Bohumil Gregor tvrdí, že pozor si treba dať na neznáme značky a celoprotektorové pneumatiky, ktoré laik na prvý pohľad neodhalí.
Pneumatiky už dávno nie sú čiernym zlatom ako kedysi. Cenová vojna stlačila ceny plášťov osobných vozidiel na minimum a boj o zákazníka sa medzi pneuservismi sústredil na služby spojené so starostlivosťou o pneumatiky i celý automobil. BOHUMIL GREGOR, vedúci prevádzky pneuservisného centra ARS v Bratislave, pripisuje neskorší nábeh letnej motoristickej sezóny a zatiaľ pozvoľný tlak na pneuservisy dlhotrvajúcej zime.
Ako ovplyvnila dlhá zima chod pneuservisov?
"Predalo sa podstatne viac zimných pneumatík, sezóna sa rozložila na dlhší čas než po iné roky. Aj tí, ktorí váhali s prezutím alebo mali nízky dezén, museli dodatočne prezuť. Ovplyvnilo to aj oveľa neskorší nábeh letnej sezóny. Vlani sme už o tomto čase naplno prezúvali. Zmena zimných pneumatík na letné sa odporúča, ak priemerná denná teplota vystúpi nad osem stupňov."
Bude nápor na pneuservisy taký silný ako na jeseň?
"Jarná sezóna nebýva taká nárazová ako zimná. Začiatkom zimy, keď napadne prvý sneh, idú všetci prezúvať a chcú to mať hotové v ten deň, lebo si výmenu nechávajú na poslednú chvíľu. Na jar je nápor menší, nič sa totiž nestane, ak niekto bude jazdiť o týždeň dlhšie na zimných plášťoch."
V tejto oblasti pracujete už jedenásť rokov, zmenil sa štandard k lepšiemu?
"Áno. Záleží to na vybavení servisov, technológie však pokročili, najmä čo sa týka strojov, prezúvania pneumatík, prípadne umývania kolies, ich uskladnenia a ošetrenia. Rolu hrá aj pohodlie zákazníka a rýchlosť obsluhy."
Spomenuli ste umývanie kolies, ide o novodobý doplnok?
"Umývanie celého kolesa je nevyhnutnosť. Ak chcete koleso dobre vyvážiť, musíte ho zbaviť špiny a nánosov blata. Po tohtoročnej zime je na diskoch niekoľko gramov uschnutého prachu, čo môže negatívne ovplyvniť vyváženie. V daždi by sa postupne disky vyčistili a kolesá by začali vibrovať."
Podľa akého kľúča si treba vyberať letné pneumatiky?
"Noviniek je každý rok veľa a majitelia vozidiel strednej a vyššej strednej triedy majú už vybrané značky a orientujú sa najmä na známych výrobcov, tam prevažujú značky Michelin, Dunlop, Goodyear. V nižších triedach dominuje Matador, Barum, Kormoran."
Ponuka lacných pneumatík je asi najširšia. Ako sa v nej orientovať?
"Treba si dať pozor na úplne neznáme značky, my ich voláme podbadžetové, kde nie je jasný ani výrobca. Často to býva celoprotektor, o čom zákazník nie je informovaný. Dobré je nechať si poradiť školeným personálom, ktorý vie pri výbere zohľadniť typ vozidla, spôsob používania. Odporúčam zobrať aspoň trocha známu značku aj vzhľadom na kilometrový výkon pneumatiky a priľnavosť za mokra."
Ktorý ukazovateľ z uznávaných testov pneumatík (ADAC, OAMTC) je smerodajný?
"Na prvé miesto by som dal kilometrový výkon pneumatiky, teda opotrebovanie, pretože tam sa ukazuje jej skutočná cena. Hoci je v prvom momente drahšia, spraví o 30 percent viac kilometrov a pohľad na cenu sa mení. Osobne prikladám najväčší význam výsledkom v brzdení a krátkej brzdnej dráhe na suchu a na mokrej vozovke."
Možno z pneumatiky vyčítať údaje o kilometrovom výkone?
"Nie, to sa nedá, najlepším ukazovateľom sú vlastné skúsenosti alebo znalosti personálu."
Má zákazník kontrolovať, či mu ponúkli správnu pneumatiku?
"Zákazník by si mal všimnúť, či mu predali pneumatiku s rýchlostnou kategóriou, ktorú má uvedenú v technickom preukaze, index nosnosti a v neposlednom rade vek pneumatiky."
Má pneumatika uvedený dátum výroby?
"Samozrejme, je to číslo pozostávajúce z číselného označenia týždňa a posledného dvojčíslia roku, v ktorom bola vyrobená. Nachádza sa pred označením rozmeru Napríklad údaj '15-03' znamená, že pneumatika bola vyrobená v pätnástom týždni roku 2003. Pred dátumom výroby býva skratka DOT."
Na čo je dobré priplatiť si za špeciálnu náplň pneumatík?
"Z technického hľadiska je lepšie fúkať pneumatiky Pneumixiom, ktorý obsahuje špeciálne zložky a vďaka ich pôsobeniu nedochádza ku korózii disku, pneumatika sa v letných mesiacoch neprehrieva."
Môžu stáť zákazníci počas výmeny pri svojom aute?
"V moderných centrách môžu sedieť v tichu a pozerať sa na výmenu pneumatík cez sklo. Niektorí trvajú na tom, že chcú byť pri aute, čo nie je prípustné z hľadiska bezpečnosti, ale v mnohých prevádzkach sa to tak robí."