SME
reklama

Riapoš: Šoférovanie vnímam ako zodpovednosť

Ján Riapoš zostal po dopravnej nehode pred trinástimi rokmi na invalidnom vozíku. Dnes je predsedom slovenského paralympijského výboru a po svete každoročne najazdí tisíce kilometrov.

Zišli sme sa v Národnom rehabilitačnom centre v Kováčovej, kde sa snažia dať dokopy ľudí po nešťastných haváriách.

Z núdze cnosť, Ján Riapoš sa po ťažkom úraze musel naučiť šoférovať pomocou rúk. V súčasnosti najazdí okolo sedemdesiattisíc kilometrov ročne a za volantom dokáže relaxovať


Sme na mieste, ktoré znamenalo koniec, ale je aj začiatok vášho šoférovania.
"Sem ma v roku 1993 priviezli tri dni po veľmi ťažkej autonehode. Na ceste do Bratislavy pri odbočke na Tesárske Mlyňany ma pred šiestou ráno premohol mikrospánok, auto zbehlo do priekopy a narazilo do stromu. Strižná sila, ktorá pôsobila pri náraze, mi ľudovo povedané zlomila väzy, prerušila miechu v oblasti 5. až 7. krčného stavca, a zostal som ochrnutý. Moja diagnóza bola veľmi náročná - quadruplegias, nehýbal som nohami ani rukami."

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vrátili ste sa za volant, teda k činnosti, ktorá vám ublížila. Nebrali ste to tak?
"Človek nemá na výber. Keď žije na vozíku, pohybovať sa na Slovensku je veľmi náročné. Ak som sa chcel vrátiť do života, musel som si veľmi rýchlo spraviť rekvalifikačné jazdy na ručné ovládanie auta. Vedel som, že chybu som urobil ja, keď som si unavený sadol za volant. Hľadať výhovorky by k ničomu neviedlo. Musel som sa vyrovnať s minulosťou a postaviť si ciele, ktoré by ma posunuli ďalej."

Ako vnímate šoférovanie?
"Pre mňa je šoférovanie v prvom rade obrovským mementom - že človek nemôže podceňovať veci, najmä také, ktoré dokážu ničiť životy iných. Neuvedomujeme si, koľko ľudí u nás na cestách zomiera a aké obrovské traumy treba riešiť. Snažím sa ľudí naučiť, že musia vnímať šoférovanie ako veľkú zodpovednosť. Na druhej strane je to pre mňa obrovský relax, dokážem si vychutnať každý kilometer strávený v pohode."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdíte rýchlo?
"Jazdím veľmi veľa, pohybujem sa autom po celom svete a snažím sa dodržiavať pravidlá cestnej premávky. Niekedy človek podľahne rýchlej dobe, akoby chcel predbehnúť čas. Vtedy si uvedomím, že takých je tu, v Kováčovej, strašne veľa, takže radšej dodržiavam pravidlá."

„Nie je dôležité hrabať sa v minulosti. V mojom prípade som si vedel analyzovať, že chybu som urobil ja, keď som si unavený sadol za volant“


Ako je to so zručnosťou telesne postihnutých za volantom?
"Postihnutých upozorňujeme, aby si dali auto dobre upraviť, lebo každé postihnutie má svoje špecifiká. Z technického hľadiska existuje veľa možností, ako sa auto dá prispôsobiť, aby postihnutý nebol odkázaný na žiadnu ďalšiu pomoc. V prvom rade je dôležitá bezpečnosť a bezporuchovosť auta a ideálne je, keď má automatickú prevodovku."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Majú postihnutí dostatočný výber značiek?
"Úpravy áut pre hendikepovaných nerobia automobilky, ale špecializované úpravovne, každé auto sa dá upraviť. Úpravy závisia od druhu postihnutia. Na Slovensku sa upravujú manuálne prevodovky, ručný plyn, brzda pod volantom a spojka je automatická. Ideálna je automatická alebo minimálne sekvenčná prevodovka."

Autá telesne postihnutých sú označené, vnímajú to ostatní vodiči?
"Na Slovensku má toto označenie takmer každé druhé auto, preto ostatní vodiči nerešpektujú vyhradené miesta a my máme veľký problém zaparkovať. Ľudia si zvykli, že na označených autách bežne jazdia zdraví. Napriek tomu vyhradené miesta treba rešpektovať, lebo postihnutý potrebuje na vystúpenie viac miesta, aby si dokázal vyložiť vozík."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Šoférovali ste v rôznych krajinách, kde sa vám dobre jazdilo a odkiaľ máte zlé zážitky?
"Dobre sa mi jazdí na Slovensku, lebo doma je doma. Pokiaľ ide o ohľaduplnosť, najlepšie sa jazdí v Británii, ani na Novom Zélande som nemal problém. V ázijských krajinách je dodžiavanie cestných pravidiel tabu a posledný negatívny zážitok mám z Turína, z paralympiády, lebo v Taliansku je národným športom jazdiť na červenú."

Ako vám vyhovuje vaše Suzuki Liana?
"Liana pochádza z ázijského trhu, nevyrába sa v Európe a trochu to cítiť. Za necelý rok som však na nej spravil zhruba sedemdesiattisíc kilometrov, ozaj som ju nešetril, a nemala žiadnu poruchu. Celkovo ju hodnotím veľmi dobre, spĺňa bežné potreby človeka."

A čo vaše budúce auto?
"Na trh prichádza SX4, ktoré v krátkom čase začneme testovať, na čo sa veľmi teším."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  8. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  1. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  2. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  3. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  4. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  5. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  8. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 770
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 677
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 463
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 402
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 276
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 035
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 939
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 750
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Ježek: Prelet nad kukučím, pardón, orlím hniezdom
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  3. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  4. Peter Franek: Facka od ľudí.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  6. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  7. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  8. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 841
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 989
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 585
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 218
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 234
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 744
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 603
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
reklama
SkryťZatvoriť reklamu