PNEUMATIKY I.

Lacné pneumatiky môžu byť staré a protektory

Pneumatiky sa často spomínajú ako nutné zlo, pretože veľa stoja, sú starosti s ich výmenou a keď to najviac treba, zradia. Na druhej strane pneumatiky sú jediným kontaktným bodom medzi autom a cestou.

Pneumatiky sa často spomínajú ako nutné zlo, pretože veľa stoja, sú starosti s ich výmenou a keď to najviac treba, zradia. Na druhej strane pneumatiky sú jediným kontaktným bodom medzi autom a cestou. Vozidlo môže mať najmodernejšiu techniku, vysoký výkon, dokonalé bezpečnostné systémy a dobré brzdy, ale ak má nevhodné pneumatiky, stáva sa nebezpečným.

Celoročné pneumatiky už nie sú v móde, a tak k jari neodmysliteľne patrí prezúvanie automobilu a patričné finančné výdavky. Za dobrú plácu treba od pneuservisu žiadať kvalitnú prácu a komfort.

1,6mm nestačí
Zákonom predpísanú minimálnu hĺbku dezénu (1,6 mm) považujú odborníci na automobilovú bezpečnosť za doslova nebezpečnú, najmä pri rýchlych vozidlách a širokých pneumatikách náchylných na aquaplaining. Najideálnejšie je vymeniť pneumatiky, ak hlĺbka dezénu klesne pod tri milimetre. Výber novej pneumatiky síce riadi cena, ale na prvom mieste by mala byť bezpečnosť, ktorá je pri protektorovaných plášťoch neznámych výrobcov diskutabilná. Pri kúpe lacných pneumatík v supermarkete si treba k cene prirátať oveľa rýchlejšie opotrebovanie.


Pozor na dátum výroby
Konkurenčný boj o zákazníka občas nepozná hranice, najmä pokiaľ ide o najlacnejšie pneumatiky predávané v supermarketoch. Dnes možno kúpiť lacnú pneumatiku bez označenia dátumu výroby a výrobcu. Pritom dátum výroby musí mať každá pneumatika na predpísanom mieste pred označením rozmeru. Nové plášte, ale so starším dátumom výroby možno získať za výhodnú cenu, nie sú však vhodné pre rodinne založeného motoristu, ktorý ich plánuje používať minimálne päť rokov, pretože po piatom roku (podľa normy ČSN) stráca pneumatika svoje materiálové i mechanické vlastnosti. Kúpiť dvoj- až trojročnú pneumatiku sa odporúča, ak ju majiteľ zoderie v priebehu jednej sezóny.

Tento plášť bol vyrobený v osemnástom týždni minulého roka. Označenie týždňa a roku výroby sa nachádza vždy pred číslom udávajúcim rozmer pneumatiky, prípadne s označením DOT.

Celoprotektor na prvý pohľad nerozoznáte
Ďalším veľkým rizikom lacných pneumatík je celoprotektor, teda tepelne obnovený celý plášť od jednej pätky plášťa k druhej. Bežný motorista tento typ protektorovania voľným okom nerozozná. Pneumatika je síce použiteľná a lacná, ale iba pri nízkych rýchlostiach a starých automobiloch. Kilometrový výkon podstatne klesá, nehovoriac o jazdných vlastnostiach. Istej skupine motoristov a starším škodovkám môže lacná pneumatika vyhovovať, ale predávajú sa neoverené pneumatiky aj v rozmeroch vhodných pre Octaviu a Fabiu a tieto autá jazdia podstatne rýchlejšie.

Dvoma sadami diskov šetríte pneumatiku
Výmena kompletných kolies, teda demontáž a montáž, očistenie a vyváženie stojí v závislosti od regiónu od 380 do 500 korún. Ak má motorista iba jednu sadu diskov a okrem vyváženia a montáže treba plášte na diskoch prezúvať, cena vzrastie približne o 200 korún. Skladovanie pneumatík na diskoch je výhodnejšie. Na druhej strane najlacnejší plechový disk vhodný na zimu stojí okolo tisíc korún.

Pri prezúvaní dostanú zabrať najmä športové nízkoprofilové a vysokorýchlostné plášte.


Skladovanie pneumatík
Skladovanie práve nepotrebných pneumatík trápi najmä ľudí v mestách, preto sa využíva služba skladovania pneumatík. Platia sa dve až tri koruny na deň skladovania. Starostlivé uloženie a umytie zimných pneumatík s diskami tak vyjde asi na 480 korún. Letné pneumatiky bývajú v sklade o niečo kratšie a približná cena za štyri mesiace sa v Bratislave pohybuje okolo 240 korún.Pneumatiky skladované doma by nemali byť na priamom slnku ani v neprimeranom chlade. Kompletné kolesá (pneumatika + disk) stačí nafúkať na predpísaný tlak a poukladať na seba.

Zinkové závažia zvýšili cenu za vyváženie
Od polovice minulého roka musia pneuservisy používať na vyvažovanie kolies výlučne závažia zo zinku. Cena závažia preto stúpla o 30 percent a je na zákazníkovi, aby si skontroloval, či je na kolese zinkové závažie, za ktoré platí. Na zmenu materiálu z olova na zinok doplatili majitelia starších aút a protektorovaných pneumatík. Na ich vyváženie treba ďaleko viac zinku, ako na moderné disky a pneumatiky, kde sa používajú malé samolepiace pásiky.

Výber vhodného dezénu 
Pri výbere pneumatiky by mal okrem peňaženky asistovať odborník , ktorý zohľadní rozmery predpísané v technickom preukaze vozidla, výkon, spôsob používania automobilu i oblasť, kde sa auto najčastejšie pohybuje. Pneumatika vhodná na vodu má mať veľké odtokové kanáliky. Tie nemusia byť iba priečne (odvádzajú vodu do bokov), ale môžu byť aj pozdĺžne. Pneumatika vhodná na rýchlu jazdu v daždi má spravidla nižší kilometrový výkon a vyššiu hlučnosť.


Univerzálnejší dezén , vhodný na suchú vozovku má užšie odvodňovacie kanáliky, tým pádom väčšiu stykovú plochu s cestou, väčšiu výdrž a lepšiu priľnavosť na suchu. V daždi treba byť opatrnejší kvôli vzniku Aquaplainingu.




Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 212
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 949
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 511
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 322
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 571
  6. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 213
  7. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 210
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 715
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 600
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 174

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Filmár: To, čo sa deje v lesoch, presiahlo únosnú mieru

Zmenu už žiadajú tisíce ľudí.

KOMENTÁRE

O ozajstných hlupákoch. Bez mien, všeobecne

Vždy bol na smiech, čo však, neznamená, že by sme sa ho nemali báť.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.