SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky
ZA VOLANTOM

Riapoš: Šoférovanie vnímam ako zodpovednosť

Ján Riapoš zostal po dopravnej nehode pred trinástimi rokmi na invalidnom vozíku. Dnes je predsedom slovenského paralympijského výboru a po svete každoročne najazdí tisíce kilometrov.

Zišli sme sa v Národnom rehabilitačnom centre v Kováčovej, kde sa snažia dať dokopy ľudí po nešťastných haváriách.

Z núdze cnosť, Ján Riapoš sa po ťažkom úraze musel naučiť šoférovať pomocou rúk. V súčasnosti najazdí okolo sedemdesiattisíc kilometrov ročne a za volantom dokáže relaxovať


Sme na mieste, ktoré znamenalo koniec, ale je aj začiatok vášho šoférovania.
"Sem ma v roku 1993 priviezli tri dni po veľmi ťažkej autonehode. Na ceste do Bratislavy pri odbočke na Tesárske Mlyňany ma pred šiestou ráno premohol mikrospánok, auto zbehlo do priekopy a narazilo do stromu. Strižná sila, ktorá pôsobila pri náraze, mi ľudovo povedané zlomila väzy, prerušila miechu v oblasti 5. až 7. krčného stavca, a zostal som ochrnutý. Moja diagnóza bola veľmi náročná - quadruplegias, nehýbal som nohami ani rukami."

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Vrátili ste sa za volant, teda k činnosti, ktorá vám ublížila. Nebrali ste to tak?
"Človek nemá na výber. Keď žije na vozíku, pohybovať sa na Slovensku je veľmi náročné. Ak som sa chcel vrátiť do života, musel som si veľmi rýchlo spraviť rekvalifikačné jazdy na ručné ovládanie auta. Vedel som, že chybu som urobil ja, keď som si unavený sadol za volant. Hľadať výhovorky by k ničomu neviedlo. Musel som sa vyrovnať s minulosťou a postaviť si ciele, ktoré by ma posunuli ďalej."

Ako vnímate šoférovanie?
"Pre mňa je šoférovanie v prvom rade obrovským mementom - že človek nemôže podceňovať veci, najmä také, ktoré dokážu ničiť životy iných. Neuvedomujeme si, koľko ľudí u nás na cestách zomiera a aké obrovské traumy treba riešiť. Snažím sa ľudí naučiť, že musia vnímať šoférovanie ako veľkú zodpovednosť. Na druhej strane je to pre mňa obrovský relax, dokážem si vychutnať každý kilometer strávený v pohode."

Skryť Vypnúť reklamu

Jazdíte rýchlo?
"Jazdím veľmi veľa, pohybujem sa autom po celom svete a snažím sa dodržiavať pravidlá cestnej premávky. Niekedy človek podľahne rýchlej dobe, akoby chcel predbehnúť čas. Vtedy si uvedomím, že takých je tu, v Kováčovej, strašne veľa, takže radšej dodržiavam pravidlá."

„Nie je dôležité hrabať sa v minulosti. V mojom prípade som si vedel analyzovať, že chybu som urobil ja, keď som si unavený sadol za volant“


Ako je to so zručnosťou telesne postihnutých za volantom?
"Postihnutých upozorňujeme, aby si dali auto dobre upraviť, lebo každé postihnutie má svoje špecifiká. Z technického hľadiska existuje veľa možností, ako sa auto dá prispôsobiť, aby postihnutý nebol odkázaný na žiadnu ďalšiu pomoc. V prvom rade je dôležitá bezpečnosť a bezporuchovosť auta a ideálne je, keď má automatickú prevodovku."

Skryť Vypnúť reklamu

Majú postihnutí dostatočný výber značiek?
"Úpravy áut pre hendikepovaných nerobia automobilky, ale špecializované úpravovne, každé auto sa dá upraviť. Úpravy závisia od druhu postihnutia. Na Slovensku sa upravujú manuálne prevodovky, ručný plyn, brzda pod volantom a spojka je automatická. Ideálna je automatická alebo minimálne sekvenčná prevodovka."

Autá telesne postihnutých sú označené, vnímajú to ostatní vodiči?
"Na Slovensku má toto označenie takmer každé druhé auto, preto ostatní vodiči nerešpektujú vyhradené miesta a my máme veľký problém zaparkovať. Ľudia si zvykli, že na označených autách bežne jazdia zdraví. Napriek tomu vyhradené miesta treba rešpektovať, lebo postihnutý potrebuje na vystúpenie viac miesta, aby si dokázal vyložiť vozík."

Skryť Vypnúť reklamu

Šoférovali ste v rôznych krajinách, kde sa vám dobre jazdilo a odkiaľ máte zlé zážitky?
"Dobre sa mi jazdí na Slovensku, lebo doma je doma. Pokiaľ ide o ohľaduplnosť, najlepšie sa jazdí v Británii, ani na Novom Zélande som nemal problém. V ázijských krajinách je dodžiavanie cestných pravidiel tabu a posledný negatívny zážitok mám z Turína, z paralympiády, lebo v Taliansku je národným športom jazdiť na červenú."

Ako vám vyhovuje vaše Suzuki Liana?
"Liana pochádza z ázijského trhu, nevyrába sa v Európe a trochu to cítiť. Za necelý rok som však na nej spravil zhruba sedemdesiattisíc kilometrov, ozaj som ju nešetril, a nemala žiadnu poruchu. Celkovo ju hodnotím veľmi dobre, spĺňa bežné potreby človeka."

A čo vaše budúce auto?
"Na trh prichádza SX4, ktoré v krátkom čase začneme testovať, na čo sa veľmi teším."

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 379
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 519
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 289
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 731
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 359
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 319
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 663
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 497
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 244
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 054
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Lekár Laho: Šéf lekárskej komory spôsobil zdravotníctvu problémy

Odmena 500 eur je pre mladých lekárov motivujúca, vraví Laho.

Lekár Ladislav Laho na archívnej fotografii.
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť.

Peter Schutz
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L