SME
Nedeľa, 14. august, 2022 | Meniny má Mojmír

Riapoš: Šoférovanie vnímam ako zodpovednosť

Ján Riapoš zostal po dopravnej nehode pred trinástimi rokmi na invalidnom vozíku. Dnes je predsedom slovenského paralympijského výboru a po svete každoročne najazdí tisíce kilometrov.

Zišli sme sa v Národnom rehabilitačnom centre v Kováčovej, kde sa snažia dať dokopy ľudí po nešťastných haváriách.

Z núdze cnosť, Ján Riapoš sa po ťažkom úraze musel naučiť šoférovať pomocou rúk. V súčasnosti najazdí okolo sedemdesiattisíc kilometrov ročne a za volantom dokáže relaxovať


Sme na mieste, ktoré znamenalo koniec, ale je aj začiatok vášho šoférovania.
"Sem ma v roku 1993 priviezli tri dni po veľmi ťažkej autonehode. Na ceste do Bratislavy pri odbočke na Tesárske Mlyňany ma pred šiestou ráno premohol mikrospánok, auto zbehlo do priekopy a narazilo do stromu. Strižná sila, ktorá pôsobila pri náraze, mi ľudovo povedané zlomila väzy, prerušila miechu v oblasti 5. až 7. krčného stavca, a zostal som ochrnutý. Moja diagnóza bola veľmi náročná - quadruplegias, nehýbal som nohami ani rukami."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vrátili ste sa za volant, teda k činnosti, ktorá vám ublížila. Nebrali ste to tak?
"Človek nemá na výber. Keď žije na vozíku, pohybovať sa na Slovensku je veľmi náročné. Ak som sa chcel vrátiť do života, musel som si veľmi rýchlo spraviť rekvalifikačné jazdy na ručné ovládanie auta. Vedel som, že chybu som urobil ja, keď som si unavený sadol za volant. Hľadať výhovorky by k ničomu neviedlo. Musel som sa vyrovnať s minulosťou a postaviť si ciele, ktoré by ma posunuli ďalej."

Ako vnímate šoférovanie?
"Pre mňa je šoférovanie v prvom rade obrovským mementom - že človek nemôže podceňovať veci, najmä také, ktoré dokážu ničiť životy iných. Neuvedomujeme si, koľko ľudí u nás na cestách zomiera a aké obrovské traumy treba riešiť. Snažím sa ľudí naučiť, že musia vnímať šoférovanie ako veľkú zodpovednosť. Na druhej strane je to pre mňa obrovský relax, dokážem si vychutnať každý kilometer strávený v pohode."

SkryťVypnúť reklamu

Jazdíte rýchlo?
"Jazdím veľmi veľa, pohybujem sa autom po celom svete a snažím sa dodržiavať pravidlá cestnej premávky. Niekedy človek podľahne rýchlej dobe, akoby chcel predbehnúť čas. Vtedy si uvedomím, že takých je tu, v Kováčovej, strašne veľa, takže radšej dodržiavam pravidlá."

„Nie je dôležité hrabať sa v minulosti. V mojom prípade som si vedel analyzovať, že chybu som urobil ja, keď som si unavený sadol za volant“


Ako je to so zručnosťou telesne postihnutých za volantom?
"Postihnutých upozorňujeme, aby si dali auto dobre upraviť, lebo každé postihnutie má svoje špecifiká. Z technického hľadiska existuje veľa možností, ako sa auto dá prispôsobiť, aby postihnutý nebol odkázaný na žiadnu ďalšiu pomoc. V prvom rade je dôležitá bezpečnosť a bezporuchovosť auta a ideálne je, keď má automatickú prevodovku."

SkryťVypnúť reklamu

Majú postihnutí dostatočný výber značiek?
"Úpravy áut pre hendikepovaných nerobia automobilky, ale špecializované úpravovne, každé auto sa dá upraviť. Úpravy závisia od druhu postihnutia. Na Slovensku sa upravujú manuálne prevodovky, ručný plyn, brzda pod volantom a spojka je automatická. Ideálna je automatická alebo minimálne sekvenčná prevodovka."

Autá telesne postihnutých sú označené, vnímajú to ostatní vodiči?
"Na Slovensku má toto označenie takmer každé druhé auto, preto ostatní vodiči nerešpektujú vyhradené miesta a my máme veľký problém zaparkovať. Ľudia si zvykli, že na označených autách bežne jazdia zdraví. Napriek tomu vyhradené miesta treba rešpektovať, lebo postihnutý potrebuje na vystúpenie viac miesta, aby si dokázal vyložiť vozík."

SkryťVypnúť reklamu

Šoférovali ste v rôznych krajinách, kde sa vám dobre jazdilo a odkiaľ máte zlé zážitky?
"Dobre sa mi jazdí na Slovensku, lebo doma je doma. Pokiaľ ide o ohľaduplnosť, najlepšie sa jazdí v Británii, ani na Novom Zélande som nemal problém. V ázijských krajinách je dodžiavanie cestných pravidiel tabu a posledný negatívny zážitok mám z Turína, z paralympiády, lebo v Taliansku je národným športom jazdiť na červenú."

Ako vám vyhovuje vaše Suzuki Liana?
"Liana pochádza z ázijského trhu, nevyrába sa v Európe a trochu to cítiť. Za necelý rok som však na nej spravil zhruba sedemdesiattisíc kilometrov, ozaj som ju nešetril, a nemala žiadnu poruchu. Celkovo ju hodnotím veľmi dobre, spĺňa bežné potreby človeka."

A čo vaše budúce auto?
"Na trh prichádza SX4, ktoré v krátkom čase začneme testovať, na čo sa veľmi teším."

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 19 943
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 505
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 331
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 735
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 897
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 681
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 344
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 327
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dráčik je lídrom v slovenskom biznise v hračkami.

E-shop Dušana Víglaského sa zviditeľňuje príspevkami na úrovni konšpirácií.


9. aug

Na stránke sa detský návštevník dostane aj k článkom ako "Elektronický koncentrák".


8. aug
Slovensko vs. Fínsko, online prenos s MS v hokeji do 20 rokov 2022.

Sledujte online prenos z MS v hokeji U20 2022.


Sportnet 7 h
Proroctvo je veda o tom, ako sa mýliť v predpovediach o budúcnosti. Budúcnosť je vždy prekvapením, takže uvidíme. Každopádne, ja to mám s proroctvami veľmi zlé, hovorí Salman Rushdie.

Kritike čelia bezpečnostné opatrenia podujatia, kde na spisovateľa zaútočili.


5 h

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  2. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  3. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  4. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  5. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  6. Peter Lacina: Pozemský raj na Podšípe
  7. Martin Urmanič: Sulík ako zlý muž koalície
  8. Štefan Vidlár: TA3: V POLITIKE
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 70 900
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 835
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 884
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 935
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 799
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 5 066
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 595
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 372
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu