúdiu L+S.

Teraz by som bol rád, keby sme o Milanovi Lasicovi spolu mlčali, hovorí.


23. júl
Predseda vlády SR Eduard Heger.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 534 obetí.


a 3 ďalší 23 h
Publicista Matúš Ritomský.

Môžeme si povedať pravdu alebo emocionálne vydierať.


22. júl

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross vs. Ssangyong Korando

Novšie auto nemusí byť vždy presvedčivejšie.


23. júl
Mercedes-Benz C 220 d

Vynovený naftový motor nadchol nízkou spotrebou.


22. júl
Kia Stinger

Predajcovia sa skladových zásob zbavujú so zľavami.


21. júl
Audi RS3

Na stovku zrýchli za 3,8 sekundy.


20. júl