PNEUMATIKY I.

Lacné pneumatiky môžu byť staré a protektory

Pneumatiky sa často spomínajú ako nutné zlo, pretože veľa stoja, sú starosti s ich výmenou a keď to najviac treba, zradia. Na druhej strane pneumatiky sú jediným kontaktným bodom medzi autom a cestou.

Pneumatiky sa často spomínajú ako nutné zlo, pretože veľa stoja, sú starosti s ich výmenou a keď to najviac treba, zradia. Na druhej strane pneumatiky sú jediným kontaktným bodom medzi autom a cestou. Vozidlo môže mať najmodernejšiu techniku, vysoký výkon, dokonalé bezpečnostné systémy a dobré brzdy, ale ak má nevhodné pneumatiky, stáva sa nebezpečným.

Celoročné pneumatiky už nie sú v móde, a tak k jari neodmysliteľne patrí prezúvanie automobilu a patričné finančné výdavky. Za dobrú plácu treba od pneuservisu žiadať kvalitnú prácu a komfort.

1,6mm nestačí
Zákonom predpísanú minimálnu hĺbku dezénu (1,6 mm) považujú odborníci na automobilovú bezpečnosť za doslova nebezpečnú, najmä pri rýchlych vozidlách a širokých pneumatikách náchylných na aquaplaining. Najideálnejšie je vymeniť pneumatiky, ak hlĺbka dezénu klesne pod tri milimetre. Výber novej pneumatiky síce riadi cena, ale na prvom mieste by mala byť bezpečnosť, ktorá je pri protektorovaných plášťoch neznámych výrobcov diskutabilná. Pri kúpe lacných pneumatík v supermarkete si treba k cene prirátať oveľa rýchlejšie opotrebovanie.


Pozor na dátum výroby
Konkurenčný boj o zákazníka občas nepozná hranice, najmä pokiaľ ide o najlacnejšie pneumatiky predávané v supermarketoch. Dnes možno kúpiť lacnú pneumatiku bez označenia dátumu výroby a výrobcu. Pritom dátum výroby musí mať každá pneumatika na predpísanom mieste pred označením rozmeru. Nové plášte, ale so starším dátumom výroby možno získať za výhodnú cenu, nie sú však vhodné pre rodinne založeného motoristu, ktorý ich plánuje používať minimálne päť rokov, pretože po piatom roku (podľa normy ČSN) stráca pneumatika svoje materiálové i mechanické vlastnosti. Kúpiť dvoj- až trojročnú pneumatiku sa odporúča, ak ju majiteľ zoderie v priebehu jednej sezóny.

Tento plášť bol vyrobený v osemnástom týždni minulého roka. Označenie týždňa a roku výroby sa nachádza vždy pred číslom udávajúcim rozmer pneumatiky, prípadne s označením DOT.

Celoprotektor na prvý pohľad nerozoznáte
Ďalším veľkým rizikom lacných pneumatík je celoprotektor, teda tepelne obnovený celý plášť od jednej pätky plášťa k druhej. Bežný motorista tento typ protektorovania voľným okom nerozozná. Pneumatika je síce použiteľná a lacná, ale iba pri nízkych rýchlostiach a starých automobiloch. Kilometrový výkon podstatne klesá, nehovoriac o jazdných vlastnostiach. Istej skupine motoristov a starším škodovkám môže lacná pneumatika vyhovovať, ale predávajú sa neoverené pneumatiky aj v rozmeroch vhodných pre Octaviu a Fabiu a tieto autá jazdia podstatne rýchlejšie.

Dvoma sadami diskov šetríte pneumatiku
Výmena kompletných kolies, teda demontáž a montáž, očistenie a vyváženie stojí v závislosti od regiónu od 380 do 500 korún. Ak má motorista iba jednu sadu diskov a okrem vyváženia a montáže treba plášte na diskoch prezúvať, cena vzrastie približne o 200 korún. Skladovanie pneumatík na diskoch je výhodnejšie. Na druhej strane najlacnejší plechový disk vhodný na zimu stojí okolo tisíc korún.

Pri prezúvaní dostanú zabrať najmä športové nízkoprofilové a vysokorýchlostné plášte.


Skladovanie pneumatík
Skladovanie práve nepotrebných pneumatík trápi najmä ľudí v mestách, preto sa využíva služba skladovania pneumatík. Platia sa dve až tri koruny na deň skladovania. Starostlivé uloženie a umytie zimných pneumatík s diskami tak vyjde asi na 480 korún. Letné pneumatiky bývajú v sklade o niečo kratšie a približná cena za štyri mesiace sa v Bratislave pohybuje okolo 240 korún.Pneumatiky skladované doma by nemali byť na priamom slnku ani v neprimeranom chlade. Kompletné kolesá (pneumatika + disk) stačí nafúkať na predpísaný tlak a poukladať na seba.

Zinkové závažia zvýšili cenu za vyváženie
Od polovice minulého roka musia pneuservisy používať na vyvažovanie kolies výlučne závažia zo zinku. Cena závažia preto stúpla o 30 percent a je na zákazníkovi, aby si skontroloval, či je na kolese zinkové závažie, za ktoré platí. Na zmenu materiálu z olova na zinok doplatili majitelia starších aút a protektorovaných pneumatík. Na ich vyváženie treba ďaleko viac zinku, ako na moderné disky a pneumatiky, kde sa používajú malé samolepiace pásiky.

Výber vhodného dezénu 
Pri výbere pneumatiky by mal okrem peňaženky asistovať odborník , ktorý zohľadní rozmery predpísané v technickom preukaze vozidla, výkon, spôsob používania automobilu i oblasť, kde sa auto najčastejšie pohybuje. Pneumatika vhodná na vodu má mať veľké odtokové kanáliky. Tie nemusia byť iba priečne (odvádzajú vodu do bokov), ale môžu byť aj pozdĺžne. Pneumatika vhodná na rýchlu jazdu v daždi má spravidla nižší kilometrový výkon a vyššiu hlučnosť.


Univerzálnejší dezén , vhodný na suchú vozovku má užšie odvodňovacie kanáliky, tým pádom väčšiu stykovú plochu s cestou, väčšiu výdrž a lepšiu priľnavosť na suchu. V daždi treba byť opatrnejší kvôli vzniku Aquaplainingu.




Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 691
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 11 303
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 580
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 950
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 276
  6. Kam do tepla v januári? 2 207
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 904
  8. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 547
  9. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 1 418
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 266

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Stretol som desiatky posadnutých, tvrdí exorcista

Exorcista problémy nevyrieši, vraví psychiater.

KULTÚRA

O smrti speváčky The Cranberries špekulujú

Záhadným spôsobom zrušila aj koncert v Bratislave.

ŠPORT

Mal Sagan bojovať o víťazstvo? Dilemu Bory rozhodla smola kolegu

Na úvod Tour Down Under skončil tretí.

SVET

Žantovský: Zeman nič nedokázal a nič po ňom neostane

Aj keby bol Babiš niečo medzi Ježišom a Havlom, ohrozuje demokraciu, hovorí.

Neprehliadnite tiež

Hyundai odhalil nový Veloster. Zvláštne dvere ostali, pribudla ostrá verzia N

Druhá generácia sa už do Európy zrejme nedostane.

Filmový Mustang Bullitt sa vracia v najlepšej kondícii

K premiére zelenej klasiky vznikol aj krátky film.

Dopravná hádanka: Kedy môžete jazdiť po vyšrafovanej ploche?

Vodiči si cez šikmé čiary skracujú cestu.